Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@22:27:16 GMT

بازي خطرناک بن سلمان با ايران

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۷۲۴۱۲

بازي خطرناک بن سلمان با ايران

خبرگزاري آريا- بن سلمان بازي خطرناکي را به پيش مي برد. او مي خواهد مانند يک عنکبوت عمل کند و سر تارها را در شبکه اي متشکل از يمن، قطر و لبنان به اين سو و آن سو بکشد، اما بيش از پيش در تارهاي تنيده خود به دام مي افتد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، سباستين سانز، در گزارشي در دي سايت (آلمان)، با عنوان «ايران هراسي خطرناک عربستان سعودي» نوشت:
دشمني با ايران براي عربستان سعودي به يک دل مشغولي وسواس گونه و بيمارگونه تبديل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وليعهد جوان به بهانه تهديدهاي خارجي قدرت خود را تثبت و تحکيم مي کند. نقشه وي اکنون تمام منطقه را در معرض خطر قرار داده است.
در اين روزها سخنان شديد اللحني از طرف عربستان سعودي شنيده مي شود. ثامر السبهان، وزير مشاور در امور کشورهاي عربي حوزه خليج [‌فارس] پس از استعفاي سعد حريري، نخست وزير لبنان گفت: "ما با دولت لبنان به عنوان دولتي که عليه ما اعلام جنگ کرده، برخورد خواهيم کرد." در همين حال، دولت عربستان سعودي از تمام شهروندان خود خواست تا لبنان را ترک کنند؛ ديگر کشورهاي حاشيه خليج [فارس] نيز از اين اقدام پيروي کردند. دولت عربستان حتي حمله موشکي يمن به پايتخت رياض را که پيش از اصابت به هدف ساقط شده بود، به عنوان يک "اقدام جنگي" از سوي ايران در نظر گرفته بود. واکنش تهران نيز به همين اندازه تند و شديد اللحن بود: محمد جواد ظريف، وزير خارجه ايران در پيامي توئيتري نوشت عربستان سعودي ايران را مسئول عواقب ناشي از "جنگ تهاجمي" آغاز شده به دست خود قلمداد مي کند.
اين تشديد تنش ها بي پايه و ناگهاني نيست. از هنگام به قدرت رسيدن ملک سلمان در ژانويه ٢٠١٥، عربستان سعودي از خط مشي تقابلي و غير قابل انعطافي در زمينه سياست خارجي پيروي مي کند. ملک سلمان همچنين محمد بن سلمان، پسر ٣٢ ساله خود را - که با نام اختصاري MbS شناخته مي شود - به عنوان جانشين خود تعيين کرده است. محمد بن سلمان همچنين وزير دفاع و بدين ترتيب يکي از مسئولين و تصميم گيرندگان در مورد استراتژي هاي سياست منطقه اي جديد است. در گذشته، عربستان سعودي به عنوان عامل مصالحه در نظر گرفته مي شد که تمايل به ميانجي گري جهت حل اختلافات داشت، اکنون اين کشور خود را به عنوان يک قدرت منطقه اي مداخله گر جلوه مي دهد. در پشت اين تغيير، راهبرد عوام گرايانه وليعهد جوان قرار دارد که مي خواهد قدرت خود را در درون کشور از طريق تمرکز بر يک دشمن خارجي تثبيت و تحکيم بخشد و آن دشمن خارجي را ايران مي داند.
عربستان سعودي موجوديت خود را در معرض خطري جدي از سوي ايران مي بيند و نگران است که جمهوري اسلامي بخواهد نفوذ خود را در جهان عرب بيش از پيش گسترش دهد. اين برداشت موضوع جديدي نيست و از دوران انقلاب ايران در سال ١٩٧٩ به وجود آمده بود، اما در دوران ملک سلمان حالت جديدي به خود گرفته است. او متقاعد است که به منظور دفاع از برتري عربستان در جهان عرب و حفظ بقاي خود بايد با نفوذ ايران مقابله کند. ايران به عنوان ريشه و خاستگاه تمام بدي هايي در نظر گرفته مي شود که منطقه را دچار هرج و مرج کرده و بنا بر اين بايد متوقف شود - اين ديدگاهي فراگير بوده و مورد اتفاق نظر همه در عربستان سعودي است. اين کشور خود را در احاطه دست نشانده هاي ايرانيان مي بيند و مسير ضد ايراني آن بيش از پيش به يک وسواس و روان پريشي تبديل شده است: "ايران هراسي". بدين ترتيب، در دوران محمد بن سلمان شيطاني جلوه دادن ايران بخشي از فرهنگ سياسي کشور شده و سياست خارجي عربستان سعودي را تعيين مي کند. اين نکته را مي توان در بسيار از مثال هاي مختلف تشخيص داد:
يمن
عربستان سعودي از مارس ٢٠١٥ تا کنون رهبري ائتلافي نظامي را با هدف جلوگيري از پيشروي شورشيان حوثي در يمن بر عهده دارد. عربستان سعودي حوثي ها را به عنوان متحدان ايران مي بيند که ممکن است کنترل "حياط خلوت" اين کشور سلطنتي را به دست گيرند – امري که به هيچ وجه قابل پذيرش نيست.
با اين حال، رهبران عربستان سعودي تا کنون قادر نبوده اند به اهداف جنگي خود دست يابند. بر عکس، بسياري از ناظران هم اکنون در مورد "ويتنام سعودي" (اشاره به گرفتار شدن آمريکا در جنگ ويتنام) صحبت مي کنند. سازمان ملل متحد رياض را به کشتار غيرنظاميان و استفاده از بمب هاي خوشه اي متهم مي کند. در نتيجه مداخله نظامي عربستان، وضعيت بحراني يمن به طور چشمگيري رو به وخامت گذاشته: ٢,٩ ميليون نفر در داخل کشور از خانه هاي خود گريخته و حدود يک سوم از ٢٧ ميليون نفر جمعيت اين کشور با خطر قحطي و مرگ ناشي از گرسنگي رو به رو هستند. در بهار ٢٠١٧، بيماري واگير وبا سراسر کشور را در بر گرفت. محمد بن سلمان يکي از عاملان و بانيان اصلي اين فاجعه بوده و تاکنون هيچ راه حل سياسي پيدا نکرده است.
قطر
