Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری از آسیب برخی آثار و بناهای تاریخی در استان های کرمانشاه و ایلام در جریان زلزله شب گذشته خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری علی اصغر مونسان با تسلیت به خانواده های داغدار و جان باختگان حادثه زلزله که شب گذشته در استان کرمانشاه و برخی استان های غربی کشور به وقوع پیوست گفت: در جریان این زلزله 5 اثر تاریخی کرمانشاه شامل کاروانسرای شاه عباسی، عمارت خسرو و چهارقاپی در شهرستان قصر شیرین، قلعه یزدگرد در شهرستان دالاهو و زیج منیژه در سرپل ذهاب، دچار آسیب شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با تاکید بر اینکه موزه های استان در امنیت و به دور از هرگونه آسیب احتمالی هستند، خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام نظر اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه، میزان آسیب آثار در این استان حداکثر 20 درصد و قابل احیا و مرمت است.

مونسان همچنین از آسیب بیش از 7 اثر تاریخی استان ایلام در نزدیکی استان کرمانشاه خبر داد و افزود: بر اساس اعلام نظر کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان ایلام، گچبری های شهر تاریخی سیمره، قلعه میرغلام هاشمی و قلعه پور اشرف در دره شهر، قلعه والی و کاخ فلاحتی در مرکز استان، بنای والی کهره در شهرستان چرداول و پشت قلعه در شهرستان آبدانان دچار ترک خوردگی در دیوار های اصلی شده اند.

به گفته رییس سازمان میراث فرهنگی،  دیوارهای موزه باستان‌شناسی دره‌شهر در این استان نیز بر اثر شدت زلزله شب گذشته ترک خورده اما ویترین‌ها و آثار تاریخی داخل موزه از آسیب های احتمالی در امان مانده است.

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه طبق نظر کارشناسان ادارات کل میراث فرهنگی سایر استان های غربی، آثار و بناهای تاریخی این استانها در نتیجه حادثه شب گذشته از هر گونه صدمه و آسیب در امان بوده اند تاکید کرد: تیم‌های یگان حفاظت و کارشناسان میراث‌فرهنگی ادارات ‌کل میراث فرهنگی استان های کرمانشاه و ایلام برای بررسی دقیق میزان تخریب و آسیب آثار تاریخی به مناطق مختلف اعزام شده‌اند.

پایان پیام/47

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۹۵۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج

مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث‌ معنوی و طبیعی کشور بر ضرورت بازنگری فنی حریم اثر تاریخی عمارت خسروآباد سنندج تاکید کرد و گفت: باید مطالعات لازم برای این محدوده در اسرع وقت انجام شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، علیرضا ایزدی شامگاه _شنبه هشتم اردیبهشت_ ضمن بازدید از محدوده عمارت خسروآباد سنندج اظهار کرد: اجرای ضوابط اختصاصی حریم بناهای تاریخی یکی از نکات حائز اهمیت در حفظ و نگهداری بافت‌های تاریخی است.

وی افزود: باید حریم‌ها را با لحاظ اینکه مردم کمتر دچار آسیب شوند، اصلاح کنیم. مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث‌معنوی و طبیعی کشور با اشاره به لزوم همکاری دستگاه‌های مربوطه به‌ویژه شهرداری سنندج در خصوص بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج، خاطرنشان کرد: امیدواریم با اعمال اصلاحات و بازنگری، عرصه و حریم قانونی آثار حفظ شود. در این بازدید مقرر شد مشاور واجد شرایط و صلاحیت کار در بافت‌های تاریخی تعیین و موضوع در کوتاه‌ترین زمان انجام شود. به گزارش ایمنا، عمارت خسروآباد در سنندج که با شماره ۱۴۹۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده، بنایی واجد ارزش‌های معمارانه است که به دلیل باغ و بنا در کنار هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کد خبر 748550

دیگر خبرها

  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • احصاء سرخط‌های عملیاتی برنامه ساماندهی قلعه ضحاک
  • آسیب جدی به بناهای تاریخی کاشان وارد نشده است
  • متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد
  • انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه
  • اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است
  • بررسی کاربرد فناوری‌های نوین درجلوگیری از آسیب‌های طبیعی به بنا‌های تاریخی