Web Analytics Made Easy - Statcounter

استان کرمانشاه با 946 هزار و 871 هکتار زمین کشاورزی آبی و دیم و تولید سالانه بیش از چهار میلیون و 600 هزار تن محصولات کشاورزی یکی از قطب های کشاورزی در منطقه غرب کشور محسوب می شود که به دلایل متعددی کشت گلخانه ای در استان توسعه چندانی نیافته و به گفته مسئولان سازمان جهاد کشاورزی اکنون حدود 40 هکتار گلخانه در استان وجود دارد که ظرفیت برای توسعه 10 برابری وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سطح گلخانه های استان کرمانشاه هم اکنون 38.9 هکتار است که از این میزان 30.7 هکتار گلخانه های تولید محصولات خارج از فصل مثل گوجه فرنگی، خیار، فلفل و 8.2 هکتار دیگر نیز گلخانه های تولید گل شاخه بریده هستند.
در استان کرمانشاه 104 واحد تولید سبزی و صیفی‌ جات گلخانه ‌ای و 17 واحد تولید گل شاخه بریده فعال است که میزان تولید سالانه محصولات خارج از فصل گلخانه های استان چهار هزار و 500 تن و همچنین ظرفیت تولید واحدهای گل شاخه بریده هشت میلیون و 500 هزار شاخه است.
براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی هم اکنون 11 هزار و 200 هکتار گلخانه در کشور فعال است که قرار است تا پایان برنامه ششم توسعه این میزان به 48 هزار هکتار برسد و به طور قطع استان کرمانشاه می تواند بخشی از این برنامه را محقق کند.
آب، خاک، نیروی انسانی و علاقه مندی و اشتیاق مردم از جمله ظرفیت های بخش کشاورزی در استان کرمانشاه است که می توان از آن در راستای توسعه کشت های گلخانه ای استفاده کرد.
احداث و گسترش گلخانه‌ها باعث ایجاد بهره‌وری بیشتر در تولید محصولات کشاورزی، کسب درآمد بیشتر برای بهره‌برداران و ایجاد اشتغال پایدار برای دانش آموخته گان بخش کشاورزی و جوانان می‌شود.
تنها راهکار کاهش نرخ 22 درصدی بیکاری در استان کرمانشاه که بخش زیادی از این آمار را دانش آموختگان دانشگاهی تشکیل می دهند، اجرای طرح هایی مانند کشت های گلخانه ای، توسعه باغات دیم و اجرای طرح های کوچک و زود بازده است.
براساس اعلام مسئولان وزارت جهاد کشاورزی هر هکتار گلخانه برای 10 نفر اشتغال ایجاد می‌کند که بهترین راهکار برای رفع بیکاری در کشور است و این آمار نشان می دهد در استانی مانند کرمانشاه که وضعیت بیکاری به مرحله بحران رسیده و آمارها حاکی از وجود بیش از 150 هزار بیکار در استان است باید به سمت اجرای طرح هایی که توان ایجاد اشتغال بالایی دارد، رفت.
گلخانه ها را می توان با استفاده از سیاست های تشویقی از جمله توجیه کشاورزان، اعطای تسهیلات بانکی کم بهره، ارائه مشاوره های رایگان و همچنین هدایت دانش آموخته گان بخش کشاورزی به سمت این نوع کشت ها در استان کرمانشاه توسعه داد.
بخش کشاورزی یکی از مجموعه هایی است که در آن سیاست های اقتصادی مقاومتی به خوبی می تواند محقق شود و توسعه کشت های گلخانه ای هم در راستای اجرای این سیاست ها باید مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد.
مرزهای رسمی اقتصادی و بازارچه های مرزی از مهمترین ظرفیت های بخش تولید در استان کرمانشاه محسوب می شود که می توان از این طریق مازاد محصولات را به خارج از کشور صادر کرد.
میانگین بارش سالانه استان کرمانشاه 460 میلیمتر است که این خود ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه بخش کشاورزی محسوب می شود.
دسترسی به بازارهای فروش داخلی و خارجی از دیگر مزیت های بخش تولید در کرمانشاه است به نحوی که این استان علاوه بر تامین تولیدات مورد نظر مردم استان می تواند بخشی از نیازهای کشور عراق را نیز تامین کند.
در شرایطی که خشکسالی های بلند مدت در کشور حاکم شده و هر سال میزان بارش ها کاهش می یابد و به تبع منابع آبی نیز تنزل داشته کشت های گلخانه ای می تواند جایگزین مناسبی برای مصرف بهینه آب در کشور باشد.
3033انتشار دهنده:فرزاد نویدی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۵۹۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور سه هزار و ۳۵۴ پروانه گلخانه خانگی درسیستان وبلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به مشارکت مردم استان در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای بخش کشاورزی و باهدف ارتقای تولید، ساخت و توسعه گلخانه‌های خانگی در دستور کار سازمان جهادکشاورزی قرار گرفته است.
سعید نارویی ایجاد اشتغال برای روستائیان را از مهمترین اهداف راه اندازی گلخانه‌های خانگی در سیستان وبلوچستان عنوان کرد .
وی ادامه داد: از سال گذشته تاکنون پنج هزار و ۳۲۹ پرونده گلخانه خانگی یا کوچک مقیاس از طریق سامانه سماک در سیستان و بلوچستان بررسی شد که منجر به صدور سه هزار و ۳۵۴ مورد پروانه تاسیس شد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: از این تعداد حدود دو هزار گلخانه خانگی در سطح ۵۷ هکتار موفق به کسب پروانه بهره برداری شده و به چرخه تولید پیوسته‌اند.
وی بیان کرد: کشت در محیط‌های بسته یا گلخانه بدلیل مصرف آب کم و تولید بالا در واحد سطح امروزه مورد توجه بوده و نقش بسزایی در اشتغال روستائیان دارد.
نارویی خاطر نشان کرد: گلخانه‌های خانگی یا کوچک مقیاس در سطح ۹۰ تا ۲۹۹ مترمربع ساخته می‌شوند.

دیگر خبرها

  • طرح‌های اقتصادی در سواحل توسعه می‌یابد/ ایجاد شهرهای مولد کشاورزی
  • سه هزار و ۳۵۴ پروانه راه‌اندازی گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان صادر شد
  • راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • رزهای تولیدی خراسان جنوبی ۳۷.۵ میلیارد تومان ارزآوری داشت
  • صدور سه هزار و ۳۵۴ پروانه گلخانه خانگی درسیستان وبلوچستان
  • تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی
  • ایجاد اشتغال برای روستائیان با احداث گلخانه‌های خانگی در سیستان وبلوچستان
  • از برداشت موز گلخانه‌ای تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • تاکید بر رونق تولید برای ایجاد اشتغال و سرمایه در کشور