Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@05:43:10 GMT

توان نظامي کره شمالي؛ ارتشي بزرگ اما گرسنه

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۴۱۰۳۰

توان نظامي کره شمالي؛ ارتشي بزرگ اما گرسنه

خبرگزاري آريا - برترين ها - ترجمه از حسين علي پناهي: کره شمالي کشوري منزوي است که علي رغم مشکلات فراوان اقتصادي، حجم زيادي از درآمدهاي خود را در زمينه ي نظامي هزينه مي کند به طوري که فعاليت هاي فزآينده ي اين کشور در زمينه ي ساخت موشک هاي بالستيک، برنامه هاي هسته اي و جنگ سايبري باعث شده که هشدارها در سطح بين المللي به بيشترين حد خود برسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با روي کار آمدن رييس جمهور جوان و جاه طلب اين کشور در چند سال اخير، هر بار خبر از آزمايش موشکي يا هسته اي جديدي از کره شمالي به گوش مي رسد که تا کنون نيز هيچ وقعي به مخالفت ها و قطعنامه هاي بين المللي ننهاده است.
در واقع مقامات پيونگ يانگ بيش از يک چهارم درآمدهاي خود را در دهه هاي اخير در قسمت نظامي هزينه کرده اند. با اين وجود اگر چه صنعت موشکي و برنامه ي هسته اي اين کشور رشد بسيار سريع و قابل ملاحظه اي داشته اما ارتش اين کشور به دليل کهنه و ناکارآمد بودن تجهيزات و وسايل و البته ضعف آموزشي و بنيه جسمي نيروي انساني در کل در شرابط خوبي قرار ندارد. در ادامه ي اين مطلب مي خواهيم توان نظامي اين کشور را به طور کلي مورد بررسي قرار دهيم.
موشک ها و سلاح هاي هسته اي
برنام تحقيقات موشکي دراز مدت کره شمالي که دهه هاست روي آن کار مي شود در 4 جولاي سال کنوني با آزمايش موفقيت آميز موشک بالستيک قاره پيماي هواسونگ 14 به مرحله ي تازه اي رسيده است. اين موشک که از زمين پرتاب شد در نهايت پس از سير مورب 560 مايلي (928 کيلومتر) در درياي ژاپن فرود آمد اما تحليلگران بر اين باورند که اين ميزان پرواز نشان مي دهد که اين موشک توانايي رسيدن به مسافت 4.160 مايلي (6.656 کيلومتر) را نيز دارد که در واقع تا ايالت آلاسکا در ايالات متحده را نيز در تيررس خواهد داشت. اين مهم ترين و بزرگ ترين آزمايش موشکي اين کشور بوده که بعد از دهه ها تحقيق به ثمر نشسته است.
بر اساس برآوردها ادعا مي شود که کره شمالي بيش از 1.000 موشک در بُردهاي مختلف در اختيار دارد. موشک هاي بُرد کوتاه هواسونگ 5 و هواسونگ 6 که نمونه هايي از موشک اسکاد هستند مي توانند به راحتي اهدافي را در کره جنوبي مورد اصابت قرار دهند، در حالي که موشک هاي بُرد متوسط نودونگ قادرند تمامي نقاط دور و نزديک ژاپن را در تيررس داشته باشند.

