Web Analytics Made Easy - Statcounter

نمایندگان مجلس و کارشناسان مهمان برنامه تیتر امشب یکصدا بر لزوم تغییر ساختار بودجه ریزی و عملیاتی شدن بودجه ریزی بر اساس عملکرد تاکید کردند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، هادی قوامی، نماینده مجلس در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: تغییر ساختار بودجه ریزی کشور به بودجه ریزی عملکرد ضروری است اما اگر از من بپرسید که آیا بودجه سال 97 بوجه ای عملیاتی و مبتنی بر عملکرد خواهد بود پاسخ من منفی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 این نماینده مجلس افزود: دلیل این موضوع هم این است که لازمه ها و پیش فرض های بودجه ریزی عملیاتی هنوز فراهم نشده یا به آنها توجه نشده است.
آقای قوامی درباره لازمه های بودجه ریزی عملیاتی گفت: همه توافق دارند بودجه ریزی افزایشی (سنتی) اثربخشی و کارآیی ندارد و شفافیت و انضباط مالی را هم کم می کند. این نماینده مجلس گفت: باید چالش ها و پیش فرض ها را بشناسیم و به آنها توجه کنیم باید مدیریت دستگاه ها در برابر بودجه ای که می گیرند پاسخگوی عملکردشان در مسیر رسیدن به اهداف باشند، بودجه هم باید بر اساس اولویت ها اختصاص یابد.
 در ادامه برنامه غلامرضا کاتب نماینده مجلس نیز گفت: ما از سال 80 به طور مکرر خطاب به دولت ها تکرار کرده ایم، در برنامه چهارم و پنجم هم گنجانده و در برنامه ششم هم تاکید شد که بودجه ریزی باید عملیاتی باشد. آقای کاتب افزود: در برنامه ششم هم دولت را مکلف کردیم که در سال اول حداقل 20 درصد بودجه همه دستگاه ها را بر اساس بودجه عملیاتی ارائه دهند و هر سال این میزان افزایش خواهد یافت. این نماینده مجلس افزود: چالشی که داریم یکی مقاومت کردن دستگاه ها در برابر این نوع بودجه ریزی است زیرا فقط بر نحوه هزینه کرد آنها نظارت می شود و مدیران پاسخگوی عملکردشان نیستند.کاتب گفت: نظارت ها باید برمبنای عملکرد بودجه و نتیجه بخشی هزینه ها صورت بگیرد. کاتب گفت: با این نظام بودجه ریزی سال هاست که کشور را گران اداره می کنیم. این نماینده مجلس یکی از محاسن بودجه ریزی عملیاتی را حذف چانه زنی دستگاه ها بیان کرد و گفت: با بودجه ریزی عملیاتی دیگر دستگاه ها و اشخاصی که قدرت بیشتری دارند نمی توانند بودجه بیشتری بگیرند.
 کاتب افزود: با تقویت فرهنگ عمومی بین دستگاه ها ، مجلس و دولت، عملیاتی و عملگرا شدن بودجه ممکن خواهد بود.این نماینده تاکید کرد: اصلاح مدیریت اجرایی و از بین رفتن مسئله قدرت چانه زنی از محاسن بودجه ریزی عملیاتی است.  در ادامه کاظم سلیمی کارشناس اقتصادی هم گفت: در 40 سال گذشته کسری بودجه ما بر اساس واقعیتها نبوده است بلکه بودجه بر اساس سلیقه ها بسته شده است
این کارشناس اقتصادی افزود: صرفا تغییر ساختار بودجه ریزی کافی نیست بلکه باید کاملا مشخص شود که چگونه باید بودجه ریزی عملیاتی شود.

سلیمی همچنین گفت: باید متمرکز شویم و اگر می خواهیم هزینه ها را کاهش دهیم و با کسری بودجه روبرو نشویم باید خصوصی سازی را درست و اصولی انجام دهیم و نظام مالیاتی هم درست برقرار شود و مجلس هم باید از فرار مالیاتی جلوگیری کند. سیدمحمدهادی سبحانیان دیگر کارشناس اقتصادی نیز در گفتگوی تلفنی با برنامه افزود: واقعیت این است که بودجه آیینه تمام نمای اداره کشور است و روابط دولت و مردم را نشان می دهد و نباید صرفا به اعداد و ارقام تکیه کنیم و ساختار بودجه بندی و اصلاح آن بسیار مهم است.
سبحانیان افزود: اولین قدم ما در بودجه ریزی افزایشی، عدم انگیزه برای پاسخگویی هزینه هاست و نظام ما بودجه ریزی چانه زنی است و دستگاههایی که از قدرت بالاتری برخوردارند بودجه بیشتری می گیرند و این نظام سنتی است و بسیار اشکال دارد و قطعا باید تغییر کند.
 این کارشناس اقتصادی افزود: در بودجه ریزی بخش هایی وجود دارد که عملکرد آنها به لحاظ کمی قابل اندازه گیری نیست مثل بودجه مجلس، یا آموزش و پرورش یا ... در بودجه ریزی عملیاتی هم باید به این نکته توجه کرد.

 

منبع: شبکه خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۵۹۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی آخرین وضعیت بودجه واعتبارات وطرح‌های نیمه تمام گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای گیلان ؛ رییس مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی دراین نشست با اشاره به سفر قریب الوقوع رییس جمهوربه گیلان گفت: مدیران استان باید با هم افزایی وبرنامه ریزی بدون عجله مشکلات و موانع پیشرفت استان را احصا و در سفر رییس جمهور آنها را پیگیری و مطالبه کنند.

ابراهیم نجفی با اشاره به مشکلات زیرساختی گیلان گفت: به رغم تلاش مسئولان ، اما در حوزه کشاورزی ، اقتصاد دریامحور ، اشتغال و دیگربخش‌ها مشکلات و موانع پیشرفت وجود دارد که باید برای رفع آنها اهتمام ویژه داشته باشیم.

وی همچنین تعیین قیمت خرید تضمینی برنج را از مطالبات مهم استان گیلان از دولت دانست و افزود: در سفر رییس جمهور به جد این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان هم در این نشست با تاکید برتسریع بخشی طرح‌های مهم استانی وشهرستانی گفت: باید برای جذب اعتبارات طرح‌های مهم واولویت داربررسی و مشخص شود.

محمد رضا رستمی افزود: برگزاری این نشست‌ها می‌تواند به همفکری بیشتر برای توسعه استان و شفافیت اعتبار بخشی به طرح‌ها کمک کند.

همچنین در این نشست آقایان احمدی سنگری، سید علی آقازاده و جبارکوچکی نژاد نمایندگان مردم شهرستان رشت وخمام، حسن محمد یاری نماینده تالش، رضوانشهر و ماسال، سید کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا و رسول فرخی نماینده لاهیجان و‌سیاهکل در مجلس شورای اسلامی دیدگاه‌ها خود را در خصوص رفع موانع توسعه استان بیان کردند.

دیگر خبرها

  • ادارات لرستان سهم اعتبارات وزارتخانه‌ای را تا پایان اردیبهشت مشخص کنند
  • شمسایی با قدرت ادامه می دهد/فضای خوبی در تیم ملی فوتسال وجود دارد
  • رسانه‌های جبهه مقاومت روز به روز قدرت بیشتری می‌گیرند
  • الگوی عملیاتی تحقق شعار سال باید منجر به رشد تولید و خلق ثروت شود
  • بررسی آخرین وضعیت بودجه واعتبارات وطرح‌های نیمه تمام گیلان
  • لزوم ارایه برنامه‌های عملیاتی برای افزایش تولید و ثروت در کردستان
  • ‌ساختارهای حقوقی و ‌حقیقی در تحقق شعار سال ‌مورد توجه قرار گیرد
  • از «غلامحسین رضوانی» چه می‌دانیم
  • تراز منابع و مصارف مشمول بودجه استان زنجان مثبت شد
  • تلوبیون بین برنامه‌ها تبعیض می‌گذارد؟/ محتوایی که ضریب می‌گیرد