Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-01@15:24:11 GMT

انسان با ایمان، خدا را با قلب خود می‌شناسد

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۱۱۶۸۶

انسان با ایمان، خدا را با قلب خود می‌شناسد

خبرگزاری شبستان:استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ایمان همان عمل صالح است، گفت: انسان با ایمان در قلب خود خدا را می‌شناسد و به او باور دارد با زبان به وجود او اقرار می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین سید محسن محمودی گلپایگانی استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در مراسمی که در مصلی بزرگ ورامین برگزار شد، گفت: یکی از حقایقی که در دیدگاه اسلام حرمت دارد خانه کعبه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مسجد الحرام و خانه کعبه دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند، اولین نقطه از زمین که در پدیده دحو الارض از زیر آب بیرون آمد همان مکانی است که بعدها خانه کعبه در آنجا بنا شد.

امام جمعه موقت شهرستان ورامین با اشاره به ویژگی دیگر خانه کعبه، ابراز کرد: ویژگی دیگر کعبه، خانه توحید و قبله‌گاه مسلمانان بوده که از فاصله‌ای معین تا خانه خدا در تمامی جهات به عنوان حرم امن الهی نامگذاری و احکام ویژه‌ای برای آن معین شده است، از جمله احکام حرم این است که در این محدوده هیچ شخصی حق ندارد به دیگران آسیب برساند، خون انسانی را بریزد و یا جنایتی مرتکب شود.

مدیر کل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران با استناد به کلام الهی، تصریح کرد: خداوند در بسیاری از آیات قرآن کریم به حرمت و جایگاه ویژه خانه کعبه اشاره می‌کند؛ از جمله در آیه 97 سوره مائده می‌فرماید: «جعل الله الکعبه البیت الحرام قیاما للناس» خداوند متعال کعبه و مسجد الحرام را سبب قوام دین قرار داد، منظور از قوام این است که استواری دین اسلام در میان پیروان آن به واسطه کعبه رقم می‌خورد. در آیه دیگری می‌فرماید: ما این مکان را سرزمین امن قرار دادیم.

وی با اشاره به حرکت امام حسین(ع) از مدینه به مکه، گفت: حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به قصد انجام مناسک حج عازم مکه شدند، آن حضرت تا روز عرفه در مکه بودند، در روز عرفه به جای این که به عرفات بروند به طرف کوفه به راه افتادند، عبدالله بن زبیر از ایشان سوال کرد چرا شما از مکه خارج شدید حضرت فرمودند: اگر من در سرزمین فرات دفن شوم بهتر از آن است که در آستانه کعبه به خاک سپرده شوم، حضرت در حال احرام مشاهده کردند که افرادی در زیر لباس احرام خود شمشیر و سلاح جنگی حمل می‌کنند و این احتمال را دادند که اگر در مکه بمانند یزیدیان دست به سلاح ببرند و با تعرض به ایشان حرمت حرم شکسته شود، حضرت در ادامه فرمودند: حرمت حرم به واسطه کشته شدن مردی پلید شکسته می‌شود و من دوست ندارم هتک حرمت الهی به دست من واقع شود. بعد از واقعه عاشورا در ایامی که یزید با ابن زبیر درگیر شد، دستور تخریب و آتش زدن خانه کعبه را صادر کرد در نهایت بی‌حرمتی به خانه کعبه به دستور یزید رخ داد.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حفظ حرمت حرم امن الهی در ابعاد گوناگون به شیوه‌های مختلفی صورت می‌گیرد، اظهار داشت: یکی از ابعاد احترام به خانه کعبه و یکی از مهمترین فروع دین برپایی مناسک حج است، بر اساس احکام اسلامی بر هر فرد مستطیعی واجب است که در طول عمر خود یکبار به مکه برود، در آیات و روایات بسیار سفارش شده است که خانه کعبه را در ایام حج خالی نگذارید بنابراین یکی از حرمت‌هایی که همواره باید مورد توجه مسلمانان قرار بگیرد حفظ حرمت خانه کعبه است.

وی افزود: متاسفانه امروز آل سعود که خود را خادم الحرمین معرفی می‌کنند بدترین هتک حرمتها را نسبت به خانه کعبه روا می‌دارند، برخورد خشن و غیرمحترمانه سعودی‌ها با زائرین و حجاج بیت الله الحرام نمونه بارز هتک حرمت کعبه است، از سالیان دور تا امروز سعودی‌ها هیچ گاه حرمت نگاه نداشتند گاهی با کشتار حجاج، بی‌احترامی و گاهی نیز با خوب پذیرایی نکردن و فراهم نکردن امکانات لازم حرم امن الهی را ناامن کردند، البته در این میان گاهی هم از دستشان خارج شده و به خوبی از حجاج پذیرایی کردند.