موشک هاي با بُرد بالاتر مانند موسودان مي توانند اهدافي را در فاصله ي 1.550 مايلي (2.480 کيلومتر) تا 2.500 مايلي (4.000 کيلومتر) از بين ببرند که در اين صورت در بيشترين بُرد خود مي توانند به پايگاه هاي نظامي ايالات متحده در جزيره گوام نيز دسترسي داشته باشند. تا قبل از آزمايش موشکي 4 جولاي سال کنوني، کارشناسان بر اين باور بودند که کره شمالي در حال توسعه ي يک موشک بالستيک قاره پيماي بُرد بلند با نام «کا ان-08» است.
سال گذشته پنتاگون اعلام کرد که به نظر مي رسد اين موشک توانايي دسترسي به بسياي از ايالات آمريکا را خواهد داشت. نگراني از آزمايش هاي موشکي کره شمالي در سال اخير به اين علت است که کره شمالي به موازات اين برنامه ي موشکي، برنامه ي توسعه ي تسليحات هسته اي خود را نيز دنبال مي کند. اين کشور از سال 2006 تاکنون تست هاي زيرزميني زيادي را در زمينه ي ساخت يک بمب هسته اي قدرتمند و شديداً ويرانگر انجام داده است. همچنين کارشناسان بر اين باورند که اين کشور پلوتونيوم کافي براي ساخت دستکم 5 يا 6 بمب هسته اي را در اختيار دارد. سوال اصلي اين است که آيا اين کشور مي تواند کلاهک هاي هسته اي خود را چنان کوچک سازي کند که بتوان آن را روي موشک هاي بالستيک سوار کرده و با آن اهداف دوردست را مورد اصابت قرار داد يا خير.
سيگفريد هکر،کارشناس سلاح هاي هسته اي سال گذشته گفته بود که بايد به اين باور برسيم که کره شمالي کلاهک هاي هسته اي مناسب براي سوار شدن بر روي موشک هاي بالستيک بُرد کوتاه و شايد هم بُرد بلند را ساخته و مي تواند با اين موشک ها نقاطي را در آسيا مورد هدف قرار دهد. وي گفته بود که کوچک سازي کلاهک هسته اي که بتواند روي يک موشک بالستيک بُرد بلند سوار شده و ايالات متحده را هدف قرار دهد هنوز در دسترس مقامات اين کشور نبوده و دستيابي به اين تکنولوژي بين 5 تا 10 سال ديگر زمان خواهد برد اما در صورتي که برنامه ي موشکي اين کشور بدون محدوديت ادامه داشته باشد چنين اتفاقي دستکم در اين مدت زماني خواهد افتاد.

سلاح هاي بيولوژيکي و شيميايي
کره جنوبي و ايالات متحده همواره کره شمالي را به داشتن برنامه هاي توسعه سلاح هاي بيولوژيکي و شيميايي و داشتن زراد خانه هاي بزرگي از اين سلاح ها متهم کرده اند بعد از سال هاي سرمايه گذاري، به نظر مي رسد که اين کشور توانايي ساخت انواع مختلفي از سلاح هاي شيميايي را داشته باشد اما تمرکز اصلي اين کشور بر روي گاز خردل، سولفور، کلرين، فوسژن، سارين و عامل وي ايکس بوده است. روي هم رفته محاسبات نشان مي دهد که زرادخانه هاي شيميايي اين کشور حاوي 2.500 تا 5.000 تن سلاح شيميايي هستند. سموم شيميايي را مي توان با استفاده از خمپاره اندازها، راکت ها و موشک هاي با بردهاي مختلف به سمت اهداف پرتاب نمود.
جزييات مربوط به زرادخانه بيولوژيکي اين کشور بسيار ناقص و مبهم است. به گفته ي مقامات سئول اين کشور توانايي توليد عامل بيماري سياه زخم، آبله و بيماري هاي همراه با تب و خونريزي را علاوه بر ديگر عوامل بيماري زاي معمول دارد اما هنوز مشخص نيست که اين کشور چنين عواملي را براي استفاده در ميدان جنگ آماده کرده است يا خير.

