Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@04:13:16 GMT

کتاب مشمول قیمت گذاری توسط دولت نیست

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۶۴۰۴۹

کتاب مشمول قیمت گذاری توسط دولت نیست

تهران- ایرنا- بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان گفت: کتاب از شمول کالاهای حساس و ضروری خارج است و مشمول قیمت گذاری توسط دولت و نظارت سازمان حمایت از مصرف کنندگان نیست.

سید عباس حسینی نیک روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره موضوع تغییر قیمت کتاب های مانده در انبار (قدیمی) اظهار کرد: به طور کلی بر اساس قانون، کالاها و خدمات مختلف از نظر قیمت گذاری به دو گروه کالاها و خدمات اساسی، حساس و ضروری و سایر کالاها دسته بندی می‌شود که کتاب جزء گروه دوم محسوب شده و قیمت گذاری آن بر اساس عرف بازار تعیین می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقطعی بین سالهای 67 تا 71، قیمت گذاری کتاب را نیز کنترل می کرد که البته سالهاست دیگر انجام نمی شود و اکنون بحث آن است که ناشر می تواند قیمت کتابهای قدیمی خود را تغییر دهد؟
مدیر انتشارات مجد با بیان اینکه با تغییر قیمت، پدیدآورنده، مشتری، اداره مالیات و اتحادیه صنفی می توانند مدعی باشند، ادامه داد: اگر پدیدآورنده حق تالیف یا ترجمه خود را به صورت قطعی به ناشر واگذار کرده و یا حقوق خود بابت نوبت چاپ حاضر را به طور کامل دریافت کرده باشد، نمی تواند ادعایی برای تغییر قیمت کتابهای مانده داشته باشد و در غیر این صورت، حقوق مادی پدیدآورنده باید به نسبت تغییر قیمت لحاظ شود.
وی اضافه کرد: مدعی دوم، مشتری است که طبعا افزایش قیمت به نفع او نیست و البته آشفتگی در قیمت گذاری و دستکاری قیمت بدون حساب و کتاب هم به نفع صنف نشر نمی تواند باشد.
به گفته حسینی نیک، در برخی کشورهای پیشرفته مانند آلمان برای تثبیت قیمت کتاب در سراسر کشور، قانونی خاص دارند، در ایران نیز اگرچه ظاهرا قانون خاصی بابت قیمت کتاب نداریم ولی از نظر عرف تغییر قیمت برای کتابی با یک نوبت چاپ مرسوم نیست و موجب درگیری با مشتری خواهد شد.
بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان گفت: برای مدعی سوم یعنی اداره مالیات، تا زمانی که طبق قانون، معافیت مالیاتی برای نشر برقرار است، تغییر قیمت و افزایش درآمد ناشر نمی تواند دارای اهمیت باشد.
وی توضیح داد: مدعی چهارم یعنی اتحادیه به طور مشخص برای نحوه نرخ گذاری کالایی مانند کتاب، مستند قانونی ندارد و ممکن است این تغییر قیمت با تعریفی که در انتهای ماده 57 قانون نظام صنفی ارائه شده است گران فروشی محسوب شود.
‌براساس ماده 57 قانون نظام صنفی، گران‌فروشی اینچنین تعریف شده است: عرضه یا فروش کالا یا ارائه خدمت به‌ بهائی بیش از نرخ‌های تعیین شده به وسیله مراجع قانونی ذی‌ربط ، عدم اجرای مقررات و‌ ضوابط قیمت‌گذاری و انجام دادن هر نوع عملی که منجر به افزایش بهای کالا یا خدمت به‌زیان خریدار شود.
حسینی نیک افزود: قیمت ثابت کتاب در هر نوبت چاپ برای کشوری که از یک طرف مشتری کمی برای کتاب دارد و فروش یک نوبت چاپ آن به طور معمول بیش از یک سال طول می کشد و از طرف دیگر دچار بیماری تورم است، مهمترین دغدغه اقتصادی نشر می تواند باشد.
وی ادامه داد: وقتی کتابی به هر دلیل در انبار مانده و فروش نداشته، بعد از چند سال، دلیل دیگری به نفروختن آن اضافه می شود و آن نازل بودن قیمت آن است زیرا قیمت پایین باعث می شود که عوامل توزیع هم به دلیل سود پایین، تمایلی به فروش آن نداشته باشند.
مدیر انتشارات مجد، انتشار کتاب با تیراژ مورد تقاضا و درخواست بازار را تنها راه خروج از این معضل دانست و گفت: معتقدم تنها راه برای کتابهای مانده در انبار، توافق با پدیدآورنده و تغییر نوبت چاپ و انجام اصلاحاتی در متن و جلد خواهد بود.
وی همچنین پیشنهاد کرد با استفاده از تجربه کشورهای پیشرفته، درج بارکد را به جز کتابهای رمان و داستان، جایگزین درج قیمت شود و این بارکدها در سامانه ای رسمی مانند سامانه شابک در دسترس کتابفروشی ها و عموم مردم باشد و امکان تعیین و تغییر قیمت هر بارکد توسط ناشر نیز فراهم شود.
به گفته حسینی نیک، با این تدبیر، سرمایه ناشران و همچنین کتابفروشان با وجود تورم حفظ می شود؛ هر چند مهمترین مساله، آموزش و ضمانت اجرای این طرح است که باید توسط صنف و دولت صورت گیرد.
فراهنگ**1880**1055
خبرنگار:پروین اروجی**انتشار: زینب کارگر

