Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-29@06:28:07 GMT

گیاهان مفید در دوران بارداری

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۹۴۹۹۶

ساقه‌های یولاف که درواقع دانه‌های جو را به ما می‌بخشند،‌ منبع غنی و ویژه‌ای برای دریافت بعضی از مواد مغذی هستند. کاه یولاف، بیشتر از هر چیزی حاوی کلسیم و منیزیم زیادی است که هر دو اهمیت خاصی در دوران بارداری دارند.
 
به گزارش صدای ایران، در دوران بارداری این گیاهان دارویی را مصرف کنید/ از زنجبیل تا ریشه گیاه باباآدم
 
 
گیاهان دارویی، اهمیت خاصی در زندگی بسیاری از زنان دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لزومی ندارد که استفاده از همه گیاهان دارویی در طول دوره بارداری متوقف شود، ‌اما در انتخاب آن‌ها باید با دقت بیشتری عمل کرد و توصیه‌های پزشک را در نظر گرفت. در ادامه، دکتر استیسلین کولن (متخصص تغذیه بالنی و متخصص گیاه‌شناسی) ما را با بهترین گیاهان دارویی در دوره بارداری آشنا می‌کنند.
 
 
زنجبیل
 
زنجبیل، یکی از بهترین گیاهان دارویی برای تقویت هاضمه است و تاثیر آن بر کاهش تهوع نیز از نظر بالینی ثابت شده است. این گیاه دارویی معمولا برای درمان مشکل خاصی به‌نام «بیماری صبح‌گاهی» که در میان زنان باردار رواج دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. زنجبیل در حالت‌های مختلفی قابل مصرف است و زنانی که حالت تهوع دارند، باید این حالت‌ها را برای پیدا کردن حالت متناسب با شرایط خودشان امتحان کنند. زنانی که قادر به تحمل کردن طعم و بوی زنجبیل نیستند، می‌توانند کپسول‌های ۲۵۰ میلی‌گرمی زنجبیل را تحت نظر پزشک مصرف کنند.
 
 
یونجه و گزنه
 
یونجه و گزنه، از منابع غنی برای دریافت مواد مغذی مهمی مانند کلسیم، آهن، کاروتن و ویتامین C هستند. مصرف این گیاهان در قالب چای می‌تواند به سلامتی مادر و جنین در دوران بارداری کمک کند. شاخص‌ترین ویژگی یونجه، بالا بودن میزان ویتامین K در آن است که در لخته شدن خون نقش مهمی دارد. رژیم غذایی سرشار از ویتامین K می‌تواند به کاهش خطر خون‌ریزی پس از زایمان کمک کند. یونجه و گزنه، هر دو، باید در طول دوره بارداری و بعد از زایمان مورد استفاده قرار بگیرند.
 
 
بادرنجبویه
 
گیاه بادرنجبویه، خوش‌عطر، کاربردهای زیادی در دوران بارداری دارد. بادرنجبویه، گیاه دارویی مهمی است که به آرامش اعصاب، کاهش تنش و تقویت هاضمه کمک می‌کند. ویژگی دیگر بادرنجبویه، تاثیر آن در بهبود خلق‌وخو و حس‌وحال زنان باردار است. این گیاه دارویی در طول دوره‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا نیز به بدن کمک می‌کند و البته نقش مهمی در راستای عادی‌سازی فشار خون در دوران بارداری ایفا می‌سازد.
 
 
کاه یولاف
 
ساقه‌های یولاف که درواقع دانه‌های جو را به ما می‌بخشند،‌ منبع غنی و ویژه‌ای برای دریافت بعضی از مواد مغذی هستند. کاه یولاف، بیشتر از هر چیزی حاوی کلسیم و منیزیم زیادی است که هر دو اهمیت خاصی در دوران بارداری دارند. این گیاه برای تمدد اعصاب زنان باردار نیز مفید است و خطری هم برای آنان ایجاد نمی‌کند. زنان باردار می‌توانند از کاه یولاف برای تهیه چای استفاده کنند و از این طریق هم آرامش به دست بیاورند و هم استرس خودشان را کاهش بدهند.
 
 
تمشک
 
برگ تمشک حاوی میزان زیادی از مواد مغذی مهم مانند کلسیم، آهن و مجموعه‌ای از ویتامین‌های B است. این گیاه همچنین حاوی ترکیبات شیمیایی مهمی است که بر رحم در دوران بارداری تاثیر مثبت می‌گذارند. درواقع،‌ محققان می‌گویند که ترکیبات برگ تمشک می‌توانند این اثرات را داشته باشند: تقویت دیواره رحم، ریلکس کردن عضله‌ها، تقویت قابلیت انقباضی رحم برای زایمان راحت‌تر و سریع‌تر.
 
