کاراگاه شمسی و مشکلاتی که باعث شد 14 سال بیکار بماند/آرزو دارم به خانه اصلیام یعنی تئاتر برگردم
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۸۶۹۱۷
خبرگزاری میزان- بازیگر نقش "کارگاه شمسی" گفت: من تقریباً 14 سال است که در هیچ کاری بازی نکردهام. این خواسته شخصی من است زیرا نمیخواهم در هر نقشی بازی کنم. همواره پیشنهادات زیادی به من شده، اما نمیشود هر پیشنهادی را قبول کرد. بهتر بگویم که نقشهای که تا به حال پیشنهاد شده مناسب من نبودند.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، "پری امیرحمزه" از جمله بازیگران پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران است که بیشتر مردم از بازی خوب وی در سریال "کارگاه شمسی" یاد میکنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امیر حمزه در آثار متنوع و تاثیرگذاری به ایفای نقش پرداخته و از جمله سریالهای او میتوان به "در پناه تو"، "دبیرستان خضرا"، "آرایشگاه زیبا"، "مدرسه مادربزرگها"، "کارآگاه شمسی و دستیارش مادام" و همچنین "تهران 11" اشاره کرد.
وی در سینما کمتر از تلویزیون فعالیت داشت و در سالهای بازی در عرصه سینما آثار ماندگاری همچون "دایره مینا"، "شهر زنان"، "اعتراض"، "مجنون" و "فصل خون" را یادگار گذاشت.
این روزها پری امیرحمزه کمتر از گذشته در عرصه بازیگری ظاهر شده و نزدیک به ده سال گذشته در هیچ اثری به ایفای نقش نپرداخته است. به همین مناسبت خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان با این بازیگر پیشکسوت به گفتوگو نشسته که در ادامه خواهید خواند:
پری امیرحمزه برخلاف سالهای گذشته که در عرصه بازیگری بسیار پررنگ ظاهر میشد این روزها کمکار شده است. علت دوری شما از بازیگری چیست؟
من تقریباً 14 سال است که در هیچ کاری بازی نکردهام. این خواسته شخصی من است زیرا نمیخواهم در هر نقشی بازی کنم. همواره پیشنهادات زیادی به من شده، اما نمیشود هر پیشنهادی را قبول کرد. بهتر بگویم که نقشهای که تا به حال پیشنهاد شده مناسب من نبودند.
پس با وجود دوری 14 ساله از بازیگری، همچنان پیشنهاد بازی در سینما و تلویزیون را دارید؟
پیشنهاد همیشه بوده ولی این را هم بگویم که تقریباً یکسال گذشته هیچ پیشنهادی برای بازی در سینما و یا تلویزیون به من نشده است. قبل از آن مشکل اصلیام متنها بود چراکه در درجه اول باید متن را دوست داشته باشم تا در کاری بازی کنم و متن هیچکدام از این آثار باب میل من نبودند.
فعالیت شما در تلویزیون بیشتر از سینما بوده است. چرا به یکباره از سینما فاصله گرفتید؟
من از سینما فاصله نگرفتم بلکه سینما از من فاصله گرفته است. بعد از فیلم سینمایی "شهر زنان" دو سه اثر کوتاه بازی کردم اما به طور جدی دیگر پیشنهاد ویژهای به من نشد.
دلیل اصلی این فاصله گرفتن چه بود؟ خودتان نمیخواستید بازی کنید؟
مگر میشود یک بازیگر نخواهد در کاری بازی کند. در آن دوران که من از سینما جدا شدم چهرههای جدید به سینما آمدند و فیلمسازان چهره های جدید و تازه را دوست داشتند. از طرفی برخی هم با معرفی بعضی اشخاص وارد عرصه سینما میشدند و فیلمسازان هم از آن آدمها برای بازی استفاده میکردند. عدهای هم پولدار بودند و پول میدادند تا در سینما بازی کنند اما من هیچ وقت اهل این کارها نبودم و به همین خاطر کنار گذاشته شدم.
