Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-06@03:04:05 GMT

شهروندی یا وابستگی قومی

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۸۵۴۰۸

شهروندی یا وابستگی قومی

هوشنگ عطاپور - مدیرکل سابق فرهنگی اجتماعی استاندار آذربایجان غربی ؛ استان آذربایجان غربی ، جغرافیای انسانی متکثری دارد که آن را به موزائیسمی از فرهنگ ها ، قومیت ها ، دین و مذهب باز می نمایاند. بررسی گذشته ی تاریخی دور و دراز این سرزمین واقعاً متمدن حکایت از همزیستی مسالمت آمیز دوستانه ی اقوام ساکن در آن در حوزه های احتماعی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چرا حوزه اجتماعی؟؟

تفکیک حوزه اجتماعی از حوزه های سیاسی و حاکمیتی مهم است. زیرا ما در گذشته در حوزه های حاکمیتی(قدرت) و سیاسی اختلافاتی بین نخبگان و کنشگران حوزه ی قدرت و سیاست در استان داشتیم و نمی توان از این حقایق تاریخی چشم پوشی داشت ؛ ولی بدون تردید تساهل و مدارای قومی در این استان ، در حوزه اجتماعی قابل تامل است.

به عبارتی دگرپذیری و تعاملات اجتماعی بین اقوام و ادیان استان بدون تنش و همراه با احترام و رواداری بوده است. به همین دلیل هم شهر ارومیه به الگوی رواداری قومی و دینی در کشور اشتهار یافت.

مردم استان آذربایجان غربی علیرغم تفاوت های قومی و مذهبی راه درازی از همزیستی ،هم خویشی ، و تعاملات اقتصادی را طی کرده اند. طوفان های سهمگینی از تنش ها و آشوب های سیاسی را اصحاب قدرت و سیاست ،به تاسی از نسخه های بیگانگان به ویژه انگلیس و روسیه مردم استان سپری کرده اند. اما تعامل و همراهی مردم باعث شده است که همگرایی اجتماعی در استان حفظ شود و امنیت اجتماعی و سیاسی پایداری را شاهد .باشیم.

یکی از دلایل اصلی این پایداری و استمرار امنیت اجتماعی و سیاسی(نرم) روابط متعادل فردیزو گروهی اقوام در سطوح مختلف بوده است که در دادو ستد اجتماعی ،تفاوت ها را به اشتراکات تبدیل کرده و برجستگی عامل اشتراکات را بیش از افتراقات در جامعه متکثر کنونی به رخ کنشگرایان طرفدار واگرایی کشیده است.

بدون شک ،بین اقوام استان تفاوت های فرهنگی و قومی و مذهبی وجود دارد که روح همبستگی اجتماعی ناشی از زندگی در "جغرافیای مشترک و نظامات اداری سیاسی" آنها را به هم به نزدیک نموده است.

اما اکنون نشانه هایی از تزریق عناصر تفرقه و واگیری برای فروکاست و یا اضمحلال این همبستگی اجتماعی را شاهد هستیم که اگر به سرعت به آنها واکنش نشان داده نشود و میدان برای بازی ناجوانمردانه تفرقه افکنان فراهم شود؛شکافرهای سیاسی دوران انتخابات(به ویژه شوراها و مجلس) می تواند به حوزه های اجتماعی نیز کشیده شود و آنگاه مدیریت مصائب پیش آمده به شدت سخت خواهد بود.

تا این جا گفته شد که تاکنون کنش های بین قومی در استان به ویژه شهرهای نقده و ارومیه در حدزه های سیاسی و فصل های انتخاباتی بوده است و ما چالش حادی در حوزه های اجتماعی نداشته ایم.

طبعا کنش های قومی با آمیختگی های سیاسی و رقابتی امری است قابل قبول، که می توان به عنوان دور گذار سیاسی شدن و ورود به جامعه مدنی تلقی کرد و با مدیریت نخبگان سیاسی می توان از این مرحله ،یعنی قومیت گرایی به سوی نفع گروهی و تشکیل جامعه مدنی حرکت نمود.

