Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایرج سلیمانی دو شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در چند روز گذشته مرگ و میر جمعی ماهی های رودخانه هندیجان در محدوده روستای چم مراد، چهل منی و کره پا این شهرستان رخ داد.
وی گفت: با انجام پایش و بازدید میدانی از رودخانه هندیجان توسط کارشناسان اداره کل محیط زیست خوزستان و اداره حفاظت محیط زیست ماهشهر، در حوزه استحفاضی شهرستان هندیجان از آب و ماهی های تلف شده نمونه برداری شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سلیمانی افزود: با اعلام نتایج آزمایش مشخص شد مرگ و میر ماهی ها در این رودخانه به دلیل کاهش اکسیژن آب ، پایین آمدن کیفیت آب، افزایش جلبک ها، تغییر رنگ آب، بوی تعفن، سرعت و جریان بسیار کند آب و به دنبال آن افزایش رسوب گذاری دراثر کاهش دبی آب رودخانه رخ داده است.
وی بیشتر ماهی های تلف شده را از انواع محلی شانک، صبور، سرخه ، زوری و برزک عنوان کرد و گفت:برآورد از تعداد ماهی های تلف شده در دست نیست اما در حاشیه این رودخانه حجم بالایی از ماهی های تلف شده مشاهده شده است.
بنا به اعلام مسئولان محلی هم اکنون دبی آب رودخانه هندیجان از وسط این شهر عبور می کند صفر است و علاوه بر اینکه این کمبود آب تهدیدی برای کشاورزی منطقه است ، حیات باقی مانده ماهی ها و آبزیان این رودخانه را با تهدید جدی روبه رو کرده است.
آب رودخانه هندیجان از 2 سد آسک و کوثر تامین می شود.
سد انحرافی آسک که در روستای مشراکه از توابع بخش چم خلف عیسی هندیجان قرار دارد، زمانی مخزن آن 15 میلیون متر مکعب ظرفیت داشت ولی هم اکنون به دلیل رسوب زیاد این حجم به 2 میلیون متر مکعب کاهش یافته که باید برای لایروبی آن اعتباری در نظر گرفت.
سد کوثر در فاصله ی 60 کیلومتری شمال غربی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و سال 1383 به بهره برداری رسید اما به دلیل کمی رها سازی آب و نیز برداشت بی رویه در بالادست، آب رودخانه هندیجان با کمبود شدید روبه رو است.
شهرستان هندیجان با 38 هزار نفر جمعیت در جنوب استان خوزستان قرار دارد و به دلیل مستقر نبودن اداره محیط زیست در این شهرستان، زیر نظر محیط زیست ماهشهر اداره می شود.
7163/ 6037
خبرنگار: عبدالحسن محسنی نژاد ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۹۴۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم از نزدیک شدن به رودخانه‌های دز و کارون اجتناب کنند

آفتاب‌‌نیوز :

مهدی عظیمی‌فر یکشنبه بیان کرد: با توجه به ادامه بارش‌ها در بخش‌های بالادست سد دز و به منظور کنترل سیلاب‌های وارده به سد، تغییرات خروجی سد متناسب با شرایط ادامه داشته و جریان‌های بالا و نوسانات زیاد در رودخانه تداوم خواهد داشت.

وی از هم استانی‌های ساکن در شهرستان‌های حاشیه رودخانه‌های دز و کارون شامل شهرستان‌های اندیمشک، دزفول، شوش، کرخه، شوشتر، اهواز، آبادان و خرمشهر تقاضا کرد از اسکان و یا نزدیک شدن در حاشیه رودخانه‌ها به ویژه رودخانه دز اجتناب کنند.

مدیر روابط عمومی سازمان آب وبرق خوزستان گفت: همچنین تقاضا می‌شود اقدامات لازم برای جمع‌آوری موتورتلمبه‌های کشاورزی و تجهیزات آسیب‌پذیر در حاشیه رودخانه‌های ذکر شده اقدام شود.

بارندگی روز‌های پنجشنبه و جمعه هفته گذشته منجر به خسارت‌هایی به مزارع کشاورزی و آبگرفتگی معابر درنقاط مختلف خوزستان شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • ضدعفونی کمباین‌های مهاجر در هندیجان
  • غرق شدن جوان ۲۸ ساله در رودخانه شهرستان زهک
  • این ویتامین‌ها را بخورید و لاغر بمانید
  • اجرای عملیات لای‌روبی و پاکسازی رودخانه اراک
  • خودداری شهروندان خوزستانی از نزدیک شدن به حاشیه رودخانه ها
  • ادامه بارندگی‌ها در منطقه تا روز چهارشنبه
  • لزوم تکمیل طرح مدرن فاضلاب شهری هشترود
  • کشف پیکر جوان غرق شده شوشی پس از ۶ روز
  • ساخت شهرک شیلات در شهر غیرساحلی ایران
  • مردم از نزدیک شدن به رودخانه‌های دز و کارون اجتناب کنند