Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@04:55:47 GMT

از خواب مي‌ترسيد؟

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۶۰۸۶۴

از خواب مي‌ترسيد؟

خبرگزاري آريا - براي بعضي‌ها دراز کشيدن در رختخواب و خيره شدن به سقف اتفاق وحشتناکي است، براي آن‌ها دورنماي ساعت خواب استرس‌زا است. اما اين وضعيت آزاردهنده هم راه‌حلي دارد.
شايد جزو آن دسته از افرادي باشيد که از بچگي با خوابيدن مشکل داشته‌اند؛ ساعت‌ها برايتان کتاب مي‌خواندند اما وقتي هم چراغ اتاق خاموش مي‌شد، خوابتان نمي‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شايد شب براي شما زمان اضطراب باشد. زماني كه انبوهي از پروژه‌هاي دانشگاه و درس‌هاي مانده، مغزتان را آشفته يا حرفي که به دوستتان زده‌ايد ذهنتان را مشغول کرده باشد يا خيلي چيزهاي ديگر مثل خوره مغزتان را بخورد.
با آسودگي بخوابيدافرادي هستند كه راحت به رختخواب مي‌روند و خيلي زود مي‌خوابند اما از سوي ديگر عده‌اي هم هستند که هميشه با خواب مشکل داشته‌اند.
اين دسته از افراد همين که سرشان به بالش مي‌خورد ياد کارهايي مي‌افتند که بايد انجام دهند، بايد با شغلشان چه کنند؟
اصلا اگر دنيا تمام شود چه؟! اين عده از افراد به مسئوليت‌هايي که در زندگي دارند فکر مي‌کنند و ترس از شکست در کار و حرفه و رابطه‌ي عاطفي و هزار و يك چيز باعث مي‌شود که صبح، سرگشته و مچاله از رختخواب بيرون بيايند و دورنماي خواب برايشان استرس‌زا باشد.
واقعيت اين است که ميليون‌ها نفر در سراسر جهان مشکلاتي با خوابيدن دارند. قطعا کمبود خواب يکي از منابع نااميدي و استرس است که بر کار، زندگي، سلامت جسمي و روحي ما تاثير مي‌گذارد.
خواب بد همچنين باعث بروز امراض جدي و مزمن هم خواهد شد اما مي‌توانيد با اطلاعاتي که در مورد اين موضوع جمع مي‌کنيد به جنگ آن برويد و هر شب بتوانيد خواب را به تله بيندازيد.
نکته‌اي که بايد به آن توجه داشت اين است که 50درصد مشکلات خواب بيولوژيکي و 50درصد روانشناختي است. پزشکان ضمنا بر اين باور هستند که بعضي از اين مشکلات ژنتيکي است.
اگر والدين شما آدم‌هاي کم‌خوابي هستند، اين احتمال وجود دارد که شما هم بي‌خواب باشيد.
افراد اغلب گزارش داده‌اند که با گذر سن، با ضعيف‌تر شدن بافت‌هاي گلو و باريک شدن راه هوا خوابشان کم مي‌شود. از سوي ديگر زنان خواب سبک‌تري از مردان دارند، در برابر خطر آماده‌تر هستند و صداي گريه‌ي بچه‌ها را زودتر مي‌شنوند.
به هر حال اگر روي بخش فيزيولوژيکي خواب نمي‌توانيد کار کنيد اما در مورد 50درصد ديگر (که مربوط به بخش رواني است) مي‌توانيد فكري کنيد.
برنامه‌هايي هست كه مي‌توانيد آن‌ها را روزانه دنبال کنيد تا خواب خوبي داشته باشيد: بعد از ساعت 11 کافئين مصرف نکنيد، يک ساعت قبل از خواب يک فنجان چاي بابونه بخوريد.
اين کار به شما آرامش مي‌دهد و باعث مي‌شود که راحت بخوابيد. البته ممکن است با اين نوشيدني هم در تخت‌ دراز بکشيد و ساعت‌ها به سقف خيره شويد.
يکي ديگر از کارهايي که براي خواب خوب مي‌توان انجام داد،‌ افزايش فعاليت‌ روزانه است،‌ مثل هميشه ورزش، دواي درد است. يوگا برويد که آرامش پيدا کنيد يا روزي نيم ساعت بدويد.
خود را به زور بيدار نگه نداريدنشستن پاي تلويزيون و پشت سر هم چند قسمت يک سريال را ديدن، ممکن است ميزان استرس شما را افزايش دهد. شايد فکر کنيد به صفحه‌ي تلويزيون خيره شده‌ايد و داريد استراحت مي‌کنيد و حواستان از افکار استرس‌زا پرت مي‌شود اما شما همچنان تمرکز داريد و ضربان قلبتان افزايش مي‌يابد.
اين موضوع به اين معنا است که من خودم را مجبور به بيدار ماندن تا قسمت بعدي سريال کرده‌ام تا اين‌که به صورت طبيعي به خودم اجازه دهم بخوابم. اين کار بسيار بعيد است زيرا خودم را مجبور کردهام براي بيدار ماندن پيغامي به بدنم بدهم: آرامش خوب نيست بايد بدنت را خاموش کني.
دانشمندان بر اين باور هستند که تا قبل از 50سالگي وقتي که مي‌خوابيم به سبک«خاموش» وارد مي‌شويم. خواب، چرخه‌اي است با دو بخش مجزا. خواب «آرام» (زماني که در خواب، مردمك چشم حركت سريعي نكند) متشکل از 75درصد است، ما در چهار مرحله تا خواب عميق حرکت مي‌کنيم.
عميق‌ترين مرحله‌ي تغييرات رواني به ما کمک مي‌كند كه از نظر بيولوژيکي بازسازي داشته باشيم و عملکرد سيستم ايمني بدن ما افزايش يابد. مرحله‌ي حرکت سريع چشم 25درصد از خواب شب است و آن زماني است که خواب مي‌بينيم.
ضربان قلب و تنفس در مرحله‌ي بيداري افزايش مي‌يابد. حرکت سريع چشم در خواب بيشتر با سلامت فکر ما در ارتباط است. حرکت تند چشم در خواب، يادگيري و حافظه را افزايش مي‌دهد و به انعطاف عاطفي کمک مي‌كند.
ما به طور طبيعي بين مراحل خواب بيدار مي‌شويمبسياري از ما فکر مي‌کنيم که اگر به هر صورت کمتر از هشت ساعت خواب خوش و بدون وقفه نداشته باشيم، بد خوابيده‌ايم اما واقعيت اين است که همه‌ي ما به صورت طبيعي چند بار در طول شب و بين مراحل خواب بيدار مي‌شويم.
مشکل بعضي‌ها اين است كه وقتي مي‌فهمند بيدار شده‌اند استرس مي‌گيرند که مثلا فردا چقدر روز بدي خواهند داشت.
تهديداسترس خواب در واقع فرمي از اضطراب است. ما نگران هستيم که اگر کمتر از هشت ساعت بخوابيم، نمي‌توانيم با روزي که پيش رو داريم کنار بياييم.
وقتي شما با سندرم «خود ويرانگري» يا ايمپاستر درگير هستيد داشتن يک خواب چرند شبانه، به شما حتي احساس بدتري مي‌دهد و در معرض يک تهديد جدي قرار مي‌گيريد.
شايد جزو آن دسته از افرادي باشيد که به جاي جوش زدن براي موضوعي در ساعت سه‌ي بعدازظهر در سه‌ي نصفه شب به آن فکر مي‌کنيد. براي اين موضوع دليلي وجود دارد هزاران سال است که براي انسان‌ها شب زمان بروز خطرات و تهديدات به حساب مي‌آمده است.
شب زماني براي آسيب‌پذيري بوده است بنابراين ارتباط احساس اضطراب با خوابيدن کاملا طبيعي است و به صورت بالقوه مزايايي هم دارد. بنابراين اضطراب خواب چيز بدي نيست و کاملا طبيعي است.
در واقع اين موضوع براي بقا مفيد است. همان‌طور که ياد گرفتيم تمام افرادي که فکر مي‌کنند بدون وقفه از ساعت 23 تا هفت صبح مي‌خوابند اشتباه فکر مي‌کنند.
همه‌ي ما در طول خواب بيدار مي‌شويم و دانستن اين موضوع باعث مي‌شود كه وقتي که ساعت سه‌ي صبح از خواب بيدار مي‌شويد قدري از استرس شما کاسته شود.
منبع:همشهري تندرستي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۶۰۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجتماع دانشگاهیان دانشگاه یزد در حمایت از خیزش دانشجویان جهان

به گزارش خبرنگار مهر، تجمع بزرگ دانشگاهیان دانشگاه یزد همزمان با دیگر دانشگاه‌های کشور، برای حمایت از اعتراضات دانشجویان، استادان و کارکنان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا در پی جنایت‌های اخیر رژیم صهیونیستی در غزه برگزار شد.

در این تجمع دانشگاهیان با سر دادن شعارهای «دانشجو بیدار است از نسل کشی بیزار است»، «استاد ما بیدار است از نسل کشی بیزار است»، «دانشجوی حق طلب حمایتت می‌کنیم»، «اسرائیل بی‌حیا بترس از خشم ما»، «دانشجوی آزاده حمایتت می‌کنیم»، «وجدان ما بیدار است از اسرائیل بیزار است»، «مثلث شوم و پلید و ابلیس، آمریکا و اسرائیل و انگلیس» حمایت خود را از دانشجویان آزادیخواه جهان اعلام کردند.

دانشجویان و کارکنان و اساتید دانشگاه یزد همچنین با سر دادن شعارهای «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آمریکا»، برخورد خشن پلیس با اعتراض این دانشجویان را محکوم کردند.

کد خبر 6091468

دیگر خبرها

  • اجتماع دانشگاهیان دانشگاه یزد در حمایت از خیزش دانشجویان جهان
  • برجسته‌ترین ویژگی‌های اپل واچ جدید
  • برای خواب خوب مقررات بگذارید
  • وجدان بیدار در جامعه بیمار
  • تجمع دانشجویان قزوینی در حمایت از دانشجویان آمریکایی
  • ببینید | تدابیر پیشگیری از خواب آلودگی بهاری
  • وجدان بیدار دانشگاهیان جهان در مقابل نسل کشی غزه خروشید
  • تجمع دانشگاهیان دانشگاه تهران در حمایت از خیزش دانشجویان بیدار دانشگاه‌های آمریکا
  • عادت عجیب زرافه‌ها در خوابیدن؛ زرافه چطور می‌خوابد؟
  • چرا با تاریکی هوا احساس خواب آلودگی بیشتر می‌شود؟