Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-30@13:16:46 GMT

الحیات: پس از حریری، لبنان چه گزینه‌هایی دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۷۱۵۰۳

الحیات: پس از حریری، لبنان چه گزینه‌هایی دارد؟


فرارو- استعفای حریری لبنان را وارد مرحله جدیدی کرد، ویژگی بارز این مرحله، ابهام درباره آینده این کشور است. مقامات و رسانه‌های سعودی، لبنان و مشخصا حزب الله را به اتخاذ اقدامات شدیدتر تهدید می‌کنند. در این میان یک روزنامه‌ فرامنطقه‌ای به گزینه‌های پیش روی لبنان پرداخت.
به گزارش فرارو، پس از استعفای ناگهانی حریری، درباره آینده لبنان و اقدامات احتمالی عربستان علیه این کشور گمانه‌زنی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه الحیات در یادداشتی به گزینه‌های پیش روی لبنان پرداخت و نوشت: پس از استعفای حریری لبنان به لحاظ سیاسی یک هفته پراضطرابی را سپری کرد.
یک هفته از خروج حریری گذشت اما هیچ افقی برای یک راه حل وجود ندارد. آنچه که در روزهای اخیر معلوم شد، این بود که تلاش‌هایی از جانب لبنان، فرانسه، آمریکا و فلسطین برای میانجی‌گری صورت گرفت. این تلاش‌ها بدون اینکه یک راه حل نزدیک ارائه کند، در مهار مسیر تنش‌زایی موفق شد. 
گزینه‌هایی که امروز فرا ‌روی لبنان است، بر اساس تحولات پیرامون این کشور، تغییر می‌کند. از آنجا که این بحران از اساس منطقه‌ای بود، تا زمانی که درباره دولت و نقش منطقه‌ای حزب الله توافق "قابل قبول" صورت نگیرد، بحران مزبور در سیاق کنونی، یعنی استمرار وضعیت موجود و غیبت حریری قرار می‌گیرد.
یک مقام سعود به الحیات گفته "عربستان معامله‌ای که حریری (با میشل عون) انجام داد، را بدون اینکه راضی باشد، قبول کرد."
سمیر جعمع، چهره نزدیک به حریری، نیز از حزب الله خواسته که "عقب‌نشینی" خود از تمام بحران‌های منطقه را اعلام کند.
به نظر می‌رسد که اهداف بلندمدت مرحله کنونی، نپذیرفتن توافقات کنونی که باعث تشکیل دولت لبنان در سال گذشته شده است و نیز گرفتن امتیازاتی از حزب الله است. 
گرفتن چنین امتیازاتی از حزب الله، عملا به معنی افزایش فشارهای اقتصادی و سیاسی بر لبنان خواهد بود. این فشارها برای تضعیف این حزب و هوادرانش در داخل است. 
این روزنامه ادعا کرد: لبنان برای مقابله با (این فشارها) گزینه‎‌های زیادی در اختیار ندارد. اکنون، این کشور بین مخالفت مطلق (کشورهای عربی) خلیج (فارس)با نفوذ منطقه‌ای حزب الله و اصرار این حزب به نقش‌آفرینی مستقیم یا غیرمستقیم در منطقه گرفتار است. 
گزینه‌های افزایش تنش علیه لبنان می‌تواند شامل برداشت ودیعه‌های مالی، توقف تبادل تجاری یا تحریم اقتصادی و اخراج لبنانی‌ها از برخی کشورهای خلیجی، ‌شود. 
چنین اقداماتی می‌تواند آسیب بزرگی به اقتصاد نامتعادل لبنان وارد کند. این اقدامات به همراه تحریم‌های این ماه آمریکا به زیرساخت‌های لبنان آسیب می‌زند.
به لحاظ نظامی، خبرها حاکی از حملات روزافزون در سوریه است که ممکن است به مرزهای لبنان برسد. مانند حملاتی که اسرائیل در ماه گذشته برای بمباران کارخانجات حمص انجام داد.
الحیات در پایان نوشت: به نظر نمی‌رسد که حزب الله به فکر امتیازدهی نظامی یا عقب‌نشینی از سوریه یا توقف کمک لجستیکی به حوثی‌ها باشد. این بدان معناست که امروز لبنان به ورود به مرحله تقابل تا زمان تغییر ارزیابی‌ها، مجبور است.

منبع: فرارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۷۱۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ حزب الله لبنان کوبنده خواهد بود | با جنگ به جایی نخواهید رسید

به گزارش جام جم آنلاین، شیخ نعیم قاسم معاون دبیر کل حزب الله لبنان اعلام کرد: حزب الله لبنان به یاری غزه برخاسته و این حمایت، طرح جنگی دشمن صهیونیست در فلسطین و لبنان را در برهه کنونی و در آینده با مانع روبرو کرده است.