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۶۴۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم تغییر رویکرد خدماتی به اجتماعی در شهرداری‌ها

ایسنا/آذربایجان شرقی شهردار تبریز با تاکید بر لزوم تغییر رویکرد خدماتی به اجتماعی شهرداری ها افزود: جامعه مشکلات و معضلات اجتماعی فراوانی دارد که شهرداری باید بستر و زیرساخت های زیست مومنانه را تامین کند.

یعقوب هوشیار امروز، شنبه هشتم اردیبهشت ماه در همایش شوراها، گفت: طبق منشور نهج البلاغه که امیرالمومنین(ع) برای تمام بشریت و به ویژه شیعیان فرموده این است که ما نباید از توجه به امورات جزئی مردم غافل شویم و این امر با شوراهای کاخ‌نشین و فاصله با مردم فرودست امکان پذیر نیست.

وی به عدم تصدی گری دولت در امور شورا ها تاکید کرد ‌و گفت: طبق فرمایشات حضرت امام خمینی(ره) باید سیاست بالادستی دولت که امکان مدیریت و اداره توسط شوراهای اسلامی دارند، به این ارگان تخفیف و تفویض شود و کار های اجرایی دولت نیز کاهش یابد.

هوشیار تصریح کرد: عملکرد شوراها قابل دفاع بوده و تقاضا داریم مرجعیت شوراها در امور شهری باشد که تمام دستگاه و ارگان‌های حکومتی شوراها را در راس امور شهری بدانند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • خودکشی پزشکان بهانه بیماران! /تیترخوانی به جای نگاه علمی! /نوبت «وعده صادق» اقتصادی
  • واکنش فوری به تغییر نام باشگاه استقلال
  • کارگران هم مشمول «کاهش ساعت کاری» می‌شوند؟
  • افزایش ۱۱۰ درصدی قیمت کتاب
  • لزوم تغییر رویکرد خدماتی به اجتماعی در شهرداری‌ها
  • تغییر میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران
  • تغییر در مهمان ویژه نمایشگاه کتاب / یمن جایگزین هند شد
  • قیمت گذاری پرونده زمینهای تغییر کاربری یافته در آمل
  • قیمت خودرو امروز ۸ اردیبهشت +جدول
  • قیمت خودرو امروز ۸ اردیبهشت + جدول