Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مجله همگردی»
2024-05-07@17:08:10 GMT

روستای شمخال قوچان | بهشت روی زمین، دره شمخال

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۱۵۸۳۴

در موقعیت جغرافیایی N373503 E583157 و در استان خراسان رضوی، بهشتی پنهان واقع شده است که چشم تمام بازدیدکنندگان را به خود خیره می کند و همگان را به تعجب و شگفتی باز می دارد. دره ای که با یک شیب ملایم آغاز می شود، در 70 کیلومتری جاده قوچان در مسیر شهر مرزی باجگیران و در 18 کیلومتری روستای شمخال  واقع شده است و به دلیل قرار گرفتن در محدوده روستا به دره شمخال شهرت یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند که روستای شمخال قوچان بنای کهنی ندارد اما اقلیم مساعد، خاک مرغوب، و منابع غنی آب، تاثیر اصلی و عمده را در شکل گیر این روستا گذاشته است.

علت نام گذاری روستای شمخال قوچان

شاید قبل از این که با این دره رو به رو شویم و یا بدانیم علت شهرت آن چیست نخستین چیزی که ذهنمان را به خودش مشغول کند معنی نامی است که بر روی این روستا و درۀ منتسب به آن نهاده اند. در مورد علت نام گذاری روستای شمخال، توافق نظر وجود ندارد اما آن چه که محتمل به نظر می آید، شمخال در زبان کردی کرمانجی نام تفنگی است که در گذشته های دور استفاده می شده است و این شمخال احتمال می رود که ربطی با آن تفنگ داشته باشد! برای صدق این موضوع نیز یک ضرب المثل وجود دارد که احتمال فوق را تقویت می بخشد: مگر تیر شمخال به تو خورده است”که در زبان کرمانجی این گونه بیان می شود" مه گه گللا شمخال له ته که تی یه " این ضرب المثل برای افرادی به کار می رود که در واکنش به یک اتفاق نه چندان مهم، گریه و ناله بسیار سر می دهند. دره شمخال از شمال شرقی به کوه آسلمه و از جنوب شرقی به رودخانه دائمی کال شمخال منتهی می شود، هر چند که در مدخل ورودی  رودخانه ای فصلی جاری است که آب چندانی نیز در آن دیده نمی شود اما هر چه به داخل دره حرکت می کنیم متوجه می شویم که دره دارای چشمه های طبیعی بی نظیر و متعدد و چندین آبشار چشم نواز است آبی زلال شفاف در دل آن در گذر است و در زیر پاهای درختان بلند قامت و تنومند این منطقه که سر به آسمان می سایند جریان پیدا کرده اند. این زیبایی، بکر بودن و چشم نوازی به نحوی است که شمخال را به بهشت روی زمین بدل ساخته است. دره پر پیچ و خم شمخال که در پس هر پیچ آن یک شگفتی طبیعی جا خوش کرده است طولی در حدود 42 کیلومتر دارد به علاوه که  ارتفاع دیواره های دو طرفه دره که همانند دیواره های دژی از دره حفاظت و حراست می کند چیزی در حدود 200 متر است که درون دره را همچون سرزمینی اسرار آمیز در آورده است به گونه ای که خارج از دره فقط سردی و سختی صخره های دیواره نگاه ها را به سوی خود می کشاند اما وقتی که پا به دورن دره می گذاریم این سرسبزی و طراوت و هم چنین صدای آب روان است که همه حواس را به خود جلب می کند.

آشنایی با دره شمخال

چنانچه گشت و گذار خود را از درون دره شمخال آغاز نمایید باید چیزی در حدود 13.5 کیلومتر طی مسافت کنید تا به حمام اول برسید که آبی بسیار خنک و دارد و به چشمه آب سرد شمخال نیز نامیده می شود و از دل صخره ها و سنگ های دیواره دره بیرون زده است. در حدود 9 کیلومتر پس از حمام اول، حمام دوم واقع شده است. مسیر بین این دو حمام نسبت به سایر نقاط دیگر عریض تر است و دیواره های دره از یکدیگر فاصله بیشتری دارد. سه کیلومتر پس از حمام دوم، این کبوتر خانه است که با حفره های زیبایی که در دل کوه ایجاد کرده است خود را نمایان و پدیدار می کند. از کبوتر خانه تا انتهای دره مسیری 15 کیلومتری وجود دارد. وقتی به انتهای دره می رسید دشتی وسیع در پیش چشمان شما ظاهر می شود. دشتی که دامن گسترده اش می شود محلی برای رشد درختان میوه و کشت و کار شالی و یونجه! اما به جز این مکان های خاص و مشخص، جای جای دره شمخال قابلیت مبهوت ساختن آدمی را دارد گویی که نقاش جهان تمام زیبایی های طبیعی را در هم آمیخته است و در شمخال گردآوری کرده است. نوع تراش خوردگی های طبیعی بر روی صخره ها، حرکت و جریان رودها و پیچ و تاب یافتن در این میان و هم چنین سرسبزی بی حد و حصر تنها بخشی از این شگفتی ها است. در میان لیست  پوشش گیاهی این منطقه نام درختانی نظیر گردو، گون، زرشک کوهی، چنار، بید مجنون، تمشک و گیاهانی نظیر موسیر، مورد، سدر، چریش، هفشان، گون، ریخوک، کاسنی و شاتره و سدها گیاه دارویی و وحشی دیگر قابل توجه است و همین تنوع پوشش گیاهی امتیازی برای منطقه محسوب می شود.

سفر به روستای شمخال قوچان

برای رسیدن به روستای شمخال قوچان می توانید به میدان فلسطین قوچان بروید و با ماشین های سواری خود را به منطقه برسانید. شما در این مسیر ابتدا از شهر قوچان می گذرید و به سمت درگز رهسپار می شوید. در اواسط راه دو مسیر برای شما وجود دارد که خود را به روستای شمخال اسرار آمیز و راز آلود برسانید. نخستین جاده، جاده قدیمی که از امامقلی عبور می کند، البته بعد از دربادام بدلیل جاده ترانزیتی (باجگیران – ترکمنستان) جهت سهولت آمد و شد ماشین های سنگین جاده ای بهره برداری شده است و دیگری جاده ای است که از آسفالت خوبی برخوردار است و مسئولین فنی هیئت کوهنوردی دیواره ای را برای علاقمندان سنگ نوردی بهره برداری کرده اند اما لازم به ذکر است که این راه نسبت به جاده اول  مسافتی دورتر دارد. برای سفر به روستای شمخال قوچان بهتر است فصول گرم تر سال یعنی همان بهار و تابستان را انتخاب نمایید چرا که در فصول سرد سال ممکن است با بارش برف و باران دره شمخال مسدود گردد. به علاوه در ابتدای سفر است بهتر است برنامه خود را به گونه ای تنظیم نمایید که شب را درون روستای شمخال به صبح برسانید چرا که مسیر طولانی است و باید از صبح زود دره نوردی خود را آغاز نمایید. به علاوه که در ابتدای دره شمخال نیز سوئیت های مجهزی برای اقامت تدارک دیده شده است که آمادگی پذیرایی از گردشگران را دارد. اما برای این سفر دلچسب و به یادماندنی باید تجهیزات مناسب را نیز فراهم آوردید تا مشکلی در حین سفر گریبان گیر نشود و شما را از چشیدن تمام شیرینی سفر محروم نسازد. نخستین وسیله کفش و کتانی دارای زیره سفت است که علاوه بر داشتن راحتی و کم کردن فشار وارده به پا در زمان طی مسیر دوام قابل ملاحظه ای را داشته باشد و در با نبرد با سنگ های نوک تیز موفق ظاهر شود. داشتن کلاه آقتاب گیر با طول لبه مناسب و یا کلاهی مقاوم برای دره نوردی، عینک آفتابی استاندارد، لباس گرم و هم چنین وسایل مختصری از تجهیزات کمک های اولیه در کنار چادر مسافرتی سایر اقلام و تجهیزات سفر به دره شمخال را تشکیل می دهد که در لیست باید جای داده شوند و توجه شوند که از قلم نیفتند. بهتر است همراه خود چند شلوار راحتی و مناسب همراه داشته باشید چرا که در طول مسیر شما ناچار به عبور از رودها هستید و باید فکر تمام جوانب را کرده باشید.

