Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پی درج مطلبی با عنوان «طرح تحول سلامت؛ هدفمندی دوم با ۱۸ هزار میلیارد بدهی!»، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جوابیه‌ای صادر کرد که وفق قانون عینا درج می‌گردد.
به گزارش «تابناک»، در این جوابیه که به امضای زارع نژاد، رئیس این مرکز و مشاور وزیر رسیده، دلایلی برای رقم خوردن این بدهی برشمرده شده که بسیار جالب توجه و به جهاتی قابل تامل است؛ دلایلی از جمله همکاری نکردن بیمه ها و پرداخت نشدن دیون ایشان، وصول نشدن برخی دیگر از مطالبات و از این ها جالب‌تر، مخفی کردن بیماری‌ها توسط مردم پیش از اجرای این طرح!
نکات قابل تاملی که باید دید چه واکنش هایی به دنبال خواهد داشت، به ویژه از این رو که ادعای بزرگ «مخفی کردن بیماری‌ها» پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت مطرح شده و به باور منتقدان این طرح، بی توجهی به حوزه «سلامت»، پاشنه آشیل آن به شمار می‌آید؛ نقطه ضعفی که موجب می‌شود پیشگیری به محاق رفته و بیماری هایی که قابل پیشگیری هستند، شناسایی نشده و زمانی بروز و نمود بیابند که درمانشان هزینه فراوانی متوجه مراجعان و نظام درمانی کشور خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


متن این جوابیه بدین شرح است:
وزارت بهداشت حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان بدهی دارد اما نکته مهم این است که ۱۸ هزار میلیارد هم طلب دارد که فقط یک عدد آن، طلب ۱۲ هزار میلیاردی از بیمه ها است و شش هزار میلیارد تومان هم از بخش هاي دیگر طلب دارد.
زمانی که میزان طلب ها و بدهی ها را در پایان سال مالی سال های ۹۳، ۹۴ و ۹۵ با هم مقایسه می کنیم مشخص مي شود که میزان آنها به یک اندازه است. اگر در این ساختار بیمه ها با وزارت بهداشت همکاری کنند چرخه پولی بیمارستان ها به راه می افتد و مشکلی نخواهد بود. و نکته قابل تامل همین است که به اندازه بدهی هایی که وجود دارد، طلب کاري هم هست.
مشکل اصلی این است که شرکا در خدمت رسانی، وزارت بهداشت را تنها گذاشتند اگر این مشکل حل شود مشکلات دیگر هم خود به خود حل و فصل می شود و پزشکان و پرستاران به حق و حقوق اولیه خود خواهند رسید و حتی بدهی شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی هم تسویه می شود.
ذکر این نکته ضروری است که در هیچ دوره ای این بدهی ها صفر نبوده است واين وزارتخانه همواره در یک شرایط بدهی بوده است و از منابع بودجه ای خود این چرخه را فعال نگه می داشته، اما الان به صورتی شده که شرکت های بیمه ای با وزارت بهداشت  همکاری نمی کنند و از این ۱۸ هزار میلیارد،  فقط یک رقم ۱۲ هزار میلیاردی آن، مربوط به بدهی بیمه ها است.
برخی این بدهی ۱۸ هزار میلیاردی را به طرح تحول سلامت ربط می دهند که باید  گفت این موضوع اشتباه است چون این بدهی چه طرح تحول سلامت اجرایی می شد چه اجرایی نمی شد وجود داشت و زمانی که مردم می خواهند سرویسی را دریافت کنند طبیعی است که آن سرویس هزینه های خود را داشته باشد.
در حال حاضر وضعیت وزارت بهداشت به گونه ای است که از شفافیت مالی برخوردار است و میزان طلب ها و بدهی های آن کاملا مشخص و قابل بیان است.
هنر طرح تحول سلامت این است که دسترسی مردم به خدمات سلامت را راحت تر و سریع تر کرده است و با دسترسی راحت تر مردم،  تازه هزینه های حوزه سلامت پیدا شد و هزینه ها تحقق پیدا کرد. تا قبل از این اگر بیماری مردم به مرحله حاد نمی رسید به پزشک مراجعه نمی کردند ولی الان در همان مرحله ابتدایی بیماری، با هزینه درمان کمتری بیمار معالجه می شود و یکی از بزرگترین مشکلات، در پیش از اجرای طرح تحول سلامت، مخفی شدن بیماری های مردم بود و به دلیل هزینه های سنگین درمان کسی به پزشک مراجعه نمی کرد.
قابل ذکر است، واقعیت امر این است که پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت، مردم بیماری های خود را مخفی می کردند  بنابراین هزینه های سلامت خانوار در سطح ملی کاهش یافته بود. مهم اين است که در اقصی نقاط کشور مردم از حوزه سلامت راضی هستند واین رضایتمندی قبلأ به دلیل مشکلات موجود در بخش سلامت وجود نداشت. هرچند مشکلاتی هم وجود دارد اما وزارتخانه به دنبال رفع آن است.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۷۲۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلامت کارگران تحت تاثیر بیماری‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی

به گزارش خبرگزاری مهر، بهرام عین‌اللهی، در پیامی به مناسبت گرامیداشت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، تقویت مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و ایجاد محیط کار ایمن و بهداشتی به عنوان یک حق اساسی در محل کار را چارچوبی برای مقابله با خطرات نوظهور ناشی از تغییرات آب و هوایی برای سلامت کارگران، عنوان کرد.

