Web Analytics Made Easy - Statcounter

راولپندی - ایرنا - همزمان با یکصد و چهلمین زادروز علامه محمد اقبال لاهوری، محفل ادبی با عنوان 'پیام کربلا در نگاه اقبال لاهوری' از سوی خانه فرهنگ ایران در راولپندی پاکستان برگزار شد.

به گزارش ایرنا؛ علامه اقبال لاهوری نخستین فردی بود که ایده ایجاد یک کشور مستقل را برای مسلمانان شبه قاره هند مطرح کرد که در نهایت منجر به ایجاد کشور پاکستان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مردم پاکستان، علامه اقبال را شاعر ملی کشورشان می دانند.
این شاعر نامدار در سال 1256 شمسی (1877 میلادی) در شهر سیالکوت پاکستان دیده به جهان گشود و اردیبهشت 1317 (21 آوریل 1938 میلادی) در 61 سالگی دیده از جهان فرو بست.
آرامگاه این شاعر نامی در شهر لاهور پاکستان همه روزه محل اجتماع فرهنگ دوستان، اهالی علم و فرهنگ و همچنین مردم کشورهای مختلف جهان به ویژه پاکستان است.
مردم پاکستان همه ساله روز نهم نوامبر - هجدهم آبانماه - را به عنوان زادروز علامه اقبال لاهوری جشن گرفته و به این شاعر و فیلسوف بزرگ که توانست با اشعار و ایده هایش، فضایی انقلابی برای ایجاد یک کشور مستقل در بین مردم کشورش ایجاد کند، ادای احترام می کنند.
محمد اقبال لاهوری معروف به علامه اقبال، شاعر، فیلسوف، سیاستمدار و متفکر مسلمان پاکستانی بود که اشعار زیادی نیز به زبانهای فارسی و اردو سروده است.
بیشتر آثار علامه اقبال لاهوری، این شخصیت بزرگ تاریخ پاکستان، به زبان فارسی سروده شده و فقط سه منظومه از اشعار او به زبان اردو است.
زبور عجم، جاوید نامه، اسرار خودی، اسرار و رموز و ارمغان حجاز و از جمله آثار برجسته علامه اقبال است که به زبان فارسی سروده شده است.
همزمان با ایام اربعین حسینی و سالروز تولد علامه محمد اقبال محفل ادبی با عنوان 'پیام کربلا از دیدگاه علامه محمد اقبال' در تاریخ هفدهم آبان ماه در محل خانه فرهنگ راولپندی برگزار شد.
در این مراسم که با حضور دکتر زاهد حسن چغتایی اقبال شناس و مسئول ویژه نامه فرهنگی روزنامه نوای وقت، شاعر برجسته پاکستان اختر عثمان ، دکتر ضیاء الدین نعیم اقبال شناس ، منظر نقوی اندیشمند وشاعر برجسته پاکستان برگزار شد، 10 شاعر راولپندی اسلام آباد اشعاری به ز بان اردو پیرامون واقعه کربلا ومقام امام حسین(ع) سرودند.
زاهد حسن چغتایی اقبال شناس و مسئول ویژه نامه فرهنگی روزنامه نوای وقت پاکستان نیز در ادامه این آیین در سخنانی اظهار داشت: ما اقبال را به درستی نشناخته ایم در حالی که وی از شخصیت های برجسته تاریخ معاصر می باشد، اقبال معنویت را ترویج می داد وتفکر او مقابله با انحرافات دینی بود.
وی ادامه داد:اقبال لاهوری ارادت ویژه ای به اهل بیت علیهم السلام و امام حسین (ع) داشت ومتاسفانه برداشت از افکار اقبال در جامعه سطحی بوده است در حالی که اگر عمیق به آثار اقبال واشعار او توجه شود، تغییرات بسیار در جوامع اسلامی به وقوع می پیوندد.
منظر نقوی اندیشمند برجسته پاکستان نیز در ادامه این آیین در سخنانی گفت:اقبال ارادت خاصی به پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت علیهم السلام داشت و در شرایطی که در دوره امام حسین(ع) دشمنان اسلام سعی داشتند اسلام را از بین ببرند ، قیام امام حسین(ع) باعث احیای اسلام شد.
منظر نقوی اضافه کرد:امام حسین(ع) از بیعت با یزیدخودداری کرد، زیرا بیعت با یزید برابر بیعت همه انبیاء (ع) با فرعونیان و شیاطین زمان خود بود و دراین راه حضرت سیدالشهداء (ع) جان خود و افراد خانواده و یارانش فدا نمود لذا اقبال حادثه کربلا را به زیبایی در اشعار خود نشان دادند.
علی آقا نوری مسئول خانه فرهنگ راولپندی نیز در ادامه این آیین در سخنانی گفت:علامه اقبال، عشق و علاقه خاصی به امام حسین(ع) داشتند و ازدیدگاه او، قیام امام حسین(ع) ویاران باوفایش برای حفظ آزادگی و رهایی از ظلم زمان بود.
وی ادامه داد:نهضت امام حسین(ع) وقیام کربلا چنان تاثیری برجای گذاشته است که امروز پس از 1400 سال شاهد هستیم که در اربعین آن حضرت میلیونها نفر با حضور در کربلا معلی عرض ارادت خود را نسبت به آن حضرت نشان می دهند وقیام عاشورا کما کان زنده است وامام حسین(ع) با قیام خود وفداکاری بی نظیردر راه خدا درسی بزرگ وفراموش نشدنی به تمام نسلها دادند.
سخنران پایانی این مراسم، اختر عثمان متفکر وشاعر برجسته پاکستان اشعاری از علامه محمد اقبال در مورد حادثه کربلا سرود.
اختر عثمان افزود:عشق اقبال به خاندان اهل بیت علیهم السلام و امام حسین (ع)آنقدر زیاد است که می تواند الگویی برای نسل جوان باشد، اقبال به بانوان توصیه می کند که حضرت زهرا(س) را الگوی خود قراردهند تا فرزندان مومن وشایسته ای تحویل جامعه بدهند.
وی گفت:علامه اقبال معتقد بودند منشاء علوم پیشرفته مربوط به دوران شکوفایی اسلام بوده است که غربی ها از آن استفاده کردند، لذا بایستی آنرا مجدد در شرق و کشورهای اسلامی احیاء کرد.
آساق**6125**3404** سید بهادر حسینی**انتشار: محسن اسماعیلی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۲۸۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محافل فضولی‌خوانی در اردبیل برگزار شود