اما در عرصه های اجتماعی قومیت گرایی به تعارضات فردی شهروندان و بدکردی نهادهای اجتماعی و اداری منجر می شود و جامعه ادغام یافته اجتماعی با هویت های فرهنگی تثبیت شده را به سمت مرزکشی های قومی سوق می دهد که انری خطرناک و در تضاد با امتیت اجتماعی و ملی خواهد بود.

اکنون نشانه هایی از واپس گرایی در حوزه های اجتماعی را شاهد هستیم که کنشگران قومی در تقابل منافع خود؛در تلاش هستند عناصر هبستگی اجتماعی را هدف قرار دهند تا با راه انداختن جنگ های حیدری و نعمتی و تقسیم حوزه های احتماعی استان به ترک و کرد و تعریف منافع و مضار جداگانه به هر کدام از این قومیت ها ؛ کیسه سیاسی خود را پر بکنند و جامعه متحد استان را چتد شقه بکنند‌.

بدون تردید در حوزه های اجتماعی ارائه راهکارهایی که جدایی و انفکاک تعاملات اقوام را تحویز بکند ، امری است غیر مدنی و در تضادرآشکار با روح همبستگی قومی است.

این که در بسامدهای اجتماعی ؛آسیب دیدگان و بزهکاران و بزه دیدگان را برچسب و اتیکت قومی بچسبانیم و بر اساس نرزهای قومی ،به دادخواهی قیام کنیم و تعدادی جوان احساسی به معترضین مجرم تبدیل بکنیم ؛ در واقع فرایندی را شروع کرده ایم که می تواند تفاوت های قومی را به شکاف های قومی تبدیل کند و در جامعه چند دستگی ایجاد کرده و در نهایت مانع جدی توسعه اجتماعی و اقتصادی استان شود.

من به عنوان هم مسلک اصحاب رسانه و سیاست باور دارم باید از جامعه توده و قبیله گرا به سمت جامعه مدنی حرکت کنیم‌. جامعه ای که در آن شهروند بدون تبار و قومش حقوق مورد احترام و قبول دارد و تک -تک شهروندان در قبال رعایت و صیانت از حقوق یکدیگر مسوولیت دارند. یعنی هر رخداد اجتناعی که باعث تضییع حقی از شهروندی شده است ؛باید وجدان هنه ی شهروندان را بیدار بکند. از طرفی خود شهروندان هم مانع از بهره برداری سران قبیله و قوم و قین های خودفرمان و خود انتصاب از آثار رخدادهای اجتماعی بشوند.

شاید گفته شود که استان ما از این مدینه فاضله فرسنگ ها دور است و دیگر استان ها باید شروع بکنند؟

اما من بر این باور هستم که استان ما (آذربایجان غربی) نیازمند همجوشی اجتماعی بر تکیه بر استقرار نهادهای مدنی و توسعه حقوق شهروندی و مدیریت توسعه گرای اجتماعی است.

 

46

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۸۵۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد عابدی ظهر شنبه در حسینیه الزهرا (ع)، حوزه مقاومت بسیج حضرت خدیجه (س) اظهار کرد: نگاه به نامحرم گناه می‌باشد و تیری از تیرهای شیطان می‌باشد و زنان حق ندارند وقتی از منزل خارج می‌شوند خودشان را زینت دهند که خلاف آموزه‌های زن مسلمان و زن مومن است.

