Web Analytics Made Easy - Statcounter

ری- نماینده ولی فقیه در جنوب تهران مهم ترین راهکارهای ترویج فرهنگ کتابخوانی در ایران را راه اندازی مراکز کتاب در مساجد و محلات دانست.

آیت الله حسن کمالی، در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص تشریح راه اندازی مراکز و کلینیک های کتاب در مساجد، محلات و پارک ها بیان داشت: اجرای این عمل بسیار پسندیده در افزایش سرانه مطالعه در ایران، بسیار مفید است و لذا انتشار کتاب های مفید و متناسب با نیازهای جامعه و نسل جوان، ترویج فرهنگ هدیه دادن کتاب، کاهش هزینه های چاپ کتاب، حمایت از نویسندگان و پژوهشگران، به روز رسانی کتابخانه های محلات و مساجد و افزایش کتابخانه های مساجد، مهم ترین راهکارهای ترویج فرهنگ کتابخوانی در ایران هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمالی با اشاره به وضعیت سرانه مطالعه کتاب و میانگین مدت زمانِ مطالعه یک نفر در یک شبانه‌روز در ایران، گفت: تحقیقات بسیاری در پژوهشکده ها و سازمان های مختلف در این خصوص صورت گرفته که بسیار ناامیدکننده و غم افزا هستند و آمارهای مطالعه روزانه در ایران از ۲ تا ۷۹ دقیقه، متغیر است لذا با وجود این آمارهای متفاوت، این واقعیت وجود دارد که بنابر بررسی های علمی و دقیق، سرانه مطالعه در ایران، بسیار کم و حدود ۱۳ دقیقه است.

این استاد حوزه علمیه و دانشگاه با بیان اینکه اگر این آمار، موثق باشد باید چاره ای اندیشید تا افراد کتابخوان جامعه افزایش پیدا کنند، افزود: شکاف موجود میان مصرف و نیاز از دلایل بروز این وضعیت در کشور است و در جوامع امروزی بیشتر مصرف ما براساس نیازهای ما نیست و ممکن است بسیاری از کالاهای فرهنگی دیگر را به جای کتاب مصرف کنیم.

نویسنده و پژوهشگر حوزه های دین، فرهنگ و روانشناسی افزود: مشکل کتابخوانی باید به صورت زیر بنایی حل شود، هرچند رشد اطلاعات و فناوری، مرزها را از بین برده و دچار بحران هویت هستیم و مردم با مصرف کالا خود را به دیگران معرفی می کنند. برای نمونه افزایش شبکه های اجتماعی، خبرگزاری ها و دسترسی آسان، سریع و کم هزینه مردم به اینترنت، از عوامل کاهش سرانه مطالعه در میان ایرانیان است. البته باید این موضوع بررسی شود که چرا وجود همین امکانات در کشورهای پیشرفته، سرانه مطالعه در میان شهروندان آنان، کم نشده است؟

تفاخر مردم به موسیقی، سینما و تئاتر را قبول ندارم

کمالی با بیان اینکه برخی معتقدند، در دنیای امروز، مردم بیشتر تمایل دارند از میان کالاهای فرهنگی با موسیقی، سینما و تئاتر خود را نشان دهند و تفاخر بیشتری برای آنها دارد و کتابخوانی برای آنها، فضلیت محسوب نمی شود، گفت: بنده این دلیل را خیلی قبول ندارم زیرا در صورت تفاخر بیشتر مردم به موسیقی، سینما و تئاتر، باید سرانه مطالعه در کشورهایی مانند ژاپن، فرانسه، ایتالیا و سوئد، هر روز کاهش می یافت در حالی که بررسی های جهانی، این موضوع را نشان نمی دهد. به جدول زیر دقت کنید:

وی با بیان اینکه مخدوش بودن آمارها در بسیاری از حوزه های کشور از جمله سرانه مطالعه، اجازه تحلیل کیفی و کمی و تصمیم گیری در خصوص ارتقای این حوزه ها را از ما می گیرد، اضافه کرد: بنابر اعلام رسمی یکی از مسئولان نهاد کتابخانه های عمومی کشور، یکی از شاخص هایی که در این حوزه اهمیت دارد، شاخص نشر کتاب و تعداد کل کتابخانه هایی کشور می باشد. تعداد کتاب های چاپ شده در کشور بسیار پایین است و اگر کتابخانه های کشور را افزایش دهیم جمعیت کتابخوان به کمبود کتاب، معترض خواهند شد. البته باید کتاب های مفید، کم حجم، جذاب و خلاقانه، چاپ شوند.

