Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-02@09:25:03 GMT

بهره گیری از فرهنگ بومی و دینی برای ترویج عفاف

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۴۵۶۹۶

بهره گیری از فرهنگ بومی و دینی برای ترویج عفاف

خبرگزاری شبستان:یک کارشناس تربیتی گفت: باید از ظرفیت پوشش های محلی به دلیل تنوع و عقبه فرهنگی آنان در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب استفاده کنیم.

محمد ابراهیم محمدی، مدیرکل هنری و فرهنگی سابق وزارت آموزش وپرورش در گفتگو خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان گفت: جامعه از نظر عفاف وحجاب و ترویج الگوهای خاص تنزل پیدا کرده است و این موضوع را نیز در مدارس شاهدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

وی افزود: باید وزارت آموزش وپرورش سازوکاری را تعریف کند تا کسانی که حجاب خوبی ندارند، به سمت این پوشش بیایند و کسانی که حجاب دارند را نیز این امر در آنان تقویت و مبنا محور شود.

 

محمدی تصریح کرد: بهترین راهکار این است، وضعیت موجود آسیب شناسی شود و پوشش مناسب دانش آموزی نیز ارتقا یابد.

 

وی ادامه داد: برخی از دانش آموزان حجاب دارند اما  نمی توانند ترویج کنند. برخی دیگر نیز حجاب مناسبی ندارند؛ باید متناسب با دسته بندی دانش آموزان برنامه داشته باشیم.

 

 

این کارشناس تربیتی بیان کرد: برای ترویج عفاف و حجاب باید از ظرفیت پوشش های محلی استفاده کنیم. دانش آموزانی که ترک، کرد، بلوچ و از اقوام مختلف هستند، لباس محلی مختلف دارند که باید این لباس های محلی که محتوا محور است و عقبه درازی دارد و در اصالت افراد ریشه دارد استفاده کنیم.

 

 

مدیرکل هنری و فرهنگی سابق وزارت آموزش وپرورش تصریح کرد: نباید پوشش محلی را کنار بگذاریم و یک پوشش همانند مانتو را تحمیل کنیم.  یکی از روش های که می تواند به فرهنگ سازی عفاف و حجاب کمک کند، پوشش است.

 

 

وی ادامه داد: باید به دنبال این باشیم تا پوشیدن لباس محلی را در مدارس تقویت کنیم چراکه اصل پوشش است.

 

این کارشناس آموزشی تصریح کرد: باید بین لباس معناگرا که مبتنی برفرهنگ و ارزش قومیت ها است با لباس های رسمی که برای دانش آموزان طراحی می کنیم و آنان نیز  خیلی تمایل به پوشیدن آن ندارند تفاوتی قایل شویم و اهمیت بیشتری بدهیم.

 

وی افزود: در مدارس خیلی از دانش آموزان پوشش مدرسه خود را دوست ندارند، هنگامی از مدارس خارج می شوند تغییر می کنند و در خانه نیز هیچ تمایلی ندارند از آن استفاده کنند.

 

محمدی بیان کرد: بحث پوشش  فطری است و در تاریخ ایران، اسلام و ادیان ریشه دارد، باید امر پوشش را توسعه دهیم. از آنچه که به عنوان میراث و دارایی است سعی می کند به حراج نگذارد.

 

وی گفت: باید در استفاده، توسعه و تقویت پوشش های فرهنگی تاکید داشته باشیم.در پوشش محلی دختران و پسران در سراسر نقاط کشور زیبایی هایی وجود دارد که باید بر استفاده آن تاکید داشته باشیم و آن را ترویج دهیم.

 

مدیرکل هنری و فرهنگی سابق وزارت آموزش وپرورش بیان کرد: لباس های محلی همانند رنگین کمان هستند واز لحاظ تنوع و رنگ آمیزی بسیار زیبا هستند که هر کسی آن را می پسند.

