Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-30@10:18:44 GMT

بیشترین پرونده‌های شکایت کارگران از چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۶۸۹۵۷

صراط: رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی می‌گوید بیشتر شکایاتی که کارگران در مراجع حل اختلاف و هیاتهای تشخیص مطرح می‌کنند به دلیل عدم پرداخت حق بیمه و سنوات و عدم تمدید قراردادهای کار توسط کارفرمایان است.

فتح‌اله بیات در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی پرونده‌های شکایات کارگران در مراجع حل اختلاف، گفت: بخش عمده‌ای از کسانی که به ادارات کار و هیاتهای حل اختلاف مراجعه می‌کنند پیگیر حقوق و سنوات خود هستند و بعضا به دلیل آنکه کارفرما حق بیمه کارگر را نپرداخته یا مرخصی‌های او را کامل رد نکرده ناچار به طرح شکایت شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: بخش دیگری از شکایات به دلیل اخراج یا تعدیل نیروی کار است و برای مدتی که از کار بیکار شده درخواست بیمه بیکاری می‌دهد چون کارفرما عذرش را می‌خواهد و ترک کار می‌کند به همین دلیل ناچار است به اداره کار شکایت کند تا از مزایای بیمه بیکاری بهره مند شود.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با ابراز نگرانی از اخراج نیروی کار به بهانه اتمام قرارداد، خاطرنشان کرد: متاسفانه بعضی کارفرمایان با اتمام زمان قرارداد، نیروی کار را دیگر به خدمت نمی‌گیرند تا رنگ و بوی اخراج نگیرد و چنانچه این مساله در جامعه گسترش پیدا کند نیروی کار امنیت خود را از دست خواهد داد و آشفتگی و نگرانی به جامعه کارگری تحمیل خواهد کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه در بسیاری از کارگاهها و کارخانه‌ها هنگام تسویه حساب به بهانه‌های مختلف حق شیفت و سختی کار کارگران پرداخت نمی‌شود در نتیجه کارگر برای گرفتن حق و حقوق خود ناچار می‌شود طرح شکایت کند.

به گفته بیات کسانی که سوابق اندک و کمتر از یکسال دارند به دلیل آنکه سنواتی به آنها تعلق نمی‌گیرد یا میزان مطالبات آنها در حدی نیست که بخواهند هزینه کنند از طرح شکایت منصرف می‌شوند ولی آن دسته از کارگرانی که سوابق بالایی دارند به ادارات کار مراجعه کرده و پیگیر مطالبات خود در هیاتهای تشخیص و حل اختلاف می‌شوند.

این مقام مسئول کارگری خاطر نشان کرد: در هیاتهای تشخیص و حل اختلاف نماینده کارگر و کارفرما در جلسات حضور دارند و با توجه به آنکه از قانون کار و حقوق کارگر اطلاع و آگاهی کامل دارند با استناد به قانون حقوق از دست رفته کارگر را استیفا می‌کنند.

منبع: صراط نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۶۸۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص سهمیه ۳۰۰ نفری بیمه برای کارگران ساختمانی کردستان

استاندار کردستان، گفت: سهمیه ۳۰۰ نفری بیمه برای کارگران ساختمانی استان اختصاص یافت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، اسماعیل زارعی‌کوشا پیش‌ از ظهر امروز در مراسم جهانی روز کارگر که در مجتمع فجر این شهر برگزار شد، با تبریک روز و هفته کارگر، اظهار داشت: جامعه کارگری، کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار و کارفرمایان  در کنار هم اقتصاد مملکت را به حرکت در می‌آوردند و در استان نیز عمده کار و زحمات این حوزه بر  دوش این قشر زحمت‌کش است.

وی با بیان اینکه استان‌های غرب کشور از جمله کردستان از مشکلات مزمن زنج می‌برند، گفت: امیدواریم که کم و کاستی‌ها با وجود نیروهای توانمند کردستانی در کشور برطرف شود.

استاندار کردستان با اشاره به مشکل بیمه کارگران، افزود: بر اساس اعلام مدیرکل تامین اجتماعی، خوشبختانه سهمیه 300 نفری برای برخورداری کارگران ساختمانی کردستان از بیمه اختصاص داده شد.

وی تصریح کرد: امیدواریم که مشکل بیمه سایر کارگران شاختمانی استان برطرف شود.

زارعی‌کوشا بیان کرد: کارگران نقش‌آفرینان اصلی تولید، توسعه و موتور محرکه و پیشران اقتصادی به شمار می‌روند که مسیر رشد و اعتلای کشور در خودکفایی و رسیدن به قله‌های افتخار را هموار می‌کنند.

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: تلاش و پشتکار قشر زحمت‌کش کارگر بر هیچ کسی پوشیده نیست، در سال "جهش تولید با مشارکت مردم" این قشر عزیز می‌توانند همچون گذشته در مسیر تعالی و پیشرفت کشور گام بردارند.

انتهای پیام/481/

دیگر خبرها

  • اختصاص سهمیه ۳۰۰ نفری بیمه برای کارگران ساختمانی کردستان
  • ۳۰۰ نفر به سهیمه بیمه کارگران کردستانی اختصاص یافت
  • ۲۵ هزار کارگر ساختمانی در کردستان بیمه ندارند
  • بررسی ۱۰ هزار پرونده شکایت کارگران در کردستان
  • کاهش مدت زمان رسیدگی به پرونده‌های شکایت کارگران در گلستان
  • بیش از ۱۳ هزار کارگر ساختمانی در مرکزی تحت پوشش بیمه هستند
  • اختصاص شعب ویژه کارگران و کارفرمایان در گلستان
  • قدردانی از کارگران واحد‌های تولیدی و خدماتی همدان
  • اختصاص شعبه ویژه حل اختلاف کارگران و کارفرمایان در گلستان
  •  نشست مشترک مسئولان قضایی گلستان با جامعه کارگری و کارفرمایی استان برگزار شد