Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا- اکونومیست نوشت؛ انتهای راهی که محمد بن سلمان دارد می پیماید؛ تکه تکه شدن کشور در مبارزه برای تصاحب ثروت سرشارش است.

این نشریه انگلیسی در این تفسیر آورده است؛ نظام پادشاهی ای که شتاب تغییر و تحولات در آن بسیار کند است؛ این روزها شاهد یک تحول انقلاب گونه حیرت آور است.
موجی از دستگیری به جرم فساد در کشور عربستان به راه افتاده است و شماری از شاهزادگان؛ وزرا و مقامات و مسئولین کشور غالبا به جرم فساد؛ بازداشت و یا اخراج شده اند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از دستگیر شدگان در هتل با شکوه و مجلل 'ریتس - کارلتون' ریاض در بازداشت بسر می برند. این وسط، نزدیک به 800 میلیارد دلار دارایی دستگیرشدگان هم ضبط و توقیف شده است.
و اما در بحبوحه این حوادث؛ یکشنبه گذشته یک فروند موشک از یمن به فرودگاه ریاض پرتاب و رهگیری شد. عربستان پرتاب این موشک را کار ایران دانست و ایران را متهم به ' یک اقدام جنگی ' کرد.
کشوری که در مرکز یک خاورمیانه پرآشوب و بلوا همچنان محکم ایستاده است ؛ حالا هم در داخل تحولی انقلاب گونه را باب کرده است و در خارج هم لاینقطع تهدید به جنگ می کند.
جهان هرگز بر نمی تابد کشوری که بزرگترین صادر کننده نفت در جهان است و صاحب بزرگ ترین اقتصاد جهان عرب است و خانه دو باب از مقدس ترین اماکن مقدس مسلمانان جهان است؛ اینطور درگیر بی ثباتی باشد.
در وسط این گردباد، شاهزاده خیره سر سعودی 'محمد بن سلمان' پسر 'ملک سلمان' ایستاده است و می تازد.
محمد بن سلمان دست به یک کودتا و یا شاید هم ضد کودتا علیه همه مخالفانش درون خاندان سلطنتی که راه را بر روی تغییرات همه جانبه او بسته بودند زده است .
با همه این تفاسیر؛ به حق باید گفت از سال 1930 که 'ملک عبدالعزیز بن سعود' کشور عربستان سعودی را پایه گذاری کرد این شاهزاده جوان 32 ساله قدرتمندترین مرد در عربستان بوده است.
محمد تمام این مقدمات را می چیند تا به آن اصلاحاتی که کشور حقیقتا نیازمند آن است، برسد.
اما مسلما این آرمان بلند بشدت پرمخاطره است و یقینا در آخر راه خود یک دیکتاتوری مطلقه دیگر از حکومت 'یک فرد' را در جهان عرب فرو خواهد ریخت.
شاهزاده محمد که خود را قهرمان نسل جوان شناسانده است؛ به زیبایی پی برده است که کشورش نیازمند تحولی شگرف است و باید خود را از نو بسازد.
نفت روزی تمام خواهد شد و جمعیت کشور هم رو به رشد است و البته سست و تنبل. ایدئولوژی ناب 'وهابیت' که خوراک فکری جهادیسم' بوده است هم باید روزی تکلیفش روشن شود.
همه اینها مشکلات بنیادینی است که پادشاهی عربستان را بطور جدی تهدید می کند و شاهزاده جوان سعودی هم عزمش را جزم کرده است که به نوعی آنها را رفع و رجوع کند.
'محمد ' طرحی بلندپروازانه را برای مهار کردن شرکتهای خصوصی و خارج ساختن وابستگی کشور به درآمد نفت به اجرا گذارده است. او ضمنا یک سری از محدودیتهای اجتماعی را سبک کرده و به زنان حق رانندگی اعطا و حیطه وظایف و اختیارات پلیس دینی را هم محدود کرده است.
محمد از رجعت کشور به سمت یک 'اسلام مدرن که به روی جهان و به روی همه ادیان و مذاهب باز است' صحبت می کند. همه اینها اتفاقاتی است خوشایند.
اما آنچه که در این اثنا نگران کننده است, راه و روش شاهزاده برای تحقق این منویاتش است. او بسیار غیر مدبرانه و خیره سرانه دارد این بلندپروازی هایش را به منصه ظهور می رساند.
شاهزاده جوان سعودی در کشور یمن وارد مداخله نظامی شده و ائتلافی را برای جنگیدن در این کشور علیه 'حوثی' ها تشکیل داد که نتیجه آن یک فاجعه انسانی در این کشور است.
او قطر, همسایه گازخیز عربستان را طرد کرد و نتیجه اش هم چیزی نبود جز به هم ریختن 'شورای همکاری خلیج (فارس) ' و سوق داده شدن قطر به دامن ایران .
محمد همینطور بی پروا دارد پیش می تازد و هیچ مانعی بر سر راهش نیست.
او بر سر یمن با ایران ؛ به دعوا افتاده و شمشیرش را از رو بسته است و هیچ بعید نیست که به همین زودیها با او در لبنان در بیفتد.
'سعد حریری' نخست وزیر لبنان که مورد حمایت است هفته گذشته حین سفر به ریاض استعفایش را اعلام کرد و دخالتهای ایران و گروه شبه نظامی دست نشانده اش ' حزب الله' را علت اصلی استعفایش اعلام کرد.
