Web Analytics Made Easy - Statcounter

برخی والدین علاقه زیادی به دیده شدن فرزندان خود دارند و بازیگری را مسیری برای موفقیت تضمین شده می‌دانند. اما بازیگری برای کودکان همانقدر که جذاب است ممکن است باعث آسیب آنها شود!

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا،‌ تصور یک فیلم سینمایی بدون حضور کودک، شاید در ابتدا چندان مهم به نظر نرسد ولی واقعیت این است که کودکان چیزی را به فیلم اضافه می‌کنند که هیچ جایگزینی نمی‌توان برای آن پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در فیلم‌های برتر تاریخ سینما از هر ژانری که باشند می‌توان حضور کودکان را پیدا کرد. از «ولگرد» چارلی چاپلین و «درخشش» کوبریک و «طالع نحس» ریچارد دونر گرفته تا بسیاری از سینمایی‌های خاطره انگیز دیگر کودکان نقش پررنگی در موفقیت فیلم داشته‌اند. گاهی به عنوان نقش اصلی و یا نقش مکمل و گاهی هم به جهت متوازن کردن بار عاطفی فیلم برای تصویر مورد نظر کارگردان. سرشت پاک کودکان سرمایه‌ای بی بدیل است که می‌تواند به آثار هنری رنگ صداقت بپاشد. اما موضوعی که وجود دارد این است که در این بین جایگاه خود کودک چه می‌شود؟ آیا استفاده از کودکان در آثار سینمایی و تلویزیونی که نگاهی تجاری دارند می‌تواند مصداق سوء استفاده از آنها باشد؟

پاسخ به این سوالات مستلزم بحث و بررسی هایی است که در آینده به آنها خواهیم پرداخت. اما اولویت امروز که کودکان در آثار تلویزیونی و سینمایی نقش پررنگی دارند این است که نگاه جدی به چالش‌های بازیگری آنها مخصوصاً‌ در رابطه با خانواده‌هایشان داشته باشیم.

«من برای شهرت آمادگی نداشتم. شهرت به طور ناگهانی سراغم آمد، و من ظرفیت از پس آن بر آمدن را نداشتم.»

یکی از این چالش‌ها شهرت کودکان بازیگر است. آلپاچینو جمله معروفی دارد که میگوید: «من برای شهرت آمادگی نداشتم. شهرت به طور ناگهانی سراغم آمد، و من ظرفیت از پس آن بر آمدن را نداشتم.» این جمله را هنرمندی مطرح می‌کند که در دنیای سینما کسی به توانایی‌های بازیگری‌اش تردید ندارد! این جمله در حقیقت اشاره‌ به خطری بلقوه برای بازیگران می‌کند که می‌تواند آنها را حتی به تباهی بکشاند. به زبان ساده تر بازیگری اگر بخواهد در دنیای تصویر که ذات آن دیده شدن قدم بگذارد باید «جنبه اش» را داشته باشد. این موضوع حاصل نمی‌شود مگر با تربیت صحیح.

از سوی دیگر کودکان به چشم بر هم زدنی وارد نوجوانی می‌شوند و دنیا را بزرگتر می‌بینند. جایی که امروزه با وجود فضاهای مجازی وسعت بسیار بزرگتری پیدا کرده و البته نوجوان یکی از فعالترین مخاطبان این دنیای تازه است. اکثر افراد در سن نوجوانی به دنبال بیشتر دیده شدن و اثبات خود به دیگران هستند حالا فرض کنید کسی که از کودکی چهره شناخته شده‌ای بوده پا به نوجوانی بگذارد. بسیاری از افراد او را میشناسند و همین میتواند یک خطر بلقوه برای او باشد. از طرفی ممکن است در فضای مجازی هر روز با آدم‌های غریبه بسیاری مواجه شود که اگر آموزش‌ چگونگی تعامل با آنها را نداند آسیب‌های فراوانی در انتظارش خواهد بود.

چالش دیگر بازیگران کودک و نوجوان آینده کاری آنها است. بسیارند کودکان و نوجوانانی که پس اثبات تواناهی‌هایشان در یک سینمایی موفق به حال خود رها شدند تا دیگر اسمی از آنها را در تیتر سریال‌ها یا سردر سینماها نبینیم. «میر فرخ هاشمیان» بازیگر فیلم سینمایی مشهور «بچه‌های آسمان» به کارگردانی مجید مجیدی یکی از کسانی است که دیگر فیلمی از او دیده نشد. نکته جالب توجه این که چند سال پیش در یک برنامه تلویزیونی عنوان کرد به شغل رنگرزی ساختمان مشغول است!

بدون تردید در درجه اول با مشاوره صحیح به خانواده کودکانی که در مسیر بازیگری قرار گرفته‌اند و در درجه دوم با تربیت صحیح این کودکان چه در خانواده و چه در گروه فیلم‌برداری می‌توان آینده روشنی برایشان متصور شد.

در همین رابطه با والدین «سامیار محمدی» بازیگر سینمایی‌ «قهرمانان کوچک» به کارگردانی حسین قناعت که این روزها فروش خوبی را تجربه می‌کند گفتگو کرده‌ایم. در این گفتگوی متفاوت، مسائلی مانند سلامت فرهنگ سینما برای کودکان بازیگر و همچنین راه هایی که والدین علاقه مند می‌توانند فرزندانشان را به دنیای بازیگری وارد کنند، بررسی شده است.

تسنیم: لطفا خودتان را معرفی کنید و از فیلم آخر فرزندتان برایمان بگویید.

نجاری: زهره نجاری هستم مادر سامیار محمدی. فرزندم در فیلم «قهرمانان کوچک» نقش بچه غول را دارد که به نظرم نقشی فان است. البته شاید این گریم سنگین کمی عجیب باشد.

تسنیم: انتخاب سامیار برای این نقش چگونه انجام شد؟

نجاری: آقای قناعت به دنبال کودکی بود که یک مقدار تپل و البته شیرین باشد. کسی که با الفاظ واضح صحبت نکند و لحنش کودکانه باشد. ما برای تست به دفتر آقای قناعت رفتیم و رزومه کارهای گذشته سامیار را ارائه دادیم. آقای قناعت هم وقتی دید کارکترش به نقش نزدیک است انتخابش کردند.

تسنیم: با توجه به چیزی که عنوان کردید پس شما فراخوان‌های سینماگران را به دقت دنبال می‌کنید.

نجاری: دقیقاً همین طور است. همیشه سامیار را در فراخوان­‌های بازیگری را که حس کنم به پیشرفت او کمک می‌کند برای تست می‌برم. برای من در درجه اول کارگردان و گروه فیلمبرداری اهمیت دارد. چون کم کار کردن با گروه خوب خیلی بهتر از این است که با گروهای بد زیاد کار کنیم.

تسنیم: از سابقه سامیار و اولین حضورش در قاب سینما بگویید.

نجاری: اولین کاری که انجام داد یک تله ­فیلم بود. ولی بعد در فیلم «خشم و هیاهو» آقای سیدی بازی کرد. شروع علاقمندی ما به حضور او در سینما هم از خشم و هیاهو آغاز شد و تا قبل از آن این موضوع چندان برایمان جدی نبود. حتی قبل از آن اهمیتی نداشت که سامیار فرضاً‌ در تئاتر بازی کند و یا در گروه­‌های کودک شرکت داشته باشد. ولی بعد از فیلم «خشم و هیاهو»، وقتی روی فرش قرمز جشنواره رفتیم احساس کردیم که باید جدی تر به مسئله بازیگری فرزندمان فکر کنیم. واقعاً انگار روی ابرها بودیم، درک کردیم که چقدر دیده شدن جذاب است. البته خود سامیار هم پس از آن ماجرا خیلی برای بازیگری انگیزه‌اش بیشتر شد.

در اولین حضورش هم این فراخوان بود که ما را از فیلمبرداری مطلع کرد. سامیار قبل از آن در دو سه تئاتر بازی کرده بود. دلیل انتخابش هم در آن تله فیلم خاصیت شیرین صحبت کردنش بود که به نقش­ کودکی که می‌خواستند نزدیک بود.

