Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@03:22:29 GMT

سناريوهاي نخست وزيري در لبنان

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۶۴۳۹۵

سناريوهاي نخست وزيري در لبنان

خبرگزاري آريا - دفتر يک انديشکده آمريکايي در بيروت در ارتباط با استعفاي نخست وزير لبنان چند سناريو براي آينده اين کشور پيش بيني و نسبت به برگزاري انتخابات پارلماني لبنان در زمان مقرر تاکيد کرد. به گزارش گروه بين الملل خبرگزاري تسيم، دفتر انديشکده کارنِگي در بيروت با اشاره به کناره گيري "سعد الحريري" از سمت نخست وزيري لبنان نوشت: چند سناريو براي آينده اين کشور قابل پيش بيني است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس قانون " ميشل عون" رئيس جمهور لبنان بايد با جريان هاي سياسي موجود در پارلمان به رايزني بپردازد و فرد مناسبي را براي نخست وزيري تعيين و به پارلمان معرفي کند. اين در حالي است که ميشل عون گفته بود تا زماني که سعد حريري در لبنان حضور نيابد و علل کناره گيري خود را بيان نکند، هرگز با استعفاي او موافقت نخواهم کرد. دبيرکل حزب الله نيز در سخنراني هفته گذشته خود خواستار بازگشت حريري به لبنان شده بود. چنانچه حريري به لبنان بازنگردد، ميشل عون بايد اداره امور کشور را به عهده گيرد. به هرحال، اکنون لبنان از لحاظ سياسي، امنيتي و اقتصادي با يک خلأ جدي روبروست و چنانچه ثبات و اين کشور برهم خورد، لبنان با مشکلات جدي مواجه خواهد شد.
مي 2018 انتخابات پارلماني
موسسه کارنگي با اشاره به تحريم‌هاي جديد واشنگتن عليه حزب الله نوشت: رهبران حرب الله بخوبي درک مي کنند، براي مقابله با تحريم هاي احتمالي نياز به دولت بيروت دارند. اگر آنان احساس کنند که خالي بودن پست نخست وزيري مناسب حزب الله نيست، ميشل عون را تشويق مي کنند تا فرد ديگري به جاي سعد حريري انتخاب و به پارلمان معرفي کند. شما مي دانيد، طبق قانون اساسي لبنان نخست وزير بايد از سني هاي اين کشور باشد. در اينجا بايد گفت انتخاب نخست وزير جديد به دو دليل دشوار است. اول اينکه قرار است انتخابات پارلماني آينده در مي 2018 برگزار شود. طي اين مدت، فشارها عليه حزب الله افزايش خواهد يافت. پس هر سياستمدار سني که بخواهد سکاندار دولت شود، با اين فشارها مواجه خواهد شد چرا که حزب الله بخاطر کرسي هايي که درپارلمان دارد، جزيي از ساختار دولت خواهد بود. دوم اينکه حزب الله و ساير جريانات سياسي در پارلمان به اندازه کافي کرسي در اختيار ندارند تا به تنهايي نخست وزير تعيين کنند لذا برخي جريانات سياسي واهمه دارند که بعضي گروه ها براي تعيين نخست وزير مورد نظر خود به شيوه هاي ارعاب و ترور متوسل شوند.
وضعيت مه آلود
اين موسسه پژوهشي در خصوص انتخابات لبنان نوشت: دست يافتن جريانات سياسي به يک توافق با ذکر جزئيات، به يک کابوس تبديل شده است. اکنون وضعيت لبنان براي اين گروه ها غير شفاف و مه آلود است. با توجه به خالي بودن پست نخست وزيري برگزاري انتخابات پارلماني در زمان مقرر بيش از بيش ضرورت دارد اما استعفاي حريري ممکن است به برگزاري زود هنگام انتخابات منجر شود و چه بسا قانون انتخابات براثر فشارهاي داخلي و خارجي تغيير پيدا کند و قانون نسبيت جديد (انتخاب نماينده براساس تعداد ساکنان، شيعه، سني و مسيحي در هر منطقه) در پارلمان تصويب شود. حريري با قانون جديد انتخابات موافقت کرده و آن را براي روند دموکراسي لبنان ضروري دانسته است. به رغم تحولاتي که در عرصه سياسي لبنان شاهد آنيم به نظر مي رسد حزب الله در انتخابات پارلماني آينده کرسي هاي بيشتري بدست خواهد آورد.
پيامدهاي استعفا
کارنگي در بيروت دربخشي از مقاله خود به پيامدهاي استعفاي حريري بر اقتصاد لبنان پرداخت و نوشت: اين امکان وجود دارد استعفاي حريري بر تعداد زيادي از مصوبات و دستورالعمل هاي دولت تاثير بگذارد. از جمله اين مصوبات مي توان به موضوع استخراج نفت و گاز از درياي مديترانه و نقش آن در ارز آوري لبنان اشاره کرد. بيشتر نا آرامي هاي داخلي شرکت هاي سرمايه گذار و تجاري از لبنان فراري داده بود چرا که فعاليت آنها نيازمند ثبات و آرامش همراه با اعتماد و اطمينان است. اين درحالي است که لبنان با مشکلات ناشي از جنک داخلي سوريه همچنان دست و پنجه نرم مي کند چرا که مهم ترين راه تجاري لبنان از دست رفته و هم اکنون بيش از يک ميليون پناهنده سوري در لبنان بسر مي برند.
مقابله با حزب الله
کارنگي در پايان با تاکيد بر اينکه اکنون شبح بحران سياسي اقتصادي بر لبنان حاکم شده است نوشت: خواه حزب الله بپذيرد که لبنان تا زمان برگزاري انتخابات پارلماني اش فاقد نخست وزير باشد يا نباشد مخالفان داخلي و خارجي حزب الله در برابر آن مي ايستند.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۶۴۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا پنج فرد و ۲ نهاد را در ارتباط با حزب‌الله لبنان تحریم کرد

