Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جهان نيوز، وقتی اسم مستند و مستندساز به میان می آید، ذهن ها به سمت کسانی می رود که تنها با داشتن موهای سپید، توانسته اند در حوزه مستندسازی وارد شوند و دست به خلق آثاری بزنند که در آن نیازی به جلوه های ویژه رایانه ای نیست و همه تصاویر واقعی هستند، ولی طی چند سال اخیر با ورود قشر دانشجو و بااستعداد چه آنهایی که هنوز در حال تحصیل هستند و چه فارغ التحصیلان رشته های مختلف در حوزه مستندسازی، شاهد ساخت آثاری قوی و از قضا جنجالی مانند «شبنامه»، «تنها در میان طالبان»، «مصاف»، «فروشنده» و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

... بوده ایم؛ مستندهایی که برخی از آنها اجاره اکران در دانشگاه ها را هم نگرفتند و همین مسئله، بیش از پیش نام این آثار را بر سر زبان ها انداخت و باعث جنجالی شدن شان شد.

بحث اکران مستندها در دانشگاه های کشور؛ محلی که با توجه به حضور قشر دانشجو، بهترین مکان برای اکران مستندها به ویژه مستندهای اجتماعی هستند، در طول سال های گذشته مسیر مشخصی را طی نکرده و برخورد سلیقه ای مسئولین با اکران آثار مستند، باعث ایجاد مشکلات و حتی شبهاتی در این خصوص شده است، از این رو به سراغ میکائیل دیانی و سید مهدی کرباسی دو مستندساز جوان رفتیم تا با آنها درباره وضعیت اکران مستند در فضای دانشگاه، جریان سازی آثار مستند در بین دانشجویان و .... گفتگویی داشته ایم که در ادامه می‌خوانید:

میکائیل دیانی با بیان اینکه مهمترین ویژگی ای که فضای دانشگاه ها را برای فعالیت مستندسازان آماده می‌کند، این است که عمده مستندسازان ما طی سال‌های اخیر از همین فضای دانشگاهی هستند، گفت:

دانشجویی بودن مستندسازان ما باعث شده تا آنها به واسطه دغدغه‌ها، نگاه ها و شناختی که نسبت به فضای دانشگاهی دارند، مستندهایی را بسازند که با این فضا گره خودره و همین موضوع نیز باعث استقبال از آثار آنها می‌شود.




وی ادامه داد: مستندهایی که در دانشگاه‌ها اکران می‌شوند، با استقبال دانشجویی همراه است و یکی از دلایل آن هم این است که دانشجویان امکان ارتباط مستقیم با عوامل ساخت مستندها را دارند، در حالی که اگر فیلم سینمایی در دانشگاهی اکران شود، دانشجویان نمی توانند به راحتی با بازیگران و دست اندرکاران فیلم ارتباط بگیرند و مراسمی که در این خصوص برگزار می شود، تنها معطوف به پخش فیلم سینمایی است.

کارگردان مستند «فراموش شده‌ها» با بیان اینکه سال گذشته استقبال خوبی از مستندها در دانشگاه ها صورت گرفت و این روند امسال نیز می تواند ادامه داشته باشد، بیان داشت: عمده ایرادی که در خصوص اکران مستندها در دانشگاه ها وجود دارد به مسئولین و مدیران فرهنگی ما در دانشگاه ها باز می گردد، چرا که آنها قدرت تحمل چند صدایی در فضای دانشگاه ها را ندارند و عمده مستندهایی که در سال های گذشته با مشکل مواجه شد، از جمله مستند بنده، به خاطر همین چندصدایی بودن آثار، بوده است.

دیانی در همین زمینه تصریح کرد: حقیقت این است که تا زمانی چنین نگاهی در مسئولان ما وجود داشته باشد شاهد ایجاد مشکل در روند اکران مستندها خواهیم بود، به خصوص اینکه در طول 2 سال اخیر بیشتر آثار ساخته شده در حوزه مستند ژانر اجتماعی داشته و عمدتا در حوزه نقد اجتماعی بوده است. از سوی دیگر مستندهایی که با فضای دانشگاه و جامعه در ارتباط بوده اند، عمدتا جریان ساز می شوند که مستندهایی نظیر «داد»، «فراموش شده ها» از جمله آنها به شمار می رود.



وی خاطر نشان کرد: عمدتا آثاری که بتواند به مردمی که در جامعه دیده نمی شود، بپردازد، در اکران نیز دیده می شود و باید بگویم که اگر در سال آینده مستندی درباره کارگران آذرآب و هاپکو ساخته شود و یا مستندسازی به موضوع کاسپین بپردارد، قطعا در حوزه اکران با استقبال بالایی مواجه می شود.
سیدمهدی کرباسی نیز معتقد است: روال ثابتی برای اکران و عدم اکران آثار مستند در دانشگاه ها وجود ندارد و بیشتر مستندهایی که می خواهند در  فضای دانشگاهی اکران شوند، آثاری هستند که عوامل آنها در فضای دانشجویی کار کرده یا هنوز هم دانشجو هستند.