متن کامل پیام وزیر بهداشت

نهم اردیبهشت ۱۴۰۳ مصادف با ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی، روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای است و سازمان بین المللی کار در یک حرکت جهانی، شعار امسال را "زمان رو به اتمام است؛ در شرایط تغییر اقلیم، هم اکنون از ایمنی و بهداشت حرفه‌ای محیط کار اطمینان حاصل کنیم" اعلام کرده است.

تغییرات الگوهای آب و هوایی، تأثیرات قابل توجهی بر نیروی کار به ویژه ایمنی و سلامت کارگران برجای می‌گذارد و کارگران در مواجهه با سطوح بالاتری از عوامل مخاطره آمیز در محیط کار قرار می‌گیرند؛ این عوامل از جمله افزایش مواجهه با استرس گرمایی، اشعه فرابنفش، آلودگی هوا، مواجهه با مواد شیمیایی، وقوع حوادث بزرگ صنعتی، رویدادهای شدید آب و هوایی و افزایش بیماری‌های منتقله از طریق ناقلین می‌توانند در هر زمان با ایجاد بیماری‌های شناخته شده یا عوارض ناشناخته، سلامتی و ایمنی کارگران را به خطر بیاندازند.

امروزه ۱.۲ میلیارد شغل یا به عبارتی ۴۰ درصد از نیروی کار در جهان به دلیل تخریب محیط زیست در معرض خطر هستند. در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ میلادی نیز سالانه ۲۳ میلیون سال عمر کاری به دلیل خطرات مختلف مرتبط با محیط زیست ناشی از فعالیت‌های انسانی یا تشدید آن، از بین رفته است.

کارگران در اغلب موارد اولین کسانی هستند که برای مدت طولانی و با شدت بیشتر در معرض اثرات تغییرات آب و هوایی قرار می‌گیرند و اغلب در معرض شرایطی هستند که عموم مردم می‌توانند از آن اجتناب کنند. بیماری‌های متعددی از جمله بیماری‌های ناشی از تنش‌های گرمایی، سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های تنفسی در کارگران با تغییرات آب و هوایی مرتبط است. بنابراین برای کاهش اثرات مخاطره آمیز و مخرب تغییرات اقلیم بر سلامت نیروی کار، باید اقدام فوری انجام داد.

تقویت مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و ایجاد محیط کار ایمن و بهداشتی به عنوان یک حق اساسی در محل کار، چارچوبی برای مقابله با خطرات نوظهور ناشی از تغییرات آب و هوایی برای سلامت کارگران فراهم می‌کند.

در همین راستا جمهوری اسلامی ایران نیز همگام با حرکت‌های جهانی با استقرار سازوکارهای ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در مجموعه‌های تولیدی دولتی و غیر دولتی برای اجرای مؤثر سیاست‌های ملی و برنامه های بهداشت حرفه‌ای به منظور کنترل عوامل زیان آور و شرایط مخاطره آمیز محیط کار و به حداقل رساندن اثرات تغییر اقلیم بر روی سلامت شاغلین اقدامات قابل توجهی را سامان داده است.

البته این مهم همچنان نیازمند سیاستگذاری مؤثر و کارآمد از طریق شفاف سازی، جلب مشارکت عمومی و افزایش مسئولیت پذیری همه ذی نفعان و شرکای اجتماعی با بهبود قوانین و اجرای آنها می‌باشد تا در سایه صیانت از سرمایه‌های انسانی کشور به عنوان محور توسعه پایدار به اهداف مدنظر رهبری در راستای جهش تولید با مشارکت مردم و رشد اقتصادی در کشور نائل شویم.

اینجانب ضمن تبریک روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای به تمامی همکارانی که این عرصه را برای خدمت به مردم عزیز کشورمان برگزیده اند و تقدیر از تلاش‌ها و زحمات آنان، از درگاه خداوند متعال بهروزی، موفقیت و توفیق روزافزون برای همه عزیزان، همکاران و خدمتگزاران جامعه بهداشت حرفه‌ای را خواستارم.

کد خبر 6091355 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • سلامت کارگران تحت تاثیر بیماری‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی
  • هزینه های دندانپزشکی گران نیست؛ درآمد مردم کم است
  • برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دهان و دندان
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • بیش از ۹۰۰ هزار نفر، زیر پوشش غربالگری سلامت قلب
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد
  • چهارهزار نفر در اردستان مبتلا به دیابت هستند
  • داروخانه‌ها برای خرید شیرخشک پول ندارند/ ۲۶ همت بدهی بیمه‌ها
  • بدهی ۲۶ همتی سازمان‌های بیمه گر به داروخانه‌ها
  • ۱۱ آلاینده بیماری زای مخفی در خانه