توصیه ای مهم

درون دره مکانی برای برپایی آتش نیست چرا که این منطقه دارای پوشش گیاهی است که قالبا به سرعت مشتعل می شوند. حتی اگر ناچار به روشن کردن آتش درون حریم دره شدید این اقدام را در مکانی که خالی از پوشش گیاهی است انجام دهید و پیش از ترک کردن محل اقامتتان از خاموش شدن آتش اطمینان کامل را به عمل آورید. هم چنین از ریخت زباله به درون رودخانه و زیر پای درختان جدا پرهیز کنید. چرا که این محیط بکر میراثی ملی است و حق تمام نسل هاست که از آن بهره مند شوند. توصیه می شود که کیسه ای برای جمع آوری زباله ها با خود به همراه داشته باشید و پس از عبور از دره و رسیدن به روستای شمخال قوچان و یا محیطی شهری آن را درون سطل های زباله قرار دهید.

یک تیر و دو نشان

در سفر به روستای شمخال شما می توانید علاوه بر سیر و سیاحت در بهشت گمشده، با فرهنگ و آداب و رسوم مردم کرمانج کشورمان نیز آشنا شوید. نوع گویش و زبان کرمانجی، پوشش مردم منطقه، موسیقی ناب و شاد مخصوص به کرمانجیان و البته غذاهای خوشمزۀ مختص به این قوم از ایران پهناور، خود به تنهایی جذاب و گیراست و نیاز به یک برنامه مفصل گردشگری را می طلبد. اگر شانس با شما یار باشد و زمانی به منطقه برسید که یک جشن عروسی برپاست می توانید تمام این ویژگی ها را یک جا به نظاره بنشینید. رقص محلی کرمانجی همراه با انواع سازهای محلی کردی و نوای سازهای محلی دوتار، دهل و سرنا زیبایی خاص به مراسم می بخشد که برای هر غریبه ای بسیار دوست داشتنی و خاطره انگیز خواهد بود. در کنار تمام این گردشگری های طبیعی و مردم شناسی شما می توانید به زیارت امام زاده باء در نزدیکی روستای دربادام بروید و از حظ معنوی نیز برسید و با مردمی که هر هفته به این امام زاده می روند و مرراسم های ویژه مذهبی را به جا می آورند همراه شوید. بازدید از شمخال، بهشت گمشده ایران را از دست ندهید!

منبع: مجله همگردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت hamgardi.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مجله همگردی» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۱۵۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگر غسالخانه قم کارگر نمونه استان شد

به نقل از شهرداری قم،ایوب علی اسدی از کارکنان سازمان آرامستان بهشت معصومه (س) همزمان با روز کارگر به‌عنوان کارگر نمونه استان در سال ۱۴۰۳ انتخاب و تقدیر شد.

وحید وزیری راد مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و محمد مطهری رئیس هیئت‌مدیره کانون هماهنگی شورا‌های اسلامی کار استان قم در لوح‌های جداگانه از تلاش‌ها و فعالیت‌های ایوب علی اسدی تقدیر و به‌عنوان کارگر نمونه استان در سال ۱۴۰۳ انتخاب کردند.

گفتنی است ایوب علی اسدی دارای ۲۴ سال سابقه در بخش غسالخانه آرامستان بهشت معصومه (س) است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • فضای ورزشی اروپا از ایران بهتر است اما آنجا بهشت نیست! / فیلم
  • فرایند الحاق زمین به محدوده ۲۰ روستای دشتستان انجام شد
  • ۱۰۶۶ ختم قرآن به نیت شهدای قوچان انجام خواهد شد
  • آلودگی آب رودخانه روستای سنقرآباد به لطف گاوداری + فیلم
  • بهشت گمشده سیروان
  • پیگیری یک دغدغه/تجهیز زمین ورزشی روستای گوروی بشاگرد در ایستگاه آخر + فیلم
  • حرکت تیم کشتی قوچان لاک‌پشتی است
  • این شهرها بهشت جیب‌بُرها است
  • کارگر غسالخانه قم کارگر نمونه استان شد
  • استقبال مردم قوچان از نایب قهرمان کشتی آزاد نونهالان کشور