Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@02:50:07 GMT

«اربعین ۹۶» ضعف‌هاوقوت‌ها/همراهی زوار و مردمی که سنگ تمام گذاشتند

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۷۰۳۷۵

«اربعین ۹۶» ضعف‌هاوقوت‌ها/همراهی زوار و مردمی که سنگ تمام گذاشتند

‍‍‍‍‍‍

پرونده اربعین ۹۶ در حالی با بازگشت زائران بسته می‌شود که مسئولان از آسیب‌شناسی فعالیت‌ها می‌گویند و سنگ تمام مردم و همراهی زوار موضوعی است که همه به آن اذعان دارند.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: آخرین زائران اربعین هم این روزها در حال بازگشت به کشور هستند، تعدادی هم هنوز در عتبات عالیات هستند و می‌خواهند از فرصت روزهای آخر صفر استفاده کنند، مجموعه فعالیت‌های دستگاه‌های مختلف روزهای پایانی خود را می‌گذراند تا پرونده اربعین ۹۶ هم به زوری بسته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبدالرضا رحمانی فضلی از فعالیت بیش از ۲۰ دستگاه در برگزاری مراسم اربعین امسال خبر داده است، دستگاه‌هایی که در قالب کمیته‌های مختلف ساماندهی شده و دبیر ستاد اربعین از ارزیابی فعالیت آن‌ها خبر داده است. هرچند که مراسم اربعین امسال در کمال امنیت و مشکلات کمتری نسبت به سال‌های گذشته برگزار شد اما بررسی فعالیت‌ها کمک می‌کند که هرساله بر توفیقات متولیان در خدمت‌رسانی به زوار افزوده شود.

آسیب‌شناسی فعالیت‌ها؛ نقاط ضعف و نقاط قوت

در این راستا متولیان در ستاد مرکزی اربعین از بررسی نقاط ضعف و قوت این فعالیت‌ها خبر داده‌اند.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور که روز گذشته به مرزهای مهران و خوزستان سفرکرده بود به برخی از مشکلات و نقاط قوت اشاره‌کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که سال قبل داشتیم، بحث خروج زائران بدون ویزا بود که آن‌ها قصد داشتند بدون مدارک به کشور عراق سفر کنند ولی امسال این موضوع اصلاً اتفاق نیفتاد و نیروهای فراوانی در این خصوص زحمت کشیدند تا مدارک به‌سرعت در اختیار زائران برای سفر قانونی به عراق قرار گیرد. صدور ویزای انفرادی هم از کارهای خوبی بود که امسال صورت گرفت.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

سال آینده قصد داریم به استفاده از تجربیات امسال و سال‌های قبل، برنامه‌ریزی بهتری داشته باشیمرحمانی فضلی بیان کرد: این عملیات انتقال و اعزام زائران، تجربه گران‌سنگ و باارزشی برای ما بود و امیدواریم در سال‌های آینده بازهم شاهد کاهش مشکلات اعزام زائران باشیم. سال آینده قصد داریم به استفاده از تجربیات امسال و سال‌های قبل، برنامه‌ریزی بهتری داشته باشیم به‌خصوص اینکه برای سال‌های آینده مشکل گرمای هوا را نیز خواهیم داشت.

عدم بازگشایی مرز خسروی از دیگر مسائلی بود که طی امسال بارها مطرح و درنهایت بی‌نتیجه ماند. رحمانی فضلی در این رابطه هم گفته است: امسال تلاش‌های خوبی برای بازگشایی دو مرز چیلات دهلران و خسروی کرمانشاه شد اما متأسفانه علیرغم مصوبه‌هایی که با کشور عراق داشتیم، این دو مرز باز نشد و مذاکرات را برای بازگشایی این دو مرز در ایلام و کرمانشاه ادامه خواهیم داد تا به زودی این دو مرز بازگشایی شوند.

