Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، حمید رضا سهرابی، مدیرکل دفتر مسکن روستایی بنیاد مسکن در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی برنا گفت: رعایت مقررات ملی ساختمان در ساخت مسکن روستایی قطعا در میزان مقاومت آنها در برابر حوادث طبیعی موثر است. البته این موضوع فقط در کاهش خسارات جانی و مالی موثر است. یعنی به طور مطلق نمی توان از بوجود آمدن آسیب در این مواقع جلوگیری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تجربه  نشان داده  که واحد مقاوم سازی شده که روی گسل قرارداشته،در مواقع زلزله دچار آسیب شده ولی ساختمان کناری نابود شده است .

 وی در ادامه افزود : تا این لحظه گزارشی مبنی بر تخریب واحد های بهسازی شده، تحت نظارت بنیاد مسکن، در اثر زلزله اخیر بدست ما نرسیده است. امیدواریم که چنین واحدی هم وجود نداشته باشد.  ما علاوه بر تجربه زلزله اخیر، تجربه زلزله های تبریز، ارسباران و ورزقان را نیز داشتیم و خوشبختانه این واحدها هم در این زلزله ها خوب جواب دادند. اکنون آمار خسارت در واحدهای بهبسازی نشده بسیار بالا است.

 مدیرکل دفتر مسکن روستایی بنیاد مسکن در ادامه افزود: براساس طرح جامع مسکن روستایی تا افق 1405، می بایست سالانه 200 هزار واحد روستایی مقاوم سازی شود. این امر مسلتزم حمایت بانک های عامل، دولت و مجلس واز همه مهمتر مشارکت مردم است. در بهسازی  و مقاوم سازی مسکن روستایی نمی توانیم مردم را مجبور کنیم. مردم خودشان باید مشارکت کنند.

 وی در ادامه افزود: بعد از زلزله بم، دولت هشتم تصمیم به تنظیم مقرراتی به منظور مقاوم سازی مسکن روستایی گرفت. بر این اساس برنامه ای تدوین شد به نام طرح جامع مسکن روستایی که پس از طی مراحل قانونی در هیات دولت تصویب شد. در قوانین برنامه دوم و سوم و همچنین برنامه ششم هم مقاوم سازی سالانه 200 هزار واحد مسکونی پیش بینی شد.بر این اساس از سال 84 تا امروز، بیش از یک میلیون و ششصد هزار واحد مسکونی  در قالب این طرح مقاوم سازی شده است.  علاوه بر این  تعداد به موازات سوانحی که در این سال ها اتفاق افتاده،  حدود 350  هزار واحد ساخته شده است که با احتساب این واحد ها می توان گفت که حدود دو میلیون واحد روستایی در کشور مقاوم سازی شده است.

سهرابی در ادامه در خصوص نقش بنیاد مسکن در این فرآیند گفت: بنیاد مسکن به عنوان اولین دستگاه وارد مقاوم سازی مسکن روستایی  می شود و آخرین دستگاهی که از بازسازی خارج می شود بنیاد مسکن است. در این فرآیند ارزیابی واحدهای آسیب دیده تا مرحله کارشناسی، تشکیل پرونده و معرفی به بانک های عامل و هماهنگی با بانک ها که به موقع تسهیلات را در اختیار روستائیان قرار دهند و تهیه نقشه برای واحدهای مسکونی و تعیین ناظر و نظارت بر پروسه ساخت و ساز بر عهده بنیاد مسکن است.  

 وی در ادامه در مورد سهم واحد های روستایی استان کرمانشاه در برنامه مقاوم سازی   گفت: بر اساس طرح جامع مسکن و افق 1405 برنامه ریزهایی انجام دادیم که در هر استان  بر اساس شاخص هایی همچون  تعداد واحدهای غیرمقاوم، نرخ خانوارهای جدید، عملیات مقاوم سازی انجام شود. در کرمانشاه مثلا سالی 6-7 هزار واحد در برنامه بوده است. سهمیه امسال کرمانشاه نزدیک  به 4 هزار واحد بوده است.  در کل الان استان کرمانشاه حدود 30 هزار واحد مقاوم دارد. در کل کشور ما 40 درصد واحدهای روستایی مقاومت سازه ای دارند و  در استان کرمانشاه میانگین آن 30 درصد است.

