Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@11:30:56 GMT

جزئیات کودتای خزنده در کاخ سلطنتی سعودی

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۷۵۳۶۶

جزئیات کودتای خزنده در کاخ سلطنتی سعودی

تنها چند ساعت پس از آنکه سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان از خاک عربستان سعودی خبر غیرمنتظره استعفای خود را اعلام کرد و با طرح ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران باعث شعف و خرسندی دولت ریاض شد، انصارالله یمن با شلیک یک فروند موشک دوربرد به سوی پایتخت عربستان، فرودگاه بین‌المللی ملک خالد ریاض را هدف قرار داد و ضمن شوکه کردن مقامات آل سعود، خرسندی حاصل از استعفای حریری را برای آنها به خشم و ناراحتی تبدیل کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران آنلاین / این اتفاق در حالی رخ داد که در زیر پوست عربستان نیز پنجمین کودتای مخملی در ساختار حکومتی، از زمان پادشاهی ملک سلمان در ژانویه 2015 تاکنون درحال وقوع بود و رسانه‌های سعودی شنبه شب از بازداشت دست کم 40 شاهزاده و مقام سعودی به اتهام فساد خبر داده و مردم این کشور را در شوک فرو بردند. یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن شنبه شب از شلیک یک فروند موشک بالستیک دور برد از نوع «برکان H 2» به سمت فرود گاه بین‌المللی ملک خالد ریاض خبر داد و اعلام کرد، موشک به هدف اصابت کرده است.