ارتش کره شمالي
نيروي زميني ارتش کره شمالي بخش عظيمي از ساختار نظامي اين کشور را تشکيل مي دهد. اما اگر چه اين کشور تعداد بسيار زيادي سرباز در اختيار دارد اما تجهيزات و وسايل آن ها متعلق به دهه ها قبل و عمدتاً زمان شوروي سابق هستند. در کل ارتش اين کشور در هر سه بخش زميني، هوايي و دريايي با مشکل کهنه بودن و خارج از رده بودن تجهيزات نظامي روبروست. کره شمالي حدود 25 ميليون نفر جمعيت دارد که نصف جمعيت کشور همسايه اش يعني کره جنوبي است. ارتش اين کشور روي هم رفته بيش از 1.2 ميليون نفر سرباز آماده و بيش از 7.7 ميليون نفر سرباز آماده خدمت دارد که آن را به يکي از بزرگ ترين ارتش هاي جهان تبديل کرده است.
همچنين اين کشور بيش از 200.000 نفر نيروي شبه نظامي در اختيار دارد. سربازان اين کشور علي رغم اين که بخش نظامي کره شمالي بيشترين بودجه را دريافت مي کند اما از لحاظ آموزشي و قواي بدني در شرايط نامناسبي به سر مي برد. نيروي زميني ارتش اين کشور بيش از 3.500 تانک قديمي تي 34، تي 54، تي 55 و تي 62 در اختيار دارد. همچنين تجهيزات توپخانه نيروي زميني ارتش اين کشور بيش از 21.000 دستگاه برآورد شده است.

نيروي دريايي کره شمالي
نيروي دريايي کره شمالي 72 فروند زيردريايي تاکتيکي، سه ناوچه جنگي و بيش از 400 کشتي گشت زني در اختيار دارد. زيردريايي هاي اين کشور از نوع قديمي و با سوخت فسيلي بوده که عليرغم قديمي بودن مي توانند در حملات ايذايي ضربات سختي را به کشورهاي دشمن به خصوص کره جنوبي وارد نمايند.

نيروي هوايي کره شمالي
نيروي هوايي کره شمالي، بر اساس برآوردها، 563 فروند هواپيماي جنگي کاربردي دارد که اکثر آن ها از نوع جي 5 اس، جي 6 اس و جي 7 اس ساخته کشور چين در دهه هاي 1950 و 1960 هستند. همچنين نيروي هوايي اين کشور تعداد بسيار کمتري ميگ 21 اس، ميگ 23 اس و تعداد محدودي نيز ميگ 29 اس در اختيار دارد که نسبت به هواپيماهاي جنگي ساخت چين شرايط بهتري دارند. گفته مي شود که نيروي هوايي اين کشور به دليل مشکلات نگهداري از ناوگان هوايي با مشکلات عديده اي روبرو بوده و بر اساس گزارش ها در سال 2014 و پس از سقوط يک هواپيماي جت بسيار قديمي براي مدتي پرواز هواپيماهاي جنگي در اين کشور متوقف شد.

بخش سايبري
ژنرال وينسنت بروکس، فرمانده ارتش ايالات متحده در کره جنوبي، توان حملات سايبري کره شمالي را از بهترين و سازمان يافته ترين حملات در جهان دانسته است. کارشناساني که تاکنون از اين کشور فرار کرده اند گفته اند که هسته ي قدرت سايبري اين کشور مرکزي به نام «اداره 121» است که بيش از 6.000 هکر را در اختيار دارد. اگر چه بخش عظيم فعاليت هاي اين واحد به هک کردن سيستم هاي کامپيوتري نظامي و دولتي کره جنوبي معطوف است اما در بخش بين المللي نيز فعاليت هاي خرابکارانه اي مانند هک کردن کامپيوترهاي استوديو فيلم سازي سوني پيکچرز در سال 2014 انجام داده اند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۱۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحلیل اندیشکده آمریکایی از توان پهپادی و موشکی ایران

اندیشکده شورای آتلانتیک معتقد است حمله بی‌سابقه ۱۴ آوریل ایران به خاک اسرائیل یک تیر هشدار بود و نشان می‌دهد که تهران به رغم نداشتن نیروی هوایی مدرن توانایی ضربه زدن به اسرائیل را دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اندیشکده شورای آتلانتیک در یکی از تازه‌ترین تحلیل‌های خود در مورد واکنش نظامی هفته گذشته تهران با بیان اینکه روزگاری ایران در عرصه صنعت نظامی هوایی ضعیف بود اما اکنون پیشرفت چشمگیری داشته و در اوج به سر می‌برد نوشت: حمله بی‌سابقه ۱۴ آوریل ایران به اسرائیل یک تیر اخطار بود. این واکنش نشان می‌دهد که تهران به‌رغم نداشتن نیروی هوایی مدرن ظرفیت بالقوه‌ای برای ضربه زدن به اسرائیل و مقابله با برتری هوایی آن را دارد.

