Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جنوب نیوز»
2024-04-29@19:26:11 GMT

چوب تخمه‌های چینی لای چرخ اشتغال داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۸۵۴۰۶

این روزها خبرهایی از ساز مخالف چینی‌ها با ایرانی‌ها در تجارت به گوش می‌رسد اما همچنان چین در صدر واردکنندگان کالا به کشور قرار دارد. به گزارش جنوب نیوز به نقل از روزنامه جوان، این روزها خبرهایی از ساز مخالف چینی‌ها با ایرانی‌ها در تجارت به گوش می‌رسد اما همچنان چین در صدر واردکنندگان کالا به کشور قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله محصولات وارد شده از چین به ایران، تخمه آفتابگردان بوده که در سال ۹۵ رقم قابل توجهی را به خود اختصاص داده، این واردات باعث شده است تا کمر تولیدکنندگان تخمه آفتابگردان خم شود؛ استانی که همواره در صدر استان‌ها با بیشترین نرخ بیکاری قرار دارد. 

بیکاری معضلی است که بارها و بارها در مورد آن مطالب بسیاری نوشته شده و راهکارهایی نیز برای خروج از آن ارائه شده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند باید در ابتدا شرایطی را فراهم کرد که حتی‌الامکان افرادی که هم اکنون مشغول فعالیت هستند، بیکار نشوند و سپس طرحی برای اشتغال بیکاران طراحی و پیاده‌سازی شود. 

یکی از راه‌های جلوگیری از بیکار نشدن شاغلان، کاهش واردات محصولاتی است که مشابه آنها در داخل کشور تولید می‌شود؛ موضوعی که در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیز به نوعی به آن اشاره شده است، اما در واقعیت به آن عمل نمی‌شود، به عنوان نمونه می‌توان به واردات تخمه آفتابگردان از کشورهای دیگر به خصوص چین اشاره کرد. بر اساس آمار گمرک در سال ۱۳۹۵، بیش از ۱۰۰ هزار و ۲۷۸ تن دانه آفتابگردان از کشورهای مختلف جهان وارد ایران شده است. این حجم از واردات تخمه آفتابگردان باعث شده است که در سال ۹۵ بالغ بر ۱۲۶میلیون و ۱۴هزار و ۵۲۹ دلار ارز از کشور خارج شود که ارزش ریالی این مبلغ، ۳۹۳میلیارد و ۸۹۸میلیون و ۴۹۱هزار و ۸۳۸ تومان بوده است. در آمار و اطلاعات مربوط به گمرک جمهوری اسلامی ایران از کشورهای اتریش، آذربایجان، ارمنستان، امارات‌متحده‌عربی، اوکراین، بلغارستان، ترکیه، چین و روسیه به عنوان واردکنندگان تخمه آفتابگردان به ایران یاد شده است و در این میان چین با فروش بیش از ۸۲هزار تن دانه آفتابگردان به کشور درآمد ۱۱۱میلیون و ۹۳۷هزار و ۴۸۸دلاری را نصیب خود کرده و بزرگ‌ترین صادرکننده دانه آفتابگردان به ایران بوده است. 

واردات تخمه آفتابگردان از کشورهای دیگر به خصوص چین در حالی صورت گرفته است که چند استان کشور از جمله استان کرمانشاه تولیدکننده این محصول هستند و با این حجم واردات کمر تولیدکنندگان تخمه آفتابگردان در حال خم شدن است و بسیاری از آنها انگیزه خود را جهت کشت آفتابگردان از دست داده‌اند و به نوعی می‌توان گفت از کار بیکار شده‌اند. دو شهر سُنقُر و کلیایی از شهرهای استان کرمانشاه هستند که بیشترین سطح زیر کشت آفتابگردان در استان را دارند و به گفته مسئولان استان، تنها در شهر سُنقُر سالانه حدود ۵هزار تن تخمه آفتابگردان تولید می‌شود اما به دلیل واردات بی‌رویه این محصول، محصول تولیدی کشاورزان به انبارها می‌رود و خریداری ندارد. ادامه این روند باعث خواهد شد که اوضاع بیکاری در استان کرمانشاه حادتر شود؛ استانی که همواره به گواه آمار دارای نرخ بیکاری بالایی بوده و در صدر استان‌ها بدین لحاظ قرار داشته است. 

کلید حل این وضعیت به دست دولت دوازدهم است و دولت باید تعرفه‌های سنگینی را بر واردات این گونه محصولات که در داخل کشور تولید می‌شوند، وضع کند؛  کاری که امریکایی‌ها برای جلوگیری از ورود پسته ایران به کشورشان انجام داده‌اند. امریکا برای حمایت از پسته خود در مقابل پسته ایرانی، تعرفه۱۴/۲۴۱ درصدی بر پسته ایرانی وارداتی به امریکا اعمال می‌کند و همین امر موجب شده صنعت پسته امریکا رشد خوبی را داشته باشد.

