Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان:معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران یکی از ماموریت های خود را ارایه توانمندی های زنان ایرانی و و حضور موثرشان در عرصه های بین المللی قرار داده است.

به گزارش خبرنگار شبستان، سیدعباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، در همایش بین المللی نقش زنان و خانواده در ایجاد صلح و مقابله با اثرات جنگ بر محیط زیست که در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، گفت: صلح و امنیت از یک سو و برخورداری از محیط زیستی سالم از سوی دیگر در زمره عناصر ضروری برای زندگی سعادتمندانه و شرافتمندانه همه انسان ها هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بین نمی توان حق زنان برای بهره مندی از این موهبت ها و نقش کلیدی آنها را در ارتقای صلح و امنیت و توسعه پایدار نادیده گرفت.

 

وی بیان کرد: پژوهش ها و شواهد نشان می دهد که مشارکت زنان در روند صلح‌سازی و حفظ صلح شانس بیشتری را برای موفقیت تر صلح و امنیت پایدار در نقاط مختلف جهان فراهم نموده است. هم اکنون در بخش های مختلف جهان زنان نه تنها در ماموریت های حل و فصل سیاسی، اختلافات و حفظ صلح پایدار بلکه در روند بازسازی بهبود شرایط اقتصادی و حرکت به سمت و سوی توسعه پایدار سهم اساسی ایفا می کنند.

 

نقش فعال زنان در برقراری صلح و حل منازعه در دستور کار ملل متحد به رسمیت شناخته شده است

عراقچی تصریح کرد: در دو دهه اخیر حضور زنان در حوزه های صلح، امنیت، حفاظت و مدیریت محیط زیست شاهد یک چرخش پارادایمی در فضای بین المللی بوده است تا چند سال پیش زنان تنها به عنوان قربانیان منازعه، جنگ و نابودی محیط زیست شناخته می شدند اما اکنون نقش فعال آنها در برقراری صلح و حل منازعه در همه سطوح از جمله در چهارچوب دستور کار ملل متحد به رسمیت شناخته شده است.

 

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: 17 سال از قرار گرفتن موضوع زنان، صلح و امنیت در دستور کار شورای امنیت و تصویب قطعنامه 1325 می گذرد. این قطعنامه شورای امنیت و قطعنامه های بعدی علاوه بر شمردن آثار منفی منازعات بر زنان نقش مثبت آنها را در پیشگیری و حل و فصل منازعات برقراری و حفظ صلح به خوبی مورد شناسایی قرار داده اند.

 

عراقچی با بیان اینکه زنان و خانواده پیوند ناگسستنی با محیط زیست خود دارند، تصریح کرد: افزایش آگاهی ها در مورد چگونگی مشارکت زنان در روند توسعه به برجسته تر شدن ارتباط متقابل زنان، محیط زیست و توسعه پایدار منجر شده است. با عنایت به ورود پررنگ زنان به همه عرصه های حیات جوامع حوزه صلح و امنیت را نیز باید به نحوه ارتباط متقابل زنان، محیط زیست و توسعه پایدار افزود.

 

نقش کلیدی زنان ا در پیشگیری از منازعه و تخریب محیط زیست مورد شناسایی قرار گرفته است

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت: در گذار به همه توسعه پایدار زنان نه تنها به عنوان نیروی محرکه حمایت از مدیریت مناسب محیط زیست بلکه در نقش متقاضی شکل بهترین از زندگی توام با صلح و آرامش ظاهر شده اند. در این بین لازم است نقش کلیدی آنها در پیشگیری از منازعه و پیشگیری از تخریب محیط زیست مورد شناسایی قرار گرفته و حضور ضروری آنها در هر سازوکار و تدبیری برای حفظ محیط زیست و توسعه پایدار تضمین شود.

 

عراقچی اظهار کرد: متاسفانه مداخلات خارجی، تهاجم نظامی و اشغال خارجی همراه با رشد تروریسم و افراط گرایی خشن همه جمعیت های انسانی به ویژه زنان و دختران و همه وجوه زندگی بشر از صلح و امنیت تا محیط زیست را در جهان به ویژه در خاورمیانه تحت تاثیر منفی خود قرار داده است.

 

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ادامه داد: بمباران شیمیایی سردشت و حلبچه در دوران جنگ تحمیلی و استفاده از اورانیوم ضعیف شده توسط نیروهای آمریکایی در تهاجم نظامی به عراق موجب آلودگی خاک و منابع آبی منطقه و نابودی مناطق کشاورزی این کشور مثال های روشنی از چگونگی تاثیر متقابل منازعه و محیط زیست بر یکدیگر می باشد، این امر با خشکسالی های پیاپی و کم آبی زمینه فرسایش تدریجی و نابودی محیط زیست زندگی مردم و منطقه و به ویژه پدیده ریزگردها را موجب شده است که در نخستین مرحله تاثیر خود را بر سلامت و رفاه زنان، کودکان، سالمندان و خانواده ها داشته است.

 

زنان 43 درصد از نیروی کار کشاورزی در جهان را تشکیل می دهند

عراقچی با بیان اینکه زنان 43 درصد از نیروی کار در بخش کشاورزی در جهان را تشکیل می دهند، افزود: این رقم در جوامع با بافت سنتی تا 80 درصد می رسد، بدین ترتیب تخریب محیط زیست و محصولات کشاورزی ناشی از جنگ و منازعه بر زنان در جوامع روستایی تاثیری چند برابر مردان دارد.

