Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرج - خودروی فوریت‌های خدمات اجتماعی این روزها در خیابان‌های کرج دیده می‌شود، وَنی که ترس ندارد ولی همه با تعجب براندازش می‌کنند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - مصطفی فراغت: باورِ اشتباه و پسرکی که همه خاطراتش را زیر بغل گرفت و تا انتهای ترس، دَوید. گریخت تا شاید «امید» را زنده نگه دارد. گریخت تا تَنِ «آزادی» را در سینه‌اش لمس کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید گریخت تا چشمِ امید باشد هنوز، چشم امیدِ پدری که وا داده، یا مادری که به پایِ پدر نشسته است.

 سه تا بودند، با جثه‌هایی کوچک و چهره‌هایی رنج کشیده، با لباس‌هایی پاره و  چروکیده، آن یکی دوید اما دو تایِ دیگر مردانه ایستادند، انگار از بس دویده بودند دیگر نایِ فرار نداشتند، اصلا تا کجای این زندگیِ عریض و طویل باید دوید؟ تا کجای این زندگی بی در و پیکر باید به آب و آتش زد؟ لبخند زدند و نزدیک شدند، انگار گیر افتاده باشند، شاید هم پناه آوردند؛ «دوستم تا ماشین شما رو دید فرار کرد، فک کرد ماشینه بهزیستیه، تهران کار می کنه فک کرد اومدید بگیریدش».

خیابان ششم گوهردشت، ساعت شانزده، اولین ماموریت آمبولانس فوریت‌های خدمات اجتماعی، برای خودمان هم عجیب بود چه اتفاقی قرار است بیافتد و  چه چیزهایی را باید ببینیم و پایِ دردها و رنج‌های چه کسانی باید بنشینیم.

همایون اولین نفری بود که پا پیش گذاشت و با رویی گشاده به سمتمان آمد. بدون ترس و بدون فرار، از درآمدش گفت و از اینکه درس را رها کرده؛ می گفت؛ «اگه شرایطی پیش بیاد دوست دارم دوباره درس بخونم، علاقه دارم».

همایون از پدرش هم گفت؛ «پدرم خونه خوابیده و توانایی کار کردن نداره، تصادف کرده، تو دست و پاش پلاتین گذاشتن، چشمِشم نمی‌بینه».

گوهردشت پاتوقِ همایون و دوستانش است، تا ساعت ۱۱ شب‌کار می‌کنند و بعد می روند خانه.

از فوتبال پرسیدم و بی‌تفاوتی‌اش به استقلال و پرسپولیس، گفت؛ «هر کدومشون خوب بازی کنن طرفدار اون تیمم». اما آرزوی همایون؛ «سایه پدر مادرم بالاسرم باشه، دیگه هر چی خدا بخواد» و سؤال پایانی که از همایونِ ۱۵ ساله پرسیدم، میدونی کارِ  فوریت‌های خدمات اجتماعی چیه؟ «نه، اولین بارِ تو کرج می‌بینم».

همه نگاه‌ها تقریباً مثلِ هم بود، سرتاپای خودرویِ فوریت‌های خدمات اجتماعی شهرداری کرج را با «تعجب» برانداز می‌کردند. برایشان ناآشنا بود و چشمشان به چنین وَنی که در خیابان راه بیافتد و آموزش بدهد و آگاه‌سازی کند عادت نداشت، مثل خانمی با ماشینِ مدل‌بالا که کنارمان ترمز زد و ایستاد؛ «آقا این فوریت‌های خدماتِ اجتماعی یعنی چی، کارش چیه؟»

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری کرج از شروع به کارِ  خودروهای فوریت‌های خدمات اجتماعی در کرج خبر داد و به خبرنگار مهر گفت: گشت زنی خودروهای خدمات اجتماعی از روز گذشته در شهر کرج آغاز شده است.

سید علی‌اکبر میر وکیلی اظهار کرد: به همت مدیریت شهری سه دستگاه خودروی گشت اورژانس اجتماعی ازاین‌پس در سطح شهر کرج حضور دارند و به‌صورت فعال ضمن رصد آسیب‌ها و معضلات، اقدامات موردنیاز را آگاهی بخشی و ساماندهی می‌کنند.

وی با اظهار امیدواری از اهتمام ویژه‌ای که به حل معضلات اجتماعی در شهر کرج وجود دارد، گفت: معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری کرج با همکاری و همراهی مدیریت شهری اقدامات بسیار مناسبی را درزمینهٔ اجتماعی آغاز کرده که این امیدواری ایجادشده در آینده‌ای نزدیک علاوه بر کاهشِ معضلات و مشکلات اجتماعی، نشاط و سلامتی شهروندان نیز افزوده شود.