واقعا معلوم نیست سعودی می خواهد در لبنان چه کند. همه از این بابت نگرانند کشور لبنان که همواره صحنه جنگ داخلی و نبرد میان حزب الله و اسرائیل بوده است باز هم شاهد بازگشت خشونت به کشور باشد. همچنین بیم دیگر؛ خراب شدن اوضاع اقتصاد لبنان است.
طرح شاهزاده محمد برای تغییر شکل اساسی کشور؛ جذب سرمایه گذاران خارجی است.
اما موضوع این است که وقتی شاهزاده ای ' ولید بن طلال' که یک سرمایه گذار جهانی است بازداشت می شود؛ دیگر فاتحه سرمایه گذاران خارجی هم خوانده شده است. بنابراین سرمایه گذاران خارجی هم چندان تمایلی به سرمایه گذاری در یک چنین فضایی نخواهند داشت. ماه گذشته شاهزاده محمد یک کنفرانس بین المللی ترتیب داد و تمامی سرمایه گذاران بزرگ جهان را برای سرمایه گذاری در ساخت یک شهر بزرگ فناوری که آکنده است از روبوت و NEOM را به کشور دعوت کرد. این کنفرانس فوق العاده مجلل در همان هتل باشکوهی که هم اکنون تبدیل به زندان شده است برگزار شد.
یک نگرانی دیگر از بابت به هم ریختن ثبات کشور است.
اصولا بنیان حکومت پادشاهی سعودی بر پایه سه رکن استوار است: اجماع ؛ توازن قدرت درون خاندان سلطنتی ؛ ارج نهادن به روحانیت 'وهابیت' و همچنین سیستم اعطای مزایا به شهروندان کشور از گهواره تا گور.
شاهزاده محمد دارد هر سه رکن را از هم فرو می ریزد و قدرت را در تمرکز مطلق خود در می آورد ؛ به سمت احقاق آزادیهای اجتماعی؛ ریاضت اقتصادی و خصوصی سازی حرکت می کند.
اما ولیعهد عربستان باید رویه اش را تغییر دهد.
او می توانست با بحث و مشورت با دیگران برای این اقداماتش مشروعیت بخرد. اما نه تنها این کار را نکرد بلکه با این رویه ای که در پیش گرفته است تمام مخالفان از سر راه برداشته می شوند و موج اعدامها در کشور بیشتر می شود. مبارزه با فسادی که در کشور به راه افتاده است، هیچ مبنای قانونی ندارد و معلوم نیست چه کسی به چه گناهی متهم است.
بسیاری از مردم عادی سعودی الآن خوشحال اند. اما موج دستگیریها همانند مبارزه جامع 'شی جینپنگ' در چین، التزامی به حاکمیت قانون ندارد. ولیعهد عربستان در این معرکه ای که به راه انداخته با مقاومت هایی روبروست و پایگاه قدرتش کوچک و کوچکتر می شود و او امکان دارد برای ساکت کردن منتقدان بیش از گذشته بر دستگاه امنیتی کشور متکی باشد.
این رویکرد تکرار همان خطاهای مردان قدرقدرت عرب جمهوریخواه است که از حیث اجتماعی کاملا لیبرال اند؛ اما سرکوبگرند و به خاطر همین سرکوبگری؛ نهایتا شکست خورده.
بسیاری سقوط خاندان آل سعود را پیش بینی کرده اند اما همه این پیش بینی ها غلط از آب درآمده است. این حاکمیتی که محمد به راه انداخته است و کاملا هم معیوب است؛ محتمل ترین آلترناتیوش مطلقا دمکراسی نیست؛ آشوب است.
انتهای راهی که محمد بن سلمان دارد می پیماید؛ تکه تکه شدن کشور در مبارزه برای تصاحب ثروت سرشارش است.
انتهای این راه؛ ایرانی ایستاده است که بیش از پیش قدرتش را بسط خواهد داد. جهادی ها جانی تازه پیدا خواهند کرد و قدرتهای خارجی هم احساس خواهند کرد که دیگر لازم است به قضیه ورود کنند و در عربستان مداخله کنند.
با این برآورد؛ جهان لازم است برای شاهزاده محمد در این راه اصلاحات که در پیش گرفته است ؛ از صمیم قلب آرزوی موفقیت کند.
جهان همزمان لازم است جلوی تصمیم گیریهای غریزی و غلط او را هم بگیرد.
رئیس جمهور 'دونالد ترامپ' اشتباه می کند که از موضوع پاکسازی در عربستان به وجد آمده است. غرب باید به شاهزاده سعودی توصیه کند که مراقب باشد و محتاطانه عمل کند و از بالا گرفتن دعوا با ایران و تشدید خطر جنگ با ایران جدا پرهیز کند.
جهان باید به شاهزاده سعودی توصیه کند که در داخل هم حیات سیاسی کشور را از بند آزاد کند.
شاید شاهزاده محمد دارد پیرو نظریه 'ماکیاول' عمل می کند که معتقد است 'هدف؛ وسیله را توجیه می کند'.
شاید شاهزاده محمد عقیده اش این است که؛ 'وقتی شاهزاده ای همه باید از تو بترسند؛ نه آنکه دوستت داشته باشند'.
اما این نصیحت یک حاشیه هم دارد که می گوید:' مردم نباید از تو متنفر باشند'.
اروپام**1591**1908
ناشر : افشار دارابی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۷۲۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فصل پنجم «نون‌خ» برای سلمان همراه با چاشنی ماه عسل بود