 محسن نظافتی مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت هم در این رابطه گفته است: از اول شهریورماه که ثبت‌نام را شروع کردیم تا بیستم آبان ماه، نزدیک به ۸۰ روز عملیاتی پر از تلاش بی‌وقفه و بدون تعطیلی و شبانه‌روزی انجام دادیم.

وی با اشاره به آسیب‌شناسی که در سال گذشته بعد از اربعین شروع شد، یادآور شد: با حضور تمام مسئولین و دست‌اندرکاران آسیب‌شناسی را انجام دادیم و اشکالاتی مشخص شد و از آن جمله بحثی که به ما مرتبط بود ویزا بود.

نظافتی ادامه داد: بحث این بود که ویزای مانیفستی علیرغم سرعت خوبی که در صدور دارد ولی در هنگام رفت‌وبرگشت خیلی اثر نامطلوبی را روی نامنظمی مرز و همچنین در گیت‌های خروجی و ورودی دارد. جدایی‌های افراد که در یک مانیفست هستند نگران‌کننده بود.

صدور ویزاهای انفرادی جزو برگ‌های برنده امسال و یکی از عوامل بزرگ نظم دهی بود و کار خیلی خوبی بود که انجام شدمدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت ادامه داد: با مسئولین در عراق چندین جلسه مذاکرات از طریق وزارت کشور، وزارت امور خارجه و دیگر دوستان برگزار شد و خوشبختانه پذیرفتند و ما هم باورمان نمی‌شد که این کار را انجام می‌دهند چون واقعاً صدور ۲میلیون و ۳۵۰ هزار روادید انفرادی کار سختی بود ولی با تمام افت‌وخیزهایی که داشت این کار جزو برگ‌های برنده امسال و یکی از عوامل بزرگ نظم دهی بود و کار خیلی خوبی بود که انجام شد و به‌عنوان یکی از دستاوردها محسوب می‌شود.

وی کارهای زیرساختی که در مرزها انجام‌شده را به‌عنوان دستاورد دیگر برشمرد و گفت: جاده‌ها عریض شد، برق‌کشی صورت گرفت و آب‌رسانی کردند و امسال واقعاً در ایران هم به‌خوبی می‌توانستید موکب‌های مردمی را ببینید.

مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت به یکی از اشکالاتی که باید در اربعین ۹۷ به آن توجه ویژه شود، اشاره و عنوان کرد: یکی از مسائل مورد تأکید زائران توجه به امور فرهنگی است و این یکی از نقاط ضعف همه ما است.

مجید آقابابایی دبیر ستاد مرکزی اربعین هم با اشاره به آغاز آسیب‌شناسی فعالیت‌های اربعین امسال گفته است: کار بررسی نقاط ضعف و قوت بعد از پایان ورود زوار به کشور آغاز خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین موضوع ما برای مراسم اربعین سال آیند در حوزه تقویت بسترهای زیرساختی و تعامل برای رفع مشکلات با کشور عراق است، گفت: در مورد اربعین ۹۶ تازه با پایان ورود زائرین آسیب‌شناسی موضوع از منظر آسیب‌هایی که بوده، تغییرات و نقاط ضعف و قوت انجام خواهد شد.

برنامه‌ریزی برای اربعین ۹۷ با سرعت خیلی زیادی نسبت به امسال شروع خواهد شددبیر ستاد مرکزی اربعین ادامه داد: برنامه‌ریزی برای اربعین ۹۷ با سرعت خیلی زیادی نسبت به امسال شروع خواهد شد. در آسیب‌شناسی که قرار است انجام بگیرد از نظرات همه مردم با توجه به سامانه‌ای که دوباره اعلام می‌کنیم، استفاده خواهیم کرد تا بتوانیم اشکالات را در مسیر کمتر کنیم.

وی افزود: امسال دوستان ما در اوج خروج زائرین برای اربعین به نسبت سال قبل بسیار کمتر درگیر بودند و به‌نوعی استرس آن‌ها کمتر بود. برنامه‌ریزی خوبی که از سال قبل شروع‌شده بود ان‌شاءالله ادامه خواهد داشت و مهم‌ترین بستر ما زیرساختی است و تعاملی که با دولت عراق خواهیم داشت در دستور کارمان قرار خواهد گرفت.

