Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@20:02:21 GMT

کاهش جدی منابع آبی همدان

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۵۳۷۳۷

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان همدان حجم سدهای استان همدان را 65 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: مشکلی در تأمین آب شرب استان همدان وجود ندارد اما رعایت الگوی مصرف باید در اولویت قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، منصور ستوده در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه در سال آبی 96-95 حدود 406 میلیمتر بارش برف و باران در سطح استان همدان رخ داده که خوشبختانه وضعیت ذخایر آبی همدان با این بارش‌ها بهبود یافته است، افزود: سال آبی 95-94، 467 میلیمتر بارندگی در سطح استان همدان رخ داد که این رقم سال 93، 302 میلیمتر و در متوسط بلندمدت 330 میلیمتر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در حال حاضر ذخیره سدهای استان همدان به 65 میلیون و 150 هزار مترمکعب کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سد سرابی تویسرکان 6 میلیون و 600 هزار مترمکعب، سد کلان ملایر 37 میلیون و 700 هزار مترمکعب، سد آبشینه دو میلیون و 400 هزار مترمکعب، سد شیرین‌سو 550 هزار مترمکعب و سد اکباتان همدان 15 میلیون و 900 هزار مترمکعب ذخیره آبی دارند.

وی با بیان اینکه سد اکباتان همدان با کاهش ذخیره آبی نسبت به ماه‌های گذشته مواجه بوده است، تصریح کرد: حجم سد اکباتان در حال حاضر به 15 میلیون و 900 هزار مترمکعب کاهش یافته و 54 درصد از ذخیره سد پر شده است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به اینکه سد اکباتان سال آبی گذشته سرریز کرده است، اظهار  کرد: در حال حاضر میزان ورودی سد اکباتان به صفر رسیده و میزان خروجی 1200 لیتر در ثانیه است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال آبی تا کنون آب وارد سد اکباتان همدان نشده است، بیان کرد: وضعیت منابع آبی استان همدان نسبت به سال‌های گذشته با کاهش جدی مواجه بوده است که انتظار می‌رود صرفه‌جویی لازم برای جلوگیری از بروز بحران توسط مردم انجام شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ورودی سد سرابی تویسرکان صفر است، گفت: سد سرابی تویسرکان 6 میلیون و 600 هزار مترمکعب ذخیره داشته و میزان خروجی از آن 75 لیتر در ثانیه بوده و پکیچ تصفیه‌خانه برای تأمین بخشی از آب شهرستان تویسرکان در کنار این سد ایجاد شده است.

ستوده حجم سد کلان ملایر را 37 میلیون و 700 هزار مترمکعب اعلام کرد و گفت: میزان ورود آب به سد کلان ملایر 115 لیتر در ثانیه بوده اما هیچ خروج آبی در این زمینه نبوده است.

وی با بیان اینکه میزان بارش سال آبی گذشته در همدان بی‌نظیر بوده و در 20 سال گذشته چنین بارشی رخ نداده است، گفت: به طور متوسط سالانه 6 میلیارد و 388 میلیون مترمکعب حجم نزولات جوی استان همدان است اما از سویی با 67 درصد تبخیر در استان همدان مواجه هستیم.

ستوده حجم آب در دسترس استان همدان پس از تبخیر را دو میلیارد و 680 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: سهم آب‌های زیرزمینی از این منابع تجدیدپذیر 1.948 میلیارد مترمکعب و سهم آب‌های سطحی 740 میلیون مترمکعب است.

وی با اشاره به اینکه همدان از ذخایر آبی مناسبی برخوردار است اما باید صرفه‌جویی و رعایت الگوی مصرف در اولویت قرار گیرد، خاطرنشان کرد: تلاش بر این است تا برای پاییز امسال ذخیره مناسبی را در سدهای استان همدان نگه‌داشت تا دچار مشکل نشویم.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۵۳۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه) مجلس و در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی، اظهار کرد: طرح مالیات بر سوداگری یکی از طرح‌های مهم مجلس یازدهم است و با این طرح، چهار دارایی پایه در اقتصاد کشور از سوداگری جدا می‌شود.

وی بیان کرد: ما باید بخش مولد اقتصادی را تقویت کنیم تا منابع به سمت بخش مولد اقتصادی بازار طلا، ارز، خودرو و مسکن حرکت کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قانون مالیات بر سوداگری به کاهش قیمت و التهابات در بازار خودرو، ارز، طلا و مسکن کمک می‌کند و باعث می‌شود منابع اقتصادی را به سمت بازارهای مولد به جای بازارهای سوداگرانه انتقال دهیم.

کد خبر 6090648 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاور فرزندآوری دریافت کردند
  • سال گذشته ۱۰هزار میلیارد ریالی به طرح‌های اولویت دار جهاد کشاورزی همدان پرداخت گردید
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد
  • غنی‌ترین منابع طبیعی کلسیم
  • تخصیص ۳۰۴ میلیارد اعتبار برای پروژه جهاد آبرسانی همدان
  • تجلیل از فعالان حوزه حمل و نقل در استان همدان
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • مهار 17 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی