Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک جوان کاکانی با پشتکار و خلاقیت و با استفاده از ضایعات پوست گردو، این طلای سبز و از دل طبیعت رنگ تولید کرده و در بافت گلیم استفاده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، مهم‌ترین چالش اجتماعی و مسئله امروز کشور بیکاری است و مردم و نسل جوان استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به تبع از وضعیت فعلی کشور با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند و بدون شک کارآفرینی کلید رشد و توسعه و تنها راه حل این معما است؛ اما آنطور که باید و شاید فرهنگ کارآفرینی هنوز در جامعه نهادینه نشده است اما هنوز هستند جوانانی که نمی‌خواهند یک شب ره صدساله را بپیمایند و بدون بلند پروازی کمر همت بستند و با تلاش نان بازوی خود را می‌خورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از راهکارهای کاهش بیکاری در هرجامعه‌ای تکیه و سرمایه گذاری بر ظرفیت‌های موجود بر آن منطقه است و باتوجه به اینکه کهگیلویه و بویراحمد یکی از قطب‌های صنایع دستی در کشور است مردم بومی منطقه می‌توانند با سرمایه‌گذاری در این حوزه زمینه رونق تولید و اشتغال‌زایی را فراهم کنند و این بار یک جوان کاکانی با استفاده از ضایعات پوست گردو و تولید رنگ از این طلای سبز زمینه تولید نخ‌های رنگرزی را ایجاد کرده و از این نخ‌ها در گلیم بافی استفاده می‌کند.

پوست گردویی که توسط افراد به دور ریخته می‌شود ماده به ظاهر زائد اما دارای ارزش اقتصادی فراوانی است که میوه، چوب و حتی برگ آن دارای مصارف خوراکی، صنعتی و دارویی است و در این خصوص به سراغ جوانی رفتیم که با خلاقیت و تکیه بر دانش خود زمینه اشتغال‌زایی خود و چندین نفر را از ضایعات پوست گردو ایجاد کرده است.

تولید رنگ از ضایعات پوست گردو/ گبه‌های از جنس طبیعت

حبیب الله سالاری حمزه خانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم می‌گوید : فارغ التحصیل رشته رنگرزی و مواد اولیه فرش هستم و از سال 83 تا کنون در روستای حمزه خانی واقع در دهستان کاکان از توابع بخش مرکزی شهرستان بویراحمد در این زمینه مشغول به فعالیت هستیم.

این جوان کارآفرین با بیان اینکه حرفه رنگرزی را از اجدادش به ارث برده است، گفت: علاقه شخصی موجب شد در این رشته نیز به تحصیل بپردازم و باتوجه به اینکه در استان کارگاه رنگرزی گیاهی وجود نداشت این مسئله موجب رغبت بیشتر برای فعالیت در این حوزه شد.

وی افزود: از سال 83 تا کنون پوست گردو و ضایعات آن را جمع‌آوری می‌کردیم و بعد از آسیاب با دست از آنها رنگ تولید می‌شد که در ساخت گلیم به کار برده می‌شد و از همین طریق صنایع دستی تولیدی ما در سال‌های 93 و 95 نشان مرغوبیت کالا را دریافت کردند.

سالاری با اشاره به اینکه از پوست سایر مواد گیاهی و میوه نیز می‌توان در صنعت رنگ سازی استفاده کرد، بیان کرد: پوست انار، برگ مو(انگور)، جاشیر، برگ گیاه خوشک، جفت بلوط، رونا (گیاه رنگ قرمز) و نیل (گیاه رنگ آبی) نیز در این صنعت کاربرد دارند.

وی با اشاره به ایجاد اشتغال برای 3 نفر از این طریق، عنوان کرد: یکی از مشکلات ما در این راستا عدم حمایت از سوی برخی تولید کنندگان برای مواد اولیه است و اگر در این زمینه ما را یاری کنند بخش اعظمی از مشکلات ما برطرف می‌شود.

این کارآفرینی جوان کاکانی ادامه داد: صندوق کارآفرینی امید در این زمینه ما را یاری کرد و تسهیلاتی به مبلغ 50 میلیون تومان به ما پرداخت کردند.

سالاری در خصوص مزایای استفاده از رنگ‌های طبیعی به خبرنگار تسنیم می‌گوید: این رنگ‌ها به نسبت رنگ‌های شیمیایی و صنعتی عدم آسیب‌رسانی کمتر و سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند و کیفیت کالا و ثبات رنگ در آنها ماندگاری بیشتری دارد.

تولید رنگ‌های سازگار با محیط زیست/ واحدهای تولیدی در محاصره افزایش مالیات

وی در مورد مشکلات خود گفت: انتظار می‌رود باتوجه به اینکه این کار جز مشاغل سبز است و به احیای منابع طبیعی کمک می‌کند اداره تامین اجتماعی و مالیات در این مسیر سنگ اندازی نکنند چرا که بیشتر کارگاه‌های تولیدی گلیم به خاطر پرداخت مالیات کمرشکن اکنون راکد شده اند.

سالاری افزود: یکی دیگر از مشکلات اساسی ما این است که بازرس‌های متخصصی و باتجربه ای برکار ما نظارت ندارند به عنوان مثال کارشناس کشاورزی در این خصوص بر کار ما نظارت دارد و این مسئله و عدم نظارت اصولی موجب تولید رنگ‌های نامرغوب می‌شود که مرور نام استان را در بازار فرش دستباف بد نام می‌کند.

تولید رنگ‌های نامرغوب ثمره بکارگیری بازرس‌های غیرمجرب/ بدنام شدن استان در بازار فروش فرش دستباف

این کارآفرین با بیان اینکه استان در حوزه دامپروری جز استان‌های برتر کشور است، افزود: برای توسعه صنعت رنگ سازی طبیعی و توسعه فرش دستباف مواد اولیه در استان موجود است و نیروی کار نیز آماده است و فقط نیازمند همراهی و همت مسئولان است.

کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت تبدیل شدن به قطب تولید گردو در کشور را دارد

شهرام عسکری معاون بهبود تولیدات گیاهی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این خصوص به خبرنگار تسنیم می‌گوید: سطح کل باغات گردو در استان 10 هزار و 125 هکتار است که از این میزان حدود 7 هزار و 820 هکتار گردو بارور و 2 هزار و 35 هکتار را باغات گردو نابارور تشکیل می‌دهند.

وی افزود: میزان کل گردوی تولید شده در استان 14 هزار و 102 تن در هر هکتار است و متوسط عملکرد در استان حدود یک هزار و 804 تن در هر هکتار است.

عسکری خاطرنشان کرد: گردوی تولیدی استان با توجه به شرایط آب و هوایی دارای کیفیت مطلوبی است و کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت تبدیل شدن به قطب تولید گردو در کشور را دارد.

وی با اشاره به فواید این طلای سبز، بیان کرد: گردو سرشار از روغن مفید و ویتامین بوده و به عنوان اکسیر جوانی از آن یاد می‌شود.

یدالله روهینا کارشناس فرآورده‌های طبیعی و سنتی نیز در خصوص فواید درخت و پوست گردو به خبرنگار تسنیم گفت: تمامی قسمت‌های درخت گردو دارای فواید خاصی هستند از جمله اینکه از مغر درخت گردو می‌توان به صورت خوراکی استفاده کرد و به عنوان دانه روغنی از آن روغن‌گیری می‌کنند.

این کارشناس طب سنتی با بیان اینکه مغز گردو دارای بیش‌ترین اندازه اسید چرب امگا 3 است، عنوان کرد: مغز گردو همواره جزء جدایی ناپذیر سفره سنتی ایرانی‌ها است.

وی با اشاره به اینکه اهمیت درمانی پوست درختان بیشتر مربوط به تاننی است که در آن‌ها وجود دارد، گفت: تانن دارای طعم تلخ و اثر قابض است یعنی هرگاه این ماده بر روی بافت‌ها یا نسوج انسانی یا حیوانی قرار گیرد، موجب جمع شدن و تنگی این سلول‌ها می‌شود و در پزشکی از این خاصیت در معالجه بیماری‌های دستگاه گوارش، عوارض پوستی، خونروی‌ها، اخلاط خونی و سل استفاده می‌شود.

این کارشناس فرآورده‌های طبیعی و سنتی افزود: گردو دارای تانن است و علاوه بر مصرف خوراکی دارای خواص دارویی بسیاری است.

روهینا افزود: از سوخته مغز گردو برای درمان پادرد استفاده می‌شود و گردو ایرانی ( پرشیا) از مرغوب‌ترین و بهترین نژاد گردو در جهان است.

این کارشناس طب سنتی با بیان اینکه از تنه و چوب درخت گردو برای تهیه لوازم خانگی استفاده می‌شود، بیان کرد: این مواد ماندگاری بسیار بالایی دارند و یکی از مواد زیبا و مشترب پسند در صنعت لوازم خانگی است.