 مدیرکل دفتر مسکن روستایی در ادامه افزود: در شهرستان های اصلی مثل سرپل ذهاب، گیلان غرب، ثلاث باباجانی و دالاهو، اسلام آباد غرب و جوان رود نزدیک به 42 هزار واحد مسکن روستایی وجود دارد. از این میزان حدود 26  تا  25 درصد مقاوم سازی شده بودند. که تا این لحظه گزارشی مورد تخریب واحدهای بازسازی شده نداشته ایم .

 وی در ادامه  در خصوص دلایل گستردگی دامنه فاجعه در زلزله اخیر گفت:زلزله در این ابعاد در کشورما سابقه نداشته است. ضمن اینکه میزان خسارت به نوع خاک و بستر زمینی که در آن حادثه روی می دهد هم بستگی دارد. مثلا در حادثه اخیر،  قصرشیرین 15 تا 20 کیلومتر با سر پل ذهاب فاصله دارد ولی هیچ اتفاقی در قصرشیرین نیفتاده است.

 

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۲۲۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای اتمام واقعی بازسازی زلزله کرمانشاه و ایمن سازی استان ۴ همت اعتبار نیاز است

استاندار کرمانشاه گفت: برای ایمن‌سازی استان کرمانشاه و اتمام واقعی بازسازی زلزله به ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، محمدطیب صحرایی امروز _ شنبه هشتم هشتم اردیبهشت _ در نشست مدیریت بحران که با حضور محمد حسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور که در سالن شهید سلیمانی استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: مدیریت و کنترل به‌موقع، بحران را به حداقل می‌رساند.

وی ادامه داد: استان کرمانشاه به‌دلیل شرایط خاصی که دارد در معرض بحران‌های مختلفی همچون سیل، زلزله و… قرار دارد.

استاندار کرمانشاه اشاره‌ای به خطر آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های استان با توجه به پوشش گیاهی منطقه داشت و بحث تجهیزات امداد و نجات داشت و گفت: پدیده ریزگردها از دیگر مشکلات استان است که با توجه به عوامل مؤثر اثرگذار شدت و ضعف دارد.

وی با اشاره به مشکلات به‌جا مانده از ادوار گذشته برای استان، تصریح کرد: با اعلام بی‌موقع جشن پایان بازسازی زلزله از ردیف بودجه زلزله‌زده کشور خارج شدیم در حالی که هنوز ده‌ها ساختمان دولتی از فرمانداری گرفته تا ادارات حتی مساجد این مناطق، بازسازی نشده است.

صحرایی اشاره هم به افتتاح زودهنگام راه‌آهن کرمانشاه داشت و افزود: راه‌آهن کرمانشاه برای خدمات‌رسانی مطلوب به مردم نزدیک به یک‌هزار میلیارد اعتبار نیاز دارد.

وی با ادامه نیازهای استان کرمانشاه به بحث امسال تسهیلات مناطق زلزله‌زده اشاره کرد و گفت: در صورت تخصیص تکمیل ساختمان‌های مناطق زلزله‌زده با توجه به پیشرفت فیزیکی آن‌ها اولویت‌بندی می‌شود.

استاندار کرمانشاه گفت: برای ایمن‌سازی کرمانشاه و اتمام واقعی بازسازی زلزله به ۴ همت اعتبار نیاز است که حدود ۲.۷ هزار میلیارد تومان آن صرف مناطق زلزله‌زده و ۱.۳ هزار تومان آن برای مابقی استان هزینه شود.

کد خبر 748515

دیگر خبرها

  • دریافت تسهیلات درجاسازی واحد‌های فرسوده روستایی واقع در حریم ممنوعه میراث فرهنگی
  • تقدیر از بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات ساخت
  • روستایی که سهم لک لک ها شد | لک لک هایی که روستاییان را مجبور به خانه سازی کردند
  • لزوم استفاده از ظرفیت بنیاد مسکن در اجرای طرح‌های مسکن روستایی
  • کمترین پیشرفت را تا کنون در طرح نهضت ملی مسکن لرستان داشته‌ایم
  • برای اتمام واقعی بازسازی زلزله کرمانشاه و ایمن سازی استان ۴ همت اعتبار نیاز است
  • بخشی‌نگری مانع پیشرفت مازندران می‌شود
  • ایمن‌سازی کرمانشاه ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
  • سازه‌های کشور باید در برابر زلزله‌های ۸ ریشتری مقاوم باشند
  • معرفی بیش از ۹۷۰۰ گیلانی برای دریافت تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی