Web Analytics Made Easy - Statcounter

اهر - نمایشگاه کتاب یاد یار مهربان با حضور جمعی از نویسندگان و فعالان فرهنگی شهرستان اهر در کتابخانه عمومی شیخ شهاب‌الدین اهری افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی زارعی شامگاه امروز شنبه در آیین گشایش نمایشگاه کتاب یاد یار مهربان که در کتابخانه عمومی شیخ شهاب‌الدین اهری برگزار شد، اظهار کرد: نمایشگاه کتاب یاد یار مهربان طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام‌شده تا روز چهارشنبه دایر خواهد بود و نظر به پیشنهادات فعالان فرهنگی تا روز پنج‌شنبه تمدید می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه شهرستان اهر قبل از هر چیزی یک شهر فرهنگی و تاریخی است، افزود: شهرستان اهر پیش از اینکه در اقتصاد و تولید شناخته شود با فرهنگ غنی که دارد شناخته‌شده است و اگر همین هویت فرهنگی را از این شهر بگیریم چیزی برای عرض‌اندام و یا شناخته شدن نخواهند داشت.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اهر ضمن قدردانی از تلاش‌های دست‌اندرکاران نمایشگاه کتاب یاد یار مهربان، ادامه داد: نمایش کتاب‌های چاپ‌شده توسط نویسندگان اهری تنها گوشه‌ای از تاریخ و هویت فرهنگی شهرستان را نشان می‌دهد.

زارعی بابیان اینکه به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی نمایشگاه عکس " نه به اعتیاد و آری به کتاب " در کتابخانه عمومی آیت‌الله نجفی اهری افتتاح شد، گفت: هفته کتاب و کتاب‌خوانی فرصتی مغتنم برای قدردانی از تلاش‌های نویسندگان و پژوهشگران است.

برپایی نمایشگاه کتاب مقدمه‌ای برای ادای حق فرهنگ است

حجت‌الاسلام علی‌نقی آل محمد نویسنده و پژوهشگر اهری نیز در این آیین با اشاره به اینکه افتتاح نمایشگاه کتاب یاد یار مهربان به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی یک حرکت ارزشمند فرهنگی است، اظهار داشت: این‌که باید حق فرهنگ اداء شود همین نمایشگاه‌ها مقدمه‌ای برای ادای حق فرهنگ است.

وی ادامه داد: برای توجه به مقوله فرهنگ نباید تنها به برپایی نمایشگاه و سایر برنامه‌ها در این خصوص اکتفاء کنیم چراکه باید مسئولین امر به دغدغه‌های نویسندگان و اصحاب فرهنگ و هنر نیز توجه داشته باشند به‌طور مثال نویسنده‌ای که قصد چاپ کتابی را دارد پیش از هر چیزی دغدغه چاپ و تایپ کتاب را دارند که در جای خود حائز اهمیت است.

نویسنده و پژوهشگر اهری در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه متولیان فرهنگی شهر اهر به مسائل فرهنگی بیش از گذشته بهاء دهند، خاطرنشان کرد: امیدواریم این نمایشگاه کتاب سرآغاز گشایش نمایشگاه‌های متعدد کتاب در شهرستان اهر باشد.

جامعه‌ای که مشاور فرهنگی نداشته باشد آن جامعه پیشرفتی نمی‌کند

حسین دوستی نویسنده و پژوهشگر اهری در ادامه آیین افتتاح نمایشگاه کتاب یاد یار مهربان، اظهار کرد: شعار هفته کتاب و کتاب‌خوانی امسال با عنوان " آینده‌ای روشن با خانواده‌ای کتاب‌خوان " شروع‌شده ولی متأسفانه‌تنها حضور جمع انگشت‌شمار فعالان فرهنگی و نویسندگان در نخستین برنامه هفته کتاب و کتاب‌خوانی برازنده نیست.

وی با اشاره به اینکه عقبه فرهنگی منطقه ارسباران و شهرستان اهر به‌قدری غنی است که نمی‌توان به این‌گونه مراسم‌ها خود را قانع کنیم، گفت: شأن و منزلت نویسندگان، اصحاب فرهنگ و هنر و پژوهشگران به‌قدری والاست که هیچ‌وقت این مراسمات نمی‌تواند شأن آن‌ها را تبیین، تفسیر و اداء کند.

نویسنده و پژوهشگر اهری ادامه داد: اهل فرهنگ و هنر هنوز با گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی به جایگاه اصلی خود از دیدگاه حکومتی‌ها نرسیده است و سؤالی که باید از مسئولین بپرسیم این است که آیا تاکنون شده که مسئولان در انجام اموری با اصحاب فرهنگ و هنر مشورت کنند؟ و یا اینکه تاکنون شده که شهردار شهری قبل از همه اعم از سیاسیون و سرمایه‌داران با فرهنگیان دیدار و ملاقات کند؟

دوستی بابیان اینکه اگر به کتاب توجهی نشود چگونه می‌توانیم آینده‌ای روشن با خانواده‌ای کتاب‌خوان را تحقق‌بخشیم، افزود: در کنار همه‌ی موکب‌هایی که برای ارائه خدمات به زائرین امام حسین(ع) برپا شده بود یک موکب نذر کتاب وجود داشت که به نظر بنده هدف از برپایی این موکب نذر کتاب شناساندن امام حسین(ع) و اربعین حسینی، اصول انقلاب و دین اسلام بود و در نوع خود حرکتی بسیار ارزشمند شمرده می‌شود.