هشدار انصارالله یمن به پایتخت‌های ائتلاف متجاوز عربی
به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبری المسیره، سخنگوی جنبش مردمی انصارالله یمن شنبه شب به وقت محلی ضمن تأیید خبر حمله موشکی به پایتخت عربستان، اعلام کرد: بارها گفته بودیم که پایتخت‌های نیروهای متجاوز از تیررس موشک‌های ما در واکنش به ادامه بمباران غیرنظامیان بی‌گناه، در امان نیستند.
این مقام انصارالله چندی پیش نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره تهدید کرده بود، نیروهای مردمی یمن، عمق عربستان و شهرهایی که جنگنده‌های ائتلاف متجاوز عربی از آنجا به سوی یمن گسیل می‌شوند را هدف حملات موشکی خود قرار خواهند داد. او هدف قرار دادن ابوظبی را یکی از اولویت‌های اصلی روزهای آینده ارتش و کمیته‌های مردمی یمن معرفی کرده بود.
ائتلاف عربی، سازمان فرودگاهی عربستان و ساکنان ریاض نیز شنبه شب اصابت موشک برکان یمن به فرودگاه ملک خالد ریاض را تأیید کردند. ساکنان ریاض شنبه شب در شبکه‌های اجتماعی از شنیده شدن صدای انفجار حوالی ساعت 8 و نیم شب خبر دادند و نوشتند، در پی شنیده شدن این صدای مهیب، صدای هواپیمایی را شنیدید که در ارتفاع کم پرواز می‌کرد. ائتلاف عربی نیز به حمله موشکی انصارالله اذعان اما ادعا کرد، این حمله مناطق غیرمسکونی در ریاض را هدف قرار داد.
به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری المیادین، سازمان فرودگاهی عربستان هم اعلام کرد، در پی اصابت این موشک به محوطه فرودگاه ملک خالد، فعالیت این فرودگاه مختل شد و تمام پروازها به تأخیر افتاد.
انکار دوباره توانایی نظامی انصارالله از سوی ریاض
این در حالی است که رسانه‌های عربستانی که عموماً وابسته به دولت و حاکمیت هستند، در گزارش‌های خود درباره حمله موشکی یمن به ریاض، مدعی شدند، سامانه پدافند ضد موشکی عربستان این موشک را رهگیری و قبل از اصابت به هدف در آسمان منهدم کرده است. برخی مقام‌های سعودی نیز مدعی شدند، موشک ساقط شده بزرگ نبوده و بقایای آن که در نزدیکی فرودگاه به زمین برخورد کرد، خسارتی به بار نیاورده است. اداره هوانوردی عربستان نیز در شبکه توئیتر ادعا کرد، واقعه شنبه شب بر روند کار فرودگاه اثری نگذاشته و پروازها طبق روال عادی ادامه یافته است. نیروهای انصارالله یمن پیشتر نیز بارها مناطق جنوبی عربستان سعودی را با موشک یا راکت هدف قرار داده‌اند اما هر بار عربستان منکر اصابت موشک‌های یمن به خاک خود می‌شود و ادعا می‌کند، توانسته موشک‌ها را رهگیری و منهدم کند. عربستان سعودی در اکتبر ۲۰۱۶ نیز برای تحریک احساسات مسلمانان جهان مدعی شد، یمن یک موشک بالستیک به سوی شهر مکه شلیک کرده که موفقیت‌آمیز نبوده اما انصارالله یمن اعلام کرد، هدف آن موشک فرودگاه بین‌المللی شهر جده بوده نه مکه.
حملات تلافی جویانه عربستان به صنعا
حالا در تازه‌ترین مورد و البته برای نخستین بار، موشک دوربرد یمن با طی مسافت بیش از 800 کیلومتر، به قلب پایتخت عربستان رسیده و در فرودگاه بین‌المللی ریاض به هدف اصابت کرده و باز هم عربستان مدعی رهگیری و انهدام آن می‌شود. اما گواه بی‌اساس بودن این ادعا، حملات تلافی جویانه شنبه شب ائتلاف متجاوز عربی به پادگان ارتش یمن در جبل عطان در غرب صنعا، مجتمع وزارت دفاع یمن در مرکز صنعا، منطقه النهدین و منطقه مسکونی العرضی در پایتخت یمن است که در دو منطقه النهدین و العرضی خسارت‌هایی به خانه‌های مردم و اموال عمومی وارد شد. شبکه خبری المسیره در گزارش خود درباره حملات هوایی شنبه شب عربستان به صنعا، پایتخت یمن، نوشت، جنگنده‌های سعودی شنبه شب در ادامه حملات هوایی خود، 6 بار منطقه سنحان را هدف قرار دادند و 2 بار نیز ساختمان امنیت ملی در منطقه قدیمی صنعا واقع در منطقه‌ای مسکونی را بمباران کردند.
برخی رسانه‌های سعودی نیز دیروز یکشنبه در گزارش‌های خود اذعان کردند، حملات ائتلاف عربی به اهدافی در صنعا در واکنش به شلیک موشک از جانب انصارالله به ریاض بوده است.
ادعای بی‌اساس ریاض و متحدانش علیه ایران
ادعای دیگری که عربستان سعودی و متحدانش از جمله امریکا همواره مطرح می‌کنند، حمایت نظامی ایران از نیروهای مردمی انصارالله یمن است. ادعایی که ایران آن را بی‌اساس می‌داند. شنبه شب نیز که موشک دور برد یمن به فرودگاه بین‌المللی ریاض اصابت کرد، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا در واکنش به این خبر مدعی شد، ایران مسئول حملات موشکی انصارالله یمن به عربستان است. به گزارش خبرگزاری ریانووستی روسیه، او ادعا کرد: «به نظر من، ایران به عربستان سعودی حمله کرد و شما این را می‌دانید. ایران در این زمینه گناهکار است.»
ژنرال جوزف ووتل، فرمانده ستاد مرکزی ارتش امریکا نیز سال گذشته میلادی این ادعا را مطرح کرد که احتمال دارد، ایران موشک‌های زمین به دریا در اختیار «شورشیان حوثی یمن» گذاشته باشد.
سازمان همکاری‌های اسلامی نیز که تحت نفوذ عربستان است، دیروز یکشنبه به حمله موشکی انصارالله یمن به ریاض واکنش نشان داد و با صدور بیانیه‌ای، آن را محکوم کرد. در این بیانیه ادعا شده است: «این یک تجاوز گناهکارانه است.»
این در حالی است که سران این سازمان بیش از دو سال و نیم است که به روی جنایت‌های عربستان سعودی و همپیمانانش در یمن که تاکنون بیش از 12 هزار کشته از جمله بسیاری زن و کودک بیگناه و بیش از 40 هزار زخمی داشته، چشمان خود را بسته‌اند و کوچکترین اظهارنظری نمی‌کنند.
عربستان سعودی بیش از دو سال است که با ادعای بازگرداندن عبد ربه منصور هادی، نخست‌وزیر مستعفی یمن به قدرت، به این کشور فقیر تجاوز نظامی کرده است.
این تجاوز نظامی هیچ دستاوری برای ریاض و متحدانش نداشته و تنها سبب ویرانی کشور فقیر یمن و کشتار و آوارگی یمنی‌ها شده و شیوع قحطی و وبا در این کشور شده است.

