Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - باکو - ايرنا -سيد جواد قوام شهيدي، سفير جمهوري اسلامي ايران در گرجستان از سياستمداران و ديپلمات هاي مجرب کشورمان است ،نخستين کارمان در سفر به اين کشور ، تقاضاي مصاحبه با وي بود که بيدرنگ پذيرفت ، متين و در عين حال بي آلايش بود ، ايرنا و ايرنايي ها را از نزديک مي شناخت و با ما از مزيت هاي تجاري گرجستان براي ايرانيان و حضور گردشگران ايراني بعنوان فرصتي براي اقتصاد گرجستان گفت .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اصالت نخستين واژه اي است که با ديدن تفليس به خاطر مي آوري ، تفليس شهري نيست که ديروز و امروز بنا شده باشد و با چند آسمانخراش و برج بخواهد خودنمايي کند، در چهره تفليس مي توان گذر تاريخ را ديد ،معماري کهن و متنوع تفليس شاهدان تاريخ پرفراز و فرود اين شهر هستند .
من از معماري سررشته اي ندارم، ولي دوستي که در مورد سبک معماري ساختمان هاي شهر توضيح مي داد، از معماري قرون وسطي ، معماري استاليني و کلاسيک صحبت مي کرد ، بي علت نيست که تفليس يادآور اصالت است.
رودخانه کورا که تلفظ آن به گرجي متکواري است ، از وسط شهر مي گذرد و به زيبايي تفليس مي افزايد، کورا رودي است که از شرق ترکيه سرچشمه مي‌گيرد و از کشورهاي گرجستان و جمهوري آذربايجان از ميان رشته کوه‌هاي قفقاز عبور کرده و بعد از آنکه رود ارس به آن پيوست، در منطقه تالش گشتاسبي به درياي خزر مي‌ريزد.
مي گويند، بيش از يک هزار کلمه مشترک بين زبان فارسي و گرجي وجود دارد ،در تبديل ارز کلمه خرده ، در رستوران کلمه چنگال و پنجره کلمات مشترکي است که به گوش فارسي زبانان آشنا است . مترجمي که ما را همراهي مي کرد گفت ، کلمات مشترک گرجي و فارسي زياد است که اتاق ، ساعت و حتي خاک انداز از آن جمله است .
در ارقام اقتصادي گرجستان کشوري با درآمد سرانه پايين است ولي غناي فرهنگي ، محدوديت هاي اقتصادي را کمرنگ کرده است و چهره آراسته ي اين شهر قديمي و کهن اين درس را براي من ياد آوري کرد که فقر فرهنگي بسيار بدتر از فقر اقتصادي است .
اقتصاد باز کشور چهار ميليون نفري گرجستان ، رتبه بالاي اين کشور در اقتصاد جهان ، روابط نزديک با اتحاديه اروپا و از طرفي روابط خوب گرجي ها با کشورمان باعث شده است تا فعالان اقتصادي گرجستان را دروازه ورود ايران به اروپا بدانند. در سفر کوتاهي که به گرجستان داشتيم ،نخستين کار ما در تفليس ،مصاحبه با سيد جواد قوام شهيدي ديپلمات مجرب و سفير کشورمان در گرجستان بود، وي در اين گفت و گو ضمن تشريح موقعيت ژئوپليتکي گرجستان و رويکردهاي سياسي اين کشور و نزديکي آن به غرب ، از مزيت هاي اقتصادي اين کشور براي کارآفرينان کشورمان سخن گفت و بر تعرفه صفر گرجستان با اروپا تاکيد کرد .
هجوم گردشگران ايراني به گرجستان در يکي ، دو سال اخير، نيز بخش ناگزير اين مصاحبه بود که قوام شهيدي با ارائه آمار رسمي و اطلاعات واقعي، شرايط موجود را براي ما و مخاطبان ايرنا شفاف کرد.
سفير کشورمان در اين مصاحبه ، ريسک احتمالي سرمايه گذاري در گرجستان را يادآوري کرد و گفت: به دليل نبود هرگونه ارتباط بانکي بين دو کشور، سرمايه گذاران ايراني بايد در اين زمينه هشيار باشند .
مشروح اين مصاحبه در ادامه مي خوانيد :
*** ارتباط با گرجستان چه مزيتي براي ايران دارد ؟
قوام شهيدي : مزيت گرجستان دسترسي به اروپا و آسياي مرکزي و قرارداد تجارت آزاد و همچنين تعرفه صفري است که با آنان دارد و از اين نظر موقعيت خوبي براي صادرکنندگان و توليد کنندگان ايراني است .
