Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- مجله آمریکایی 'نشنال اینترست' در مطلبی به بررسی نقش عربستان در بی ثباتی منطقه پرداخت ونوشت: سیاست های ولیعهد سعودی باعث استمرار بی ثباتی درخاورمیانه است و روابط وی با همتای اماراتی اش و مشاور عالی رئیس جمهوری آمریکا به این امر دامن می زند.

نشنال اینترست در مقاله ای که پایگاه شبکه الجزیره روز پنجشنبه بخش هایی از آن را منتشر کرد نوشت: نظام حاکم بر عربستان از ثروت های نفتی برای جذب طرفدار استفاده می کند و با وجود تغییرات بازار نفت که اقتصاد این کشور وابسته به آن است همچنان به این سیاست ادامه می دهد به طوری که شکنده شده و فروپاشی آن بسیار محتمل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این مقاله که به قلم «پل پیلار» رئیس سابق بخش تحلیل عملیات سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) است آمده است: سلطه ای که پادشاه سعودی و پسرش ولیعهد بی تجربه و زیاده خواه این کشور در حال اعمال آن هستند، فروپاشی نظام این کشور را حتمی و واقعی ساخته است. پادشاهی سعودی مدت‌هاست که از لحاظ سیاسی شکننده شده و دوام آوردن آن تا قرن بیست و یکم موردی قابل تامل است.
بن سلمان سلطه خود را با بازداشت شاهزادگان و مسئولان عالی رتبه و نیز شخصیت های قدرتمند در بخش خصوصی اعمال کرد، که یک نوع اهانت به توافقات اساسی در درون آل سعود است.
این مجله می افزاید: بی ثباتی در داخل عربستان امری مهم برای طرف های دیگر از جمله امریکا است، بخصوص زمانی که فردی همانند بن سلمان را انتخاب می کند و دسیسه‌های داخلی وی به صدور بی‌ثباتی از عربستان به سایر نقاط منطقه مرتبط می شود.
نشنال اینترست نوشت: البته عربستان حتی پیش از ظهور محمد بن سلمان ، یک منبع بی‌ثبات کننده بوده که تلاش داشت در جاهای مختلف خاورمیانه اعمال قدرت و نفوذ کند و در این راه از نیروهای مسلح برای سرکوب اکثریت شیعه در حکومت سنی بحرین، جنگ داخلی در سوریه در تبانی با افراط گرایان القاعده، استفاده کرده است.
این گزارش افزود: اینک محمد بن سلمان حرکت سریع تری در مسیر بی‌ثبات کردن منطقه برداشته است . نمایش نخست وی جنگ فاجعه آمیز در یمن و بروز درگیری‌های داخلی و نارضایتی قبیله‌ای در دولت یمن و تبدیل آن به یک فاجعه انسانی بین المللی است. ولیعهد عربستان این وضعیت را فاجعه‌بارتر نیز خواهد کرد به طوری ‌که پس از تسویه حساب‌های داخلی در ریاض، اعلام کرد محاصره محدود یمن به محاصره کامل زمینی، هوایی و دریایی مبدل می‌شود.
در این میان تلاش های عربستان برای‌ به زانو درآوردن قطر موفقیتی زیادی نداشته است و تلاش‌های صورت گرفته، موجب افزایش تنش و خصومت در منطقه خلیج (فارس) شده است.
همچنین در حال حاضر، همزمان با تسویه حساب‌های داخلی، حرکت جدید عربستان بی‌ثبات کردن سیاسی لبنان است و اعلام استعفای «سعد حریری» نخست وزیر لبنان ظاهرا از سوی عربستان مدیریت شده است.
این مجله افزود: قصد عربستان در این مسیر این است که لبنان را در شرایطی قرار دهد که برای حزب الله، زیان آور باشد؛ اما برعکس، تمام این اقدامات موجب شد تا «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله لبنان شخصی صادق به‌ نظر برسد و روشنگرانه به نقش سعودی‌ها در این اقدام اشاره کند و به عنوان شخصی معرفی شود که به دنبال ثبات سیاسی لبنان است.
نشنال اینترست همچنین اشاره کرد: هدف اصلی تحرکات منطقه‌ای محمد بن سلمان، خصومت با حزب الله است و نکته قابل توجه این است که عوامل بی‌ثبات کننده و بحران ساز عمدتا از جانب محمد بن سلمان ، رژیم صهیونیستی و«محمد بن زاید» رهبر وچهره اصلی تصمیم گیرنده در امارات ویوسف العتیبه سفیر این کشور در واشنگتن حمایت می شوند.
این مجلهتاکید کرد: اگر سیاست‌های فعلی آمریکا در قبال بازیگران کنونی در خلیج (فارس) ادامه یابد، این کشور در افزایش بی ثباتی منطقه‌ای که این جوان خودکامه (بن سلمان) در ریاض مشغول انجام آن است، شریک خواهد بود.
خاورم**9366**1049
مترجم:صغری رحیمی /انتشار دهنده : مریم کاظمی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۲۵۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی

آفتاب‌‌نیوز :

یک هواپیمای شخصی اسرائیلی که اخیرا تعدادی از مقامات اسرائیلی را به قطر و مصر برده بود، بعدازظهر امروز (شنبه)، در ریاض فرود آمد.

تلویزیون اسرائیل «کان» گزارش داد این هواپیما از فرودگاه بن گوریون در تل‌آویو برخاسته و بعد از توقف کوتاهی در عمان به عربستان سعودی رفته و آنجا فرود آمده است.

کان مدعی شد که احتمالا چند مقام اسرائیلی به منظور گفتگو درباره عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی با این هواپیما به ریاض رفته باشند.

این شبکه اسرائیلی در ادامه با اشاره به سفر قریب‌الوقوع «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه، خاطرنشان کرد مقامات موساد و شاباک (سرویس امنیت داخلی رژیم اسرائیل) چند روز پیش از همین هواپیما برای انجام سفر‌هایی در منطقه استفاده کرده‌اند.

در این گزارش اشاره شده است که از این هواپیما برای انتقال مقامات اسرائیلی در چارچوب مذاکرات تبادل اسرا در قطر و مصر استفاده شده است.

دیگر خبرها

  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • ملک سلمان، پادشاه عربستان بستری شد