سقوط فوری شاخص سهام عربستان با دستگیری‌های اخیر
روز گذشته به محض انتشار خبر بازداشت 11 شاهزاده و ده‌ها نفر از وزیران سابق و کنونی عربستان، بازار سهام این کشور با سقوط بیش از یک درصدی روبه‌رو شد. به گزارش «ایران» به نقل از رویترز، صبح یکشنبه پس از گذشت تنها 8دقیقه از آغاز معاملات بازار سهام، تمامی رسانه‌های جهانی خبری را منتشر کردند که پس‌لرزه‌هایش مستقیماً روی ارزش سهام عربستان اثر گذاشت و آن را حدود یک و نیم درصد به پایین کشاند. این خبر که از شبکه تلویزیونی العربیه منتشر شد، از تشکیل «کمیته جدید مبارزه با فساد» به مدیریت محمد بن سلمان خبر می‌داد. ساعتی پس از آن تعدادی از فعالان اقتصادی از جمله 4 وزیر کنونی، ده‌ها وزیر سابق و 11 شاهزاده دستگیر شده‌اند. یکی از افرادی که بازداشت شد ولیدبن طلال، یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران عربستان سعودی و رئیس شرکت سرمایه‌گذاری «کینگدام هلدینگ» بود که به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، یکی از دلایل کاهش ارزش سهام عربستان بازداشت او بود.
درخواست عجیب ترامپ
به گزارش «ایران» به نقل از گاردین، سقوط ارزش سهام عربستان در حالی صورت گرفت که شنبه شب دونالد ترامپ با مطرح کردن درخواستی غیرمنتظره اعلام کرد، با پادشاه عربستان درباره آن صحبت کرده و قرار شده سهام شرکت نفتی «آرامکو»، شرکت بزرگ نفتی عربستان سعودی، در بازار نیویورک عرضه شود. او در این باره گفت: «از عربستان خواسته‌ام بازار سهام نیویورک را به‌عنوان یکی از گزینه‌های عرضه سهام آرامکو در نظر بگیرد.» روز گذشته رئیس جمهوری امریکا در توئیترش نوشت که اگر پادشاه عربستان فهرستی از شرکت‌های نفتی‌اش تهیه کند و سهام آنها را در سال 2018 در بازار نیویورک ارائه کند، از او «خیلی ممنون» خواهد شد زیرا این مسأله «برای امریکا خیلی مهم است». او در ادامه این سلسله توئیت‌هایش، مدعی شد که نرخ بیکاری به کمترین میزانش در 17 سال گذشته رسیده و بازار بورس نیز به میزان 5.4 تریلیون دلار رشد کرده است. قرار است سهام شرکت آرامکو در سال 2018 در بازار ارائه شود؛ عربستان در نظر دارد که سهام آن را در بازارهای نیویورک، لندن، توکیو و... عرضه کنند.

