Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروزه با تولید شتابان محصولات و فرآورده‌های غذایی جدید و ارتباط مستقیم بسیاری از بیماری‌ها با تغذیه و خوراکی ها، آگاهی و دسترسی مصرف کنندگان از سلامت این کالاها، ضروری به نظر می‌رسد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، با توجه به اینکه بسیاری از بیماری‌ها با غذا و سلامت مردم ارتباط مستقیم دارند، توجه به سلامت و اطمینان از سالم بودن غذا‌ رویکردی بسیار جدی پیدا کرده است تا آن جا که پارسال شعار سازمان جهانی بهداشت "ایمنی غذا از مزرعه تا سفره" بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ایران هم وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی برای تامین و تضمین سلامت غذای مردم طرح درج نشانگر‌های چراغ راهنمای تغذیه و اصالت کالا بر روی فرآورده‌های غذایی را آغاز کرده است.
دکتر ایمانیه فوق تخصص گوارش می‌گوید: ۱۰ درصد افراد بالای ۳۰ سال استان فارس مبتلا به بیماری دیابت هستند ؛ یعنی از هر ۱۰ نفر یک نفر به این بیماری مبتلا است .
وی می‌افزاید: بسیاری از بیماری‌ها از جمله دیابت ارتباط مستقیم با تغذیه و خوراکی‌های مورد استفاده دارد که نیازمند توجه بیشتر به کیفیت مواد غذایی است.
محمدی کارشناس تغذیه می‌گوید: مصرف زیاد قند، نمک و چربی‌های جامد موجب بیماری‌های دیابت، فشارخون، سکته‌های مغزی، بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های قلبی می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: ضرورت توجه به محتوا و کیفیت خوراکی‌ها موجب شده وزارت بهداشت برای انتخاب هوشمندانه یک محصول، درج نشانگر‌های چراغ راهنمای تغذیه و اصالت کالا بر روی بسته‌های مواد غذایی را در دستور کار قرار دهد.
این کارشناس تغذیه می‌افزاید: درج نشانگر‌های رنگی تغذیه‌ای بر روی فرآورده‌های غذایی انرژی، قند، چربی، نمک و اسید‌های چرب ترانس را با رنگ‌های متفاوت نشان می‌دهد.

                                                                                دانلود
                                                                                                          دانلود
محمدی می‌گوید: گر چه درج نشانگر‌های رنگی تغذیه‌ای بر روی فرآورده‌های غذایی سه سال است که انجام می شود، اما همچنان بخش زیادی از شهروندان با این نشان‌ها آشنایی ندارند.
کیانی یکی از شهروندان شیرازی می‌گوید: تاکنون به این نشانگر‌ها دقت نکرده ام و اطلاعاتی درخصوص معنای رنگ‌های آن ندارم.
نیک نهاد معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌گوید: برچسب چراغ راهنمای تغذیه در حال حاضر بر روی ۷۰ درصد مواد غذایی تولید شده در استان فارس حک می‌شود.
وی با بیان اینکه در این برچسب رنگ سبز نشانه کم بودن چهار عنصر، قند، چربی، نمک و اسید‌های چرب در این محصول است، می‌افزاید: رنگ نارنجی بر روی فرآورده نشان از سطح متوسط این عناصر زیان آور دارد و رنگ قرمز برای مصرف توصیه نمی‌شود.
نیک نهاد ادامه می‌دهد: این نشانه‌ها کمک می‌کنند تا بیماری‌هایی که به علت محصولات غذایی ممکن است ایجاد شود را بتوان تا حد قابل توجهی کاهش داد.
دکتر محمدمهدی رزمجو مدیر نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌گوید: برچسب اصالت کالا که حاوی کد پیگیری و شماره پیامک است، دیگر نشانه سلامت کالا‌ است که بر روی بسته‌های مواد غذایی و بهداشتی خارجی که تحت نظارت قرار گرفته اند و از مبادی رسمی کشور وارد شده اند حک شده تا خیال مصرف کننده ایرانی از خرید آن آسوده باشد.
وی به مردم هشدار می‌دهد: مصرف محصولات خارجی بدون برچسب اصالت کالا، می‌تواند تهدید کننده سلامت افراد باشد.
دقت در انتخاب مواد غذایی علاوه بر اینکه سلامت افراد را تضمین می‌کند، می‌تواند تشویق کننده تولید کننده‌هایی باشد که سلامتی مردم را در اولویت فعالیت هایشان قرار داده اند.     ارتباط مستقیم بسیاری از بیماری‌ها با تغذیه

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۸۱۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان غذا و دارو اعلام کرد؛ اسامی فرآورده‌های سلامت بدون مجوز

روابط عمومی سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای فرآورده گیاهی قطره تقویت جنسی Desi Mumy، فرآورده‌های گیاهی سیلی بین Silibin، فرآورده گیاهی SATONiNE، فرآورده‌های perfecto و Vitomix و فرآورده تیزن مخلصه سعال حکیم مؤمن تبریز را به دلیل نداشتن مجوزهای بهداشتی غیرمجاز و تقلبی معرفی کرد.

در این اطلاعیه همچنین محصولاتی چون چای گیاهی لاغری (گیاهان شفابخش)، فرآورده معجون بدون مجوز Lukaci Epimediumlu، شربت گیاهی تری تراپیست (مدبرغدیر) و فرآورده پودر گیاهی بهنوشان ۲ از سوی اداره کل فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو غیرمجاز شمرده می‌شوند.

روابط عمومی سازمان غذا و دارو در ادامه با اعلام اینکه این معرفی اسامی به قصد مبارزه با ارائه محصولات غیر مجاز در سطح عرضه صورت می‌گیرد؛ از افرادی که محصولات نامبرده را در مراکز فروش مشاهده می‌کنند خواست که معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و نیروی انتظامی را مطلع سازند تا نسبت به جمع‌آوری آن ها اقدام لازم را به عمل آورند.

شماره تلفن ۶۶۴۶۲۰۲۶ روابط عمومی سازمان غذا و دارو، بمنظور دریافت مشخصات مکان‌های عرضه فرآورده‌های غیرمجاز اعلام شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌
  • اعلام اسامی تعدادی از فرآورده‌های سلامت فاقد مجوز
  • اعلام اسامی چند فرآورده سلامت فاقد مجوز از سوی سازمان غذا و دارو
  • اعلام اسامی فرآورده‌های سلامت غیر مجاز
  • سازمان غذا و دارو اعلام کرد؛ اسامی فرآورده‌های سلامت بدون مجوز
  • اسامی فرآورده‌های سلامت غیر مجاز اعلام شد
  • اسامی تعدادی از فرآورده‌های سلامت فاقد مجوز
  • ترویج فرهنگ غذای سالم متناسب با آموزه‌های طب ایرانی
  • شیوه صحیح استفاده از محصولات مراقبت پوستی برای تاثیرگذاری بیشتر
  • هفته سلامت، نقش فعالیت‌های تشخیصی آزمایشگاهی دامپزشکی در بهداشت دام