حیدریان: فیلمخانه ملی ایران هنوز متولد نشده است
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۹۴۹۵۴
فرهنگ > سینما - محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان امور سینمایی با اشاره به تنگناها و کمبودها، تاکید کرد در حال حاضر امکان ارزشیابی و استفاده بهینه از سرمایه فیلمخانه وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد همراه با مدیران سازمان سینمایی، صبح امروز ( 16 آبان) از محل موزه سینما و فیلمخانه ملی ایران بازدید کردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این بازدید، علیرضا قاسمخان، مدیرعامل موزه سینما درباره بخشهای مختلف موزه توضیحاتی داد و همچنین لادن طاهری درباره مراحل ساخت و آمادهسازی فیلمخانه ملی گزارشی ارائه کرد.
محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان امور سینمایی درباره همکاری موزه سینما با فیلمخانه ملی ایران گفت: «از جهت نوع کارکرد موزه سینما و فیلمخانه ملی ایران، این دو مجموعه سینمایی میتوانند در راستا و تکمیلکننده یکدیگر باشند. موزه سینما مجموعهای از گنجینه داشتههای سینمای ایران را در خود جای داده است و فیلمخانه ملی ایران و مرکز اسناد سینما نیز مجموعهای است که میتواند از بخش دیگری از این گنجینه سینمایی که جنبه آرشیوی دارد، نگهداری کند.»
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره همراهی فعالیتهای موزه سینما و فیلمخانه ملی ایران خاطرنشان کرد: «در بازدیدی که صبح امروز از این دو مجموعه سینمایی داشتم، به همراهسازی مجموع فعالیتهای این دو بخش بیش از پیش امیدوار شدم. موزه سینما فضایی کمی برای نگهداری داشتههای سینمای ایران در اختیار دارد، البته مسئولان صاحب اختیار که تصمیمگیر بودند، تلاش خود را کردهاند و متوجه اهمیت و ضرورت سرمایه فرهنگی که در موزه وجود دارد، بودهاند ولی حاصل آن، دستآوردی که باید در شان سرمایههای موجود در سینمای ایران باشد، نیست و در موزه فعلی قادر نیستیم همه سرمایهای را که از گنجینه سینما داریم، عرضه بکنیم.»
او ادامه داد: «به اعتقاد من فیلمخانه ملی ایران و مرکز اسناد سینما هنوز متولد نشده است و صرفا در حال جمعآوری و تعریف خود بوده است. البته با کوشش بسیار که گاهی اوقات من شاهد آن بودم، تلاش شده است تا موجودی تاریخ سینمای ایران جمعآوری شود و خوشبختانه تا اندازه زیادی هم موفق بودهاند و فعالیتهای رو به جلو داشتهاند. با این وجود به دلیل نامناسب بودن فضایی که این دو موسسه در اختیار دارند، در حال حاضر امکان ارزشیابی و استفاده بهینه از سرمایه فیلمخانه وجود ندارد. من فکر میکنم حداکثر تا پایان آذرماه بتوانیم بخشهایی از فیلمخانه را به این ساختمان منتقل کنیم.»
حیدریان تاکید کرد: «بنابراین برای موزه سینما باید یک فکر اساسی کرد و شاید بخشهایی که برای فیلمخانه ملی احداث شده است، بتواند به کمک موزه سینما آید و موزه و فیلمخانه ملی ایران را در یک بسته فرهنگی ببینیم و این همراهی میتواند گشایشی برای دیده شدن گنجینه و سرمایههای سینما در موزه سینما باشد.»
رئیس سازمان امور سینمایی ادامه داد: «با داشتن موزهای در شان سینمای ایران میتوان در جهت معرفی پیشینه و هویت سینمای ایران افتخار آفرینی کرد و همین افتخار آفرینی است که در جوانها اعتماد به نفس، انگیزه برای کار و افتخار به داشتههای فرهنگی خود ایجاد میکند. در شرایطی که خیلی از کشورهای دنیا نتوانستند در جشنوارههای بینالمللی حضور پیدا کنند، سینمای ایران حضور داشت و قلههای هنر سینما را فتح کرد و این افتخارها باید به درستترین و حرفهایترین شکل ممکن در معرض دید مخاطب قرار گیرد و متاسفانه از این ظرفیت به درستی استفاده نشده است.»
5757
کلید واژهها : محمدمهدی حیدریان - موزه سینما - معاونت سینمایی وزارت ارشاد (سازمان سینمایی) -منبع: خبرآنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۹۴۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقش پررنگ سینما در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد
مهدی چراغ کارشناس حقوقی قوه قضائیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره تصویری که از زندان ها در فلیم های سینمایی ارائه می شود گفت: متاسفانه بینندگان فیلم های سینمایی تصویر درستی از مسائل حقوقی در آثار نمی بینند و معمولا در پایان فیلم معمایی و جنایی با یک حس بد و ناامید کننده نسبت به دستگاه قضایی مواجه می شوند.
وی با تاکید بر اینکه می توان از رسانه به عنوان ابزاری برای آموزش استفاده کرد، افزود: روایت درست در سینما می تواند موجب کاهش مراجعات مردمی به دستگاه قضایی شود. سینما می تواند همانند یک مدرسه امور حقوقی را به مردم آموزش دهد.
چراغ اظهار داشت: بیشتر فیلم های سینمایی که در دهه نود تولید شده اند روی جرائم عمد تاکید داشتند و یا در این فیلم ها، زندان محل قاچاق مواد مخدر و حتی محل جرائم سازمان یافته دیگری بوده است. متاسفانه هیچ یک از آثار جنبه آموزشی زندان ها را نشان نداده اند. در صورتی که سینما می تواند تصویر واقعی از بازپروری زندانیان را نشان دهد.
وی افزود: ستاد دیه و یا سازمان زندان ها در اکثر مناسبت ها برای زندانیان مالی قدم های بزرگ برمی دارند اما خیلی کم دیده شده که داستان این کمک ها در فیلم های سینمایی روایت شود. در حالی که این روایت ها می تواند دیدگاه مردم را به زندانیان تغییر دهد و آنها را به مشارکت در آزادسازی زندانی های غیرعمد تشویق کند.
این کارشناس حقوقی، آشنایی نویسنده و کارگردان با مسائل حقوقی را یکی از شرایط اصلی ساخت فیلم درباره پرونده های حقوقی دانست و گفت: عدم آگاهی فیلمسازان از مسائل حقوقی باعث می شود که هیچ کدام از آثار، پرداخت درستی به کانون اصلاح و تربیت نوجوانان و همچنین کارگاه های فرهنگی و مهارت آموزی در زندان ها نداشته باشند. باید کارشناسان حقوقی و فیلمسازان با مشارکت یکدیگر برای ساخت فیلم های واقعی از پرونده های حقوقی قدم بردارند.