وی افزود: هرآنکه آینده نگر نباشد و این دشمن را نشناسد نمی‌تواند حقایقی را درک کند که بیانگر این است که حمایت ما فوایدی دارد که فراتر از حمایت از غزه و نیز فراتر از حمایت لبنان است و آن تشکیل نیروی بازدارنده در برابر رژیم صهیونیستی است. طرح‌هایی که درباره لبنان و جنوب آن گفته می‌شود تا زمانی که آتش بسی در غزه برقرار نشود غیرقابل اجراست. هر آنکه بحث آتش بس در جنوب را مطرح می‌کند تا دشمن صهیونیست به راحتی در غزه به جنگ ادامه دهد در واقع از ما دعوت می‌کند که در حمله دشمن اسرائیلی مشارکت داشته باشیم.

نعیم قاسم تاکید کرد: ما با غزه و فلسطین هستیم نه با اسرائیل. جنگ در غزه باید متوقف شود و پس از آن جنگ در لبنان متوقف می‌شود. اینکه با تهدیدات نزد ما بیایند مبنی بر اینکه اسرائیل به شما حمله می‌کند و خطاب به آن‌ها می‌گوئیم که تهدیدات شما درست بودن رویارویی ما را ثابت می‌کند و اینکه ما را مصمم‌تر خواهد کرد.

وی افزود: گالانت وزیر جنگ دشمن که تهدید می‌کند که هدف اصلی بازگردانیدن ساکنان شمال به منازلشان است و برهه آتی سرنوشت ساز خواهد بود؛ خطاب به او می‌گوئیم که جنگ نمی‌تواند ساکنان شمال را برگرداند بلکه این جنگ بازگشت آن‌ها را بیش از پیش دورتر خواهد کرد و ممکن است در نهایت بازگشتی در کار نباشد. تداوم جنگ و توسعه آن شهرک نشینان را بر نمی‌گرداند بلکه اوضاع را پیچیده‌تر خواهد کرد. جهان باید بیدار شود و جنگ غزه را متوقف کند، زیرا این به واقعیت نزدیک‌تر است.

معاون دبیر کل حزب الله لبنان بیان کرد: حزب الله به دشمن به شکل متناسب پاسخ می‌دهد و گسترش جنگ از سوی دشمن، گسترش پاسخ و مقاومت از سوی حزب الله را به همراه خواهد داشت این تصمیم قطعی است. هنگامی که دشمن، یکی از برادران ما را در منطقه الصرفند هدف قرار داد ما روز سه شنبه با سه پهپاد انتحاری مقر فرماندهی تیپ گلوانی و مقر یگان ایغوز را در پادگان شراگا در شمال شهر عکا هدف قرار دادیم و طبق گزارش رادیو ارتش رژیم صهیونیستی ۲۰۰ هزار شهرک نشین در شمال فلسطین اشغالی به پناهگاه رفتند. همه این تحولات فقط با سه پهپاد رقم خورد حال تصور کنید که اگر پا را فراتر بگذارند چه رخ خواهد داد.

وی افزود: رسانه‌های دشمن تأیید می‌کنند که حدود ۴ هزار موشک و حدود ۶ هزار موشک ضدتانک از سوی حزب الله از زمان شروع جنگ در شمال فلسطین اشغالی شلیک شده است. آن‌ها می‌گویند که حزب الله ۱۵۰ هزار موشک دارد. با یک محاسبه این میزان سه درصد خواهد بود این بدان معنی است که ما فقط سه درصد از ذخایرمان را طبق گزارش رسانه‌های دشمن طی این هفت ماه خرج کرده ایم و تأثیرات آن آواره شدن شهرک نشینان و خسارت سنگین دشمن و فرسوده شدن ارتش اشغالگر بوده است. آیا بیش از این می‌خواهند؟ به هر حال ما آماده هستیم.

دیگر خبرها

  • ژنرال صهیونیست: حزب‌الله منطقه امنیتی حائل در داخل اسرائیل ایجاد کرده است
  • حملات حزب‌الله به چند پایگاه صهیونیستی
  • حزب‌الله لبنان موضع «السماقه» را هدف قرار داد
  • حزب الله برای نخستین بار از موشک‌های «الماس» استفاده کرد+ فیلم
  • تصاویر حمله حزب الله لبنان به مقر نیرو‌های گولانی
  • حملات هوایی شدید اسرائیل به جنوب لبنان
  • آیا چین می‌تواند؟
  • شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد
  • پاسخ حزب‌الله کوبنده خواهد بود/ با جنگ به جایی نخواهید رسید
  • پاسخ حزب الله لبنان کوبنده خواهد بود | با جنگ به جایی نخواهید رسید