منبع: جنوب نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۸۵۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مازندران پایین‌ترین نرخ بیکاری در کشور را دارد

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی مازندران با بیان اینکه سامانه جست‌وجوی شغل راه‌اندازی شده است، گفت: مازندران با انجام اقدامات صورت گرفته، پایین‌ترین نرخ بیکاری کشور را دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری،  علی باقری گفت: با توجه به اینکه هفته کار و کارگر را در پیش داریم و این ایام ،ایام جشن کارگران است باید زمینه رشد و توسعه کارگران را فراهم کنیم چون هر جامعه‌ای مرهون بازوان توانمند کارگران است و همچنین چرخ اقتصادی هر کشوری با دستان کارگران می‌چرخد .

وی با بیان اینکه وزارت کار و تعاون یک وزارت خانه کاملا مردمی است، افزود: این وزارتخانه در میان سایر وزارتخانه‌ها پرکارترین وزارتخانه کشور است.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی مازندران تصریح کرد: بیش از 70 درصد مردم مازندران از این وزارتخانه در بخش‌های مختلف خدمات می‌گیرند.

باقری با بیان اینکه سعی کردیم در این ایام از همه جامعه کار و کارگری تجلیل کنیم، گفت: 20 نفر از این عزیزان به عنوان کارگر برتر در سطح استان تجلیل شدند و یک نفر هم در سطح کشور به عنوان کارگر نخبه تجلیل خواهد شد.

باقری ادامه داد: پایین‌ترین نرخ بیکاری در سطح کشور با توجه به آمار سامانه رصد اشتغال متعلق به مازندران است.

وی گفت: در حوزه اشتغال در این استان اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است، به طوریکه در سال گذشته در مازندران 100 درصد از برنامه‌های ما در حوزه کار محقق شد.

باقری با بیان اینکه در حوزه اشتغال سامانه جست‌وجوی شغل راه اندازی شده و همه می توانند رزومه خود را به این سامانه منتقل کنند، گفت: تاکنون 12400 نفر در این سامانه ثبت نام کردند و 9هزار نفر مشغول به کار شدند.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی مازندران با اشاره به شناسایی 1400 کارفرما به ویژه در شهرستان آمل و غرب استان،  ادامه  داد: این سامانه از طریق وزارتخانه راه اندازی شده و در بخش اشتغال و شناسایی کارفرماها و معرفی اشتغال بسیار مفید بود.

 وی افزود: با اجرای این طرح در بخش‌های مختلف و رشته‌های مختلف یک بانک اطلاعاتی خوب راه اندازی شده است. 

باقری افزود: سامانه جامع روابط کار هم راه اندازی شده و افراد می‌توانند شکایات خود را در این سامانه ثبت کنند و با ورود کارشناسان در این سامانه با کمتر از بیست روز رای صادر می‌شود.

 این مسئول با اشاره به اینکه در سطح مازندران در این دولت 6200 مورد بازرسی از کارگاه های پرخطر انجام شده است، گفت: در حوزه روابط کار، رتبه اول را داریم و کارشناسان ما در شهرستان آمل رتبه اول در کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیر کل کار، رفاه اجتماعی و تعاون همچنین با اشاره به افزایش حقوق کارگران نسبت به کارمندان افزود: در این دولت 170 درصد افزایش حقوق داشتیم و برای کارگران در مقایسه با کارمندان 40 درصد افزایش حقوق داشتیم. در حوزه تعاون هم یکی از ارکان اصلی شعار سال توجه کردن به بخش تعاون است، چون اقتصاد در بخش تعاون کاملا مردمی است و در این حوزه سالانه دو درصد رشد داشتیم  و همچنین سند توسعه تکلیف کرده است که 25 درصد اشتغال از طریق تعاون باید انجام شود.

باقری افزود: در اجرای طرح کالابرگ هم بیش از 700 هزار خانوار از دهک یک تا هفت از این طرح استفاده کرده‌اند. طرح امنیت غذایی هم از دهک یک تا سه، کودکان زیر پنج سال و آسیب پذیر را پوشش می‌دهد و ماهانه یک میلیون تومان با تشخیص مرکز بهداشت دریافت خواهند کرد .

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حضور سرزده ماسک در چین | تسلای خودران در چین؟
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • مازندران پایین‌ترین نرخ بیکاری در کشور را دارد
  • تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • راهکار توسعه اقتصادی و تقویت منابع ارزی؛ تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • آیا چین می‌تواند؟
  • واردات چای از کشور سریلانکا
  • متعهد به خرید داخلی مرغ از مرغداران
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور
  • نقش نخبگان داخلی در حراست هوشمند از آسمان کشور ارزنده است