سریال «نون‌خ» پخش خود را از فصل‌یک آغاز کرد؛ سریالی که به مرور به اوج رسید و شخصیت‌های آن میان مخاطبان جا افتاد که یکی از آنها نقش سلمان بود. کاظم نوربخش با سریال نون‌خ و نقش سلمان یک‌شبه ره صدساله را در بازیگری رفت.

پررنگ‌شدن این کاراکتر از فصل‌دوم شروع و در فصل‌های بعدی سریال به یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌ها و چهره‌ها تبدیل شد و برای نوربخش شهرت زیادی را به ارمغان آورد و او ازجمله بازیگران شناخته‌شده کردستان و شهرستان بیجار است که عمده فعالیت‌هایش به حضور روی صحنه متمرکز بوده است.

او توسط سعید آقاخانی که همشهری اوست و سابقه آشنایی و دوستی با هم دارند، برای بازی در این سریال دعوت شد. 

کاظم نوربخش درباره فصل پنجم نون خ و بازخوردهایش گفت: در فصل پنجم نون خ با شیرین ازدواج کردم و این فصل سریال سختی‌های خاص خودش را داشت.

وی ادامه داد: البته ما قرار بود ماه عسل برویم، اما درگیر داستان‌های فصل پنجم شدیم و تا روز آخر با سختی این قصه همراه بودیم و نتوانستیم ماه عسل خود را ادامه بدهیم.

نوربخش عنوان کرد: از فصل اول که این سریال پخش شد مردم خیلی به ما لطف داشتند و تا همین الان شرمنده محبت مردم هستیم.همیشه دوست دارم دل مردم شاد و لب آنها خندان باشد و هر کاری که انجام می‌دهیم برای مردم است.

وی درباره سختی‌های این فصل تصریح کرد: هر سریالی حتی سریال‌هایی که در خانه تصویربرداری می‌شوند سختی‌های خاص خود را دارند، اما سریالی که لوکیشن ثابت نداشته باشد و همیشه در جاده و مینی‌بوس باشد سختی‌های بیشتری دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • دانشجویان آزادی‌خواه حامی غزه را با شرایط ویژه پذیرش می‌کنیم
  • بیش از ۲۳۹ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری غیردولتی در بنادر کشور تحقق یافت
  • ببینید | فوری؛ ترور محمد بن سلمان ناکام ماند!
  • تشریح اقدامات مدیریت بحران خراسان جنوبی در سیل اخیر
  • ادعای انبارلوئی درباره ایده «از شاهزاده تا تاجزاده» مهدی نصیری /حرف او نیست، هم لطف الله میثمی گفته بود هم فرخ نگهدار!
  • مقامات آمریکا اعتقاد عملی به حقوق بشر ندارند
  • جزئیات دستگیری اعضای چند تیم تروریستی توسط اطلاعات سپاه
  • متلاشی شدن چند تیم تروریستی در استان کرمان طی سال گذشته
  • فصل پنجم «نون‌خ» برای سلمان همراه با چاشنی ماه عسل بود
  • قابی از زحمات تیم سلمان