Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضا روستا آزاد در گفت و گو با خبرنگار سرویس دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص آمار تحصیل دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف درخارج از کشور گفت: آمار دقیقی در دسترس نیست، ولی دانشکده به دانشکده فرق می کند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه های آمریکا، کانادا و استرالیا بیشتر از اروپا برای دانشجویان جذابیت دارد، افزود: در خارج از کشور هم بسته به این که در کدام کسب و کارها جذب وجود دارد، مثلا در دانشکده برق شریف که صد نفر اول کنکور هستند، حدود 90 نفر به خارج از کشور می روند، ولی در دانشکده عمران شریف از صد نفر حدود 30 نفر به خارج از کشور می روند چرا که جاذبه ای نیست، در دانشکده مواد شریف از هر صد نفر حدود ده نفر به خارج از کشور می روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس سابق دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: در دانشگاه صنعتی شریف بسته به رشته و دانشکده از ده درصد تا نود درصد میزان سفر به خارج از کشور برای تحصیل، متفاوت است، در کل اگر بخواهیم آماری ارائه بدهیم میانگین حدود 50 درصد از دانشجویان به خارج از کشور می روند.

وی افزود: از 50 درصد دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف که به خارج از کشور می روند، ده تا پانزده درصد به کشور بر می گردند و بیست تا سی درصد دیگر همان جا می مانند.

روستا آزاد درباره میزان سفر به خارج از کشور یا مهاجرت دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در مقاطع مختلف گفت: بعد از کارشناسی ارشد و برای دکتری کم می روند اما بعد از کارشناسی و برای کارشناسی ارشد و دکتری آمار مهاجرت به خارج از کشور بالاست؛ کسی که از کارشناسی به خارج از کشور می رود احتمال ماندنش در خارج از کشور زیاد هست.

وی یکی از جاذبه‌های تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور را نبود امتحانات، کسب تحصیلات عالیه و استفاده از بورس تحصیلی دانست و افزود: بورس شدن دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری برای دانشجویان در دانشگاه های خارج از کشور جذابیت دارد، وقتی دانشجو در داخل کشور با همین تخصص و تحصیلات دو تا سه میلیون بیشتر حقوق ندارد و در خارج از کشور بالای پنج میلیون حقوق ماهانه به آنها می دهند این جذابیت دارد.

رییس سابق دانشگاه شریف چشم انداز شغلی را دلیل مهم بعدی برای خروج از دانشجویان از کشور دانست و بیان داشت: چشم انداز شغلی در کشور خوب نیست، دانشجو و خانواده اش نگران است و با توجه به اینکه هزینه زندگی بالاست و درآمد ها پایین است و شغل هم کم هست باعث می شود خیلی ها به خارج از کشور بروند و ماندگار شوند.

روستا آزاد در پایان گفتگو با ایسکانیوز خاطرنشان کرد: بین دانشگاه و جامعه گسل ایجاد شده است و فضای فکری اساتید و جوان های دانشگاهی با واقعیت های جامعه تطبیق ندارد و دانشگاه این جدایی اش را از جامعه را احساس می کند.

رضا روستا آزاد روستا آزاد دانشگاه صنعتی شریف فرار مغزها مهاجرت تحصیل در خارج از کشور بورس تحصیلی

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۶۳۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه شریف در محله تاریخی طرشت ستاره خاورمیانه شد؟

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: دکتر محمدعلی مجتهدی، برای ساختن دانشگاه صنعتی شریف در پایتخت به دنبال زمین می‌گشت. چندین نقطه مختلف به او معرفی و پیشنهاد داده و در نهایت زمینی در محله طرشت برای راه‌اندازی این دانشگاه انتخاب شد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

دکتر مجتهدی این زمین را اینگونه توصیف می‌کند: «زمین در جاده مهرآباد روبه‌روی دبستان (محمد) عاصمی بین میدان شهیاد (آزادی) و مهرآباد (بود). روبه‌روی دبستان عاصمی، یک جایی بود که ساخته بودند تا هنرستان شود. ولی مدت‌ها می‌شد که این ساختمان همین‌طور افتاده بود بی‌ در و پنجره. عرض زمینش را یادم نیست. از دم جاده به نظر ۴۰ متر بود یا ۶۰‌متر. ولی عمق زمین خیلی زیاد بود و شرق و غربش هم زمین‌های بایری بود؛ می‌شد خرید.» در نهایت ۱۱ آبان ۱۳۴۴ با تصمیم شورای‌عالی آموزش، دانشگاه صنعتی شریف در این مکان راه‌اندازی شد.

دکتر محمدعلی مجتهدی در خاطراتی در برنامه تاریخ شفاهی هاروارد گفته: «می‌خواستم اثبات کنم در مملکت ما جوانان با استعدادمان در دانشگاه‌های خوب آدم حسابی خواهند شد و این جوانان فاضل و دارای اعتمادبه‌نفس قوی هستند که احتیاجات مملکت را مرتفع می‌کنند. تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز صنایع کشور، مخصوصا صنایع سنگین، و انجام پژوهش علمی و تکنولوژی در شمار دانشگاه‌های معتبر جهان به شرحی که در سالنامه‌های دانشگاه چاپ شده است هدف از این تاسیس بود».

در نهایت دانشگاه صنعتی شریف در مکان فعلی بنا شد. همچنین ساخت و معماری آن را حسین امانت، جوانی از فارغ‌التحصیلان کالج البرز، انجام داد که پیش از این برج آزادی را طراحی کرده بود.

برای دانشگاه شریف در ابتدا ۶ دانشکده مهندسی برق، مکانیک، شیمی، مهندسی متالورژی، علوم شامل رشته‌های ریاضی و فیزیک و در نهایت دانشکده مدیریت صنعتی و اقتصاد مهندسی برای دوره تکمیلی مهندسی تخصصی پیش‌بینی و برای سال تحصیلی ۱۳۴۴‌ـ ۱۳۴۵ مسابقه ورودی با شرکت ۵ هزار و ۳۲۱ داوطلب در روزهای چهارم و پنجم تیر ۱۳۴۵ برگزار می‌شود و از دروس ریاضیات، مکانیک، فیزیک، شیمی، رسم فنی امتحان می‌گیرند که در این میان ۴۱۲ دانشجو به‌ترتیب معدل نمرات پذیرفته می‌شوند.

این دانشگاه پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ به نام یکی از دانشجویان شناخته‌شده خود، مجید شریف‌واقفی، به اسم دانشگاه صنعتی شریف تغییر نام داد. مجید شریف‌واقفی جزو نخستین دانشجویان راه یافته به این دانشگاه صنعتی بود که در رشته مهندسی برق تحصیل می‌کرد.

کد خبر 845754 برچسب‌ها هویت شهری تهران

دیگر خبرها

  • دانشجویان دانشگاه نیویورک: ورق علیه صهیونیست‌ها برگشته است
  • اعتراض دانشجویان شریف به روند کند تعمیر مسجد دانشگاه
  • گردهمایی بزرگ تاریخ علم
  • (عکس) دانشگاه شیراز در سال‌های قبل از انقلاب
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • استقرار دانشجویان پسر در خوابگاه ملکی دانشکده پرستاری طبس
  • جنبش دانشجویی ضدصهیونیستی به فرانسه رسید
  • چگونه شریف در محله تاریخی طرشت ستاره خاورمیانه شد؟
  • دانشجویان فرانسوی هم به اعتراضات ضداسرائیلی پیوستند
  • دانشجویان فرانسوی هم به اعتراضات ضد اسرائیلی پیوستند