تلاش‌های پلیس

و اما در طول ایام منتهی به اربعین و بعدازآن یکی از نهادهایی که بیشترین فعالیت را داشت نیروی انتظامی بود. سردار محسن فتحی زاده فرمانده قرارگاه اربعین نیروهای مسلح با یادآوری اینکه نیروی انتظامی به‌صورت مستقیم درگیر عملیات اربعین بود بیان کرد: امسال با همت و عزمی که ملت عزیزمان داشتند در سطح ملی و منطقه‌ای کار بسیار بزرگی انجام شد.

وی با بیان اینکه اربعین امسال مثال‌زدنی بود، افزود: مراسم امسال و فعالیت‌ها قابل‌مقایسه با سال‌های گذشته نبود. خوشبختانه عملیات امسال را بدون کمترین مشکلی به پایان رساندیم و در روزهای آخر هستیم.

حدود ۳۰ هزار نفر از کارکنان نیروی انتظامی در عملیات اربعین حضور داشتندسردار فتحی زاده با یادآوری اینکه حدود ۳۰ هزار نفر از کارکنان نیروی انتظامی در عملیات اربعین حضور داشتند، مجموع عملکرد و فعالیت‌های انجام‌شده را افتخاری برای نظام و کشور دانست.

و اما آخرین وضعیت مرزها و محورهای منتهی به پایانه‌های مرزی حکایت از ترافیک روان و رفع محدودیت‌های ترافیکی دارد.

 معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا هم شامگاه شنبه گفته بود که ۸۵ درصد خودروها از پارکینگ‌ها خارج‌شده‌اند و قطعاً این آمارها تا امروز یکشنبه افزایش داشته است.

رئیس پلیس‌راه کشور هم از برداشته شدن محدودیت‌های ترافیکی خبر داده و گفته است: شرایط از بعدازظهر گذشته مناسب‌تر شده و محدودیت برای خودروهای سنگین و ترددهای بومی به شرایط عادی بازگشته است. همچنین محور ایلام به مهران از ساعت ۱۶ بعدازظهر شنبه دوطرفه شد ترددها در آن به حالت عادی بازگشت.

کاهش تصادفات

همچنین به گفته سردار محمدحسین حمیدی رئیس پلیس‌راه کشور در سال جاری علی‌رغم افزایش سفرها، شرایط ترافیکی مناسب بوده و حوادث  کاهش‌یافته است. موضوعی که وزیر کشور هم آن را تأیید کرده و از کاهش ۶۷ درصد تصادفات فوتی خبر داده است.

رحمانی فضلی گفته است: در مراسم اربعین امسال نسبت به سال قبل ۶۷ درصد تلفات ما کاهش یافت به همین دلیل لازم است از کلیه نیروهای انتظامی در این زمینه تقدیر و تشکر کرد. ۶۰ درصد زخمی‌ها و ۵۰ درصد تصادفات نیز امسال نسبت به سال قبل کاهش یافت.

استمرار خدمات‌دهی

به‌رغم پایان یافتن مراسم اربعین اما با توجه به حضور زائران در کشور عراق و در مسیر برگشت همچنان ارائه خدمات ادامه دارد. مصطفی محمدیون دبیر کل جمیعت هلال‌احمر کشور با بیان اینکه هلال‌احمر در دو بخش داخل خاک کشور و داخل خاک عراق فعالیت داشت گفت: فعالیت در خاک عراق تا هفته آینده ادامه دارد.

وی ادامه داد: مراکز و درمانگاه‌های این نهاد در مسیر نجف به کربلا  فردا به دلیل عدم حضور زائران تعطیل می‌شود ولی درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های نجف و کربلا همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. در داخل کشور هم قرارگاه‌های مرزی که در مهران و مرزهای خوزستان مستقر هستند تا زمان اعلام استانداران در خدمت زائران هستند و تا آخرین زائر را خدمت‌رسانی می‌کنند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات هم گفته است: امسال نزدیک به سه میلیون نفر را برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی کردیم و فضای اسکان ایجاد کردیم بدون اینکه یک ریال از زائران گرفته شود و بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار وعده‌غذا توزیع شد.

وی بازسازی عتبات عالیات با استفاده از مشارکت‌های مردمی را تجربه بسیار ارزشمند و موفقی دانست و ادامه داد: تجمیع نذورات مردمی باعث شد تا روند بازسازی بسیار خوب پیش برود و با کمک‌های مردم توانستیم حرم امام علی(ع) را ۲۰ برابر توسعه دهیم که در قالب پروژه صحن حضرت زهرا (س) انجام شد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با اشاره به اینکه این صحن هم‌اکنون تا ۷۰ هزار نفر قابلیت اسکان زائران را دارد عنوان کرد: برای این تعداد سرویس‌های بهداشتی، حمام و جای خواب مناسب هم در نظر گرفته‌شده است. در کربلا هم صحن عقیله  نزدیک به ۱۴ برابر حرم سیدالشهدا را توسعه می‌دهد که این پروژه هم از یک سال قبل آغازشده است.

حادثه تروریستی موفقیت‌آمیز نداشتیم

برگزاری مراسم اربعین بدون هیچ حادثه امنیتی از دیگر دستاوردها در این حوزه بود که وزیر اطلاعات کشورمان این موضوع را مورد تأیید قرار داد و از همکاری گسترده دستگاه اطلاعاتی ایران و عراق در این زمینه تقدیر کرد.

سردار سید مجید میراحمدی رئیس ستاد اربعین نیروهای مسلح هم به حوزه‌های امنیتی و اقدامات تروریستی اشاره و تصریح کرد: با عنایت خداوند تاکنون شاهد هیچ‌گونه اقدام موفقیت‌آمیزی در این زمینه نبوده‌ایم.

سردار میراحمدی با تأکید بر اینکه این بدان معنا نبوده که جریان‌های تروریستی بنا بر انجام عملیات نداشتند، افزود: این گروه‌ها تلاش زیادی برای انجام اقدامات کور داشتند ولی با اشراف اطلاعاتی و اقدامات مختلف از سوی طرف عراقی و کمک‌های مستشاری جمهوری اسلامی ایران خوشبختانه شاهد هیچ‌گونه اقدام تروریستی نبودیم، ان‌شاءالله در یکی دو روز آینده و همچنین در روزهای بعدی نیز شاهد نباشیم.

ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق هم در سخنانی  با بیان اینکه تاکنون مشکل خاصی نداشته‌ایم، اظهار کرد: پیش‌بینی‌های لازمی که شده به لطف خدا، همه محقق شده است. هم در بحث امنیت و کرامت زوار، هم در بحث اسکان، تغذیه، برپایی موکب‌ها و حمل‌ونقل آن‌ها مشکل خاصی نبود.

دست‌مریزاد به مردم

و اما نمره عالی را مردم در اربعین امسال گرفتند، مردمی که برای خدمت به زائران هر آنچه در توان داشتند در طَبَق اخلاص گذاشتند؛ هم ملت بزرگ ایران و هم مردم مهمان‌نواز عراق که پذیرایی آن‌ها از زوار جای تشکر دارد.

حجت‌الاسلام قاضی عسگر نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت به مشارکت بسیار خوب مردم در اربعین امسال با مسئولان اشاره‌کرده و گفته است: برپایی مواکب زیاد در داخل کشور و در مسیرهای منتهی به مرزهای خروجی از نقاط قوت مراسم امسال بود. این موضوع از نکات مهمی است که نشان‌دهنده فرهنگ‌سازی در این زمینه بوده که مردم ایران نیز همانند مردم عراق میزبان و پذیرای زائران اربعین حسینی هستند.

حتی در پیاده‌روی جاماندگان از اربعین هم مردم درهای خانه خود را باز گذاشته بودند مانند ایلام و عراق محسن نظافتی هم در این رابطه گفته است: حتی در پیاده‌روی جاماندگان از اربعین هم مردم درهای خانه خود را باز گذاشته بودند مانند ایلام و عراق و دقیقاً فضای لب مرز را ما در مسیر راهپیمایی ۱۴ کیلومتری داشتیم، یعنی اربعین دارد خودش را کم‌کم به‌عنوان یک حرکت بزرگ در مقابل اسلامی که تابه‌حال با دسیسه‌های غرب و صهیونیست‌ها و تکفیری‌ها نشان داده می‌شود، رخ می‌نماید.

وی با یادآوری اینکه اگر روی این مسئله کار رسانه‌ای برون‌مرزی شود، واقعاً آثار تخریبی آنچه دشمن از اسلام به نمایش گذاشت را ان‌شاءالله در اذهان مردم زایل خواهد کرد، ادامه داد: امسال در جمع‌بندی، مردم امتیاز بالاتری را نسبت به مسئولین آوردند، زوار نیز واقعاً مدیریت کردند و مسئولان را قبول داشتند و به توصیه‌ها ازجمله مدیریت در زمان رفت‌وبرگشت، فرآیند خروج از مرزها و سایر موارد توجه کردند.

رحمانی فضلی وزیر کشور هم از مردم خوب دو استان ایلام و خوزستان که میزبان‌های اصلی این مراسم در مرزهای کشور بودند، تشکر کرد.

فعالیت رسانه‌ها

امسال هم رسانه‌های مختلف اعم از رسانه ملی به‌ویژه رادیو اربعین، خبرگزاری‌ها و مطبوعات نقش مؤثری در انعکاس رویداد جهانی اربعین داشتند. در این میان خبرگزاری مهر با راه‌اندازی صفحه اختصاصی برای اربعین، اعزام خبرنگاران و عکاسان به کشور عراق، حضور رابطان خبری در مسیر پیاده‌روی، نجف، کربلا، کاظمین و سامرا، ایجاد ستادهای خبری در مرزهای ایلام، کرمانشاه و خوزستان و همچنین تشکیل تیم پشتیبانی کار پوشش همه‌جانبه اخبار پیاده‌روی اربعین را انجام داد.

حجت‌الاسلام سید علی قاضی عسگر نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت در رابطه با فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای در اربعین امسال گفته است: امسال نسبت به سال گذشته در این حوزه رشد چشمگیری را شاهد بودیم. این رشد هم در جهت معرفت افزایی و هم در ابعاد مختلف که از سال‌های گذشته خلأ آن‌ها حس شده بود، صورت گرفت چراکه می‌خواستیم اربعین به سمت تعمیق فرهنگ حسینی و معرفت افزایی حرکت کند.

حجت‌الاسلام نجف نجفی روحانی نماینده بعثه مقام معظم رهبری در عراق با اشاره به نقش تأثیرگذار رسانه در انتقال پیام عاشورا، گفت: رسالت رسانه‌ها و خبرنگاران مسلمان با توجه به شرایط موجود سخت و خطیر است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۷۰۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۲ هزار مترمربع کف پوش در پایانه مرزی مهران احداث می شود

تین نیوز

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ایلام گفت: ۱۲ هزار مترمربع کف پوش محوطه پایانه مرزی مهران با اعتباری بالغ بر ۲۲۰ میلیارد ریال احداث می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، سید زاهدین چشمه خاور اظهار کرد: با توجه به سهولت تردد در مرز بین المللی مهران هرساله حجم زیادی از زوار از این مرز تردد می کنند و در ایام اربعین حسینی نیز که اجتماع بزرگ مسلمانان شکل می گیرد، مرز مهران همواره کانون تردد زوار بوده است.