گرجستان امسال بيست و پنجمين سالگرد استقلال خود را جشن مي گيرد ، در طول اين 25 سال روابط سياسي ايران و گرجستان بدون هيچ تنشي در مناسب ترين سطح بوده است ، با اين وجود روابط اقتصادي دو کشور گسترش مورد انتظار را نداشته و حجم مبادلات دو کشور در سال 2016 ميلادي 138 ميليون يورو بود که قابل افزايش است .
در سال جاري شاهد تلاش هاي دو طرف براي توسعه همه جانبه روابط بوديم ، در همين چارچوب لازم است به سفر فروردين ماه وزير امورخارجه کشورمان و سفر ارديبهشت ماه نخست وزير گرجستان به ايران اشاره کنم ، اين سفرها نکته عطفي در روابط دو کشور بود و در آن چندين سند همکاري در زمينه هاي مختلف ميان دو کشور به امضا رسيد و بدنبال آن سفر وزير علوم، تحقيقات و فناوري انجام گرفت .
همچنين مهرماه امسال شاهد برگزاري ششمين کميسيون مشترک اقتصادي و امضاي سند 18 ماده اي همکاري بين دو کشور بوديم و در همين چارچوب آقاي ربيعي وزيرتعاون ، کار و رفاه اجتماعي ، ملاقات هاي دو جانبه تاثيرگذاري با نخست وزير و وزير اقتصاد و توسعه پايدار ، وزير دارايي ، وزيرکشاورزي و وزير بهداشت ، وزير کار و امور اجتماعي در تفليس انجام دادند.
همزمان با برگزاري نشست کميسيون مشترک شاهد برگزاري همايش اقتصادي اتاق هاي بازرگاني دو کشور بوديم .
هرچند گرجستان در عرصه صنعت و فناوري کشور جواني است ، اما با توجه به ظرفيت هاي قابل توجهي که در علوم پايه و برخي صنايع مانند خودرو و حتي هواپيما سازي در گذشته داشته است ، مي تواند بعنوان مکمل صنايع و توليدات ايراني عمل کند، با توجه به توانمندي هاي ايران در برخي صنايع ، توليد کنندگان ايراني مي توانند کالاهاي خود را حداقل با 10 درصد قيمت نازل تر در اينجا تکميل و پس از آن صادر کنند.
از سوي ديگر گرجستان ، گرجستان براي اجراي پروژه هاي کشت فراسرزميني گزينه بسيار مناسبي براي ايران است ، اين کشور به دليل آب فراوان و سرزمين هاي حاصلخيز و نزديکي جغرافيايي به ايران که باعث کاهش هزينه هاي حمل و نقل مي شود و مجموع مولفه هايي که براي سرمايه گذاري در زمينه کشاورزي در خارج از مرزهاي ايران دارد ، مي تواند براي کشور ما آورده خوبي داشته باشد.
طبيعت گرجستان سنخيت هاي زيادي با طبيعت و جغرافياي ايران دارد، در مورد اجراي طرح هاي کشت فراسرزميني تاکنون کارهايي انجام شده اما در حد مطلوب و مورد انتظار نيست و خيلي جا براي کار هست .
متاسفانه به تازگي با توجه به هجوم کشورهاي ديگر به گرجستان براي خريد زمين هاي کشاورزي ، مجلس اين کشور خريد زمين توسط خارجي ها را ممنوع کرد و مالکيت با مشکل مواجه شده است ، اما هنوز براي اجاره بلند مدت و استفاده و بهره وري از زمين براي خارجي ها مشکلي وجود ندارد و مي توان از اين موقعيت استفاده کرد.
*** براي شکل گيري هر نوع تجارت ، ارتباطات بانکي ضروري است ، در حال حاضر روابط بانکي ايران و گرجستان چگونه است ؟
قوام شهيدي :در حال حاضر نظام بانکي ايران ،هيچگونه ترتيبات بانکي حتي با بانک مرکزي گرجستان هم ندارد و اين به دليل مشارکت بانک هاي گرجستان با سرمايه هاي غرب بوده است.
در عين حال که دولت گرجستان از سرمايه گذاري ايرانيان کاملا در اين کشور حمايت مي کند ولي قوانين و مقررات در خصوص انتقال سرمايه ها و نقل و انتقالات خارج از سيستم بانکي با خلاء روبرو است و مسکوت مي باشد .
