Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-07@17:08:07 GMT

دانشگاه، پناهگاهی برای فرار از بیکاری

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۱۵۴۶۷

دانشگاه، پناهگاهی برای فرار از بیکاری

مسئولین دولت یازدهم معتقد بودند که دولت قبل برای رو به رو نشدن با لشگر متقاضی کار متولد دهه شصت، درهای دانشگاه ها را به روی آن ها باز کرد و از این طریق باعث شد که این جمعیت با تاخیری چند ساله وارد بازار کار شوند و همین عامل باعث افزایش یک باره نرخ بیکاری شد. سئوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا آمار و ارقام هم، این صحبت های مسئولین دولت یازدهم را تایید می کند؟
به گزارش تابناک اقتصادی، بعد از سال 92 و با روی کار آمدن دولت یازدهم بارها از مسئولین این دولت شنیده شده است که مقصر بخشی از جمعیت بیکار فعلی دولت های نهم و دهم می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن ها معتقدند که دولت محمود احمدی نژاد با افزایش ظرفیت دانشگاه ها باعث شد تا لشگر متقاضی کار که متولدین دهه شصت بودند، به دانشگاه ها پناه آورده و بعد از اتمام دوران تحصیل، هم اکنون به یک باره به سمت بازار کار هجوم بیاورند. سئوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا آمار و ارقام هم، این موضوع را تایید می کند؟
اینکه ظرفیت دانشگاه ها در دولت نهم و دهم افزایش یافت بر کسی پوشیده نیست و آمارها نیز نشان می دهند که در این مدت ظرفیت دانشگاه ها بیش از 2.3 میلیون نفر افزایش یافته است.  اما برای اینکه ببینیم آیا بخشی از جمعیت در سن کار به دانشگاه ها پناه آورده اند یا نه باید به آمار نیروی کار مرکز آمار ایران رجوع کنیم.
نرخ مشارکت اقتصادی از جمله شاخص هایی است که می تواند پاسخ سئوال فوق را بدهد. نرخ مشارکت اقتصادی این گونه توسط مرکز آمار ایران تعریف شده است: نسبت جمعیت فعال به جمعیت بالای 10 سال. جمعیت فعال نیز از مجموع جمعیت شاغل و بیکاران حاصل می شود.
نمودار 1 روند نرخ مشارکت اقتصادی بین سال های 1384 تا 1395 را نشان می دهد. همان گونه که ملاحظه می گردد، نرخ مشارکت اقتصادی بین سال های 1384 تا 1390 همواره کاهش یافته است و از 64.7 درصد به 60.7 درصد رسیده است. این در حالی است که طبق سرشماری سال 1375 بیشترین جمعیت در گروه سنی 10 تا 14 سال (حدود 9 میلیون نفر) قرار داشته اند و این جمعیت در سال 84 به گروه سنی 20 تا 24 سال انتقال یافته اند و با این اوصاف باید نرخ مشارکت اقتصادی روند صعودی در این سال ها به خود می گرفته است، اما نزولی شده است. برای پاسخ دقیق تر به این سئوال که آیا این جمعیت به دانشگاه رفته اند یا نه، نرخ مشارکت اقتصادی را به صورت جزئی تر مورد بررسی قرار می دهیم.

نمودار (2) نرخ مشارکت اقتصادی را در همان بازه زمانی و بر اساس گروه سنی نشان می دهد. همان گونه که ملاحظه می شود نرخ مشارکت اقتصادی در گروه سنی 20 تا 24 سال و همچنین 25 تا 29 سال در طی سال های 1384 تا 1390 همواره نزولی بوده است و این نشان می دهد که این دو گروه سنی با افزایش ظرفیت دانشگاه ها در آن مقطع بیشتر تمایل به ادامه تحصیل داشته اند تا اینکه بخواهند وارد بازار کار شوند. 

نمودار (2): نرخ مشارکت اقتصادی بر اساس گروه سنی (درصد)

بنابراین می توان این گونه عنوان نمود که بین سال های 1384 تا 1390 جوانان 20 تا 29 سال عمدتاً با افزایش ظرفیت دانشگاه ها به دنبال تحصیل بوده اند تا کار و مشارکت اقتصادی و با پایان دوران تحصیل خود در سال های اخیر متقاضی ورود به بازار کار هستند و با توجه به کم بودن فرصت های شغلی، بسیاری از آن ها به جمعیت بیکاران ملحق شده اند.
امید است که دولت با رفع موانع از سر راه بخش خصوصی و بهبود فضای کسب و کار، بتواند شرایط را به گونه ای برای حضور این جمعیت تحصیلکرده متقاضی کار فراهم کند. 

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۱۵۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص زمین برای ساخت ١٤٠ هزار واحد مسکونی کارگران بخش صنعت در کشور

به گزارش قدس آنلاین، «ارسلان مالکی» با اشاره به اینکه این اراضی در ۱۰ استان کشور واقع شده‌اند، گفت: مساحت کل زمین‌هایی که برای طرح صنعت شهرها در نظر گرفته شده نزدیک به پنج‌هزار هکتار است.

معاون وزیر راه و شهرسازی، صنعت‌شهرها را یکی از سیاست‌های موفق دولت سیزدهم برای استفاده از همه ظرفیت‌های کشور دانست و افزود: اجرای این طرح در حقیقت نوعی مشارکت میان دولت و بخش صنعت برای تولید مسکن است.

وی، استفاده از ظرفیت مدیریتی واحدهای صنعتی در ساخت پروژه‌ها و کنترل کیفی این پروژه ها توسط بخش صنعت را از مزایای این مشارکت برشمرد و ادامه‌داد: در این راستا دولت نیز همه امکانات موجود برای تسهیل در اخذ مجوزها و امکان ایجاد تسهیلات را به کار می گیرد.

مالکی همچنین برای تامین مسکن کارگران و کارکنان بخش صنعت در دیگر استانها نیز اعلام آمادگی کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • پایه‌گذاری بیش از ۱۰۰۰۰۰ شغل توسط بنیاد علوی در سال جاری
  • موافقت رئیس جمهور با پیشنهاد استاندار کرمانشاه برای تشکیل کارگروه اشتغالزایی
  • تشدید نظارت بر فعالیت مراکز سرگرمی «اتاق فرار» در استان تهران
  • در کنار همه مسایل اقتصادی به ابعاد فرهنگی فرزندآوری توجه شود
  • آحاد مردم در نظارت و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
  • زمین ساخت ۱۴۰ هزار مسکن کارگران تامین شد
  • اختصاص زمین برای ساخت ١٤٠ هزار واحد مسکونی کارگران بخش صنعت در کشور
  • دولت رئیسی می‌خواهد کارگران را از مشارکت در تعیین دستمزدشان کنار بگذارد
  • هدف‌گذاری ایجاد یک میلیون و ۴۴ هزار شغل در سال جاری
  • کاروان سلامت هلال احمر تالش در روستاهای بخش مرکزی تالش اجرا شد