Web Analytics Made Easy - Statcounter

«پطرس حرب» تاکید کرد که طبق قانون اساسی لبنان، رئیس جمهور باید با نمایندگان درباره تشکیل دولت جدید مشورت کند اما معلوم نیست این موضوع تا چه زمانی به طول انجامد و کیفیت این دولت چگونه باشد.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- محمد مظهری: جنگ با داعش و تحولات سوریه و لبنان مدت‌ها بود که لبنان را از کانون توجهات در خاورمیانه دور کرده بود، اما انتشار خبر استعفای غیرمنتظره نخست وزیر لبنان بار دیگر دوربین رسانه‌ها و نگاه کارشناسان را متوجه لبنان کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمتر از دو روز پس از آن که سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان در پارلمان این کشور حضور یافت، در جریان سفر به عربستان و دیدار با مقامات این کشور در ریاض استعفای خود را به صورت غیرمعمول اعلام کرد.

استعفای نخست وزیر لبنان نه در بیروت، پایتخت این کشور و یا در مقر رسمی کاخ نخست وزیری صورت گرفت، بلکه سعد حریری استعفای خود را از مقام نخست وزیری لبنان در ریاض پایتخت عربستان سعودی اعلام کرده است.

«پطرس حرب» نماینده پارلمان لبنان و وزیر ارتباطات در دولت سابق این کشور درباره پیام استعفای سعد الحریری و احتمال آغاز مرحله ای جدید برای لبنان و منطقه به خبنگار مهر گفت: بلاشک این استعفا برای تمامی لبنانی ها ناگهانی بود و تاثیراتی بر روی مسئولان اجرایی کشور داشت.

وی افزود: اقدامات ریاست جمهوری در این شرایط مشاوره با گروه های سیاسی لبنان و انتظار و همچنین تلاش برای ارتباط با نخست وزیر مستعفی کشور نیز بیانگر وضعیت و روند سیاسی است.

وی در ادامه در خصوص عوامل این استعفا و احتمال وجود اختلافات داخلی در لبنان نیز بیان داشت: ساختار دولت کنونی بر اساس معامله است و به نظر می رسد برخی برخوردها میان دو طرف وجود داشته است اما طی یک سال اخیر پس از تشکیل دولت، امور کشور به صورت آرام پیش می رفت و توجه همگان بر حفظ ثبات سیاسی و عدم امنیتی شدن اوضاع بود.

حرب در ادامه یادآور شد: عوامل حقیقی این استعفا را حتی جریان وابسته به سعد الحریری نیز نمی داند. بنابراین به وقت نیاز است تا علت های اصلی مشخص شود.

عضو پارلمان لبنان در پاسخ به این سوال که امکان بروز جنگ داخلی پس از استعفای سعد الحریری وجود دارد، گفت: انتظار ندارم که جنون کسی موجب شود که لبنان به سمت مقابله یا جنگ داخلی میان گروه های سیاسی سوق یابد. طبیعتا مرحله کنونی خطرناک است و ما بر هوشیاری تمام گروه ها برای عدم وقوع جنگ اتکا می کنیم. زیرا این احتمالات لبنان را تهدید می کند و تمام لبنانی ها نیز بر خطر بروز این حوادث متفق القول هستند.

وی در رابطه با احتمال بازداشت نخست وزیر لبنان در عربستان نیز اظهار داشت: اطلاعاتی در این زمینه ندارم.

پطرس حرب درباره آینده لبنان پس از استعفای سعد الحریری نیز تاکید کرد: لبنان در حال حاضر در زمینه سیاسی دچار دستپاچگی بزرگی است و هیچ کس انتظار این استعفا را نداشت. طبق قانون اساسی رئیس جمهور باید با نمایندگان درباره تشکیل دولت جدید مشورت کند اما معلوم نیست این موضوع تا چه زمانی به طول انجامد و کیفیت این دولت چگونه باشد.

وی تأکید کرد: هیچ کس قادر به پیش بینی این موضوعات نیست. امروز لبنان با پیچیدگی های سیاسی مواجه است و امیدوارم که از آن عبور کند. به نظرم بهترین راه حل احتمالا این باشد که رئیس جمهور دولتی را بدون افراد سیاسی و خارج از نامزدهای انتخابات پارلمانی تشکیل دهد.

وی در پایان درباره امکان نخست وزیر شدن فرد دوتابعیتی نیز تصریح کرد: طبق قانون لبنان منعی برای این موضوع نیست. زیرا تعداد زیادی از نمایندگان بیش از یک تابعیت دارند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۶۵۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کالاهای اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت 2 تا 3 برابری به دست مردم می رسد/ شرایط کنونی یعنی دولت منطقا باید در سیاست ارزی خود تجدیدنظر کند

کالاهای اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت 2 تا 3 برابری به دست مردم می رسد/ شرایط کنونی یعنی دولت منطقا باید در سیاست ارزی خود تجدیدنظر کند

دیگر خبرها

  • تابش‌نیا: صرفاً شاهین‌طبع گزینه سرمربیگری تیم ملی بسکتبال نیست/ شاید سرمربی تیم ملی یکی از ۴ گزینه خارجی باشد
  • تابش‌نیا: صرفاً شاهین‌طبع گزینه سرمربیگری تیم ملی بسکتبال نیست
  • خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران
  • حل مشکلات در گرو ارتباط تنگاتنگ مجلس و دولت است/ هرگونه اختلاف افکنی بازی در پازل دشمن است
  • بسته کمکی ۶۵ میلیون دلاری استرالیا برای اوکراین
  • کالاهای اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت 2 تا 3 برابری به دست مردم می رسد/ شرایط کنونی یعنی دولت منطقا باید در سیاست ارزی خود تجدیدنظر کند
  • هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود
  • سهم ۶۰ هزار میلیاردی اصفهان در مولدسازی
  • امنیت حاکم بر هرمزگان ناشی از وحدت شیعه و سنی است
  • سفر ریاست جمهور ایران به پاکستان در راستای زمینه سازی وحدت و همکاری منطقه بود