چشمه خاور افزود: سال گذشته با وجود گرمای بالای ۵۰ درجه ای حتی یک مورد گرمازدگی زوار رخ نداد، در داخل پایانه مرزی نیز با نصب مه پاش ها، دمای هوا در این نقطه تا خروج کامل زوار به ۳۸ درجه رسید که رضایتمندی زوار را به دنبال داشت.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در پایانه مرزی مهران، یادآور شد: احداث سایبان کانال سرد در محوطه پایانه مرزی انجام شد، در حال حاضر مشغول احداث ۲ سایبان دیگر در داخل محوطه هستیم.

چشمه خاور بیان کرد: سال گذشته ظرف مدت ۲۵ روز پنج هزار مترمربع سایبان در پایانه مرزی مهران احداث شد که امسال هم ادامه این کار توسط پیمانکار شروع خواهد شد.

وی اضافه کرد: کارهای اضطراری در داخل محوطه پایانه مرزی مهران انجام شد که امسال طرح اجرای کف پوش محوطه این پایانه به صورت دائمی به طول ۱۲ هزار مترمربع به پیمانکار واگذار خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ایلام ادامه داد: انعقاد قرارداد ۴۷۰ میلیارد ریالی جهت نصب ۷۲ دوربین در پایانه، انعقاد قرارداد حوزه راه های ایلام مهران، مهران دهلران و حوزه شهرستان ملکشاهی به اعتبار یک هزار و ۸۰ میلیارد ریالی و انعقاد قرداد خط کشی ۲۰۰ میلیارد ریالی در دست اقدام است.

چشمه خاور بیان کرد: تبدیل و تثبیت سایبان های قارچی که به صورت موقت در سال گذشته ایجاد شده بود نیز به سایبان دائم در حال انجام است.

وی به اقدامات انجام شده در پایانه برکت نیز اشاره کرد و گفت: یک سایبان از در ورودی تا مرکز پایش به شکل سازه فضایی با دهانه ۳۸ متر احداث خواهد شد که پیمانکار آن نیز مشخص شده است.

چشمه خاور افزود: در بحث نصب دوربین های تشخیص چهره نیز قرارداد ۴۷۰ میلیارد ریال با پیمانکار برای نصب ۷۲ دوربین منعقد شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ایلام یادآور شد: بخشی از فاضلاب پایانه برکت تعویض شده و برای جلوگیری از تجمع آب های سطحی کانال های هدایت آب در حال احداث است.

لازم به ذکر است؛ با حضور معاون وزیر و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، مدیران کل ستادی و مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان های مرزی و معین به منظور تسهیل در تردد زائران اربعین در محورهای مواصلاتی کشور به میزبانی استان ایلام در پایانه مرزی مهران برگزار شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • مشکلات ۴۱۲ نقطه حادثه خیز پرتصادف مرتفع شد/ پیش‌بینی ۴ میلیون زائر برای اربعین امسال
  • اعزام ریلی زائران به عتبات عالیات از استان مرکزی
  • لزوم بهره گیری از تمام ظرفیت‌ها برای اعزام زائران اربعین از مرکزی
  • فعالیت ۲۹ موکب همدان در ایام اربعین در نجف و کربلا
  • راه سنجش موفقیت هر مجموعه مشارکت مردم در فعالیت‌های آن است
  • آزمون استخدامی شوراهای حل اختلاف امسال برگزارمی‌شود
  • اولین فرزندان مرکز ناباروری ساوه پا به عرصه هستی گذاشتند
  • آزمون استخدامی شورا‌های حل اختلاف امسال برگزارمی‌شود/ مختومه شدن ۴.۵ میلیون پرونده در ۱۴۰۲
  • آزمون استخدامی شوراهای حل اختلاف امسال برگزارمی‌شود/ مختومه شدن ۴.۵ میلیون پرونده در ۱۴۰۲
  • ۱۲ هزار مترمربع کف پوش در پایانه مرزی مهران احداث می شود