Web Analytics Made Easy - Statcounter

بررسی آمارهای تجاری نشان می دهد بیش از یک پنجم صادرات ایران راهی چین می شود.

بررسی ها نشان می دهد سهم چین از کالاهای صادراتی ایران در نیمه اول امسال به بیش از 21 درصد افزایش یافته است. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، چین سال هاست که در جدول خریداران و فروشندگان کالا از ایران و به ایران ، صدرنشین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آخرین بررسی آمارهای تجاری ایران در نیمه اول سال نشان از آن دارد که چنین در شرایط کنونی خریدار یک پنجم صادرات ایران است. این سهم بالا در حوزه واردات نیز همچنان به چشم می خورد و در نیمه اول امسال و سال گذشته کمتر از یک چهارم کالاهای وارداتی ایران از چین راهی بازارهای کشور شده است.

 آمارهای ارائه شده از سوی گمرک نشان می دهد در نیمه اول سال جاری چهار میلیارد و 313 میلیون دلار کالا از ایران به چین صادر شده است که این رقم 21 درصد از کل صادرات ایران را تشکیل می دهد.

 حجم صادرات غیر نفتی ایران در سال جاری افزایشی هفت درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است. بررسی ها نشان می دهد میزان افزایش صادرات به چین در نیمه اول سال گذشته نیز برابر با دو درصد بوده است. ایران در همین دوره زمانی در سال 1395 برابر با 3 میلیارد و 998 میلیون دلار کالا به کشور چین صادر کرد . سهم چین از کالاهای صادراتی ایران در نیمه اول سال گذشته برابر با 18.4 درصد بوده است.

 از سوی دیگر در همین مقطع زمانی ایران 5 میلیارد و 696 میلیون دلار کالا به ایران فروخته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی برابر با 16.5 درصد را نشان می دهد . در نیمه اول سال گذشته حجم صادرات چین به ایران به 4 میلیارد و 860 میلیون دلار رسید.

بر این اساس تراز تجاری ایران و چین در بخش صادرات غیر نفتی یک میلیارد و 383 میلیون دلار برآورد می شود. در سال گذشته تراز تجاری ایران برابر با منفی 862 میلیون دلار بود.

 افزایش واردات کالا به ایران در این مقطع زمانی در حالی رخ داده است که در نیمه اول سال گذشته میزان واردات از چین کاهشی برابر با هشت درصد را نشان می داد.

چین مهمترین و استراتژیک ترین شریک تجاری ایران تلقی می شود. آمار مذکور دلالت بر حجم صادرات غیر نفتی ایران دارد، اما در دیگر سوی چین یکی از عمده ترین خریداران نفت ایران نیز محسوب می شود.

 بر اساس این گزارش هر چند انتقاداتی نسبت به وفور کالاهای چینی در بازار ایران منتشر می شود،با این حال برآوردها نشان از آن دارد که عمده ترین خریدار کالای ایرانی در جهان نیز چینی ها هستند.

 پیش از برجام نیز چین همین وضعیت را در تجارت با ایران دارا بود اما در هفته های اخیر ارتباطات بانکی ایران و چین دستخوش ناملایماتی شده است که به گفته مقامات ایرانی حل این بحران در دستور کار قرار دارد.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۳۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محصولات مازندران بازار خوبی در عمان دارد

به گزارش خبرنگار مهر، مهرداد فلاح شامگاه چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران در بازدید از غرفه مازندران در ایران اکس پو۲۰۲۴ با اشاره به اینکه در سال گذشته بیشترین رشد صادرات ایران به عمان رخ داده و این تجارت رشد ۵۲ درصدی در صادرات را تجربه کرده است، تصریح کرد: در سال‌جاری حجم تجارت ایران به عمان به دو میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار رسیده است که در بین ۱۵ کشور همسایه رتبه هشتم را کسب کردیم.

وی با اشاره به اینکه مازندران پتانسیل‌های مناسبی در بخش شیلات و کشاورزی دارد، تصریح کرد: پرورش ماهی و میگو در قفس که در مازندران از جمله اولویت هاست بازار خوبی در عمان دارد و نیز صیفی جات مازندران در این استان مشتری‌ها خوبی دارند.

فلاح از افزایش تبادلات تجاری مازندران و عمان خبر داد و افزود: یک هیأت اقتصادی در سال گذشته از مازندران در عمان حضور یافت و امیدواریم با تجدید این دیدارها، بتوانیم زمینه‌های توسعه اقتصادی را فراهم کنیم.

رایزن بازرگانی ایران در کشور عمان با تاکید بر اینکه گردشگری در ایران مورد توجه عمانی‌ها است، افزود: عمانی‌ها ایران را به شیراز و کلاردشت می‌شناسند و تمایل به این دو شهر دارند از این رو ضرورت دارد شرکت‌های گردشگری مازندران برای حضور گردشگران عمانی برنامه ریزی مناسبی انجام دهند.

فلاح با بیان اینکه خط پروازی مستقیم مسقط به رامسر که در سال گذشته دایر شده و امروز متوقف شده است می‌تواند مجدداً راه اندازی شود، بر توسعه تبادلات گردشگری عمان و مازندران تاکید کرد.

کد خبر 6094729

دیگر خبرها

  • میزان صادرات نفت اعلام شد/ تراز تجاری ایران در این وضعیت است
  • محصولات مازندران بازار خوبی در عمان دارد
  • ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ایران به سایر کشور‌ها
  • ترانزیت خارجی ۷ میلیون تن کالا میان ایران و عراق در سال گذشته
  • همدان زیرساخت‌های خوبی برای مبادلات تجاری با روسیه دارد
  • مقام معظم رهبری:رفتار آمریکا در غزه اثبات حقانیت بی‌اعتمادی ایران است/ آمریکا شریک جرم رژیم صهیونیستی است
  • تجارت ایران و ترکیه به ۱.۳۶۴ میلیارد دلار رسید
  • تجارت ۱.۳ میلیارد دلاری ایران و ترکیه در ۳ ماهه ۲۰۲۴
  • تجارت ۱.۳۶۴میلیارد دلاری ایران و ترکیه/ رشد ۱۶درصدی صادرات ترکیه به ایران
  • صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری ترکیه به ایران در ۳ ماه