کودتای سفید "سلمان" در عربستان
شامگاه شنبه اندکی پس از آنکه موشک‌ مبارزان یمنی ریاض را به لرزه درآورد و ساکنان این شهر را در شوک فرو برد، انتشار خبری دیگر مردم نه فقط ریاض که سراسر عربستان را مبهوت کرد و تنها کمتر از 2 ساعت پس از فرمان پادشاه عربستان مبنی بر تشکیل کمیته‌ای برای مبارزه با فساد داخلی، ملک سلمان در اقدامی شتاب زده، جمعی از چهره‌های برجسته و بزرگ عربستان را برکنار کرده و دستور بازداشت 11 شاهزاده سعودی و 40 نفر از وزیران و مسئولان عالی رتبه سابق و کنونی را صادر کرد. بسیاری از ناظران چنین اقدام شتاب زده‌ای را در راستای تسویه حساب با دشمنان و نگرانی از رقبای «محمد بن سلمان» ولیعهد کنونی ارزیابی کردند.
به گزارش ایرنا به نقل از رسانه‌های سعودی، شامگاه شنبه «ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» پادشاه عربستان، دستور تشکیل کمیته مبارزه با فساد به ریاست پسرش «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور را صادر کرد. بنا بر گزارش‌های منتشر شده، کمیته مزبور متشکل از هیأت نظارت و تحقیق، رئیس هیأت ملی مبارزه با فساد، رئیس دیوان نظارت عمومی، دادستان کل و رئیس سازمان امنیت عربستان است. مأموریت اصلی این کمیته مقابله با فساد و برخورد با دست‌اندازی به اموال عمومی اعلام شده است. این کمیته قرار است، داده‌های خود را از برخی پرونده‌های اطلاعاتی دستگاه امنیتی محرمانه زیر نظر محمد بن‌سلمان، به‌دست آورد. هر چند که برخی منابع نیز پیشتر گفته بودند این دستگاه اطلاعاتی با توجه به سابقه دوستی با شاهزاده جوان و حمایت از او به جمع‌آوری اطلاعاتی در راستای خدمت به منافع بن سلمان پرداخته و تحت نظر ملک بن سلمان گام برمی دارد.
گزارش‌ها نشان می‌دهد، اطلاعات این دستگاه محرمانه خیلی سریع‌تر از آنچه که معمول است، در اختیار کمیته مبارزه با فساد قرار گرفت و در میان تعجب رسانه‌ها تنها چند ساعت پس از فرمان ملک سلمان در تشکیل کمیته‌ای با بهانه مبارزه با فساد، شماری از شاهزاده‌ها و وزیران پیشین این کشور به اتهام دست داشتن در فساد بازداشت شدند. به گزارش برخی از منابع سعودی این کمیته تاعصر دیروز دستور بازداشت 11 شاهزاده و۳۰ مقام سابق و فعلی را صادر کرد که برجسته‌ترین آنها «متعب عبدالله بن عبدالعزیز» (وزیر برکنارشده گارد ملی) است.
در میان شاهزادگان بازداشت شده نام‌هایی همچون، «ولید بن طلال بن عبدالعزیز»(سرمایه دار معروف)، «ترکی بن عبدالله بن عبدالعزیر» امیر پیشین ریاض نیز دیده می‌شود. همچنین «بکر بن لادن»، سرمایه دار و پیمانکار معروف و رئیس گروه بن لادن به اتهام فساد در ارتباط با شماری از طرح‌ها و دادن رشوه به برخی مسئولان در ارتباط با توسعه مسجد الحرام، «سعید الدویش»، رئیس هیأت مدیره شرکت مخابرات عربستان به اتهام فساد مالی و انعقاد قرارداد با شرکت‌های خصوصی متعلق به خود، «خالد الملحم»، رئیس شرکت هواپیمایی سعودی نیز به اتهام فساد و اختلاس بازداشت شدند. «خالد التویجری» رئیس سابق دیوان پادشاهی سعودی و تاجران معروفی مانند «صالح کامل» و پسرش و نیز «ولید الابراهیم» رئیس گروه «ام بی‌سی» «عادل فقیه»(وزیر برکنارشده اقتصاد)، «عمرو الدباع»، «صالح کامل»، «عبدالله صالح کامل ابراهیم العساف»، «محی‌الدین صالح کامل»، «الطبیشی» رئیس پیشین تشریفات پادشاهی سعودی، «خالد الملحم» و «حسین العمودی» نیز از دیگر بازداشت‌شدگان هستند.