به گزارش صدای ایران از ایرنا، «اداره کنترل دارایی‌های خارجی» (اوفک) در تارنمای وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد، عدنان محمود یوسف، مازن حسن الزین، آندریا سمیر مشنتف، بشیر ابراهیم منصور و فیراس حسن مکلد به دلیل کمک به «حسن مکلد» مالک صرافی CTEX برای «دور زدن تحریم‌ها و تسهیل اقدامات غیرقانونی در حمایت از حزب‌الله» تحریم شده‌اند.

پیشتر حسن کلد و صرافی CTEX در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته بودند.

اوفک افزود: این افراد از جمله ۲ موسس صرافی CTEX و ۲ پسر مکلد ۲ شرکت را در لبنان و امارات اداره می‌کند که آنها نیز بطور همزمان تحریم شده‌اند.

برایان نلسون معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی گفت: حزب‌الله همچنان به سرمایه‌گذار‌های تجاری ظاهرا مشروع و تسهیل‌کنندگان کلیدی برای تامین مالی عملیات گروه از جمله حملات بی‌ثبات‌کننده در امتداد مرز‌های شمالی اسرائیل متکی است.

وی افزود: آمریکا به ردیابی منابع درآمدی کلیدی حزب‌الله و محدود کردن قابلیت آن برای بی‌ثبات کردن منطقه ادامه می‌دهد.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا ۷ فروردین نیز در تداوم سیاست‌های تحریمی خود اعلام کرد تحریم‌هایی را علیه شبکه تسهیل‌کننده حواله‌های مالی برای حوثی‌ها (انصارالله یمن)، حزب‌الله لبنان و نیروی قدس سپاه پاسداران ایران اعمال کرد. این تحریم‌ها شامل ۶ نهاد، یک فرد و دو نفتکش می‌شود.

دیگر خبرها

  • حمله موشکی مجدد حزب‌ الله لبنان به پایگاه صهیونیستی
  • حمله موشکی مجدد حزب‌الله لبنان به پایگاه صهیونیستی
  • برگزاری وبینار بین‌المللی «شیخ بهایی؛ معمار تمدن‌ساز»
  • روایتی از سرگذشت سید عباس موسوی + فیلم
  • حزب‌الله لبنان یک پایگاه صهیونیستی را هدف قرار داد
  • حزب‌الله: قدرت مقاومت فراتر از آن است که به نمایش گذاشته است
  • آمریکا پنج فرد و ۲ نهاد را در ارتباط با حزب‌الله لبنان تحریم کرد
  • حمله حزب الله لبنان به مقر سربازان صهیونیست + فیلم
  • حمله حزب ‌الله لبنان به پایگاه‌های صهیونیستی
  • حمله حزب‌الله لبنان به پایگاه‌های صهیونیستی