Web Analytics Made Easy - Statcounter

قائم مقام مرکز ملی فرش ایران به رشد ۱۳.۳ درصدی صادرات فرش در نیمه نخست امسال اشاره کرد و گفت: با وجود افزایش صادرات جایگاه اصلی خود را در جهان نداریم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، مجتبی فیض‌الهی امروز در همایش تجلیل از فعالان فرش دستباف زنجان اظهار داشت: مباحثی از جمله ایجاد ارزش افزوده، کاهش بیکاری، ارزآوری، ایجاد اشتغال پایدار و سایر موارد از فاکتورهای اقتصاد مقامتی است که توسعه فرش دستباف می‌تواند مصداق بارز آن باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه نقدینگی در فرش دستباف حرف نخست را می‌زند ابراز کرد: با کمترین سرمایه می‌توان یک کارگاه کوچک فرش‌بافی راه انداخت و شغل ایجاد کرد.

قائم مقام مرکز ملی فرش ایران خاطرنشان کرد: پیش از سال 80 صادرات فرش ایران حدود یک میلیارد دلار بود که ارزش واقعی آن به حساب نمی‌آمد و پس از این دوره کمی صادارت فرش رونق گرفت ولی باز هم در سال‌های 90 و 91 با مشکلاتی مواجه شد.

این مسئول به افزایش 23.8 درصدی صادرات فرش دستباف در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در شش ماهه نخست امسال نیز شاهد 13.3 رشد در صادرات فرش از ایران هستیم.

فیض‌الهی موضوع بیمه را یکی از چالش‌های حوزه فرش عنوان کرد و افزود: در حال حاضر 320 هزار بیمه شده در این بخش وجود دارد و این درحالی است که پیش از پایش شناسایی فعالان واقعی فرش این رقم 400 هزار نفر را زیر پوشش قرار داده بود.

وی فعالان حوزه فرش را یک میلیون نفر برشمرد و گفت: فعالان تمام‌وقت 700 هزار نفر از این تعداد را تشکیل می‌دهند و 500 هزار نفر متقاضی دریافت بیمه هستند.

قائم مقام مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اینکه برای سال 97 یک هزار و 200 میلیارد بودجه برای بیمه فرش‌بافان درخواست شده است بیان کرد: امیدواریم شاهد حداقل افزایش بودجه باشیم تا طیف گسترده‌ای را زیر پوشش قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه فعالیت فرش‌بافان به دو بخش درون مرزی و برون مرزی تقسیم می‌شود تصریح کرد: یک سوم تقاضای فرش به داخل کشور و دو سوم آن به خارج از کشور مربوط می‌شود و از این رو برگزاری نمایشگاه‌های استانی می‌تواند در افزایش تقاضای داخلی موثر باشد.

فیض‌الهی ارتقای پوشش بیمه، ارائه تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی را در رونق بازار داخلی فرش موثر خواند و گفت: قیمت تمام شده کالاها در کشور ما زیاد است در حالی که کاهش این هزینه‌ها می‌تواند فرصت رقابت بهتر در بازارهای خارجی را نیز فراهم کند.

وی بر توجه بیشتر به جنبه‌های تجاری فرش تأکید کرد و افزود: باید به جایگاه اصلی خود که تأمین 50 درصد فرش جهان است برسیم که در این راستا برگزاری نمایشگاه‌های برون مرزی را در دستور کار داریم.

قائم مقام مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اینکه امروزه چین جزو کشورهای نخست بازارهای مصرف فرش محسوب می‌شود بیان کرد: متاسفانه ما در بخش حضور در بازارهای مختلف ضعیف عمل کردیم و کمبود بودجه و عدم توجه مسئولان شرایط کنونی را به وجود آورده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: امروزه استفاده از کفپوش‌های مختلف و حتی فرش‌های صنعتی قدری جایگاه فرش دستباف را تحت تأثیر قرار داده اما از آن‌جایی که که این هنر ریشه در فرهنگ ما دارد نتوانسته جای آن را بگیرد.

