Web Analytics Made Easy - Statcounter

عباس غفاری با اشاره به اینکه هیچ قول و قرار و قرارداد کتبی با سامان ارسطو مبنی بر اجرای نمایش در این تماشاخانه صورت نگرفته است درباره معیارهای انتخاب آثار سخن گفت.

عباس غفاری مدیر هنری پردیس تئاتر شهرزاد در پاسخ به صحبت های روز گذشته سامان ارسطو با خبرگزاری مهر مبنی بر بدعهدی این تماشاخانه نسبت به دادن نوبت اجرای تئاتر در آذرماه به وی توضیحاتی ارایه داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غفاری در این باره گفت: سامان ارسطو حدود یک ماه قبل به پردیس تئاتر شهرزاد مراجعه کرد و پیشنهاد اجرای نمایشش را با این مضمون که از طرف اداره کل هنرهای نمایشی و مشخصا رییس شورای ارزشیابی و نظارت به او پیشنهاد شده که کارش را در یک تماشاخانه خصوصی اجرا کند چون در تئاتر شهر امکان اجرای نمایشش فراهم نشده بود، مطرح کرد.

وی افزود: طی صحبت هایی که خانم جعفری رییس هیات مدیره تماشاخانه با ارسطو داشت قرار بر این شد که پیشنهاد وی بررسی شود و اگر آذرماه جای خالی در سالن شماره ۳ داشتیم به وی خبر داده شود. در صورتی هم جای خالی در تماشاخانه وجود خواهد داشت که نمایشی از اجرا انصراف دهد و یا مورد تایید اداره ارزشیابی و نظارت قرار نگیرد. این سیاست و رفتار حرفه ای تمام تماشاخانه های دولتی و غیر دولتی است که از چندماه قبل قرارداد کارهایشان را می بندند به این معنی که اگر قرار باشد نمایشی آذرماه در سالنی اجرا شود قرارداد آن آبان ماه بسته نخواهد شد چون هر نمایشی قبل از اجرا فرآیندی را باید سپری کند که زمان‌بر است.

غفاری یادآور شد: نکته دیگر اینکه آقای ارسطو نه متنی در اختیار ما قرار داد نه مصوبه ای از طرف شورای ارزشیابی و نظارت ارایه کرد. وی تنها یک گفتگوی شفاهی با شهرزاد جعفری داشت و ما حتی نام نمایش وی را هم نمی دانستیم و از طریق گفتگویی که با خبرگزاری مهر انجام داده بود متوجه شدیم که نمایش «خودکار بی کار» را جایگزین نمایش «همان باش که نیستی» کرده است. یک هفته بعد از صحبت با خانم جعفری دستیار سامان ارسطو به پردیس شهرزاد مراجعه کرد و خواستار دیدن سالن مورد نظر شد که من در همان ملاقات لیست اجراهای این مجموعه را به وی نشان دادم و متذکر شدم که هیچ نمایشی انصراف نداده است تا ما کار آنها را جایگزین کنیم.

مدیر هنری تماشاخانه شهرزاد متذکر شد: حتی من چند تماشاخانه خصوصی دیگر را برای اجرا به آنها پیشنهاد دادم اما ارسطو اعتقاد داشت چون تماشاخانه شهرزاد مخاطبان زیادی دارد از این طریق کارش دیده می شود البته مطمئنا نمایش وی از ارزش های هنری و کیفیت بالایی برخوردار است و کار قبلی ارسطو نیز در جشنواره های مختلفی دیده شده و مورد استقبال قرار گرفته است.

وی متذکر شد: نکته دیگر اینکه سالن های خصوصی قوانین و معیارهای خودشان را برای انتخاب آثار دارند و اینطور نیست که حتما هر نمایشی که از ستاره های سینما بهره برده یا پول بیشتری را می پردازد برای اجرا انتخاب کنند چون مطمئنا کیفیت برایشان ارزشمند است و نمی خواهند مخاطبانشان را از دست بدهند. کارنامه چهار ماهه تماشاخانه شهرزاد نیز نشان می دهد که نمایش های باکیفیتی از جمله «کوکوی کبوتران حرم»، «پچپچه های پشت خط نبرد»، «شرق دور شرق نزدیک»، «لامبورگینی» و ... در این سالن به صحنه رفته اند پس دغدغه مدیران این تماشاخانه توجه به کیفیت آثار است و اینطور نیست که بر اساس سرمایه گروه و یا حضور یک چهره سینمایی به اثری اجرا بدهند. البته حضور چهره های سینمایی در تئاتر هیچ منع قانونی ندارد و هر بازیگری حق دارد در هر مدیومی که دوست دارد، بازی کند.

این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه تماشاخانه شهرزاد از هنرمندان جوان تئاتر نیز حمایت می کند، گفت: سالن شماره ۳ تماشاخانه شهرزاد در حال حاضر پذیرای نمایش های جوانان بااستعداد تئاتر است که همگی اجراهای درخشانی دارند بنابراین نگاه این تماشاخانه نگاهی حمایتی نسبت به جوانان است و اجرای آثار باکیفیت را مدنظر قرار داده است به این مفهوم که سطحی را برای انتخاب آثار مدنظر قرار داده و دوست ندارد که از این سطح پایین بیاید.

وی در پایان صحبت هایش اظهار کرد: برای سامان ارسطو آرزوی موفقیت می کنم و امیدوارم اجرای موفقی در تماشاخانه پایتخت داشته باشد و به عنوان یکی از اعضای پردیس تئاتر شهرزاد متاسفم که نتوانستیم میزبان وی باشیم اما بازهم تاکید می کنم که ما هیچ قرارداد کتبی با این هنرمند مبنی بر اجرای نمایش در آذرماه امضا نکرده بودیم.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۱۰۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!

عَبِد آتشانی آهنگساز، بازیگر، خواننده و سرپرست گروه موسیقی «بامانی» که طی روزهای گذشته اولین کنسرت موسیقی تئاتر کودکان و خردسالان را پیش روی مخاطبان قرار داده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن ارایه توضیحاتی درباره نحوه برگزاری این پروژه موسیقایی که با حمایت معنوی انجمن صنفی سراسری موسیقی تئاتر ایران روی صحنه رفته است، بیان کرد: عبارت «بامانی» که برای فعالیت های گروه موسیقی مان انتخاب کردیم مشتمل و برگرفته از سه واژه «بابا»، «مامان» و «نی نی» است که همین موضوع به خودی خود موید تمرکز و توجه ما روی گروه سنی کودک و خردسال است که بتوانیم با زبان موسیقی و نمایش علاوه بر اجرای یک فضای کمتر تجربه شده در ایران و ایجاد یک فضای سرگرم کننده برای کودکان ایران، مفاهیم تربیتی و آموزشی را در قالب یک کنسرت ارایه دهیم.

وی که طی سال های اخیر در پروژه های مختلف تئاتری و تلویزیونی مرتبط با گروه سنی کودک و نوجوان فعالیت های زیادی را در عرصه آهنگسازی و بازیگری انجام داده، درباره انگیزه برگزاری کنسرت ویژه گروه سنی خردسال و کودک گفت: در این سال ها همواره به این موضوع فکر می کردم که ای کاش شرایطی فراهم می شد تا آن دسته از خردسالان و کودکانی که با والدین خود به کنسرت های پاپ و سنتی می روند، فضایی را پیش روی خود داشته باشند که کنسرت هایی ویژه گروه سنی آنها وجود داشته باشد. مسیری که متاسفانه در کشور ما از سابقه چندانی برخوردار نیست و آثار موسیقایی که در حوزه کودک اجرا می شوند اغلب مرتبط با جُنگ های شادی است که یک دستگاه کیبورد روی صحنه و پلی بک خوانی هم محتوای اصلی آن را تشکیل می دهد. شرایطی که می تواند در قالبی منسجم تر با یک ارکستر کامل به گوش بچه های ایران برسد.