تسنیم: شما در همه روزهای فیلمبرداری سامیار را همراهی می‌کنید؟

نجاری: بله، البته سال‌های پیش که کوچکتر بود همیشه با هم بودیم ولی امسال که بزرگتر شده،خودش در کار جا افتاده است. البته پدرش هم هرگاه که فرصتی داشته باشد او را همراهی می‌کند.

تسنیم: در گروه­‌های فیلمبرداری گاهی اتفاقاتی می‌افتد که ممکن است برای کودکان بد آموزی داشته باشد. این چالش‌ها حتی در سالمترین این گروه های نیز دیده می‌شود. شما از این بابت نگرانی ندارید؟

نجاری: بله اتفاقاً نگران هستم. البته نقشهای سامیار آن چنان نبوده که مدت زیادی در پشت صحنه باشد،‌ طولانی ترین حضور ما نزدیک به یک ماه بود. با این حال سعی می­‌کنم سامیار در جریان قسمت‌هایی از فیلمنامه که برای بچه ها مناسب نیست قرار نگیرد. و اگر هم لازم باشد چیزی بداند زمان فیلمبرداری سکانس برایش توضیح می‌دم تا آن حس را بگیرد.

گاهی پیش می‌آید محیط مناسب بچه­‌ها نیست یا کارگردان و عوامل خسته هستند. اخم می‌کنند یا بی­‌حوصله می‌شوند. این مسائل را والدین کودکان بازیگر باید درک کنند و تا جایی که می‌شود با گروه همراه باشند. البته تا به حال همهمراعات سامیار را چون کودک است کرده‌اند. خیلی وقت‌ها با اینکه عوامل خسته و عصبی بودند ولی سر پلان سامیار خیلی با آرامش با او کار کردند. این را هم بگویم که سامیار هم پسر شیطانی است و باید سر صحنه یک مقدار او را مهار کنم. بنابراین من همیشه سعی می­‌کنم عوامل را درک کنم، چون سنگینی و فشار کار کاملاً برایم روشن است.

تسنیم: بعد از سینمایی قهرمانان کوچک احتمالاً پیشنهادهای بیشتری برای بازی به سامیار می‌شود. چگونه با این پیشنهادات واکنش نشان خواهید داد؟

نجاری: حقیقتش این است که اولویت انتخاب برای من کارگردان و گروه فیلم برداری است.بعد از آن محل های فیلم برداری است. مساماً اگر گروه بخواهد در شهرستان فیلمبرداری کند برای من سخت خواهد بود که سامیار را همراهی کنم. با این همه خیلی اعتقادی ندارم که فرزندم فقط در سینمای کودک فعالیت داشته باشد. سعی می‌­کنم حتی اگر فیلمنامه، خیلی متفاوت با شخصیت ما و سامیار باشد، او را برای بازی آماده کنم.

تسنیم: آیا در منزل بازیگری را با سامیار کار می‌کنید؟

نجاری: نه اصلاً، سامیار وقتی دو سال و نیمش بود من او را کلاس زبان می‌­بردم ولی در کلاس مدام برای بچه­‌ها برنامه اجرا می­‌کرد. مربی‌اش می‌­گفت ما اینجا زبان نمی­‌خوانیم داریم تمام مدت نمایش‌­ها و اداها و کارهای سامیار را تماشا می­‌کنیم!

خودش خیلی بازیگری را دوست دارد و با شخصیت­­‌های مجموعه‌های تلویزیونی همزا­د پنداری می‌­کند. مثلاً مدام عمو پورنگ و رامبد جوان را برای خودش بازی و اجرا می­‌کند و در جای شخصیت‌­های مختلف قرار می‌­گیرد. دابسمش هم یکی از کارهای مورد علاقه او است.