 

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه افزود: بر اساس گزارش 2017 فائو بیش از نیمی از جمعیت دچار سوءتغذیه جهان (489 از 815 میلیون نفر) در کشورهایی زندگی می کنند که درگیر هستند، بدین ترتیب زنان که خود در حالت عادی تولیدکنندگان اصلی در جهان به حساب می آیند به همراه کودکانشان بخش عظیمی از جمعیت دچار سوءتغذیه جهان را به عنوان قربانیان منازعات تشکیل می دهند.

 

عراقچی گفت: در سوریه برای مثال هزینه تخریب مزارع و محصولات و تخریب ابزار کشاورزی ناشی از حضور داعش تاکنون حداقل 16 میلیارد دلار تخمین زده شده است، این امر موجب آوارگی و فقر و محرومیت مطلق میلیون ها زن روستایی شاغل در بخش کشاورزی و دامپروری شده است.

 

نقش آفرینی فعال زنان نیازمند پرورش اندیشه ها و تعالی بخشیدن به جایگاه زنان است

وی اظهار کرد: تامین صلح، امنیت و توسعه پایدار و نقش آفرینی فعال زنان در آن نیازمند پرورش اندیشه ها و تعالی بخشیدن به جایگاه زنان و آگاهی بخشی به جوامع نسبت به کرامت انسانی و قابل احترام زنان و شناسایی توانایی و نقش ارزشمند آنها در همه عرصه ها از جمله عرصه جدی صلح و محیط زیست می باشد و این از بزرگترین آموزه های دین مبین اسلام است که ارزش والایی برای کرامت انسانی زنان و رشد و تعالی آنها در جامعه قایل است.

 

حضور زنان در حوزه صلح و امنیت و مقابله با تخریب محیط زیست در دستور کار جمهوری اسلامی ایران قرار دارد

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران یکی از ماموریت های خود را ارایه توانمندی های زنان ایرانی و حضور موثر ایشان در عرصه های بین المللی قرار داده است، تصریح کرد: حضور زنان در دو حوزه صلح و امنیت و مقابله با تخریب محیط زیست به طور ویژه در دستور کار جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و از این جهت همکاری نزدیکی بین وزارت امور خارجه و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری وجود دارد. این همکاری ها مسلما در دوره جدید با حضور سرکار خانم دکتر ابتکار که خود چهره بین المللی در هر دو عرصه زنان و محیط زیست هستند رشد و شکوفایی بیشتری خواهد داشت. 

 

 

پایان پیام/35

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۸۴۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی عرب زبان وزارت خارجه آمریکا استعفا کرد

 به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از رویترز، سخنگوی عرب زبان وزارت خارجه آمریکا به دلیل مخالفت خود با سیاست واشنگتن در رابطه با جنگ غزه، استعفا کرد.

وب سایت این وزارتخانه نشان داد که هاله گریت همچنین معاون مرکز رسانه منطقه‌ای دبی بود و تقریباً دو دهه پیش به عنوان افسر سیاسی و حقوق بشر به وزارت امور خارجه پیوست.

او در وب‌سایت شبکه‌های اجتماعی لینکدین نوشت: من پس از ۱۸ سال خدمت برجسته در مخالفت با سیاست غزه آمریکا، در آوریل ۲۰۲۴ استعفا کردم. 

یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه که در نشست مطبوعاتی روز پنجشنبه درباره این استعفا گفت این وزارتخانه کانال‌هایی برای نیروی کار خود دارد تا در صورت مخالفت با سیاست‌های دولت، نظرات خود را به اشتراک بگذارند.

پیش از این نیز سه مسئول آمریکایی در اعتراض به حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه استعفا کرده بودند.

نزدیک به یک ماه قبل، آنل شلین از دفتر حقوق بشر وزارت امور خارجه استعفای خود را اعلام کرد و جاش پل، مقام وزارت امور خارجه در ماه اکتبر استعفا کرد.

طارق حبش، یکی از مقامات ارشد وزارت آموزش آمریکا که فلسطینی-آمریکایی است، در ماه ژانویه از سمت خود کناره گیری کرده بود.

آمریکا در بحبوحه حمله مداوم اسرائیل به غزه که ده‌ها هزار شهید برجای گذاشته و سبب ایجاد یک بحران انسانی شده است، در سطح بین المللی و گروه‌های حقوق بشری به دلیل حمایت از اسرائیل مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

گزارش‌هایی از نشانه‌هایی از مخالفت در دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، با ادامه افزایش تلفات در جنگ وجود دارد.

در ماه نوامبر، بیش از هزار مقام در آژانس توسعه بین المللی آمریکا بخشی از وزارت امور خارجه، نامه سرگشاده‌ای را امضا کردند که در آن خواستار آتش بس فوری شدند. اسنادی که از سیاست دولت انتقاد می‌کنند نیز به کانال مخالف داخلی وزارت امور خارجه ارسال شده است.

این جنگ همچنین باعث بحث شدید و تظاهرات ضد جنگ در سراسر آمریکا، مهمترین متحد اسرائیل شده است.

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • آخرین وضعیت سلامت تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • امیرعبداللهیان بر استمرار همکاری های دو کشور در عرصه های بین المللی تاکید کرد
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • شکار یک پلنگ ایرانی در توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد
  • انگلیس سفیر روسیه را احضار کرد
  • سخنگوی وزارت خارجه: مقامات آمریکا شایستگی اخلاقی اظهارنظر درخصوص حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را ندارند
  • سخنگوی عرب زبان وزارت خارجه آمریکا استعفا کرد