 

محمدی تصریح کرد: بازگشت به پوشش  لباس محلی و بومی می تواند نسخه علاج پوشش مناسب باشد. در خواست دارم، مسایل مختلف را به اسلام را ربط ندهیم و هر فردی را که عفاف و حجاب را رعایت نمی کند، نگویم مخالفت با اسلام کرده است بگویم، مخالف  پوشش مناسب است و با فطرت خود در جنگ و جدال است نه با اسلام.

 

 

وی بیان کرد: سند تحول بنیادین دغدغه اصلی وزارت آموزش وپرورش نیست، خیلی از افراد بند های این سند را متوجه نمی شوند. حجاب، حیا و عفاف نیز در سند تحول بنیادین آمده است که برخی ها تعریفشان تنها از حجاب است.

 

 

وی ادامه داد : اگر حیا و عفت دانش آموزان را تقویت کنیم مشکلات نداشتن حجاب نیز حل می شود. رابطه مستقیم بین حیا، عفاف و حجاب وجود دارد که باید همه جانبه به آن توجه کنیم.

 

مدیرکل هنری و فرهنگی سابق وزارت آموزش وپرورش گفت: باید واژه ها را در فهم میدانی مطالعه کرد که این درخواست سند تحول بنیادین نیز است. وقتی وارد مدارس می شویم، به عفاف، حجاب، غیرت و حیا توجه کرد. حجاب برون داد، حیا، عفاف و غیرت است.

 

وی ادامه داد: سند تحول بنیادین باید پرونده پرونده، تشریح و مورد بحث قرار گیرد و متناسب با آنالیزی که انجام می گیرد، زیر نظام هایی برای آن تعریف شود.

 

 

محمدی بیان کرد: همه دانش آموزان از لحاظ پوشش مشکل ندارند، بلکه باید همه جانبه به آن توجه کرد. محتوای سند تحول خوب دریافت نشده است و همچنین جدی نیز گرفته نشده است.

 

مدیرکل هنری و فرهنگی سابق وزارت آموزش وپرورش خاطر نشان کرد: سند یک کتابچه کوچک است که می توان از آن صدها برنامه در آورد. یکی از برنامه باید ارتقای حیا، عفاف، غیرت  در دانش آموزان باشد

 

پایان پیام/260

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۵۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارزیابی نامحسوس وضعیت حجاب در ادارات و مراکز آموزشی کردستان

علی اصغر حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در رویکرد جدید طرح نور، وظیفه نظارت بر ادارات و مراکز آموزشی استان در خصوص وضعیت حجاب و عفاف به ستاد امر به معروف و نهی از منکر سپرده شده است.

وی افزود: طلایه داران ستاد امر به معروف روزانه به صورت نامحسوس وضعیت حجاب و عفاف را در مراکز آموزشی رصد و پایش کرده و در قالب چک لیست‌های مشخص نتایج آن را به سمع و نظر دستگاه‌های مرتبط می‌رسانند.

حسینی بیان کرد: این ارزیابی‌ها در مدارس به ویژه حین خروج دانش‌آموزان از مدرسه انجام می‌شود و قرار است عواقب بی‌حجابی دانش‌آموزان در خارج از مدرسه متوجه والدین آنان نیز شود.

کد خبر 6094216

دیگر خبرها

  • راه اندازی طرح آموزش مبلغان حجاب | ۴۰۰ نفر برای «استقناع هنرمندانه» آماده می‌شوند
  • هنر، ابزار استدلال و استقناع هنرمندانه عفاف و حجاب
  • ارزیابی نامحسوس وضعیت حجاب در ادارات و مراکز آموزشی کردستان
  • با دانش آموزانم رفاقت دارم/نقش معلم در ترویج باورهای دینی
  • مسئولان ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را تکلیف دینی خود بدانند
  • نقش فیلم، بازی و موسیقی روشنگرانه در ترویج فرهنگ حجاب
  • برنامه‌های شاد ویژه «دهه کرامت» در استان سمنان برگزار شود
  • ممنوعیت فروش لباس‌های نامتعارف در واحد‌های تجاری
  • سردار رادان از نمایندگان مجلس برای حمایت از «طرح نور» تشکر کرد
  • قدردانی «سردار رادان» از نمایندگان مجلس برای حمایت از طرح نور