حتي مناقشه با قطر نيز به طور غير مستقيم در نتيجه سياست "ايران هراسي" عربستان آغاز شده است: در ماه ژوئن ٢٠١٧، عربستان سعودي، امارات متحده عربي، بحرين و مصر محاصره قطر را آغاز کرده و سفراي خود را فرا خواندند. يکي از اتهامات عنوان شده آن بود که قطر همکاري بيش از حد نزديکي با ايران دارد. اين نکته حقيقت دارد که قطر و ايران از يک ميدان مشترک گازي استفاده کرده و از اين رو همکاري اقتصادي دارند. اما هيچ مشارکت راهبردي سياسي بين دوحه و تهران وجود ندارد. اما محمد بن سلمان با تظاهر به وجود چنين اتحادي، مي تواند قصد واقعي خود را دنبال کند.
به عنوان مثال، قطر با پشتيباني از اخوان المسلمين مصر، از نقطه نظر عربستان سعودي بسيار دور مي شود. يک مقام ارشد عربستان طي مصاحبه اي گفت، موضوع همچنين بر سر تقابل و برخورد "منيت ها" مي باشد: محمد بن سلمان جوان مي خواست به همتاي خود شيخ تميم، امير ٣٨ ساله قطر، تفهيم کند که بهتر است با قدرت برتر منطقه در نيفتد.
بنا بر اين از نزديک شدن (قطر) به ايران به عنوان ابزاري براي به زانو درآوردن يک مخالف ناخوشايند استفاده مي شود. اما اين پروژه تا کنون شکست خورده است: بهترين مثال، انتقال ٢٢٢ ميليون يورويي نيمار، فوتباليست برزيلي بارسلونا به باشگاه فرانسوي پاري سن ژرمن است که از سال ٢٠١١ متعلق به سازمان سرمايه گذاري قطر مي باشد. اين قرارداد بزرگ که با پول قطر امکان پذير شد، پيامي از سوي امير قطر به جهان و به خصوص عربستان سعودي بود، مبني بر اين که آنها تحت فشار عربستان تسليم نخواهند شد.
لبنان
جديدترين مرکز مناقشه در سياست منطقه اي عربستان سعودي، لبنان است. سعد حريري، نخست وزير سني مذهب اين کشور به طور ناگهاني استعفا داد. اين واقعيت که او استعفاي خود را در رياض، پايتخت عربستان سعودي اعلام کرد، اين احتمال را تقويت مي کند که عربستان سعودي او را مجبور به انجام اين کار کرده است. هر چه باشد، او به عنوان فردي مطلوب عربستان سعودي در نظر گرفته شده و ارتباطات تجاري نزديکي با اين کشور داشت.
اما حتي در اينجا نيز، عامل مهار ايران نقش مهمي بازي مي کند: شبه نظاميان شيعه حزب الله که مهم ترين متحد عربي ايران به شمار مي روند، بخشي از دولت وحدت ملي در لبنان به رياست حريري بودند. وي مدت کوتاهي قبل از استعفاي خود با مشاور امنيتي [آيت ا...] علي خامنه اي، رهبر انقلاب ايران ملاقات کرده بود که به احتمال در رياض به عنوان توهين و بي احترامي تلقي شد. حريري در بيانيه خود ايران و حزب الله را متهم کرد لبنان را گروگان گرفته اند و اعلام کرد نگران جان خود است - همچنين بسياري از لبناني ها بر اين باورند که فشار عربستان در پشت اين اظهارات تعجب آور قرار دارد. محافل دولتي لبنان اکنون حتي بر اين گمان هستند که حريري در عربستان دستگير شده و زنداني شده است.
با تأييد ترامپ
علاوه بر موارد فوق، بايد به سخنان تند و شديد اللحن وزير مشاور در امور کشورهاي عربي حوزه خليج [‌فارس] خطاب به حزب الله که آن را با دولت لبنان يکي مي داند، توجه داشت. هدف اين رويکرد بي اعتبار کردن شبه نظاميان شيعه و همچنين ايران است. برخي ناظران حتي مي گويند محمد بن سلمان قصد دارد اسرائيل را عليه حزب الله تحريک کند تا در صورت امکان به دو هدف خود برسد: از يک طرف مي تواند نزديک ترين متحد ايران (در کنار بشار اسد، رئيس جمهور سوريه) در جهان عرب را از صحنه حذف کند و از سوي ديگر، نفوذ ايران به طور قابل توجهي تضعيف خواهد شد. اما براي لبنان و کل منطقه، چنين راهبريد فاجعه بار خواهد بود.
مثل يک عنکبوت در تار خود
محمد بن سلمان در موضع و خط مشي ضد ايراني خود از سوي دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا نيز تشويق و تحريک مي شود: آمريکا همواره مهم ترين متحد عربستان سعودي بوده است. اکنون نيز هر دو طرف در مقابله و خصومتي افراطي با ايران متفق القول هستند. ترامپ طي اولين سفر خارجي خود به رياض در ماه مي، اين نکته را به طور کامل روشن ساخته بود. اين ديدار مانند چک سفيد امضايي براي دولت عربستان سعودي بود تا با شدت و تندي بيشتري عليه ايران و شرکاي آن عمل کند؛ تنها چند هفته بعد، بحران قطر آغاز شد.
اما محمد بن سلمان بازي خطرناکي را به پيش مي برد. او مي خواهد مانند يک عنکبوت عمل کند و سر تارها را در شبکه اي متشکل از يمن، قطر و لبنان به اين سو و آن سو بکشد، اما بيش از پيش در تارهاي تنيده خود به دام مي افتد. به جاي تضعيف ايران، اين دشمن ديرينه از اقدامات بدون فکر و بدون برنامه ريزي عربستان سعودي بهره مي برد. اين نکته را مي توان به خوبي در يمن مشاهده کرد، جايي که نفوذ ايران پس از مداخله عربستان سعودي به طور قابل توجهي افزايش يافته است. اين موضوع همچنين در بحران قطر مشهود است، جايي که نزديک بودن ادعايي روابط ميان امارات و ايران به يک "پيشگويي درست از آب درآمده " تبديل شده است. اين گونه اقدامات در لبنان نيز مي تواند حزب الله را در ميان مدت تقويت کند.
در سياست داخلي کشور، ممکن است محمد بن سلمان بتواند از اين طريق قدرت خود را تضمين کند: با کمک کليشه دشمن ايراني او موفق شده يک ذهنيت تحت محاصره بودن کشورش را ايجاد کند، همه را با خود همراه کند و خود را به عنوان سدي بي چون و چرا در برابر تهديدات خارجي جلوه دهد. اين موضوع که چنين کاري نيازمند تداوم بحران است، بخشي از طرح وي مي باشد. در عربستان سعودي گفته مي شود: همه چيز در دوران محمد بن سلمان امکان پذير است. در حال حاضر اين سخن بيشتر مانند يک تهديد به نظر مي رسد تا يک وعده.

 

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۷۲۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونالدو مغلوب پرنده سعودی شد!

دارنده 5 توپ طلای بهترین بازیکن دنیا تسلیم بازیکن سعودی شد و در رده دوم بهترین بازیکنان لیگ عربستان ایستاد.

به گزارش فارس، سالم الدوسری، مهاجم ملی پوش الهلال با کسب امتیاز 7.91 بالاتر از کریستیانو رونالدو بهترین بازیکن لیگ عربستان انتخاب شد.

الدوسری مرد سال 2023 آسیاست و با به ثمر رساندن 65 گل بهترین گلزن سعودی تاریخ الهلال به شمار می‌آید.

دستمزد سالیانه رونالدو 200 میلیون یورو است و تقریبا 20 برابر دستمزد الدوسری (10 میلیون یورو) است.

مهاجم تیم ملی عربستان را بسیاری با گل تماشایی در جام جهانی 2022 قطر به یاد دارند.

ستاره الهلال بعد از گلزنی شادی گل خاصی دارد و پشتک می زند به همین خاطر به «پرنده» شهرت دارد.

براساس گزارش سایت سوفا اسکور، رونالدو با وجود به ثمر رساندن 29 در لیگ عربستان صدرنشینی در لیست بهترین گلزنان اما «الدوسری تاثیرگذارتر از ابرستاره پرتغالی ظاهر شد».

سایت سعودی اسپورت می نویسد که الدوسری با به ثمر رساندن 16 گل در مراحل حذفی لیگ قهرمانان آسیا «بهترین گلزن تاریخ عربستان در این تورنمنت» شد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: باشگاه های عربستانی به دنبال کاپیتان منچستریونایتد همسر طارمی مانع انتقال او به لیگ عربستان شد؟

دیگر خبرها

  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • رونالدو مغلوب پرنده سعودی شد!
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان