Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-02@14:45:46 GMT

نگاهی به ابعاد فقهی و اجتماعی اعتیاد به مواد مخدر

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۰۲۲۵۳

محمد برفی، پژوهشگر و نویسنده کتاب از میکده تا ماتمکده اعتیاد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی گفت: کمتر کشوری است که مهمترین و یا یکی از عمده مشکلاتش مسأله مواد مخدر و اعتیاد نباشد.
وی اظهار کرد: هر ساله در جهان رقم باندهای قاچاق و تعداد معتادان افزایش می‌یابد و سازندگی‌ها رو به سوزندگی، توانایی‌ها رو به ناتوانی و ثروت‌ها به انهدام و نابودی می‌رود و در حقیقت میکده خیالی معتادان به ماتمکده‌ای سرد مبدل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این پژوهشگر خراسان‌جنوبی بیان کرد: نکته مهم در کیفیت تقابل فرهنگی با مشکل مواد مخدر، توجه به ویژگی‌های فرهنگی هر جامعه به ویژه از بعد عقاید مذهبی در زندگی انسان‌ها است و بنابرین یکی از گام‌های بلند در امر مبارزه با موادمخدر پژوهش در زمینه حکم فقهی و روشن شدن تکلیف شرعی این قضیه است.
برفی ادامه داد: می توان در این زمینه فرضیه هایی را متصور شد، مانند اینکه بین اعتقاد به حلال بودن مواد مخدر و یا به عکس و میزان گرایش به اعتیاد و مواد مخدر ارتباط وجود دارد و همچنین اینکه فقهای اسلامی به یک نسبت به مسأله مواد مخدر نپرداخته اند و شرایط اجتماعی و سیاسی نیز برآرای آنان تأثیر داشته است.
وی افزود: در بررسی آرای فقهی در باب این مسأله روشن می شود که فقهای اسلامی زمانی در باب اعتیاد سخن گفته و اظهار نظر نظر کرده اند که هر یک از انواع مواد مخدر به عنوان مسأله اجتماعی مطرح بوده و جامعه نسبت به آن حساسیت داشته است.
تا قرن پنجم هجری هیچ یک از فقها به تشریح حکم استعمال تریاک  نپرداختند
نویسنده کتاب از میکده تا ماتمکده اعتیاد گفت: با وجود اینکه از قرن سوم هجری آثاری دال بر وجود تریاک و حشیش در سرزمین های اسلامی در دست است ولی تا قرن پنجم هجری هیچ یک از فقهای شیعه و اهل سنت به تشریح حکم آن نپرداخته ند.
برفی اظهار کرد: اما از قرن  پنجم به بعد درباره این دو ماده آرایی در کتب فقهی دیده می شود و به ویژه در قرن هفتم و هشتم هجری که حشیش به عنوان یک مسأله اجتماعی  بروز پیدا می کند و واکنش تند فقها به همراه برخورد حکام مشاهده می شود.
وی بیان کرد: از قرن نهم تا قرن سیزدهم(به ویژه در دوره صفوی) با وجود اینکه مصرف افیون بیداد می کرد و افراد بیشماری حتی شاهان صفوی را نیز گرفتار کرده بود، شاهد کمترین آراء فقهی آن هم در حد پنج رأی فقهی در باب  افیون و تریاک در میان فقها شیعی می باشیم.
توجه ویژه به معضل اعتیاد در قرن چهاردهم
این پژوهشگر خراسان جنوبی ادامه داد:  لکن در قرن  چهاردهم هجری بعد از اینکه جامعه جهانی اعتیاد به مواد افیونی را به عنوان یک معضل شناخت در ایران نیز  قوانینی چون قانون تحدید تریاک در سال 1329 به تصویب رسید.
برفی افزود: فقهاء نیز در این باب به ویژه بعد از انقلاب اسلامی مورد سؤال و پرسش قرار گرفتند و در نتیجه شاهد حدود دو سوم مجموع آرای فقهی موجود در این باب از سوی فقهای شیعی در این فاصله زمانی کوتاه هستیم.
وی گفت: در جهان تسنن نیز افیون تا قرن نهم هجری بیشتر به عنوان دارو استفاده می شد  و آرای محدودی از حرمت آن بین فقهی اهل سنت  یافت می شود، اما از قرن نهم به بعد این پدیده به عنوان قضیه اجتماعی مطرح می شود و آرای بی شماری در قرن نهم  و دهم از سوی فقهای اهل سنت صادر می شود.
این پژوهشگر خراسان جنوبی درباره راهکارهای فقهی پیشگیری از اعتیاد اظهار کرد: باید این گمان را که مواد مخدر حرام شرعی نیست را از بین برد  و با یک اقدام فراگیر حکم دینی و شرعی  آن را تبیین کرد.
راهکاری‌های فقهی پیشگیری از اعتیاد
برفی بیان کرد: توده های مردم جامعه باید دریابند که مصرف اینگونه مواد را نه تنها دستورات و قوانین حکومتی و تفکر و مصلحت اندیشی  انسان منع می کند، بلکه از نظر دین و شریعت اسلامی حرام هستند.
وی ادامه داد: همچنین اشاعه و تقویت هر چه بیشتر معنویات در جامعه و معتقد ساختن مردم به انجام فرایض دینی و تقویت ایمان و اعتقادات آنان نیز در پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر  نقش مهمی ایفا می کند.
نویسنده کتاب از میکده تا ماتمکده اعتیاد افزود: مجامع فقهی نیز در این زمینه باید برخوردار از یک گروه کارشناسی باشند تا فقها بتوانند قبل از اینکه امری به عنوان مسئله اجتماعی مطرح شود، به طور هماهنگ با یکدیگر در جمع شورایی حکم آن را تبیین کنند.
برفی گفت: آن دسته از افرادی که به عنوان الگو در جامعه مطرح هستند، اگر اعتیاد به سیگار و.. دارند حدأقل تا موقعی که استعمال آن را ترک نکرده اند،  در جلوی دیگران به طور علنی سیگار نکشند.
وی یادآور شد: موضوع اعتیاد را باید در لابه لای  مجموعه ای از مسائل داخلی و خارجی، عاطفی، فرهنگی، خانوادگی و اجتماعی در مؤسسات تحقیقی و مراکز پژوهشی بررسی شود.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۰۲۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| کشف مواد مخدر از زیر شاسی یک کامیون خروجی توسط ماموران گمرک بازرگان!

فیلم| کشف مواد مخدر از زیر شاسی یک کامیون خروجی توسط ماموران گمرک بازرگان!

دیگر خبرها

  • ظرفیت‌های مردمی در مبارزه با مواد مخدر استفاده شود
  • جمع آوری 276 معتاد متجاهردر استان
  • فیلم| کشف مواد مخدر از زیر شاسی یک کامیون خروجی توسط ماموران گمرک بازرگان!
  • دستگاه‌های حاکمیتی سهم خود را برای مقابله با مواد مخدر مشخص کنند
  • رویداد ملی نوآوری اجتماعی در پیشگیری از اعتیاد برگزار می‌شود
  • ظرفیت فضای صدور احادیث در توسعه فقه اجتماعی بررسی می شود
  • این دروغ را درباره کاهش افسردگی باور نکنید
  • کشف ۶ کیلوگرم مواد مخدر در کلاله
  • ۴۰ درصد متکدیان مشهد معتاد هستند
  • برای تحقق هرچه بیشتر عدالت اجتماعی در کشور چه باید کرد؟