این آهنگساز و بازیگر تاکید کرد: موضوعی که به آن اشاره کردم برای من بسیار مهم بود زیرا همواره دغدغه این را داشتم و دارم که بتوانم به سهم خودم در عین اینکه موسیقی سرگرم کننده ای را به گوش مخاطب برسانم، مفاهیم تربیتی و تعلیمی را با موسیقی سالم و غیرمخرب هم تولید کنم. مسیری که بچه ها در قالب یک کنسرت ویژه گروه سنی خردسال و کودک سازها را روی صحنه ببینند، با گروه بخوانند و در عین تعامل شنونده یک موسیقی کامل باشند. فرآیندی که بسیار هم مشکل است و تا همین جا هم ما را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است. اتفاقا در تدارک اجرایی کردن چنین رویکردی بودم که به پیشنهاد سعید ذهنی رییس انجمن صنفی موسیقی تئاتر تصمیم گرفتم برخی از آثارم در حوزه آثار نمایشی مرتبط با تئاتر کودک را تنظیم و برای اجرای زنده آماده کنم. اتفاقی که بسیار هم جذاب شد و ما را وارد مسیری کرد که بتوانیم مجموعه کنسرت هایی را با گروه «بامانی» اجرا کنیم.

آتشانی ادامه داد: مجموعه کنسرت های ما ابتدا در تالار هنر و سپس در پردیس تئاتر شهرزاد پیش روی مخاطبان قرار گرفت و خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی هم مواجه شد. مسیری که در هم جواری تئاتر و موسیقی علاوه بر خلق لحظاتی شاد و سرگرم کننده برای کودکان عزیز، مشتمل بر انتقال مفاهیم تربیتی و آموزشی از جمله «بازیافت»، «احترام به بزرگ ترها» و مواردی از این دست بدون شعار و کلیشه های رایج شد و توانست لحظات خوبی را برای مخاطبان رقم بزند.

این بازیگر و خواننده در بخش دیگری از صحبت های خود با قدردانی از والدین برای حضور در این کنسرت ها تصریح کرد: یکی از مهم ترین رویکردهایی که در این کنسرت ها به دنبال آن هستم، معرفی سازهای ایرانی و اساسا موسیقی ایرانی به مخاطبان است. البته آنچه ما در این کنسرت ها ارایه دادیم، عمدتا متمرکز بر موسیقی پاپ بود اما در این مسیر تلاش کردیم با اضافه کردن سازهای ایرانی و سازهای مرتبط با موسیقی نواحی ایران به تدریج نقش پررنگ تری را برای معرفی سازهای ایرانی طراحی کنیم. از این رو در کنسرت های پیش رو تلاش می شود که مجموعه برنامه هایی به صورت کاملا زنده و مبتنی بر سازهای ایرانی پیش روی مخاطبان قرار گیرد که مطمئنم می‌تواند با استقبال بچه ها مواجه شود.

وی در پایان با تاکید برنقش مولفه های آموزشی و تربیتی در این کنسرت‌ها گفت: در این اجراها تعامل، خنده و سرگرمی، پذیرش مفاهیم تربیتی، همراهی کودکان و مسایلی از این دست برای ما حرف اول را می زند و چه قدر خوب که در این چند کنسرت شاهد تحقق چنین رویکرد تعامل گرایانه ای بودیم. موضوع مهمی که آرزو می کنم روزی بتوانم برای همه بچه های سرزمینم آن را اجرا کنم. مسیری که هیچ پلی بکی در آن وجود ندارد و آنچه روی صحنه اجرا می شود همچون قلب راستین و پاک بچه ها اجرای واقعی از موسیقی است که ساز در آن مهم ترین نقش را دارد. مسیری که امیدوارم بتوانم در گام های بعدی آن را پخته تر، سنجیده تر و منسجم تر اجرا کنیم. شرایطی که اگرچه هنوز هیچ اسپانسر و حامی ندارد اما باور دارم به مدد قلب پاک کودکان سرزمینم و نیتی که داریم می تواند مسیر روشنی را برای ما ترسیم کند.

کد خبر 6090425 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی به شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شد
  • اضافه‌شدن ۶ نمایش به جشنواره تئاتر رضوی برای اجرا در دهه کرامت
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند
  • اجرا نشدن شبکه فاضلاب روستایی در حاشیه زاینده‌رود سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد
  • اجرا نشدن فاضلاب روستایی در حاشیه زاینده‌رود سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • تئاتر ۲ روز تعطیل می‌شود
  • سالن‌های تئاتر ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت اجرا ندارند
  • بازیگران و عوامل «گنجشک مفرغی» معرفی شدند
  • این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!