این اتاق فکر آمریکایی در ادامه آورده است حمله مستقیم هوایی ایران به خاک اسرائیل نقطه عطفی در شرایط امنیتی رو به وخامت منطقه بود. اگرچه حمله اخیر نکته جدیدی را در مورد توانایی‌های نظامی ایران فاش نکرد اما ظرفیت‌های خطرناک ایران در بهره برداری از فقدان عمق استراتژیک اسرائیل را نشان داد.

این گزارش با بیان اینکه حمله ایران، اسرائیل را به تجدیدنظر در محاسباتش در مورد ایران وادار می‌کند، افزود: برخی تحلیلگران سیاست خارجی، نوع واکنش ایران در پاسخ دادن به حمله اسرائیل به کنسولگری در دمشق را دارای بازخوردهای منفی برای تهران توصیف می‌کردند اما جمهوری اسلامی و رهبر آن آیت الله علی خامنه‌ای این امر را از دیدگاهی متفاوت مشاهده و ارزیابی می‌کردند.

نویسنده گزارش با تکرار ادعاهای رسانه‌های صهیونیست در مورد مقابله و همکاری غرب در کنار اسرائیل با موشک‌ها و پهپادهای ایرانی مدعی شد که حمله ایران آسیب زیرساختی قابل توجهی را به دنبال نداشت. با این حال شورای آتلانتیک با بیان اینکه ممکن است همه این اقدامات از روی برنامه‌ریزی انجام شده باشد، اذعان کرد اگر سه هزار یا ۳۰ هزار موشک و پهپاد بدون اخطار قبلی به سمت اسرائیل پرتاب شوند، مقابله با آن‌ها بسیار سخت خواهد بود.

این در حالی است که بر اساس برخی اطلاعات، گفته می‌شود حزب الله لبنان که اصلی‌ترین متحد ایران است، زرادخانه‌ای متشکل از ۱۵۰ هزار راکت و موشک در اختیار دارد.

این مرکز پژوهشی آمریکا، نیروی هوایی را پاشنه آشیل امنیتی ایران از زمان جنگ هشت ساله ایران و عراق (۱۹۸۰-۱۹۸۸) دانست و اعلام کرد که پس از آن جنگ، ایران برای تقویت توان هوایی خود تلاش کرد و در کنار آن بخش عمده‌ای از منابع خود را در زمینه توسعه برنامه موشکی بالستیک و پهپاد رزمی سرمایه گذاری کرد. ایران به دلیل آنکه سال‌ها با محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل درگیر بود، پیوسته سعی کرد تا برد و دقت موشک و پهپادهای خود را افزایش دهد و در این مسیر موفق شد قابلیت موشکی و پهپادی خود را به این سطح بالا ارتقا دهد.

کد خبر 748161

دیگر خبرها

  • کره شمالی: حقوق‌ بشر ابزار تهاجم و رفتار خصمانه آمریکاست
  • تحلیل اندیشکده آمریکایی از توان پهپادی و موشکی ایران
  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی/ تهدید روسیه به نابود کردن تسلیحات هسته ای آمریکا در لهستان
  • آمادگی کره شمالی برای آزمایش یک سامانه موشک‌انداز جدید
  • هشدار روسیه درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان
  • «وعده صادق» از بزرگ‌ترین موفقیت‌های نظامی تاریخ معاصر ایران بود/ ایران چگونه نتانیاهو را کیش‌ومات کرد/ چرا آمریکا پشت اسرائیل را خالی کرد؟
  • کره شمالی: تحریم‌های آمریکا به حلقه‌ای بر گردن واشنگتن تبدیل شده است
  • شکست بزرگ اسرائیل در آزمایش دفاعی ایران
  • تأکید کره شمالی بر حفظ قدرت نظامی خود
  • کره شمالی: اقدامات بیشتری برای حفظ قدرت نظامی خود انجام می‌دهیم