معاون شهردار  با اشاره به رویکرد متفاوت مدیریت شهری در توجه به‌سلامت اجتماعی و اجرای مناسب برنامه‌ها برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در سطح شهر، گفت: گشت فوریت‌های خدمات اجتماعی درزمینهٔ های گوناگون مانند کودکان کار، معتادان متجاهر، زنان بد سرپرست و بی‌سرپرست، متکدیان و جمع‌آوری بی‌خانمان‌های سطح شهر و ارجاع آن‌ها به مراکز حمایتی (مدد سرا و سامان سرا) ایجادشده و امیدواریم بتوانیم اتفاقات مطلوبی را در سطح شهر رقم بزنیم.

افزایش ناهنجاری یعنی نشانه‌ای از وجود بحران که این مهم، نظم اجتماعی را تهدید می‌کند

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری کرج نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ایجاد مراکز تخصصی «سامان سرا» و «مدد سرا»  ویژه آقایان و بانوان در کرج، گفت: علاوه بر این‌ها سه دستگاه خودروی گشت خدمات اجتماعی نیز از روز گذشته فعالیت خود را در کرج آغاز کرده است. 

 احمد خیری با اشاره به سیاست‌های جدید مدیریت شهری در موضوعات مختلف به‌ویژه موضوعات اجتماعی، اظهار کرد: با توجه به نگاه ویژه‌ای که نسبت به حل آسیب‌های اجتماعی وجود دارد، برای رفاه حال بیشتر شهروندان مراکز تخصصی خدمات اورژانسی و اجتماعی در شهر کرج نیز ایجادشده است. 

وی بابیان این‌که آسیب‌های اجتماعی به‌عنوان اموری که نظم عمومی جامعه را برهم می‌زنند بسیار حائز اهمیت هستند، افزود: افزایش ناهنجاری یعنی نشانه‌ای از وجود بحران که این مهم، نظم اجتماعی را تهدید می‌کند.

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری کرج، بیان کرد: با توجه به روند افزایشی و اهمیت موضوع آسیب‌های اجتماعی بدون شک برای کاهش آن نیاز به تفکر جامع‌تری است.

به گزارش خبرنگار مهر، رشد حاشیه‌نشینی در استان البرز به‌ویژه کلان‌شهر کرج که بار معضلات چهار زندان بزرگ را به دوش می‌کشد باعث به صدا درآمدن زنگ خطر شده است، زنگ خطری که پای وزارت کشور را به بحث آسیب‌های اجتماعی استان البرز بازکرده است، باید دید چه راه‌حل‌هایی ارائه می‌شود تا این کلان‌شهر دو و نیم میلیون نفری کمترین آسیب را متحمل شود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۷۳۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح چهارشنبه‌های اجتماعی در پنج محله گرگان

اسماعیل تیموری گفت: طرح چهارشنبه‌های اجتماعی با همت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری گرگان و با حمایت مدیریت شهری و در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی از امروز در محلات (جامی، شهریار، حافظ، خیام و کیانشهر) گرگان آغاز شد.

او افزود: برگزاری کلاس‌های مشاوره خانواده، فردی، حقوقی و ... که دسترسی مردم به آن‌ها سخت است و همچنین برگزاری کارگاه‌های متعدد در حوزه آسیب‌های اجتماعی از برنامه‌های مربوط به چهارشنبه‌های اجتماعی است.

تیموری ادامه داد: ایجاد غرفه‌های فروش محصولات صنایع دستی و همچنین برگزاری جشن هزار نفری از دیگر برنامه‌های چهارشنبه‌های اجتماعی است.

او گفت: چهارشنبه‌های اجتماعی در قالب ۴۶ محله و در ۱۲ مرحله تا پایان سال برگزار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • برقراری بیش از ۴۶ هزار تماس با اورژانس اجتماعی البرز
  • اجرای طرح چهارشنبه‌های اجتماعی در پنج محله گرگان
  • حکایت تسنیم از دانش‌آموزانی که رنج علم دارند + فیلم
  • تفاهم نامه ارائه خدمات رونشناختی در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کارگران امضا شد
  • قزوین پایلوت ملی صدور «نسخه اجتماعی» شد
  • بیش از ۴۰ درصد متکدیان، معتاد هستند
  • افزایش تعداد مددسراها و پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت
  • شهرداری به دنبال کاهش آسیب‌های اجتماعی در بهشت زهرا
  • افزایش تعداد مددسرا‌ها و پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت
  • افزایش ۵ برابری بودجه شهرداری بیرجند برای سال ۱۴۰۳