این دستگیری‌ها در حالی انجام گرفت که صبح روز گذشته یک مسئول برجسته عربستانی فاش کرد که روند بازجویی از شاهزاده میلیاردر و وزیر دارایی سابق این کشور در پرونده‌های فساد آغاز شده است. در واکنش به دستگیری‌های گسترده شاهزادگان سعودی و برخی از وزیران پیشین، صبح روز یکشنبه «ترکی آل شیخ» رئیس شورای اداره هیأت کل ورزش و مشاور دفتر پادشاهی در توئیتر خود نوشت، هیچ کس جان سالم به در نخواهد برد. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، مشاور دفتر پادشاهی تأکید کرد که مقامات سعودی حمله‌ای بی‌امان علیه شاهزادگان، تجار و مسئولان سعودی متهم به فساد آغاز کرده‌اند. در همین راستا نیز فاسدان هیچ جایی در عربستان ندارند.
«محمد بن سلمان» نیز در گفت‌و‌گویی با شبکه خبری الاخباری عربستان تأکید کرد هر فردی که در پرونده‌های مربوط به فساد دست داشته باشد از مجازات رها نخواهد شد. وی افزود که برای او فرقی نمی‌کند که این افراد وزیر باشند یا امیر، هر فردی که اتهام او با ادله اثبات شود مجازات خواهد شد. وی در حالی چنین ادعاهایی را مطرح کرد که شماری از افراد دستگیر شده، پیشتر انتقادات تندی را علیه سیاست‌های ملک سلمان و پسرش، محمد بیان داشته بودند. ولید بن طلال، سرمایه‌دار بزرگ عربستانی سال گذشته به سیاست‌های نفتی عربستان و پایین آوردن بهای نفت انتقاد کرده و گفته‌ بود، عربستان به نقطه پایان رسیده‌ است. او همچنین اخیراً مخالفت خود را با اصلاحات اجتماعی محمد بن سلمان اعلام داشته و گفته بود، کسری بودجه عربستان ناشی از چنین سیاستی است.
موج برکناری‌ها در کاخ ریاض
دستگیری‌ها و بازداشت‌های شامگاه شنبه به همین جا ختم نشد و همزمان پادشاه عربستان با صدور فرمانی شاهزاده «متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود» وزیر گارد ملی را برکنار و به جای او شاهزاده «خالد بن عیاف» را منصوب کرد. وی همچنین «عادل فقیه» وزیر اقتصاد و برنامه‌ریزی را برکنار کرده و «محمد التویجری» را به جای وی به این سمت برگزید. در ادامه جابه‌جایی اخیر درسطوح عالی مدیریتی عربستان نیز سرلشکر «فهد الغفیلی» نیز به جای «عبدالله السلطان» به‌عنوان فرمانده نیروی دریایی منصوب شد. ملک سلمان همچنین سرلشگر «فهد بن عبدالله الغفیلی» را به درجه سرلشگر ستاد ارتقا داد و به‌عنوان فرمانده نیروی دریایی به جای سرلشگر «عبدالله بن سلطان السلطان» تعیین کرد. السلطان نیز بازنشسته شد.
بسیاری از ناظران بین‌المللی که از چنین تحولات سریعی در عربستان شگفت زده شده بودند عملکرد حاضر را در حرکت به سوی تغییر قوانین بازی در عربستان ارزیابی کرده و چنین تحلیل کردند که گروه حامی محمد بن سلمان مطابق گفته یک منبع آگاه و مورد اطمینان به‌دنبال به دست گرفتن تمامی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و فضاهای اقتصادی از راه فساد و خرابکاری هستند که می‌تواند تمامی رقبای آنها را از دور خارج کند. در همین راستا نیز پیش‌بینی شده که با برکناری شاهزاده متعب و وزیر اقتصاد، قدرت ولیعهد کنونی عربستان بیشتر می‌شود. اما واقعیت ماجرا فراتر از مسائل اقتصادی و تکیه صرف بر قدرت اقتصادی این کشور از سوی پادشاه عربستان و پسر جوانش است، چرا که بسیاری از تحلیلگران چنین اقدام شتاب‌زده‌ای را که پیشتر نیز کم و بیش در این کشور شاهد بودیم در راستای تصفیه حساب‌ها با دشمنان و رقبای شاهزاده جوان سعودی ارزیابی کردند. امری که بشدت محافل داخلی خاندان حاکم را نگران کرده است. بویژه اینکه در میان چهره‌هایی که در مرحله اول نام‌ آنها به صورت رسمی برای انجام تحقیقات اعلام شده، اسامی برخی چهره‌های مخالف و از جبهه مخالفان ولیعهد جوان و قدرتمند نیز مشاهده می‌شود./ ایران