فیض‌الهی تصریح کرد: برای بهبود وضعیت فرش کمک‌های فنی و اعتباری در نظر گرفته شده و قرارداد خود را با صندوق کارآفرینی و امید تمدید می‌کنیم.

انتهای پیام/

R41375/P1486/S6,59/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۷۲۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین اجلاس بین المللی ایران و‌ آفریقا؛ بستری برای افزایش صادرات موسسه رازی

به گزارش جام جم آنلاین البرز،مراسم افتتاحیه دومین همایش بین‌المللی ایران و آفریقا با حضور ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و نمایندگانی در سطح مقامات عالی کشور‌های آفریقایی از جمله وزرای اقتصادی بیش از ۳۰ کشور آفریقایی، همچنین با حضور علی اسحاقی، رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی امروز جمعه هفتم اردیبهشت سال جاری ماه در سالن بین المللی اجلاس سران برگزار شد.

در این رویداد که همزمان با اکسپو ۲۰۲۴ برگزار شده است و تا روز دهم اردیبهشت ادامه دارد، سهیلا مرادی بیدهندی، معاون تحقیقات و فناوری، رایناک قادری سرپرست روابط بین‌الملل و مسئولانی از مدیریت بازرگانی موسسه رازی نیز دکتر اسحاقی را همراهی کردند.

مسئولان موسسه رازی در حاشیه این همایش، با محمد جواد همت پناه، رئیس اداره اطلاعات و آمار اقتصادی معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه که این دفتر همکاری‌هایی موثر در برقراری ارتباط بین موسسه رازی و کشور‌های قاره آفریقا داشت، به بررسی زمینه‌های توسعه روابط دو طرفه با کشور‌های آفریقایی پرداختند.

بر اساس این گزارش، رئیس و مسئولان موسسه رازی در راستای افزایش تعاملات و صدور محصولات و فراورده‌های بیولوژیک موسسه رازی به کشور‌های افریقایی -به ویژه کشور‌هایی که سال گذشته در دوره‌های آموزشی و انتقال تکنولوژی ساخت واکسن‌های موسسه رازی شرکت کردند- و همچنین مذاکره و بسترسازی برای صادرات محصولات رازی به این کشورها، حضور یافتند.

همچنین روز شنبه ۸ اردیبهشت نیز ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو۲۰۲۴) گشایش خواهد یافت که شرکت‌کنندگانی از ۸۰ کشور در این نمایشگاه حضور دارند و موسسه رازی در این نمایشگاه با برپایی غرفه‌ای به مساحت ۱۴۰ مترمربع و ارائه دستاورد‌های خود در طول یک قرن فعالیت در عرصه تحقیق و تولید فرآورده‌های بیولوژیک، حضوری فعال و پررنگ خواهد داشت.

گفتنی است؛ ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، موسوم به (IRANEXPO ۲۰۲۴)، به عنوان بزرگ‌ترین رویداد صادراتی کشور تا ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود و غرفه موسسه رازی در سالن‌های ۱۰ و ۱۱، از ساعت ۹ تا ۱۶ میزبان حضور علاقه‌مندان و بازدید کنندگان محترم خواهد بود.

دیگر خبرها

  • نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور سیستان و بلوچستان آغاز به کار کرد
  • کدام کشورها در رویداد اقتصاد دریامحور ایران شرکت می‌کنند؟
  • حضور استان فارس در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • دومین اجلاس بین المللی ایران و‌ آفریقا؛ بستری برای افزایش صادرات موسسه رازی
  • گشایش پنجره صادراتی و حضور در بازارهای بین الملل راهکار اصلی تثبیت بازار مرغ
  • هدف بنیادعلوی توانمند سازی وایجاد درآمدپایداربرای اقشار ضعیف است
  • وجود ۳۰ محصول صادرات محور در چهارمحال و بختیاری
  • اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد
  • بازدید عمومی نمایشگاه ایران اکسپو از روز یکشنبه آغاز می‌شود؛ نمایشگاه اکسپو چند روز است؟!
  • صادرات مرغ با هدف تعادل بازار و ایجاد درآمد ارزی