وی مطالعه و معرفی کتاب‌های نویسندگان را گامی ارزشمند در راستای حمایت از نویسندگان اهری عنوان کرد، گفت: چه ایرادی دارد که ادارات دولتی و غیردولتی حداقل یک جلد کتاب نویسندگان را در حمایت از آن‌ها خریداری و در کتابخانه ادارات خود جای دهند ولی متأسفانه نه‌تنها کتاب نمی‌خوانند بلکه در هر اموری مشورت می‌گیرند اما در حوزه فرهنگی با اصحاب فرهنگ و هنر مشورتی نمی‌کنند.

نویسنده و پژوهشگر اهری در پایان خاطرنشان کرد: جامعه‌ای که مشاور فرهنگی نداشته باشد آن جامعه پیشرفتی نمی‌کند یا درجا می‌زند یا عقب‌گرد می‌کند همچون اهر و بعد از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی به خاطر همین دلایل به نمایشگاه‌هایی این‌چنین اکتفاء می‌کنیم.

۴۵ جلد از کتاب نویسندگان در انتشارات شمیسا چاپ‌شده است

محمد ولی پور مدیر مسئول انتشارات شمیسا شهرستان اهر نیز در پایان این آیین، اظهار داشت: تاکنون تعداد ۴۵ کتاب چاپ کرده این و ۱۵ عنوان نیز در دست اخذ مجوز و چاپ داریم.

وی افزود: در ابتدای اخذ مجوز انتشارات شمیسا قرار بر این بود که اگر بتوانیم در طول ۲ سال ۲۰ کتاب را به چاپ برسانیم مجوز انتشارات از موقت به دائمی ارتقاء می‌یابد خوشبختانه در طول این سال‌ها نه‌تنها از آن تعداد چاپ کتاب پیش‌گرفته‌ایم بلکه انتظار داریم تا مسئولین امر به قول و قرار خود پایبند باشند و از طرفی چاپ ۴۵ عنوان کتاب در انتشارات شمیسا نشان از عرق اهری‌ها به انتشارات بومی است.

نمایشگاه کتاب یاد یار مهربان تا آخر هفته جاری قبل از ظهرها از ساعت ۱۰ الی ۱۳ و بعد از ظهرها از ساعت ۱۵ الی ۱۸ عصر در کتابخانه عمومی شیخ شهاب‌الدین اهری دایر است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۶۱۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولویت‌ طرح‌های ملی وزارت فرهنگ کدام است/ از توجه به هویت ملی و سبک زندگی ایرانیان تا آرزو‌های جوانان

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
با حضور صابر جعفری کافی‌آباد رئیس مرکز طرح‌های ملی، سجاد یاهک معاون مرکز طرح‌های ملی، سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ساعت ۱۰ صبح
در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

در ابتدا جعفری کافی اباد با اشاره به اینکه دو سال است مسئولیت دفتر طرح‌های ملی را برعهده دارد، درباره تحولات ساختاری و فنی مرکز گفت: یک دهه ما شاهد رکود در تولید و مدیریت داده‌های سیاست گذاران ذی ربط بودیم و حال این روند احیا شده و این اتفاق نتیجه شجاعت دولت جدید و همکاری پژوهشگاه بوده است.

وی با تشریح شرایط گذشته فعالیت‌های دفتر طرح‌های ملی بویژه در شرایط کرونا، عنوان کرد: حضور پررنگ دفتر این روز‌ها در شورا‌های ملی مشهود است و کل پروسه طرح‌ها در داخل خود وزارتخانه انجام می‌شود. زمان بررسی طرح‌ها هم از سه ماه به دو تا سه هفته تقلیل پیدا کرده و مبلغ فعالیت‌های پژوهشی پرسشنامه‌ها هم کمتر شده است.

وی درباره تغییرات فنی بنیادین دفتر طرح‌های ملی گفت: ما به شیوه نظام‌مند پرسشنامه‌ها را در این دوره کار می‌کنیم. یکی از معضلات نشست‌های افکارسنجی، عدم پاسخگویی است که در سال‌های اخیر زیاد شده، شیوه‌های ساده انگارانه‌ای در این رابطه وجود داشت، اما باز با اهتمام تیم، گزارش تفصیلی کیفی هم ما ارائه می‌دهیم. بنظرم بازگشت همه طرح‌های ملی به درون وزارت مهمترین اتفاق دو سال اخیر است که باعث کیفیت داده‌ها شده است.