براي حل موانع روابط بانکي گام عمده اي که برداشته شد ، برجام بود و بر اساس توافقاتي که در شوراي امنيت انجام گرفت و قطعنامه اي که صادر شد و تقريبا کليه تحريم هاي بين المللي برداشته شد و از آنجايي که ما از جانب اروپا تحريم دو جانبه اي نداشتم ، انتظار مي رفت ، مناسبات بانکي و مالي برقرار بشود، ولي از آنجايي که تخاصم و دشمني آمريکا ادامه داشت، با وجود صدور قطعنامه ، به دليل تحولاتي که در انتخابات آن کشور رخ داد ، بخش هاي خصوصي مالي جهان براي برقراري ارتباط با ايران تحت تاثير رفتارهاي آمريکا به ترديد و ابهام افتادند و از يک حرکت باز و آزاد و همکاري دوجانبه سر باز زدند.
البته تلاش هاي خوبي را بانک مرکزي شروع کرده و مذاکراتي را با نهادهاي مالي جهان دارد که اميدواريم راه گشا باشد ، در کنار اين فعاليت ها ما رتبه خود را در مباحث پولي و مالي و شفافيت در عرصه مالي افزايش داديم و ادامه اين روند موجب مي شود تا مقبوليت بين المللي نظام بانکي خود را ارتقا بدهيم .
همينطور بايد همزمان در کنار فعاليت براي حل مشکلات مالي در عرصه بين المللي، در مناسبات دوجانبه نيز از ابتکار عمل هاي محلي و بومي استفاده کرد ، يکي از اين راه حل ها ، استفاده از پول ملي در مبادلات تجاري با شرکا است که ما در اين زمينه با مقامات صحبت هاي زيادي کرديم ، مسئولين بانکي ايران و تعدادي از بانکهاي خصوصي ما تلاش هاي زيادي براي باز شدن اين مسير تاکنون انجام داده اند.
** در سال هاي اخير گرجستان به يکي از مقاصد گردشگران ايراني تبديل شده است ، آمار در اين زمينه چه مي گويد؟
قوام شهيدي : سفر گردشگران ايراني به گرجستان رشد چشمگيري داشته است ، بر اساس آمارهاي رسمي نيم ميليون ايراني در سال به گرجستان سفر مي کند که رقم واقعي بيشتر از اين است ،تعداد گردشگران ن ايراني در دو سال اخير 17 برابر شده است ، براي مثال در سال 1393 کمتر از 30 هزار ايراني به گرجستان سفر کرده اند که اين رقم اکنون بر اساس اعلام منابع رسمي به 500 هزار نفر رسيده است که با احتساب سفرهاي زميني ايرانيان به گرجستان بخصوص از طريق ارمنستان و آذربايجان اين رقم بسيار بيشتر از ارقام رسمي است .
بر اساس داده هاي مرکز آمار گرجستان در ماه جولاي - تيرو مرداد - تعداد پروازهاي ايراني به گرجستان به 145 پرواز در يک ماه رسيد .
با توجه به اينکه جمعيت گرجستان سه ميليون و 750 هزار نفر و يک - بيست و سوم جمعيت ايران است ، لذا وضعيت اقتصادي و توليد ناخالص داخلي آنها بسيار متفاوت از ايران است اگر چه کشوري رو به توسعه و رشد هستند ولي به لحاظ اقتصادي محدوديت دارند،بنابر اين به لحاظ توريست نمي توانيم انتظار داشته باشيم يک جريان متقابل و متناسب با حجم توريست را شاهد باشيم .
کل ظرفيت اقتصادي و تجاري گرجستان در حد يک استان کشورمان است ، لذا حضور بيش از نياز ايرانيان مرتب با امور تجاري و اقتصادي ، شرايط و رقابت هاي منفي و ناسالم به دنبال خواهد داشت و فضاي افکار عمومي را نيز در نزد ميزبان تخريب خواهد کرد ، لذا چارچوبي به منظور اطلاع از ظرفيت کشور گرجستان براي تعامل و همگرايي اقتصادي و تاثير گذاري از ناحيه بنگاه هاي تجاري و اقتصادي کشورمان يک ضرورت مديريتي به شمار مي آيد.
آساق ** 337** 1579**1144
گفت و گو از : مرضيه فاتحي - تلمان زمان اف* انتشار دهنده: عليرضا جباري
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۳۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال تجار خارجی از محصولات کرمان در نمایشگاه ایران اکسپو ٢٠٢۴