بعضی از زنان از برگ تمشک یا خود تمشک برای تهیه چای استفاده می‌کنند که اثرات مثبتی برای آنان دارد. گروهی از متخصصان معتقدند که زنان بعد از زایمان هم باید مصرف این چای را ادامه بدهند، چون به بازسازی دستگاه تولید مثل کمک می‌کند و شرایط را برای بارداری در سال‌های آینده فراهم می‌سازد.
 
 
ریشه گیاه باباآدم
 
ریشه باباآدم، یکی از گیاهان دارویی است که می‌تواند کاربردهای مختلفی برای دوران بارداری داشته باشد. این گیاه،‌ املاح مهمی را به بدن می‌رساند و حتی می‌تواند به‌عنوان یکی از مواد غذایی در تهیه سوپ‌ها استفاده شود. ریشه باباآدم، هم کبد و هم دستگاه ادراری را تقویت می‌کند و این توانایی را هم دارد که تعادل را به قند خون در دوران بارداری بازگرداند. زنانی که بیشتر مستعد ابتلا به یبوست هستند،‌ می‌توانند از ریشه باباآدم به‌عنوان ترکیب ملیّن خفیف و با هدف تقویت فرآیندهای گوارشی کمک بگیرند.

منبع: صدای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۹۴۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی

به گفته مجتبی دهقان‌پور؛ استان فارس به دلیل اقلیم چهار فصل ظرفیت مناسبی برای توسعه گیاهان دارویی دارد و یکی از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی توسعه صنایع تبدیلی در زمینه گیاهان دارویی است که می‌تواند به ارزش افزوده آن کمک کند.

او تصریح کرد: سطح ابلاغی برای طرح جهش تولید گیاهان دارویی در دیمزار‌های استان فارس حدود دو هزار هکتار بود که با اقدامات و برنامه ریزی‌های منسجم انجام شده، کشت گیاهان دارویی مانند خاکشیر، بابونه، آویشن و گل محمدی در اراضی دیم ۱۶ شهرستان مجری طرح افزایش چشمگیر یافت.

دهقان پور خاطر نشان کرد: شهرستان مرودشت با سه هزار و ۵۴۹ هکتار کشت دیم گیاهان دارویی در این حوزه پیشرو است و گیاه دارویی خاکشیر با سطحی بیش از چهار هزار و ۸۰۰ هکتار بیشترین سطح گیاه دارویی کشت دیم را در شهرستان‌های مجری طرح جهش تولید در دیمزار‌ها را به خود اختصاص داده است.

فارس پیشرو در تشکیل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از کسب ۲۶ گواهی زنجیره ارزش محصولات کشاورزی در این استان خبر داد و گفت: اهمیت این گواهی در هویت دار کردن محصولات از لحاظ کیفیت و چگونگی فرایند تولید است و قابلیت‌های استان فارس را در حوزه زنجیره ارزش مشخص می‌کند.

دهقان پور در مراسم رونمایی از سامانه مدیریتی زنجیره تولید و تامین گیاهان دارویی، بیان کرد: در حال حاضر دو زنجیره ارزش گیاهان دارویی در این استان تشکیل شده که مفتخریم به عنوان استان پیشرو در این قضیه در نمایشگاه بین المللی اکسپو در استان تهران از این سامانه رونمایی کنیم.

به گفته او؛ هدف از راه اندازی این سامانه، پایش زنجیره ارزش گیاهان دارویی به موازات فعالیت‌های در حال انجام است به نحوی که تمامی عوامل پشتیبان در مقوله تولید، نگهداری و عرضه محصول به بازار، قابل رصد و نظارت هستند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بهره گیری از این سامانه موجب افزایش دانش ما در حوزه گیاهان دارویی می‌شود، تصریح کرد: این سامانه متناسب با مخاطبین حوزه گیاهان دارویی، اقدام به اطلاع رسانی در زمینه‌های مختلف از جمله سرمایه گذاری، تولید و فرآوری محصولات می‌کند و در قالب‌های متنوع از قبیل اینفوگرافیک و پادکست گزارش فعالیت‌های انجام شده را نیز ارائه می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات
  • این گیاه دارویی نفخ شکم را از بین می‌برد
  • فصل رویش گیاه کوهی با مصرف خوراکی و دارویی
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • بوی خوش گیاهان بهاری درسفره گروسی‌ها/۱۳۵ نوع گیاه خوراکی در بیجار
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • گیاهان خوراکی خودرو؛ گنجینه‌ای ارزشمند در چهارمحال و بخیاری
  • بازار داغ گیاهان دارویی در کرمانشاه+ تصویر
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان