Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرحفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: با اقدام به موقع گروه گشت و تیم بازرسی شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی ۱۲۷ حلقه چاه غیرمجاز شناسایی و با حکم مراجع قضایی مسدود و حدود ۷ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، رحمان کریمی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امسال با اقدام به موقع گروه گشت و تیم بازرسی 127 حلقه چاه غیرمجاز در استان مرکزی شناسایی و با حکم مراجع قضایی مسدود و حدود 7 میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در استان مرکزی 284 میلیون مترمکعب آب زیرزمینی از 2 هزار و 750 حلقه چاه غیرمجاز برداشت می‌شود که ادامه یافتن این برداشت‌ها سبب آسیب رساندن به محیط زیست و ذخایر آبی منطقه می‌شود.

مدیرحفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مرکزی بیان کرد: اولویت برنامه‌ای شرکت آب منطقه‌ای استان عملیات پرکردن چاه‌های غیرمجاز است که به‌صورت جدی پیگیری می‌شود .

وی ادامه داد: در سال گذشته مجوز 50 هزار متر حفاری، جابه جایی و کف شکنی چاه صادر شد و حدود 15 میلیارد تومان هزینه به بهره‌برداران چاه‌ها تحمیل کرد که این موضوع بیانگر وضعیت بحرانی آب‌های زیرزمینی در استان مرکزی است.

مدیرحفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای مرکزی عنوان کرد: در استان مرکزی 2 هزار و 750 حلقه چاه فاقد پروانه وجود دارد که یک هزار و 630 حلقه آن مربوط به چاه‌های شناسایی شده است که در قالب فرم شماره 1 در راستای صدور مجوز بهره‌‌برداری در قانون تعیین تکلیف چاه‌های آب فاقد پروانه بهره‌برداری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کریمی خاطرنشان کرد: همچنین یک هزار و 120حلقه چاه غیرمجاز مربوط به چاه‌های فرم شماره 5 است که تاکنون توسط کمیسیون رسیدگی به صدور پروانه‌های این شرکت تعیین تکلیف شده و پس از گذراندن مراحل قانونی باید در راستای جبران کسری مخزن دشت‌های استان مرکزی مهر و موم شود.

وی اضافه کرد: بیشترین برداشت چاه‌های فاقد پروانه و غیرمجاز مربوط به مصارف کشاورزی است و همچنین 99 درصد از آب استحصالی از چاه‌های فاقد پروانه و غیرمجاز استان به مصرف کشاورزی و بقیه به مصارف صنعت و خدمات مربوط می‌شود.

مدیرحفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی تصریح کرد: حدود 235 میلیون متر مکعب کسری در دشت‌های استان به شکل سالانه کسری مخزن وجود دارد.

کریمی بیان کرد: در نیمه نخست امسال 24 دستگاه حفاری غیرمجاز چاه آب در استان مرکزی توقیف شده و مالکان دستگاه‌های حفاری غیرمجاز با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی ادامه داد: از مجموع 25 دشت استان به سبب بحران آب و برداشت‌های بی‌رویه 12 دشت ممنوعه و 9 دشت ممنوعه بحرانی اعلام شده است.

مدیرحفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای مرکزی عنوان کرد: 92 درصد از حجم آب مصرفی استان مرکزی در بخش کشاورزی، سه و نیم درصد در بخش صنعت و بقیه در بخش آشامیدنی مصرف می‌شود.

انتهای پیام/

R41371/P1357/S6,73/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۹۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث و راه اندازی ۳۹۰۰ مترمکعب تصفیه خانه پساب در غرب تهران

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا پوریا فر افزود: با توجه به وضعیت کم آبی موجود و همچنین کاهش برداشت آب خام از منابع زیرزمینی و لزوم تأمین آب جهت آبیاری فضای سبز و نظر شهردار منطقه مبنی بر استفاده از روان آب‌ها و پساب صنعت، احداث و راه اندازی تصفیه خانه شهرک آسمان و جنگل دستواره در دستور کار این معاونت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در خصوص کمبود آب و فرسودگی شبکه‌های آبرسانی گفت: به دلیل کمبود آب و بعضاً تخریب مسیرهای آبیاری، لوله‌ها، شبکه‌های آبرسانی و مخازن با مشکلاتی روبرو هستیم و وظیفه شهرداری بهبود وضع خدمات رسانی روزانه در منطقه است.

پوریافر با توجه به اهمیت شبکه آبرسانی و احداث مخازن گفت: با توجه به خشکسالی و مشکلات موجود در منطقه و پایین رفتن سطح آب چاه‌ها، طبق طرح جامع علاوه بر اصلاح شبکه‌های آبرسانی و برنامه‌ریزی و احداث مخازن در طی چند سال، دو تصفیه خانه هم برنامه‌ریزی شده تا نیاز آبی رفع شود.

پوریا فر در ادامه اظهار داشت: انتقال آب از دو تصفیه خانه موجود شهر تهران که تصفیه خانه فیروز بهرام به طول ۷ هزار متر طول و تصفیه خانه شهرک اکباتان به طول ۵ هزار متر طول از ظرفیت‌های موجود برای تأمین کمبود آب و نیاز آبی منطقه در سال ۱۴۰۳ پیش بینی شده است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای استفاده از پساب‌های صنعتی در منطقه برای تأمین آب موردنیاز در فضاهای سبز گفت: با توسعه استفاده از تصفیه خانه در صنایع منطقه بخشی از کمبود آب فضای سبز منطقه برطرف خواهد شد.

شهردار منطقه ۲۱ تهران یادآور شد: اجرای خط انتقال آب خام به طول ۱۶ هزار متر طول شامل: احداث فاز دوم انتقال خط شبکه آب خام بزرگراه فتح، تکمیل خط انتقال لوله ۳۱۵ میلی متر به طول ۱۰ کیلومتر حاشیه اتوبان شهید فهمیده، احیای شبکه انتقال و توزیع بدنه غربی آزادگان، تکمیل و جداسازی شبکه توزیع آب خام پارسل های شهرک دانشگاه از جمله اقدامات سال ۱۴۰۳ اداره فضای سبز معاونت خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۲۱ است.

کد خبر 6088925

دیگر خبرها

  • مسدود شدن ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در سطح کرمانشاه
  • ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در کرمانشاه پر شد
  • ۱۳۵ چاه غیرمجاز در کرمانشاه مسدود شد
  • ذخیره‌سازی بیش از ۳ میلیون مترمکعب رواناب در سد‌های خراسان جنوبی
  • توقیف ۵۲ دستگاه حفاری غیرمجاز در لرستان
  • آب چه رودخانه‌هایی از کردستان به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود؟
  • صرفه جویی ۸۰۰ هزار متر مکعب آب با انجام اقدامات حفاظتی در بافق و بهاباد 
  • صرفه جویی آب در شهرستان بافق و بهاباد
  • چاه‌های مسدود شده شهرداری قم فک پلمب شد
  • احداث و راه اندازی ۳۹۰۰ مترمکعب تصفیه خانه پساب در غرب تهران