وی درباره فعالیت‌های در دستور کار مرکز هم توضیح داد: زمانی ما در مرکز مستقر شدیم، شش پیمایش ملی معوق داشتیم، تلاش کردیم اینها معلق نشوند و به رغم مشکلات بودجه‌ای آنها را هم راه اندازی کنیم. از پیمایش‌های مهم ما نگرش‌های ایرانیان نسبت به مهاجران افغانی بود که توسط شبکه ملی خودشان ارائه شد. پیش از نوروز هم ما طرح ملی سبک زندگی ایرانیان را راه اندازی کردیم و پیمایش بعدی دستور کار همین خواهد بود.



وی اظهار داشت: الان علاوه بر پیمایش تلفنی همین پژوهشگاه همکاران من در ۳۱استان و روستا‌ها پیمایش وضعیت استفاده از شبکه‌های مجازی و ابعاد زندگی کاربران در حال انجام است. تلاش داریم تااخر همین هفته مرحله جمع اوری داده‌ها انجام و سپس هویت ملی ایرانیان با اجرای دکتر انتظاری را با مدیریت طرح‌های ملی در دستور کار بگیریم. پیمایش دیگر طراحی نقشه خلقیات ایرانیان با اجرای دکتر صبوریان انجام می‌دهیم. پیمایش دیگر آرزو‌های جوانان با اجرای دکتر حدادی صورت خواهد گرفت.

جعفری توضیح داد: بالغ هشتاد نظرسنجی از پژوهش‌های کرونا، ارز ترجیحی، خدمات فرهنگی شهرداری، منزلت هیئت بین ایرانیان، سواد ادبی و امید اجتماعی ایرانیان در دستور کار است و کنار اینها هم دستور کار مدونی طراحی شده مثل پیمایش‌هایی با عناوین سنجش وضعیت فرهنگ عمومی ایرانیان، سواد تاریخی ایرانیان، سواد فرهنگی و ... امسال انجام خواهد شد.

در ادامه دکتر یاحک نیز در صحبت‌هایی گفت: برخی پیمایش‌ها سابقه چندین دهه دارد و اینها باید تکرار شود و یکی از ماموریت‌های پژوهشگاه این است که باید به نیاز‌های پژوهشی پاسخ دهد. خوشبختانه این مهم انجام و ریل گذاری خوبی صورت گرفت.

وی اظهار داشت: اجرا و گرداوری داده‌ها مهمترین بخش یک پژوهش است و اگر این مخدوش باشد، مسیر غلط پیش رو قرار می‌دهد پس دفتر طرح‌های ملی خیلی تلاش کرد تا نظارت قوی و گرداوری با راهوری خود مرکز انجام شود. الان خانواده یکی از مسائل مهم ما است، اما ما شاهد هستیم که خیلی در این عرصه نهاد‌ها و مراکز کار و پژوهشی نمیکنند الان دفتر طرح‌ها چند طرح در این رابطه در دستور کار دارد.

جعفری در بخش پرسش و پاسخ در ارتباط با پژوهش های امنیت شغلی و مرجعیت اصناف درباره سیاست‌های محرمانگی پژوهش‌ها توضیح داد: داده مهمترین بحث حکمرانی است وقتی راجع به سیاست صحبت می‌کنیم باید خیلی مراقب باشیم که رایگان اینها را در اختیار دیگران قرار ندهیم. البته نرخ وجود داده‌هایی در سطح محرمانگی خیلی محدود است شاید کمتر از پنج درصد داده‌ها مشمول این سیاست می‌شوند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی بر عملیاتی شدن پژوهش‌ها در سطوح اجتماعی، سیاسی ،‌اقتصادی و فرهنگی گفت: وقتی یک دولت اساس سیاست گذاری‌های حوزه‌هایش را پژوهش و کرنش به علم می‌گذارد شاید هم در کوتاه مدت اثرش را نبیند اما باز هم باید امیدوار بود چون می‌خواهد کار کند و این ارزیابی‌ها نوید پیوست‌های علمی و امیدواری برای اثرگذاری در جامعه را می‌دهد ما در خیلی ساحت‌ها ورود به عرصه عملی کردیم در همین پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌ها مجلدی بیرون آمده که داده‌هایش همه مشخص است .

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گشایش نخستین نمایشگاه توانمندی‌های هنرمندان صنایع دستی کتابخوان
  • گشایش نمایشگاه توانمندی‌های هنرجویان هنرستان فاطمه الزهرا (س) فیروزه
  • اولویت‌ طرح‌های ملی وزارت فرهنگ کدام است/ از توجه به هویت ملی و سبک زندگی ایرانیان تا آرزو‌های جوانان
  • نمایشگاه صنایع دستی در شاهرود گشایش یافت
  • رویداد صدرا با حضور ۳۱ شرکت صنعتی در دانشگاه آزاد دزفول گشایش یافت
  • موزه نادر، خانه‌ای برای ادب‌ورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان
  • رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب
  • خلیج فارس هویت و میراث گرانبهای سرزمین ایران است
  • رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران است
  • برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در استان خوزستان