وی با مقایسه اکران مستند «شبنامه» و «مصاف» در دانشگاه گفت: از اکران مستند «شبنامه» در پردیس دانشگاه تهران جلوگیری کرد در حالی که مستند «مصاف» در همان سالنی که قرار بود «شبنامه» اکران شود، اکران شده بود؛ از این رو باید بگوییم که استاندارد خاصی برای اکران اینگونه آثار وجود ندارد.

کارگردان «شبنامه» در همین زمینه تصریح کرد: اگر حساسیتی برای اکران یک اثر مستند در دانشگاه ها وجود نداشته باشد، هیچگونه ممانعتی از اکران آن صورت نمی گیرد، ولی اگر حساسیتی وجود داشته باشد، فشارها برای جلوگیری از اکران آن اعمال خواهد شد.



کرباسی با بیان اینکه هیچ دلیلی وجود ندارد تا اتفاقی که برای «شبنامه» رخ داد، در طول سال مجددا اتفاق نیفتاد، بیان داشت: قطعا وقتی یک اثری در گذشته رونمایی شده و حال بخواهیم مانع از اکران آن شویم، از نظر سیاست رسانه ای کار بسیار اشتباهی است؛ چرا که این کار تنها به بیشتر دیده شدن آن اثر کمک می کند؛ همانطور که برای «شبنامه» چنین اتفاقی افتاد و سبک تعامل مسئولین دانشگاه تهران و مابقی مسئولین عملا باعث بیشتر دیده شدن این اثر شد.

وی اظهار داشت: در حوزه اکران مستند ساختارهای پخش و توزیع چندان جدی نیست و در روال معقول و منطقی نمی گنجند و دلیلش هم این است که ساختار چابکی در این حوزه وجود ندارد و حتی بسیار از مستندسازان در ساختار موجود در حوزه پخش آثارشان عمل نمی کنند.

کارگردان «شبنامه» خاطر نشان کرد: اکران آثار در فضای دانشگاهی باعث باز شدن باب گفتگو در دانشگاه ها شده و پرداختن به موضوعات روز جامعه و طی 10 سال گذشته تحولی را در حوزه پرداختن به موضوعات اجتماعی و روز  ایجاد کرده و باعث شده تا دانشجویان خودشان درباره مسائل روز جامعه به یک راهکار برسند و تضارب آرا ایجاد شود.

منبع:خبرنامه دانشجویان ایران
 

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۸۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشریات دانشجویی روایت‌گر جنبش‌های دانشجویی در حمایت از غزه باشند

ایسنا/خراسان رضوی مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه نشریات دانشجویی باید روایت‌گر صادق جنبش‌های دانشجویی دانشگاه‌های غربی در حمایت از غزه باشند، گفت: دانشجویان در آمریکا پیشتاز شدند و نشریات دانشجویی باید با بازگویی و مکتوب کردن جنبش‌ها، این حرکت را بیان و تقویت کنند.

رشید جعفرپور امروز، ۱۶ اردیبهشت‌ماه در افتتاحیه سیزدهمین جشنواره سراسری رسانه و نشریات دانشجویی با عنوان «تیتر ۱۳» که در سالن ۲۲ بهمن دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: نشریات دانشجویی می‌توانند انعکاس‌دهنده دستاوردهای دانشگاه‌ها و روایتگر پیشرفت‌های آموزش عالی باشند. شاید بسیاری از مواردی که در دانشگاه می‌بینیم را عادی تلقی کنیم، در حالی که همین موضوعات برای مخاطب بیرونی و مردم جذاب است و اگر آن‌ها را نگوییم، به دانشگاه ظلم کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه نشریات دانشجویی محافلی هستند که می‌توانند پیشرفت‌های دانشگاه‌ها را تبیین کنند، ادامه داد: نشریات دانشجویی می‌توانند تقویت‌کننده فضای گفت‌وگو و تبادل نظر در دانشگاه باشند. ما باید در دانشگاه منطق گفت‌وگو با سلایق، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های متفاوت را داشته باشیم و دانشگاه را از حالت قطبی خارج و به فضای تعامل و گفت‌وگو تبدیل کنیم.

مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: نشریات دانشجویی می‌توانند بازگوکننده مسائل و چالش‌های دانشگاه باشند. در دانشگاه و آموزش عالی کشور مسائل مختلفی وجود دارد و دانشجویان بهترین کسانی هستند که می‌توانند در خصوص این موارد صحبت کنند و به صورت منطقی و اخلاقی مسائل و چالش‌های دانشگاه را به بحث و بررسی بگذارند و در یک فضای عقلانی به راهکار برسند. همچنین با توجه به اینکه ما در حوزه سواد رسانه‌ای دچار ضعف هستیم، نشریات دانشجویی می‌توانند سواد رسانه‌ای را در دانشجویان افزایش دهند.

جعفرپور  با اشاره به انتظاراتی که از نشریات دانشجویی می‌رود، بیان کرد:  نخست آنکه در نقد منصفانه عمل کنید. درست است که همگی ما به نقد نیاز داریم، اما نقد باید موجب ارتقای یک سیستم و افراد آن شود. بنابراین اگر نقد از دایره انصاف خارج شود، آثار سویی به دنبال خواهد داشت. لذا از نشریات می‌خواهیم در نقد منصفانه عمل کنند تا هم به ارتقای کشور و هم به ارتقای خودشان کمک کنند.

وی ادامه داد: تنها به بیان مسائل و چالش‌ها اکتفا نکنید و علاوه بر آن راه‌حل‌‍‌های پیشنهادی را هم بگویید. زیرا تنها تکرار مسئله فایده‌ای نخواهد داشت، بلکه راه‌حل‌های احتمالی حل مسائل حتی در مقیاس کوچک را بیان کنید. 

مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تاکید بر اینکه اگر تمام کارهایی که انجام می‌دهیم، دارای خروجی امیدافزا نباشد، باعث شکست جامعه و تأخیر در پیشرفت خواهد شد، گفت: بنابراین تمامی کنش‌ها و جهت‌گیری‌های ما باید به سمتی باشد که امید را زنده نگه دارد، لذا در یادداشت‌ها، تحلیل‌ها و نوشته‌هایمان این نکته را در نظر داشته باشیم.

جعفرپور با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع تشکل‌ها، بیان کرد: دانشگاه سه وظیفه دارد؛ تولید علم، تولید عالم و جهت‌دهی به علم و عالم. چنانکه در تولید علم خوب کار کردیم و چند هزار مقاله و کتاب در سال تالیف می‌شود. رتبه اول ایران در منطقه و رتبه ۱۵ در جهان نشان می‌دهد در تولید علم کارنامه‌ای قابل قبول داریم. اما اگر جهت‌دهی به علم و عالم درست نباشد، نتیجه مثبت نمی‌گیریم. نشریات دانشجویی با بضاعتی که دارند باید در جهت‌دهی به علم و عالم کمک‌کننده باشند.

وی با بیان اینکه نشریات دانشجویی باید روایت‌گر صادق جنبش‌های دانشجویی دانشگاه‌های غربی در حمایت از غزه باشند، افزود: غزه مظلوم واقع شده است. الحمدلله بیداری خوبی در دنیا صورت می‌گیرد. دانشجویان در آمریکا پیشتاز شدند و نشریات دانشجویی باید با بازگویی و مکتوب کردن جنبش‌ها، این حرکت را بیان و تقویت کنند. این موج نباید بخوابد و باید کمک کنیم این مقاومت اسلامی که به مقاومت جهانی تبدیل شده، به پیش رود. 

مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به وظایف وزارت نسبت به نشریات دانشجویی، اظهار کرد: ما وظیفه داریم فضای لازم برای بالندگی و تقویت نشریات دانشجویی را ایجاد کنیم. در شورای مدیران همواره پیگیر هستیم که چگونه می‌توان از نشریات دانشجویی حمایت کرد. اکنون ۳۷۰۰ نشریه دانشجویی در وزارت علوم داریم، علاوه بر آن تعداد بسیاری در وزارت بهداشت هستند و توسعه این نشریات می‌تواند به تقویت فضای گفت‌وگو و سواد رسانه در دانشگاه کمک کند. لذا تقویت نشریات دانشجویی در دستور کار معاونت دانشجویی وزارت علوم قرار دارد.

جعفرپور با اشاره به ایجاد سامانه نشریات، عنوان کرد: این سامانه کمک می‌کند تا انتخابات مدیران مسئول نشریات به راحتی صورت گیرد. گزارش‌گیری‌های مناسب از این سامانه می‌تواند در تقویت نشریات مؤثر واقع شود. افتخار می‌کنیم که ۳۷۰۰ نشریه دانشجویی داریم، اما هنوز قاعده‌مندی برای این نشریات در فضای مجازی وجود ندارد که یک نقطه ضعف محسوب می‌شود و تدوین آیین‌نامه برای آن ضرورت دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دانشگاه ادیان و مذاهب با ۳۲۳عنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • تمرکز نشر صاد بر انتشار داستان‌هایی با روایت ایرانی است
  • انتقاد مجدد از حصارکشی پارک لاله/ «توضیحات ارائه شده شهرداری مبهم بود»
  • اعلام اسامی راه‌یافتگان پیچینگ ملی مستند کوتاه انجمن سینمای جوان
  • اعلام اسامی راه‌یافتگان پیچینگ ملی مستند کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران
  • نشریات دانشجویی روایت‌گر جنبش‌های دانشجویی در حمایت از غزه باشند
  • دومین نمایشگاه انفرادی «نگاهی به خراسان شمالی» برگزار می‌شود
  • تمدید فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون»
  • آغاز به کار جشنواره رسانه و نشریات دانشجویی تیتر ۱۳
  • سیزدهمین دوره جشنواره نشریات دانشجویی تیتر آغاز شد