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۷۵۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود

آفتاب‌‌نیوز :

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: ما در سال‌های گذشته شاهد همکاری نظامی ایران و کره شمالی بوده ایم، اما توسعه گسترده پهپاد‌ها در همکاری ایران و روسیه در طول دو سال گذشته امری جدید بوده است.

او تصریح کرد: همچنین همکاری گسترده نظامی روسیه و کره شمالی نیز در دو سال گذشته افزایش یافته است. ما همچنین از نزدیک پیشنهادات نظامی روسیه به ایران و کره شمالی را که می‌تواند منجر به بی ثباتی در خاورمیانه و منطقه هند و اقیانوسیه شود، از نزدیک دنبال می‌کنیم.

مشاور امنیت ملی بایدن اضافه کرد: «اگر روسیه به ایران سلاح بدهد این موضوع ثبات در خاورمیانه را متزلزل می‌کند».

سالیوان مدعی شد: وضعیت کنونی در ارتباط با ایران در مقایسه با چند هفته گذشته متفاوت است. پس از حمله بی پروا و بی‌سابقه ۱۰ روز پیش ایران به اسرائیل، کشور‌های گروه ۷ تصمیم گرفتند که تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کنند.

مشاور امنیت ملی بایدن گفت: آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا در این زمینه با هم هماهنگ هستند. کنگره آمریکا اختیارات جدیدی به دولت خواهد داد که ما با استفاده از آن‌ها به منزوی کردن بیشتر ایران و افزایش فشار بر آن ادامه خواهیم داد.

مشاور امنیت ملی دولت آمریکا همچنین از احتمال سفر خود به عربستان سعودی در چند هفته آینده خبر داد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، سفر برنامه ریزی شده خود به عربستان سعودی را سه هفته پیش به دلیل آسیب به قفسه سینه و شکسته شدن یک دنده اش، به تعویق انداخت.

انتظار می‌رفت سالیوان با ولیعهد عربستان دیدار کند تا پیش نویس معاهده دفاعی آمریکا و عربستان و تفاهمات مربوط به حمایت واشنگتن از برنامه هسته‌ای غیرنظامی عربستان را مورد بحث قرار دهد.

مقامات آمریکایی امیدوارند این توافقنامه‌ها بتواند راه را برای عادی سازی روابط با اسرائیل هموار کند و به توافقی دوجانبه با سعودی‌ها برسند و به طور بالقوه آن را به نتانیاهو ارائه کنند، که یکی از شرایط توافق، تعهد به راهکار دو کشوری باشد.

در این صورت، نتانیاهو با یک انتخاب روبرو می‌شود: اگر موافقت کند، می‌تواند یک توافق صلح با عربستان سعودی را به دست آورد. اگر او نه بگوید، ممکن است به عنوان یک مرد مخالف جلوه کند و حمایت باقی مانده از سوی آمریکا را از دست بدهد.

با ادامه جنگ اسرائیل و حماس و چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مقامات کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا اذعان می‌کنند که شانس بسیار کمی برای دستیابی به توافقنامه عادی سازی روابط میان عربستان و اسرائیل وجود دارد.

موانع پیش روی این توافق شامل جنگ در غزه، وابستگی نتانیاهو به شرکای ائتلاف راست افراطی خود و سیاست داخلی آمریکا است. سعودی‌ها به صراحت اعلام کرده‌اند که برای پیشبرد عادی‌سازی روابط با اسرائیل، جنگ غزه باید پایان یابد و دولت اسرائیل باید به یک مسیر غیر قابل بازگشت به سمت راه کاردو کشور متعهد شود.

به نظر نمی‌رسد نتانیاهو به سمت پایان دادن به جنگ حرکت کند و او نه تنها با راهکار دو کشوری مخالف است، بلکه صرفاً ایده اجازه دادن به تشکیلات خودگردان فلسطین در اداره غزه پس از جنگ را رد می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ / دلار‌های نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!
  • (ویدئو) تصاویری پر بازدید از صحرای بزرگ عربستان با عنوان «حومه آخرالزمانی ریاض»