تسنیم: به نظر شما بزرگترین چالش پدر و مادرهایی که بچه‌­شان بازیگر است چیست؟

نجاری: اینکه باید دائم به دنبال بچه­‌ها باشند. من واقعاً در پشت صحنه فیلمبرداری نگران خستگی و سلامتی سامیار هستم. اینکه بازیگری می­‌کند را خیلی دوست دارد چون هم عوامل دوستش دارند و هم خیلی به او خوش می­‌گذرد. ولی برای من مثلاً اینکه لوکیشن کجاست یک چالش بزرگ است. از طرف دیگر گاهی شب کاری‌های پیش­‌بینی نشده‌ای اتفاق می‌افتد. فکر می‌کنم خیلی خوب می‌شد اگر یک قوانینی برای ساعت کار بازیگران وجود داشت. با ایتن همه هنوز خیلی راه مانده تا سامیار بخواهد دیده شود و بخواهد به صورت حرفه‌ای قدم در این راه بگذارد ولی من خودم را برای سختی های بیشتر آماده کرده‌ام.

تسنیم:کمی از خود سامیار بگویید. اینکه چه کارتونی یا چه غذایی را دوست دارد یا اینکه در سر فیلم برداری تا به حال شده که گریه کند؟

نجاری: سامیار متولد 28 آبان 1388 است. کارتونهای باب اسفنجی و عصر یخبندان و همچنین غذاهای فست فودی مثل لازانیا، پیتزا، مرغ سوخاری و پیراشکی را خیلی دوست دارد. راجع به گریه که پرسیدید، سامیار موهایش را خیلی دوست داشت و وقتی می‌خواستند به موهایش دست بزنند گریه کرد. وجه دیگر شخصیت سامیار اجتماعی بودن اوست. خیلی سریع دوست پیدا می‌کند و در تمام مدت زنگ تفریح با دوستانش نمایش اجرا می‌کند یا آواز می‌­خواند.

تسنیم: دوست دارید سامیار ادامه بدهد؟

نجاری: بله صددرصد. خودش همدر حال حاضر علاقه دارد. بیشتر نگران ورودش به نوجوانی هستم. امیدوارم همینطور خوب بماند و بتواند در عرصه بازیگری موفق شود.

انتهای پیام/



R1427/P1356/S4,34/CT4

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۶۸۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس| یک‌پرسپولیسی به تراکتور پیوست!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پس از جدایی پاکو خمس، سرمربی اسپانیایی از تیم تراکتور، مدیران این تیم به دنبال رایزنی برای گزینه‌های موردنظرشان برای نشستن روی نیمکت پرشورها هستند.

بنابر روایت ایرنا، در این راستا باشگاه تراکتور خبر داد با توجه به طی شدن پروسه مذاکره با گزینه مدنظر و پیگیری‌های صورت گرفته برای توافق قطعی، با تصمیم هیات مدیره باشگاه تا نهایی شدن اقدامات انجام گرفته، حمید مطهری به جمع کادرفنی تیم ملحق و مسئولیت فنی تیم به وی واگذار شد.

مطهری بعد از ظهر امروز با حضور در دفتر مدیرعامل، قرارداد همکاری با باشگاه تراکتور را امضا کرد. بر این اساس، تمرینات تراکتور از امروز زیر نظر مطهری و سایر اعضای کادرفنی برگزار می‌شود.

باشگاه تراکتور اعلام کرده است مدیریت این باشگاه با جدیت پیگیر توافق و معرفی سرمربی مورد نظر در اسرع وقت است.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899243

دیگر خبرها

  • چراغ شور خودروهای کلاسیک (فیلم)
  • فیلم/ لحظه واژگونی خودروی بن‌گویر با عبور از چراغ قرمز
  • ببینید | تصاویری از دزدی تلفن همراه در پشت چراغ قرمز در کمتر از 30 ثانیه!
  • برنامه‌های گردشگری باید با پیوست‌های فرهنگی و دینی تدوین شود
  • ببینید | لحظه منفجر شدن سربازان روسی هنگام خنثی کردن مین؛ حاوی تصاویری که برای کودکان مناسب نیست
  • چراغ سبز قایدی به استقلال
  • کشف شگفت‌انگیز دانشمندان: این سیارک تکه‌ای از ماه است!
  • بازیگری پوتین، ۲ عمارت و مسافران تایلند
  • عکس| یک‌پرسپولیسی به تراکتور پیوست!
  • چطور بهار را به بالکن خانه ها ببریم؟ | ایده های برای نگهداری گیاهان در بالکن‌های۲ متری