حجت الاسلام عابدی افزود: سزاوار نیست کسی که دعای رهروی از زهرا (س) و اهل بیت حضرت محمد (ص) را دارد وقتی از منزل خارج می‌شود بهترین لباس را بزک کردن خود به مردان نامحرم قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است افزود: حرام شرعی بر اساس آموزه‌های قرآن و احادیثی که از طرف اهل بیت وارد شده است و حرام سیاسی به خاطر اینکه دشمنان انقلاب اسلامی می‌خواهند در این سرزمین فتنه به پا کنند و حیای زنان و عفت مردان را از بین ببرند و وقتی بی حجابی و بد حجابی در بین مردم عادی شد اقدام بعدی درباره نظام اسلامی خواهند کرد و به دنبال ترویج و بی بند و باری دیگر می‌شوند.

حجت الاسلام عابدی تصریح کرد: در اثر تبلیغات مسموم دشمنان انقلاب اسلامی که می‌خواهند ایران اسلامی و حیای زن مسلمان را بگیرند و تفکرات غربی و لیبرالی که استکبار جهان حاکم کرده است مقام معظم رهبری چند سال پیش در خصوص شبیه خون فرهنگی و جنگ نرم هشدار دادند که دشمن با جدیت کامل و فحشا و بی بند و باری را در کشور ما راه بیندازد تا انسان‌های ولایی و انقلابی دهانشان بسته شود و حق اعتراض به زنان و مردان بی‌حجاب نداشته باشند.

حجت الاسلام عابدی با بیان اینکه فراجا وظیفه خود را به نحو احسن انجام داده است بیان کرد: دستگاه‌های فرهنگی وظیفه دارند نقش آفرینی کنند و در کنار فراجا قرار گیرند و مبارزه با فساد و بی بند و باری کنند

وی گفت: دستگاه‌های فرهنگی باید پاسخگو باشند در مقابل خانواده‌های شهدا و انقلابیون و متعهدین که اقدام شایسته انجام دهند

مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه مشگین‌شهر تاکید کرد: آثار بی حجابی در جامعه اسلامی و عواقب بدحجابی ثبوت شخصیت و آرامش روانی و روحی بانوان و کل انسان‌هایی که در جامعه زندگی می‌کنند از بین می‌رود و روح و روان انسان‌ها مخدوش و آمار طلاق بیشتر می‌شود.

وی افزود: وقتی بی حجابی در جامعه حاکم شود احاطه شیطان در جامعه بیشتر می‌شود

حجت الاسلام عابدی تصریح کرد: برای اینکه در جامعه اسلامی ارزشهای اسلامی حاکم شود امروز صهیونیست استکبار جهانی و نظام سلطه از راه نظامی نمی‌تواند وارد عرصه و میدان شود و شکست می‌خورد از طریق جنگ ادراکی و شناختی و جنگ‌های هیبریدی وارد میدان می‌شود تا غیرت از از مردان و حیا را از زنان بگیرد تا نظام مقدس جمهوری اسلامی را به استحاله فرهنگی دچار سازد.

کد خبر 6096382

دیگر خبرها

  • ایلام از استان‌های برتر کشور در پرداخت وام ازدواج است
  • فرید مرجایی، تحلیل گر مسائل آمریکا و مقیم این کشور: جنبش دانشجویی سپهر غالب بر فضای سیاسی آمریکا را به چالش کشید/ شبکه های اجتماعی امپراطوری رسانه ای را زیر سوال بردند/ تظاهرات دانشجویی خط قرمز انتقاد از اسرائیل را شکسته است
  • چه عواملی در مشارکت سیاسی زنان نقش دارد؟
  • ایجاد اشتغال پایدار از مسیر اتصال دانشگاه و صنعت می‌گذرد
  • فرونشاندن التهابات اجتماعی و تنش‌های داخلی، ضرورتی امنیتی است
  • ردادی: مردم با حضور در انتخابات مجلسی قوی را رقم بزنند
  • علم الهدی: امامت سیاسی دشمن دارد/ امام فقط شاگردپرور و عالم نیست؛ اصل امامت به تشکیل نظام رهبری و تشکیلات حکومت اجتماعی است
  • کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است
  • معلمان،پیشگامان جامعه
  • وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه دولت ناشی از چیست؟