آیا دلتان برای بازی در سینما تنگ نشده است؟
قطعاً دلتنگ بازی در سینما هستم اما من به عنوان یک بازیگر وجهه عمومی دارم و مردم مرا با کارهایی میشناسند که آنها را دوست دارند. به همین خاطر نمیتوانم با بازی در هر کاری به سینما برگردم. من موظفم که آنچه در ذهن مردم مانده را با بازی خوب حفظ کنم و بازی در هر کاری را به همین خاطر نمیپذیرم. مردم گناه نکرده اند که این نوع فیلمها و چهرهها را در سینما ببینند به همین خاطر من سعی میکنم برای همین مردم کار خوب انجام دهم.
با این وضعیت امیدی به بازگشت به بازیگری دارید؟
چند سالی است که ترجیح میدهم با این وضعیت موجود کار نکنم اما اگر واقعیتش را بخواهید همچنان میتوان به تئاتر امیدوار بود و اگر در تئاتر پیشنهاد خوبی شود آن را میپذیرم زیرا من کارم را از همین تئاتر شروع کردم و خیلی دوست دارم به زادگاه بازیگریام بازگردم.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری میزان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۸۶۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سرگذشت غمانگیز نخستین زن بازیگر سینمای ایران
دهم اردیبهشتماه سالروز درگذشت بازیگری است که نه تنها به عنوان نخستین هنرپیشه زن ایرانی شناخته میشود بلکه از منظری دیگر او را اولین قربانی در ناتوانیِ بومی کردنِ تفکر مدرن در سینمای ایران میدانند. صدیقه (روحانگیز) سامینژاد بازیگر فیلم «دختر لر» پس از نقشآفرینی در نخستین فیلم خود آنقدر سختی دید که هرگز حاضر به تکرار این تجربه نشد.
نام روحانگیز سامینژاد که متولد سال ۱۲۹۵ در کرمان بود، با بازی در نقش «گلنار» در فیلم «دختر لُر» برای همیشه در تاریخ سینمای ایران باقی مانده است. «دختر لر» نخستین اثر ناطق سینمای ایران است و در سال ۱۳۱۲ توسط خانبهادر اردشیر ایرانی و عبدالحسین سپنتا ساخته شد.
با پخش «دختر لر» در سینماها که با استقبال فراوانی هم روبرو شد، سامینژاد به شهرت رسید، اما بعد سرنوشت بسیار تلخی پیدا کرد.
فریدون جیرانی سال ۱۳۸۹ در دورانی که پخش یک مصاحبه با فریماه فرجامی بعد از سالها بیخبری و با تصاویری تکاندهنده از این ستاره سالهای دور سینما واکنشهای تندی را به دنبال داشت، در مطلبی بیان کرد: زندگی بازیگران در سینمای ایران تلخ است و این فقط مربوط به سالهای پس از انقلاب نیست. از ابتدای ورود سینما به ایران این سرگذشت تلخ تکرار شده است. ۱۳ اردیبهشت سال ۱۳۷۶ یک روز صبح به دفتر مجله سینما زنگ زدند و گفتند روحانگیز سامینژاد مُرده است. من تا آن روز فکر میکردم روحانگیز سامینژاد باید سالها پیش مرده باشد.
به خانه خواهرش عالیه زند تبریزی زنگ زدم و دیدم خبر درست است. رفتم خانه عالیه زند تبریزی و فهمیدم سامینژاد بعدازظهر چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۷۶ در سن ۸۶ سالگی در تنهایی مرده و روز پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت در قطعه ۳۴ ردیف ۴۴ شماره ۴۶ در جایی گمنامی خاک شده است. رختخواب سامینژاد وسط خانه بود. تنها میراث این اولین بازیگر سینما یک کیسه نایلونی بود و داخل آن یک بسته سیگار، یک شناسنامه و بروشور تانشده «دختر لر».
این کارگردان سینما همچنین گفته بود: من قبل از دیدن این میراث، تصویر سامینژاد را در فیلم تهامینژاد دیده بودم که گریه میکرد و دیگر هیچ. «ایران قادری» که یک روز سرشناسترین بازیگر تماشاخانه تهران بود، چه شد؟ چگونه مُرد؟ چه کسی خبر داشت؟ و خیلیهای دیگر. ریشه سرگذشت تلخ بازیگران در سینمای ایران را باید در جامعهای جستجو کرد که نتوانسته است تفکر مدرن را بومی کند و در خود حل نماید. متاسفانه اولین قربانیان این ناتوانی بازیگران زن سینما بودند.
عباس بهارلو – مورخ و پژوهشگر سینما – در سال ۱۳۸۱ مطلبی درباره این بازیگر نوشته بود که در بخشهایی از آن آمده است: وقتی در سال ۱۳۱۲ فیلمِ «دختر لر» ساخته مشترک خانبهادر اردشیر ایرانی و عبدالحسین سپنتا، که صدیقه سامینژاد در آن نقش «گلنار» را بازی میکرد، در تهران نمایش داده شد، در میان مردمی که برای بار نخست سیمای یک زن ایرانی را بر پرده سینما دیده بودند واکنشهای ناگواری برانگیخت، که بهدرستی روشن نیست ــ و احتمالاً هیچگاه نیز معلوم نخواهد شد ــ که آیا خانم صدیقه سامینژاد تصوری از آن واکنشها در ذهن داشته است یا خیر، و آیا اگر میداشت حاضر به ایفای نقش در آن فیلم میشد؟
گفته میشود که در آن مقطع آوانس اوگانیانس نیز کوششهایی را در زمینه ساخت فیلم انجام میداد و در اینباره بهارلو ادامه داده است: بهموازات فعالیتهای سختکوشانه اوگانیانس در ایران، عبدالحسین سپنتا و خانبهادر اردشیر ایرانی نیز برای ساختن نخستین فیلم مشترک در هندوستان در جستوجوی بازیگر زنی بودند که زبان فارسی بداند و نقش «گلنار» را در فیلم «دختر لر» بازی کند. تا قبل از دوره پهلویِ اول بازی زنانِ مسلمان در نمایشها و تعزیهها ممنوع بود و بازیگران زنی که در این سالها در فیلمهای اوگانیانس و مرادی ایفای نقش میکردند مانند مادام سیرانوش، لیدا ماطاوسیان، ژاسمین ژوزف، زما اوگانیانس و آسیا قسطانیان (کوستانیان) از بانوان ارمنی بودند که اکثر آنها از صحنه تئاتر به سینما آمده بودند، بههمین دلیل موانع کمتری بر سرِ راه خود داشتند.
سپنتا موفق شد صدیقه (روحانگیز) سامینژاد، همسر یکی از کارکنان کمپانی امپریال فیلم بمبئی، را که از سیزده سالگی از کرمان به هندوستان رفته بود مجاب کند و با این توضیح که نام او بهعنوان نخستین بازیگر زن در تاریخ سینمای ایران ثبت خواهد شد ــ که شد ــ موافقت او و شوهرش، دماوندی، را برای بازی در فیلمش جلب کند. بدین ترتیب گروه هندی ـ ایرانی عبدالحسین سپنتا و اردشیر ایرانی کار خود را در هندوستان آغاز کرد. «دختر لر» نخستین بار در سیام آبان ۱۳۱۲ در دو سینمای مایاک (دیدهبان) و سپه بر پرده آمد، و نمایش آن، سال بعد از دوم مردادماه ۱۳۱۳ در سینما مایاک تکرار شد، و پس از یک ماه از چهارم آذر نمایش آن در سینما سپه به مدت پنجاه روز ادامه یافت.
سپس با یک دو هفته وقفه در همینسینما از نو بر پرده رفت. استقبال از فیلم بسیار پُرشور بود و حتی «مادر بزرگهای خیلی پیر» هم رفتند تا سرگذشت «دختر لر» را بهچشم ببینند. ایفای نقش گلنار در «دختر لر» موجب شد که صدیقه سامینژاد چنان انگشتنما و زبانزد خاص و عام شود که هم با دشنام روبرو شد و هم با تشویق برخی مردم در شهرهای مختلف.
سامینژاد در سال ۱۳۴۹ یعنی ۳۷ سال پس از نمایش «دختر لر»، در مستندی از محمد تهامینژاد با نام «سینمای ایران از مشروطیت تا سپنتا» حضور یافت و به روایت زندگی دشوار و پر از رنج خود پرداخت.
از تهامینژاد نقل شده است: اغلب بهطور کنترلنشدهای میخندید و در حالیکه اشک در چشمانش حلقه زده بود به من گفت که هنگام اقامت در هند ایرانیهای متعصب او را مورد ضربوشتم قرارمیدادند و حتی بطری بهطرفش پرتاب میکردند. بهطوریکه همواره مجبور بود همراه با محافظ از استودیو امپریال فیلم خارج شود.
درباره این چهره مستند دیگری با نام «روحانگیز سامینژاد» به کارگردانی مجید فدایی نیز ساخته شده که در ارتباط با زندگی نخستین بازیگر زن سینمای ایران و ایفاگر نقش «دختر لر» است.
سامینژاد در حالی در ۸۰ سالگی از دنیا رفت که خاطرات زیادی از دورانی که «دختر لر» ساخته شد و حواشی پیرامون آن بازگو نشد. فریدون جیرانی که مطالعات زیادی درباره تاریخ سینما دارد، با بیان اینکه چنین اتفاقی فقط مختص نخستین بازیگران سینما نبوده، در مصاحبهای با ایسنا گفته بود: بسیاری از بازیگران سینما، حرف و تاریخ سینما را با خود به زیر خاک بردند. من بارها به آنها گفته بودم که اجازه بدهید این اطلاعات به نسلهای دیگر انتقال داده شود، اما بسیاری از آنها به این موضوع توجه نکردند.
قدیمیهای معروف، بریدهاند و سعی میکنند که صحبت نکنند، چون معتقدند سالها به آنها بیلطفی شده است و دل پرگلایهای دارند. مثل ناصر ملک مطیعی که من یک بار از او دعوت کردم تا به خانه سینما بیاید و درباره «چهارراه حوادث» (فیلمی به کارگردانی ساموئل خاچیکیان) صحبت کند و هرچه اصرار کردم موافقت نکرد. فردین هم دق کرد، در حالی که میتوانست بازی کند.
در یکی از برنامههای تلویزیونی هفت، بعد از سالها آقای افخمی گفت که اگر به تاریخ سینما مراجعه کنید میبینید که بعد از فیلم «گنج قارون» تعداد سینماهای تهران افزایش پیدا کرده است بنابراین نمیتوان نقش فردین را در تاریخ سینمای ایران انکار کرد، اما سالها تلاش شد که این نقش را انکار و حذف کنیم، اما نتوانستیم. برای همین بعد از فوت او تشییع جنازه باشکوهی شکل گرفت. او میتوانست بازی کند، چرا بازی نکرد؟ اگر بازی میکرد چه اتفاقی میافتاد؟ در سینمای سی سال اخیر که علی بیغمی وجود نداشت، میتوانست نقش یک پدر را بازی بکند.
منبع: روزیاتو
tags # بازیگر سینما ، سینما سایر اخبار اسرار تکامل آلت جنسی؛ رابطه جنسی انسانهای اولیه مثل گوریلها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غولپیکری که توسط انسانها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی میشوند (تصاویر) کشف پرنده عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!