مدیر کل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران از دیگر حرمت‌های الهی را حفظ حرمت انسان مومن و اهل ایمان دانست و گفت: از دیدگاه قرآن و اهل بیت(ع) انسان مومن دارای حرمت است، اساسا یکی از دلایل حرام بودن گناهان کبیره این است که هتک حرمت مومن حرام و از نظر اسلام عملی به شدت ناپسند و مذموم است، گناهان کبیره‌ای چون غیبت و فحاشی حرام هستند به این دلیل که حرمت یک انسان مومن را می‌شکنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در روایتی از پیامبر اکرم(ص) مفهوم مومن و این که به چه کسی مومن اطلاق می‌شود، تبیین شده است، آنجا که حضرت فرمودند: « الایمان معرفه بالقلب و اقرار باللسان و عمل بالارکان» مطابق فرمایش حضرت رسول ایمان سه مرحله دارد و انسان مومن باید این سه ویژگی را دارا باشد؛ نخست شناخت قلبی و باطنی است، انسان مومن در قلب خود خدا را می‌شناسد و به او باور دارد.

وی درباره دومین ویژگی، ابراز کرد: ایمان اقرار زبانی است، انسان مومن ایمان خود را به زبان می‌آورد و به آن اقرار دارد، به همین دلیل است که یکی از شرایط مسلمان شدن گفتن شهادتین لسانی است.

امام جمعه موقت شهرستان ورامین در خصوص سومین ویژگی، گفت: ایمان عمل است، انسان مومن کسی است که ایمانش در اعضاء و جوارحش نمود دارد، یعنی با تمام وجود و با اعضاء و جوارح خود عامل به اصول و احکام ایمان است. در روایات اهل بیت(ع) درجات ایمان و ویژگی‌های انسان مومن تبیین شده است؛ از جمله روایتی از امیرمومنان علی(ع) نقل شده که فرمودند: «الایمان صبر بالبلاء و شکر بالرخاء» ایمان آن است که انسان در سختی صبر و در راحتی شکر کند در روایت دیگری امام صادق(ع) فرمودند: «حقیقت ایمان این است که به حق عمل کنی اگر چه به ضرر تو باشد و از باطل دوری کنی اگر چه به نفعت باشد» بنابراین آنچه که از آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) برداشت می‌شود این است که مومن دارای حرمت است و حفظ حرمت مومن از واجبات است.

پایان پیام/487

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۱۱۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید هرکس، وظیفه خود را بداند و به آن عمل کند

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در نشست صمیمی با اساتید مدارس علمیه ضمن تاکید بر تبیین شخصیت شهید مطهری گفت: آن چیزی که شهید مطهری را متمایز کرده بود، وظیفه شناسی و تواضع آن شهید والامقام بود و در هر زمینه‌ای احساس نیاز می‌کرد، وارد عمل می‌شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی بر لزوم تبعیت و الگوبرداری از روش‌های شهید مطهری در همه زمینه‌ها اعم از جهاد تبیین، سایر عرصه‌های اعتقادی و مبنایی تاکید کرد و گفت: شهید مطهری براساس وظیفه عمل کرده و از سویی با ورود به مسائل فلسفی شرح منظومه مرحوم سبزواری را به رشته تحریر درآورده، از سوی دیگر به تفسیر قرآن هم پرداخته است.

 امام جمعه ارومیه تاکید کرد: امروز باید هرکس، وظیفه خود را بداند و به آن عمل کند.

 حجت الاسلام و المسلمین قریشی گفت: سخنرانی‌ها و خطابه‌های شهید مطهری از عمق وجود بود و این به معنای باور به گفته‌ها توسط ایشان است. اینکه فردی به گفته‌های خود اعتقاد و ایمان داشته باشد، این معنای ایمان واقعی است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی، با تاکید بر لزوم پیگیری امور و احساس وظیفه توسط علما و روحانیون در جامعه، خاطرنشان کرد: ایمان دینی جزو موضوعاتی است که باید به آن تقید داشته باشیم و همانند شهید مطهری و دیگر شهدای اندیشمند در جایگاه دفاع از دین و اسلام قدم برداریم.

دیگر خبرها

  • باید هرکس، وظیفه خود را بداند و به آن عمل کند
  • مهم‌ترین مسئله حفظ حرمت معلمان در جامعه است/ ثبات در آموزش و پرورش را ایجاد کنیم
  • هری کین: بازی در خانه رئال مادرید دشوار است اما ما به خودمان ایمان داریم
  • تشخیص بدعت و انحرافات، ویژگی ممتاز یک معلم
  • نامه سرگشاده محمد قوچانی به تامین اجتماعی؛ چرا کسی حرفه ما را به رسمیت نمی‌شناسد؟
  • نماینده ولی فقیه : برخی برای حج ۳۰ سال در نوبت خواهند ماند / برخی از کسانی که برای حج سپرده‌گذاری کرده‌اند چشمشان به کعبه نمی‌افتد و از دنیا می‌روند
  • برخی برای حج ۳۰ سال در نوبت خواهند ماند | برخی از آنها چشمشان به کعبه نمی‌افتد و از دنیا می‌روند!
  • (ویدئو) حضور ترسناک یک کورکودیل در حیاط یک خانه‌!
  • فیلم/ هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد
  • هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد | ویدئو