افزایش امکانات جدیدِ مطالعه در مدارس، دانشگاه ها، حوزه های علمیه و پارک ها

پژوهشگر حوزه های دین، فرهنگ و روانشناسی گفت: وضعیت موجود جهانی، انسان ها را به سمت فضای مجازی پیش می برد و این امری، محتوم است. با این وجود، اگر انسان ها بخواهند درباره دنیا و آنچه در آن می گذرد، سواد و اطلاع  داشته باشند باید کتاب بخوانند و با فضای مجازی، نیز آشنا باشند. در چنین وضعیتی، باید مسئولان کشور، امکانات مطالعه و کتابخوانی در فضای مجازی و رایانه ها را در سطح مدارس، دانشگاه ها، حوزه های علمیه، پارک ها و کتابخانه ها افزایش دهند.

کمالی، بی توجهی به نیازها و خواسته های جوانان را یکی از مشکلات حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور دانست و خاطرنشان کرد: امروزه، کتاب های کم فایده ای که کسی آنها را مطالعه نمی کند، فراوان چاپ می شود، در واقع، برخی برای اینکه بگویند آنها هم تالیفاتی دارند و دلشان خوش باشد، خودشان سرمایه گذاری کرده و آثاری چاپ می کنند که فقط باید آنها را به دیگران هدیه داد؛ این نوع آثار نه تنها ارزشی ندارند بلکه به ضد خود، تبدیل می شوند. بنابراین باید دستگاه های متولی، اجازه چاپ چنین آثاری را ندهند یا  اینکه به نویسندگان و پژوهشگران آنان، امکانات مالی را برای افزایش مطالعه و تحقیقات لازم برای تدوین کتاب های مفید را بدهند

این استاد حوزه علمیه و دانشگاه، راه اندازی مراکز و کلینیک های کتاب در مساجد، پارک ها و سطح محلات را در افزایش سرانه مطالعه در ایران، بسیار مفید دانست و گفت: انتشار کتاب های مفید و متناسب با نیازهای جامعه و نسل جوان، ترویج فرهنگ هدیه دادن کتاب، کاهش هزینه های چاپ کتاب، حمایت از نویسندگان و پژوهشگران، به روز رسانی کتابخانه های محلات و مساجد و افزایش کتابخانه های مساجد، مهم ترین راهکارهای افزایش سرانه مطالعه در ایران هستند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۱۵۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترویج فرهنگ مطالعه رسالت همگانی است

به گزارش خبرنگار مهر، معصومه حسنی‌خونسار پیش از ظهر سه شنبه در نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان سنندج با تقدیر از مسؤولان حامی کتابخانه، بیان کرد: باید فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه رواج یابد و قطعاً ترویج فرهنگ مطالعه وظیفه‌ای همگانی است و همه دستگاه‌ها و نهادها باید در این زمینه مشارکت داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه کتابخانه‌های عمومی باید به صورت ویژه مورد توجه مسؤولان قرار گیرد، افزود: مسؤولان از جمله فرمانداران می‌توانند با تخصیص اعتبارات مناسب از این نهاد فرهنگی به صورت ویژه حمایت کنند.

خونسار گفت: در حال حاضر برخی از کتابخانه‌های عمومی به ویژه در روستاها دارای مشکلات عمرانی و کمبود تجهیزات هستند که این امر می‌تواند آسیب جدی به حوزه فرهنگ و به ویژه نحوه خدمت رسانی در کتابخانه‌های عمومی وارد کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان خواستار حمایت مسئولان از راه‌اندازی واحد سیار کتابخانه‌ای شد و بیان کرد: این امر دسترسی مردم به کتاب در مناطق فاقد کتابخانه را فراهم می‌سازد.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان سنندج نیز در این جلسه عنوان کرد: سنندج در حال حاضر دارای ۲۳ باب کتابخانه عمومی است که از این تعداد ۱۵ باب نهادی و بقیه مشارکتی است.

محمد بهرامی با اشاره به اینکه هم اکنون ۳۰۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی شهرستان سنندج در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد، عنوان کرد: هم اکنون بالغ بر ۱۸ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی شهرستان عضویت دارند.

کد خبر 6086349

دیگر خبرها

  • میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد
  • ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود
  • ارتباط مردم و مساجد از طریق مرکز ارتباطات مردمی مساجد
  • ضرورت گره گشایی از مسایل محلات و تربیت نیروی انسانی تراز انقلاب
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است
  • از روز جهانی کتاب و حق مولف تا نقش کتاب در سبد خانواده‌ها
  • رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • حرف آخر ، بهترین انتخاب برای موفقیت در کنکور 1403
  • «قرآن مجید»کتاب خدا مهجور نماند
  • ترویج فرهنگ مطالعه رسالت همگانی است