Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@13:48:33 GMT

لبنان هدف ماجراجویی جدید - محمدرضا عرفانیان*

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۶۳۶۷۹

لبنان هدف ماجراجویی جدید - محمدرضا عرفانیان*

تهران- ایرنا- سعد حریری پس از سفر به عربستان در اقدامی غیرمنتظره از سمت نخست وزیری لبنان کناره گیری کرد . این رفتار غیرعادی وی ابهامات فراوانی نه فقط برای مقامات سیاسی لبنان بلکه برای بسیاری از ناظران سیاسی منطقه ایجاد کرد.

سعد حریری در متن استعفای خود در حالی حزب الله و ایران را هدف حملات لفظی خود قرارداده بود که سال گذشته با حمایت حزب الله توانست بر مستند نخست وزیری لبنان تکیه زند و چند روز پیش نیز در دیدار با هیات ایرانی از حمایت های تهران ابراز خرسندی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این رفتار حریری آنچنان غیر متعارف بود که رییس جمهوری لبنان با ابراز شگفتی اعلام کرد منتظر بازگشت حریری و شنیدن دلایل این استفعا از زبان خود اوست .
براین اساس به نظر می رسد کناره گیری حریری از نخست وزیری لبنان از درون سناریوی نه چندان ساده برخاسته باشد که با گفته های وی فاصله زیادی دارد.
پیروزی های اخیر جبهه مقاومت و نیروهای مردمی سوریه در جنگ با تروریست های داعش علاوه بر اینکه موجب بقای نظام سیاسی سوریه و تمامیت ارضی این کشور شد، به گونه ای آشکار قدرت جبهه مقاومت و حزب الله را در رویارویی با تحریکات خارجی و نیروهای فرامنطقه ای به نمایش گذاشت.
این نمایش قدرت برای تل آویو ، قدرتهای فرامنطقه ای و برخی کشورهای منطقه قابل هضم نبود. ازاین روی تلاش می کنند بویژه حزب الله را از مواضع مختلف هدف حملات خود قرار دهند.
رسانه های غربی و برخی رسانه های وابسته منطقه چندی است که از احتمال وقوع جنگ بین حزب الله و رژیم صهیونیستی سخن می گویند، ولی این سخنان نوعی نعل وارونه است.
اندیشکده 'امریکن اینترپراز' در مقاله مبسوطی در خصوص توانایی نظامی حزب الله نوشت، این گروه شبه نظامی صدها هزار راکت و موشک در اختیار دارد و بوسیله صدها موشک بالستیک خود می تواند علاوه بر تل آویو ، نقاط مهم و استراتژیک را در عمق سرزمین های اشغالی هدف قرار دهد.
بنابراعلام اندیشکده امریکن اینترپرایز ، اسراییل از زمان جنگ سال 1973 هیچگاه با چنین تهدیدی روبرو نبوده است.
ازسوی دیگر 'موسسه واشنگتن' نیز که یکی از ارکان اصلی و با نفوذ لابی رژیم صهیونیستی در آمریکا محسوب می شود از توان نظامی و قدرت عملیاتی چشمگیر حزب الله در برابر اسراییل سخن گفت.
براین اساس بعید به نظر می رسد که مقامات تل آیو درشرایط کنونی حاضر باشند خطرات چنین جنگ مستقیمی را با حزب الله به جان بخرند.
ایجاد جنگ داخلی در لبنان و قرار دادن حزب الله درکانون این بحران شاید سناریوی ساده تری برای محور تل آویو - واشنگتن - ریاض در رویارویی با این گروه باشد.
عربستان سعودی مدتها است که به کمک هم پیمانانش تلاش می کند حزب الله را عامل اصلی بحران های سیاسی لبنان معرفی کند .
ازسوی دیگر تکاپو برای قرار دادن حزب الله در فهرست گروههای تروریستی روی دیگر تلاشهای تل آویو – واشنتگتن و ریاض در مقابله با این گروه است.
همانگونه که عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه الرأی الیوم در تحلیلی نوشت : 'استعفای حریری در راستای نقشه راه عربستانی - آمریکایی است که تا حزب الله را به عنوان شاخه نظامی و قوی نزدیک به ایران هدف قرار ‌دهد.
براساس این سناریو درگیر شدن حزب الله در یک جنگ داخلی و یا حداقل گرفتار شدن در یک بحران سیاسی گسترده می تواند این گروه را از نقش آفرینی جدی در جبهه مقاومت بازدارد و بویژه ازتهدیدات این گروه علیه رژیم صهیونیستی بکاهد.
با این وجود باید اذعان داشت که از نظر مردم لبنان حزب الله فقط یک گروه شبه نظامی نیست . حزب الله با باورهای مردم لبنان درآمیخته و آنان این گروه را ضامن و حافظ ثبات کشور خود می دانند.
-------------------------------------------------------------------------------------
*کارشناس روابط بین الملل- ایرنا

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۶۳۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله موشکی مجدد حزب‌الله لبنان به پایگاه صهیونیستی

حزب‌الله لبنان از حمله جدید به یک پایگاه رژیم صهیونیستی خبر داد.

به گزارش ایسنا، حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که در راستای حمایت از مردم غزه و مقاومت فلسطین، مجاهدان ما بعد از ظهر امروز-شنبه-ساعت ۳:۳۰ دقیقه پایگاه صهیونیستی الرادار در مزارع اشغالی شبعا را هدف حملات موشکی قرار دادند.

در این بیانیه آمده است که این پایگاه به‌طور مستقیم مورد اصابت قرار گرفت.

حزب‌الله لبنان در بیانیه دیگری نیز اعلام کرد که امروز ساعت ۲:۱۰ دقیقه تجهیزات جاسوسی رژیم صهیونیستی در پایگاه الراهب را با سلاح مناسب هدف قرار داده است.

مقاومت اسلامی در لبنان صبح امروز نیز سربازان ارتش اشغالگر را در حالی که در داخل مقر «بیاض بلیدا» در حال فعالیت بودند، با گلوله‌های توپ هدف قرار داد.

مقاومت لبنان در بیانیه خود اعلام کرد که این هدف گیری در حمایت از مردم فلسطین و نوار غزه و در پشتیبانی از مقاومت آنها انجام شده است.

حزب‌الله لبنان یک روز بعد از آغاز عملیات طوفان الاقصی تا به امروز همواره پایگاه‌های صهیونیستی را هدف قرار داده و خسارت‌های زیادی به آن‌ها وارد کرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حمله پهپادی حزب الله لبنان به پایگاه «المطله»
  • فیلم/ راکت باران کریات سوراخه توسط حزب‌الله لبنان
  • رسانه اسرائیل : حزب الله یک هزار و ۵۰۰ موشک به اسرائیل شلیک کرده است
  • حمله موشکی حزب‌الله لبنان به «مرگلیوت»
  • چالش اصلی اسرائیل با حزب الله لبنان چیست؟
  • اسرائیل دست به دامن فرانسه برای کاهش حملات حزب الله
  • حزب‌الله لبنان شهرک اسرائیلی کریات‌شمونا را موشک‌باران کرد
  • روایتی از سرگذشت عماد مغنیه + فیلم
  • حمله موشکی مجدد حزب‌ الله لبنان به پایگاه صهیونیستی
  • حمله موشکی مجدد حزب‌الله لبنان به پایگاه صهیونیستی