Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-29@04:28:53 GMT

ثبت تخلفات موتورسیکلت‌ها با دوربین‌ از اول آذر

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۴۸۲۳۰

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: از ابتدای آذرماه تخلفات موتورسیکلت سواران تهرانی توسط دوربین‌های ثبت تخلف شناسایی می‌شود.
به گزارش میزان، سردار محمدرضا مهماندار درباره طرح برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف گفت: چندین سال است که تخلفات خودروها توسط دوربین‌ها ثبت می‌شود، در فاز جدید با تغییراتی که در نرم‌افزار ایجاد شد، امکانی به‌وجود آمد که بتوانیم تخلفات موتورسیکلت سواران را نیز از طریق دوربین‌ها شناسایی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همان تخلفاتی که برای خودروها توسط دوربین‌ها شناسایی می‌شود مانند سرعت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز، تجاوز به گذرگاه عابر پیاده و... برای موتورسیکلت‌ها هم قابل شناسایی است. در حال حاضر بیش از هزار دوربین در شهر تهران کار ثبت تخلفات را به‌صورت مکانیزه انجام می‌دهند که همین دوربین‌ها تخلفات موتورسیکلت‌ها را نیز ثبت می‌کنند.
مهماندار درباره این طرح توضیح داد: ۳ ماه است که ما این کار را شروع کردیم و بیش از ۳۰۰هزار پلاک موتورسیکلت متخلف را به‌صورت آزمایشی ثبت و ضبط کرده‌ایم تا صحت سنجی کنیم و مطمئن شویم نرم‌افزار این آمادگی را دارد که اطلاعات را به‌صورت کامل در اختیار ما قرار دهد و خطایی در آن وجود نداشته باشد.
وی درباره زمان اجرایی شدن طرح اظهار کرد: علی رغم اینکه بیش از ۳۰۰هزار پلاک موتورسیکلت متخلف شناسایی شد اما این پلاک‌ها وارد اطلاعات اجرائیات نیروی انتظامی نشد و ما به‌صورت ارشادی این کار را کردیم. از ابتدای آذرماه امسال تمامی موتورسیکلت‌های شهر تهران تحت رصد دوربین‌ها قرار می‌گیرند و تمامی تخلفاتشان توسط دوربین‌ها شناسایی و وارد سامانه‌های اجرائیات راهنمایی و رانندگی می‌شود. این تخلفات برای متخلفین ثبت می‌شود و افراد در زمان مراجعه مانند خودروها این اطلاعات را روی صورت وضعیت خود مشاهده می‌کنند و باید نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در رابطه با مبالغ جریمه موتورسیکلت‌ها گفت: هیچ تفاوتی بین مبالغ جریمه موتورسیکلت و خودروها وجود ندارد. برای مثال همان مبلغ جریمه عبور از چراغ قرمز که برای خودروها ۲۰۰هزار تومان است، برای موتورسیکلت سواران هم محاسبه می‌شود.
وی در رابطه با برخورد پلیس با پلاک‌های مخدوش نیز ادامه داد: از ابتدای آذر همزمان با اجرای عملیاتی این سامانه، حتماً طرح برخورد با پلاک مخدوش را برای موتورسیکلت‌ها مانند خودروها اجرا می‌کنیم. دستکاری و مخدوش کردن پلاک یک جرم است و حتماً این موتورسیکلت‌ها توقیف و راکب آن‌ها بازداشت و به مراجع قضایی گسیل می‌شوند. زیرا این کار جرم است و قانون‌گذار بین ۶ ماه تا یک سال حبس برای آن در نظر گرفته است.
مهماندار افزود: تا ابتدای آذر ماه تخلفاتی که برای موتورسیکلت‌ها ثبت می‌شود به‌صورت آزمایشی است و این فرصت برای موتورسیکلت‌سواران متخلف وجود دارد که رفتارهای خود را اصلاح کنند. از ابتدای آذرماه علاوه بر ثبت تخلفات توسط دوربین‌ها، طرح برخورد با پلاک‌های مخدوش در مورد موتورسیکلت‌سواران اجرا می‌شود. هر نوع پوشش مانند نصب کلاه و زنجیر روی پلاک از مصادیق مخدوش کردن و پوشش پلاک است. پلاک باید کاملاً در منظر شهروندان و پلیس باشد و قابلیت خواندن را داشته باشد، در غیر این صورت جرم است و ما با این مسئله برخورد می کنیم.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۸۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نصب ۳۵ هزار پلاک آبی هوشمند در منطقه ۷ اصفهان

مدیر منطقه ۷ شهرداری اصفهان از نصب ۳۵ هزار پلاک آبی هوشمند در سطح این منطقه خبر داد و گفت: تمام پلاک‌ها حاوی کیوآرکد ( QR) است که حاوی اطلاعات آدرس کامل، تعداد طبقات، کد پستی هر واحد و پلاک شهرداری است.

مهدی سلطان‌آقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به کارایی و مزایای پلاک‌های آبی هوشمند اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین ابزارها برای تحقق هدف دستیابی به شهر هوشمند ایجاد ارتباط بین سازمان‌های مختلف و توسعه و سهولت در خدمات‌رسانی به شهروندان است که پلاک آبی هوشمند زیرساخت خوبی برای اطلاع‌رسانی و به‌روزرسانی در زمینه ملک شهروندی و خدمت‌رسانی‌های پیرامونی است‌.

وی افزود: از طریق این پلاک‌ها امکان اتصال به شبکه‌های اجتماعی به‌منظور ارائه خدمات مختلف و به‌روزرسانی بانک اطلاعات املاک شهرداری فراهم می‌شود.

مدیر منطقه ۷ شهرداری اصفهان با بیان اینکه تعداد کل پلاک‌های این منطقه بالغ بر ۵۰ هزار عدد است، گفت: تا کنون ۳۵ هزار پلاک آبی هوشمند در سطح منطقه ۷ از جمله در شمال بزرگراه چمران و نیمی از منطقه جنوب چمران نصب شده است.

سلطان‌آقایی خاطرنشان کرد: تمام پلاک‌ها حاوی کیوآر ( QR) کد است که حاوی اطلاعات آدرس کامل، تعداد طبقات، کد پستی هر واحد و پلاک شهرداری است و در آینده نیز مجهز به شماره اشتراک آب ،برق و گاز نیز می‌شود.

وی ادامه داد: در الگوی جدید، پلاک منازل با استفاده از نقشه‌های مکان‌مند موجود در شهرداری و داده‌های شرکت پست همسان‌سازی و سپس راستی‌آزمایی شده است، البته پلاک‌های آبی رنگ دارای بارکد هوشمند طراحی شده است.

مدیر منطقه ۷ شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: نصب پلاک‌های آبی هوشمند در این منطقه از دی سال گذشته آغاز شده و تا پایان خرداد ۱۴۰۳ به اتمام می‌رسد.

وی تصریح کرد: برای این طرح که در کل شهر اصفهان در حال اجراست، معاونت برنامه‌ریزی و سازمان زیباسازی در معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان دخیل هستند.

کد خبر 748337

دیگر خبرها

  • ماجرای گردنبند کهنه شمسایی در جام ملت‌های آسیا +عکس
  • عکس‌| ماجرای گردن‌بند خاص شمسایی در جام ملت‌ها
  • تحقق ۱۰۰ درصدی نوسازی پلاک‌های بافت فرسوده در شرق تهران
  • ۲۰ دوربین پلاک خوان برای نخستین بار در زابل نصب می‌شود
  • مخدوش کردن پلاک موتور جرم است
  • برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف در بافق
  • دستگیری مأمور قلابی موتورسوار در اتوبان حکیم/کشف یک قبضه سلاح گرم
  • نصب ۳۵ هزار پلاک آبی هوشمند در منطقه ۷ اصفهان
  • نصب ۲۰ دوربین پلاک‌خوان برای اولین‌بار در شهرستان زابل
  • چگونه تخلفات احتمالی پلیس در انجام مأموریت‌ها را گزارش دهیم؟