به گزارش خبرنگار مهر، امیر حسن‌زاده، صبح یکشنبه در محل غرفه توانمندی‌های صادراتی استان کرمان در نمایشگاه ایران اکسپو ٢٠٢۴ گفت: در غرفه کرمان، راهبرد استان در تکمیل زنجیره ارزش و محصولات اساسی که می‌توان روی آنها کار کرد، ارائه شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان با اشاره به حضور پنج شرکت بومی استان کرمان در زنجیره‌های ارزش راهبردی گیاهان دارویی، مس، خرما، فرش و پسته در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴، اضافه کرد: فرصت‌های سرمایه‌گذاری و گردشگری استان نیز در غرفه کرمان معرفی می‌شوند.

وی گفت: این پنج شرکت در حوزه محصولات پایین دستی کار کرده‌اند و به نوعی نمونه‌ای از ظرفیت‌های متعدد استان را ارائه داده‌اند.

حسن‌زاده، تصریح کرد: در بازدید شرکت‌های داخلی و خارجی از غرفه توانمندی‌های صادراتی استان کرمان، توافق‌های اولیه خوبی صورت گرفت و امیدواریم تا پایان نمایشگاه شاهد اقدامات مثبتی باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان به مذاکرات صورت گرفته با تجار و بازرگانان خارجی اشاره کرد و گفت‌: تجار و بازرگانان خارجی به محصولات ایرانی و به خصوص کرمان، علاقه زیادی دارند که ظرفیت خوبی برای بخش دولتی و خصوصی است.

حسن‌زاده خاطرنشان کرد: پسته، خرما و مس، محصولات برند استان کرمان هستند و در بازارهای داخلی و خارجی جایگاه و خریدار دارند، کشورهای همسایه نیز علاقه‌مندی زیادی به محصولات کرمان اعلام می‌کنند.

وی، گفت: مهمترین مسئله، معرفی ظرفیت‌های واقعی استان و حرکت سرمایه‌گذاران به سمت صنایع پایین دستی است.

گفتنی است ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران «ایران اکسپو ۲۰۲۴» ۸ تا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حال برگزاری است و غرفه استان کرمان نیز در سالن ۴۱B نمایشگاه دایر شده است و پنج شرکت بومی، محصولات خود را در زنجیره‌های ارزش راهبردی گیاهان دارویی، مس، خرما، فرش و پسته به هیأت‌های داخلی و خارجی ارائه می‌دهند.

کد خبر 6091204

دیگر خبرها

  • حل مشکل تردد و ورود موقت وسایل نقلیه گردشگران خارجی به ایران
  • چرا عمده مردم از دریافت وام بانکی محروم اند؟/سو استفاده بانک ها
  • تجمع حامیان و مخالفان قانون ماموران خارجی در تفلیس
  • ایرتاکسی فرصتی برای رونق مسیرهای کم تقاضا
  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بناهای ناپایدار
  • ریسک‌های سیاسی بازرگانان پوشش داده می‌شود
  • اعتراضات گسترده در تفلیس/ گرجستان به سمت بحران پیش می‌رود؟
  • استقبال تجار خارجی از محصولات کرمان در نمایشگاه ایران اکسپو ٢٠٢۴
  • تاکید ایران و گرجستان بر اهمیت تحکیم صلح و امنیت منطقه
  • موافقت با درخواست کوبا برای استفاده از کشتی‌های ایرانی