وی تصریح کرد: در طب سنتی قدیم از پوست گردو به عنوان فرآورده ضد یرقان، ضد خارش و زخم معده و روده استفاده می‌کردند.

خواص دارویی پوست درخت گردو/ کاربرد پوست گردو در صنعت نفت و گاز

روهینا با اشاره به باورهای قدیمی‌ها در باره خواص گردو در ریزش مو، گفت: برخی‌ها معقتدند که پوست درخت گردو را آسیاب کرده و بعد از مخلوط شدن با حنا به عنوان یک معجون در درمان ریزش مو و تقویت ریشه مو و همینطور خرمایی رنگ شدن موها کاربرده داشته است.

وی با بیان اینکه از پوست گردو برای درمان دندان درد نیز استفاده می‌شود، افزود: یکی از خواص بی‌نظیر درخت گردو کاربرد آن در صنعت رنگرزی و نساجی است که هم این رنگ از ماندگاری بالایی برخوردار است و هم به علت سازگاری با طبیعت موجب حفاظت از کوسیستم می‌شود.

روهینا افزود: پوست درخت گردو برای تهیه رنگ مو و شامپو کاربرد دارد و رنگ هایی از جمله زیتونی، شکلاتی و گردویی از پوست گردو تولید می شود.

وی یکی دیگر از خواص درخت گردو را استفاده از آن در صنعت حفاری و نفت برشمرد و گفت: به علت اینکه این رنگ می‌تواند درجه حرارت بالا را تحمل کند در چاه‌های نفت و گاز و برای جلوگیری از هرز روی گل حفاریکاربرد دارد.

این جوان کاکانی نشان داد اقتصاد مقاومتی یعنی ایجاد اشتغال بدون اتکا به نفت و به زبان ساده تر جوان ایرانی در خط مقدم تولید قرار می‌گیرد تا با تولید ملی سدی در مقابل تحریم‌های دشمن باشد و فرهنگ غلط پشت میز نشینی را با تدبیر خود به فرهنگ کارآفرینی تبدیل کند.

گزارش از سیده زهرا موسوی

انتهای پیام/

R41452/P1486/S6,69/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۲۰۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از گلخانه ۳ هزار متری دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ظرف ۶ ماه آینده

 احسان جهانبخش  در دوره منطقه‌ای آموزش و توانمندسازی تسهیل گران اقتصاد مقاومتی که در سالن همایش هتل کوثر ارتش برگزار شد، با اشاره به اینکه از ابتدای کرونا تاکنون ۸۰ کیلومتر کانال کشاورزی توسط بسیج سازندگی احداث شده است، اظهار کرد: در حالی که قرار بود ۲۰ کیلومتر کانال کشاورزی احداث شود، اما با مشارکت مردم با ۲۰ میلیارد تومان توانستیم ۸۰ کیلومتر کانال کشاورزی احداث کنیم.
وی تاکید کرد: تمام اهداف و اقدامات سپاه و بسیج سازندگی در راستای تولید و تحقق فرامین مقام معظم رهبری است.
مسئول بسیج سازندگی لرستان با اشاره به فعالیت صندوق قرض الحسنه بسیج سازندگی، گفت: ۸۱۲ صندوق قرض‌الحسنه و ۱۴ تعاونی در استان فعالیت دارند که پرداخت تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸ را به جامعه هدف انجام می‌دهند.
 جهانبخش با اشاره به اینکه یک گلخانه ۳ هزار و ۲۰۰ متر در قالب دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی در حال احداث است، گفت: این گلخانه که یک کارگاه آموزشی و تولیدی است ظرف شش ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
وی بیان کرد: همچنین یک واحد کارگاه اسانس گیری ۴۰۰ متری که مربوط به خوشه گیاهان دارویی است توسط بسیج سازندگی استان در حال احداث است.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • وزیر کشور: مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند
  • مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور است
  • لرستان |توانمندسازی تسهیلگران اقتصاد مقاومتی در لرستان
  • ۱۵۸ واحد تولیدی در زنجان تعطیل یا راکد است
  • توانمندسازی تسهیل‌گران اقتصاد مقاومتی در لرستان + فیلم
  • بهره‌برداری از گلخانه ۳ هزار متری دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ظرف ۶ ماه آینده
  • دستان قاچاقچی گردو در پوست گردو
  • برگزاری دوره منطقه‌ای توانگری تسهیل گران اقتصاد مقاومتی در لرستان
  • تولید، اشتغال و تأمین معاش خانواده، ثمره پشتکار بانوی اراکی
  • بررسی مشکلات صنایع شهرستان ساوه در سه سطح