امیر رجبی امروز در دیدار با اعضای موسسه ادبی حکیم ملامحمد فضولی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل گفت: جای خالی موسسه‌ای فعال در حوزه زبان و ادبیات در استان احساس می‌شد و این جمع وزینی از شعرا و ادبا که برای شکل‌گیری موسسه فضولی گرد آمده امید برای پر شدن آن خلاء را در دل‌ها زنده می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل افزود: نامگذاری این موسسه ادبی به نام حکیم ملامحمد فضولی از محسنات این حرکت فرهنگی است و از ناحیه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از این کار استقبال می‌کنیم و اصرار داریم فضولی‌خوانی در استان اردبیل باید پا بگیرد.

به گفته او، سابقه و صبغه مکتبی ، مرثیه‌ای و آیینی ملامحمد فضولی در خیلی از جنبه‌ها با ما تجانس و تناسب دارد و امیدواریم با فعالیت این موسسه ادبی جلسات و محافل فضولی‌خوانی در این استان برگزار شود.

رجبی گفت: برای تصویب نهایی موسسه ادبی ملامحمد فضولی در این استان همکاری می‌کنیم و با توجه به موسسه بودن این تشکل ادبی و فرهنگی، امکان حمایت مالی از آن را خواهیم داشت تا با تلاش شما شعرا در قالب این موسسه، برنامه‌ها و آئین‌های ادبی و فرهنگی در خور توجهی در استان اجرا شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل تصریح کرد: برنامه‌ریزی و اجرای برخی کارها و برنامه‌های ادبی را به این موسسه واگذار خواهیم کرد و فرایند ثبت نهایی موسسه باید با سرعت پیگیری شود و امیدواریم چاپ مجموعه‌های شعر و کتاب‌های فاخر از موسسه فضولی را شاهد باشیم.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • اولین محفل شعر ارادت رضوی در هویزه برگزار شد
  • تجلیل از ۵۰ شاعر و شاعره محله دستگرد در «گنج‌های پنهان»
  • رایزن فرهنگی پشت‌ِ میزنشین نمی‌خواهیم / سرانجام ساخت فیلم سینمایی درباره اقبال لاهوری
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / درباره «اقبال لاهوری» فیلم با کیفیت می‌سازیم
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» می‌سازیم
  • خبرهایی از ساخت دو فیلم درباره امام رضا(ع) و اقبال لاهوری
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: می‌خواهیم فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» بسازیم
  • محافل فضولی‌خوانی در اردبیل برگزار شود
  • برگزاری جایزه داستان و بازآفرینی با رویکرد روایتگری ادبی
  • گسترش همکاری‌های فرهنگی با فعال شدن خانه‌های فرهنگ ایران در پاکستان