Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - يک نخبه ايراني که بعد از سالها تصميم به بازگشت به کشور گرفته، گفت: بسياري از دانشگاههاي خارج درصدد دانشجو دزدي از دانشگاههاي ما هستند و دانشجويان را براي تحصيل در خارج تشويق مي کنند.
خبرگزاري مهر - گروه دانش و فناوري، ميترا سعيدي کيا: چند سالي مي شود که موضوع بازگشت نخبگان به کشور از جمله مباحث مهم در عرضه علم و فناوري محسوب مي شود در اين ميان نيز تعدادي از نخبگان ايراني به کشور بازگشتند و تصميم گرفتند تحقيقات و پروژه هاي خود را در وطن خود به سرانجام برسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به همين دليل در صدد آمديم تا با يکي از آنها که بعد از 30 سال اقدام به بازگشت کرده گفتگويي داشته باشيم و از اهداف، برنامه ريزي ها و تحقيقاتش مطلع شويم. دکتر محمدرضا لرنژاد متولد 1343، مدرک تحصيلي ديپلم در رشته تجربي را در ايران اخذ کرده و اخيرا به کشور برگشته و قصد دارد تحقيقات خود را در ايران به منصه ظهور برساند.
وي بعد از دوران سربازي در سال 64 از آلمان پذيرش گرفت و در سن 21 سالگي در رشته بيوشيمي در همين کشور به ادامه تحصيل پرداخت. لرنژاد همزمان با تحصيل، تحقيقات خود را در بيمارستاني در دوسلدورف آلمان انجام داد. اين پژوهش ها در زمينه کبد، چشم و کليه بودند. وي همچنين دوره دکتري و فوق دکتري خود را در دانشگاه دوسلدورف ( رشته بيوشيمي ـ مولکولي) آلمان گذراند.
مشروح گفتگوي خبرنگار مهر با دکتر محمد رضا لرنژاد به شرح زير است:
*آقاي دکتر لرنژاد دانستن جواب اين سوال شايد براي خيلي ها جالب باشد که واقعا انگيزه بازگشت شما به ايران چه بود؟چرا بعد از 30 سال تصميم گرفتيد برگرديد؟
ما بچه‌هاي انقلاب هستيم، 14 ساله که بودم انقلاب شد. در عمليات فتح‌المبين والفجر 3 حضور داشتم و از کشور خود دفاع مي کردم. در زمان سربازي جبهه بودم. انقلاب را با چشم خود ديدم. در آن زمان هم با خود فکر مي‌کردم چرا کساني که به کشورهاي خارجي مي‌روند، برنمي‌گردند. تا اينکه اين اتفاق براي من افتاد و بعد از 30 سال زندگي در آلمان و اتريش به ايران برگشتم.
موضوع بازگشت به کشور هميشه در ذهن من بوده؛ البته که طي اين 30 سال ارتباط خود را با ايران قطع نکردم و با دانشگاه‌هاي مختلف مانند دانشگاه تهران ارتباط داشتم. اما هميشه هدف من اين بوده که بتوانم بخشي از زحمات خانواده‌ام را جبران کنم و از سوي ديگر خدمتي به مملکتم کنم.

* لطفا درباره تحصيل و کار تحقيقاتي خود در آلمان بفرماييد.
حتما. از زماني که ارشد را گرفتم شروع به کار کردم و در زمينه کليه، کبد و چشم تحقيق مي کردم و همزمان در بيمارستان دوسلدورف آلمان کار مي کردم. بعد از اخذ مدرک دکتري، با 3-2 دانشجو، يک پروژه را در عرض 5-3 سال تعريف مي‌کرديم و با اخذ بودجه از ارگان‌هاي دولتي و خصوصي پروژه را به نتيجه مي‌رسانديم.
* چه جرقه اي باعث شد شما تصميم بگيريد در ايران اقدام به تأسيس شرکت دانش بنيان کنيد.
به طور اتفاقي در نمايشگاه دستاوردهاي نانو شرکت کردم و با دو مديرعامل شرکت دانش‌بنيان آشنا شدم که در پارک فناوري پرديس مستقر بودند. مدير اين شرکت من را به پارک دعوت کرد و با حضور در آنجا جو خوبي را ديدم.
بعد تصميم گرفتم که تحقيقات خود را در قالب يک شرکت دانش بنيان انجام دهم و در پارک فناوري پرديس مستقر شوم. از اين رو به فاصله کمي از زمان حضورم در نمايشگاه نانو اقدام به ثبت شرکت در پارک فناوري پرديس کردم. از همان موقع هم تحقيقات خود را شروع کردم.
*قبل از اينکه وارد جزئيات طرح شما در شرکت دانش بنيان مستقر در پارک فناوري پرديس بشويم، از تفاوت تحقيق و پژوهش در دانشگاههاي ايران و آلمان بگوييد؟
در آلمان همزمان با درس خواندن کار مي کنيم و در عين حال تحقيقات و پروژه هاي خود را پيش مي بريم؛ در ايران اين‌گونه نيست؛ دانشجويان از نظر تئوري قوي هستند ولي از لحاظ تکنيکي ضعيف‌اند. به همين دليل فرآيند تبديل علم به ثروت کم تر اتفاق مي افتد. اما در آلمان، با علمي که ياد گرفتيم بايد خدمات ارائه دهيم تا سريعتر به نتيجه مثبت برسيم.
متأسفانه اکنون در کشور ما بُعد مالي بيشتر مطرح است و ارزش افزوده را روي ساختمان مي‌بينند. در صورتي که هدف ما تنها ارائه خدمت به کشور است. در کنار ارائه خدمات به کشور، کارآفريني مهم است. پروژه ما هم قطعا تبديل علم و تجربه به خدمات خواهد بود که در کنار آن، ارزش افزوده، سرويس و خدمات، اشتغال و ... دارد.
*فکر مي کنيد مهمترين چالش هاي تحقيقات در ايران چيست و کشور ما را از نظر تجهيزات و امکانات پژوهشي چگونه ارزيابي مي کنيد؟
در ايران بايد خودمان، خودمان را ساپورت کنيم، دستگاه بخريم، تحقيقات انجام دهيم؛ در ايران پول مطرح است تا بتوان پيشرفت کرد و بسياري از پروژه‌ها به دليل نبود بودجه با شکست مواجه مي‌شود.
در خارج از ايران وقتي پروژه به عنوان استارتاپ تصويب مي‌شود، 50 هزار يورو دريافت مي کند تا بتواند طرح خود را به يک مرحله‌اي برساند؛ اين پول بلاعوض است که مي‌تواند به نتيجه برسد يا نرسد. همچنين تا 200 هزار يورو مي‌توانيم تيم خود را تکميل کنيم و پروژه را پيش ببريم.
در آلمان مي‌توان براي اين پروژه‌ها از 5 تا 10 ميليون يورو پول بلاعوض گرفت. آنها مي‌دانند از هر 10 شرکت دانش‌بنيان، 2 شرکت به نتيجه مي‌رسد که در آينده درآمد اين شرکت‌ها ميلياردي مي شود.
شرکت‌ هاي دانش بنيان در آنجا کلاً از ماليات معاف‌اند. اما در ايران فقط اسماً معافيت مالياتي وجود دارد يا شايد هم وجود دارد شامل حال ما نمي شود.
در آلمان، استارتاپ‌ها در اتاق‌هايي مانند اتاق بازرگاني ايران، در دوره‌ها و وورک‌شاپ‌ها شرکت مي کنند که تمام دغدغه‌ها و مسيرهاي تبديل ايده به محصول را در آنجا ياد مي گيرند تا بتوانند ايده خود را اجرايي کنند. دولت از ابتدا استارتاپ‌ها را حمايت مي‌کند. زيرا باور دارد که در آينده اينها چرخه اقتصادي کشور را متحول مي‌کنند.
آلماني ها شرکت‌ ها را مانند نوزاد حمايت مي‌کنند زيرا اقتصاد کشورشان در آينده مي‌تواند به واسطه اين استارتاپ‌ها متحول شود. چيزي که آنجا هست ولي در ايران نيست، درازمدت فکر کردن است.
* با ديدن مشکلات تحقيق و پژوهش در ايران باز هم براي ادامه کار اينجا را انتخاب کرديد.
در طي زمان‌هايي که به ايران مي‌آمدم، مسائل مادي را مي‌ديديم. اما ما به دنبال ماديات نيستيم؛ آمده‌ايم خدمت کنيم. اگر هدف ماديات باشد، هيچ‌وقت جواب نمي‌دهد اما موضوعي که مرا دلسرد کرده، همين است که در ايران تنها ماديات در نظر گرفته مي‌شود. يک موضوعي که هميشه براي من جالب بوده، اين است که حقوق اروپايي‌ها از ايراني‌ها کمتر است ولي هميشه قانع هستند!
*کلا براي شما پول مهم نبود که برگشتيد؟ اصلاً قصد نداريد برگرديد؟
خير. برايم پول مهم نبود؛ تنها همان ارائه خدمت مدنظرم بود. اصلا قصد ندارم برگردم، با اينکه همسر بنده آلماني است و مسلمان شده‌اند، قصد نداريم برگرديم، ما فراتر از شرکت خود، پل ارتباطي بين دانشگاه آلمان و دانشگاه‌هاي ايران برقرار کرديم.
* چه پيشنهادي براي محققاني که مقيم ايران نيستند داريد؟ آيا توصيه‌اي به آنها براي بازگشت به کشور داريد؟
هر کسي يک ايده‌آلي دارد، هدف اصلي کساني که به کشورهاي خارجي مي روند، درس خواندن است، همه اينها مي‌تواند طي چند سال تجربه شوند اما بايد باز هم به هدف اصلي برگشت.
برخي افراد ماديات برايشان مهم است و برخي معنويات. بعد از همه اينها آدم دوست دارد به جامعه انساني خدمت کند، اتفاقي که براي هر کسي ممکن است بيافتد؛ برگشتن به ريشه است؛ همين ريشه باعث شد که من برگردم. مي‌خواهم اثري از خود در کشور بر جاي بگذارم؛ اين جزو وظايف و پايبندي ما است. پيشنهاد مي‌کنم کساني که مي‌توانند علمي که ياد گرفته‌اند را در کشور خود به ثروت تبديل کنند، برگردند.
* به نظر شما چه چيزي باعث مي شود برخي از نخبگان ايراني علاقه اي به بازگشت نداشته باشند؟
وقتي نظر دانشجويان دکتري که به آلمان آمدند را مي‌پرسيدم، آنها بيکاري را مطرح کردند. تا زماني که خروجي دانشگاه‌ها مدرک باشد، همين روند را خواهيم داشت.چند سال پيش هيأتي از آلمان براي بازديد دانشگاه‌ها به کشورمان وارد شد آنها در ايران رسما به دانشجو دزدي مشغول بودند
چند سال پيش هيأتي از آلمان براي بازديد دانشگاه‌ها به کشورمان وارد شد آنها در ايران رسما به دانشجو دزدي مشغول بودند و برخي دانشجويان مستعد ما رفتند. 6 ماه پيش هم از زوريخ به اتاق بازرگاني ايران آمدند که ما فکر کرديم اينها علاقه‌مند به همکاري با شرکت‌هاي دانش‌بنيان ايراني هستند. اما صحبت کرديم و ديديم هدف آنها، دانشجويان فني اميرکبير و شريف است تا با بورسيه دادن به آنها، دانشجويان را تشويق به درس خواندن در کشورشان کنند.
* کمي درباره حوزه تخصصي تان و چشم انداز آينده بيوشيمي براي حل مشکلات بشر بفرماييد.
رشته بيوشيمي مثل يک علم مادر است که حتي رياضي هم به آن نياز دارد. بيوشيمي، علم شيمي را با علم بيو و پزشکي عجين کرده است. در مهندسي بافت، کاربرد سلول‌هاي بنيادي مطرح است که خيلي پيچيده است و ما هم در صدديم از اين علوم بهره ببريم.

* گويا سرطان موضوع اصلي پروژه شماست و قرار است تحولاتي در اين زمينه ايجاد کنيد.
در حال حاضر نياز کشور مهندسي بافت است و از سوي ديگر سرطان يک مشکل در کشورمان به شمار مي‌رود. بر اساس آمار وزارت بهداشت در عرض 9 سال سرطان دو برابر شده و بين 90 تا 100 هزار نفر به سرطان مبتلا هستند. بر اساس تجربه‌اي که داشتيم، در صدد هستيم در قالب شرکتهاي دانش بنيان، بافت‌هاي سرطاني را شبيه‌سازي کنيم تا اثرات داروهاي شيمي‌درماني را روي بافت‌هاي فرسوده بررسي کنيم.
البته که بخشي از تحقيقات را در اتريش انجام داده‌ايم، اين موضوع براي اولين بار است که در کشور ما انجام مي شود و از يک سال و نيم گذشته اقدامات مربوط به آن را آغاز کرده‌ايم. برخي علل سرطان به بيماري‌هاي روحي رواني ارتباط دارد ولي از سوي ديگر ژنتيک نيز روي اين بيماري تأثيرگذار است. از اين رو تصميم داريم به شخصي سازي سرطان بپردازيم.
* چرا به فکر شخصي‌سازي سرطان افتاديد؛ اصلا شخصي سازي چيست؟
باتوجه به اينکه ژنتيک و خون‌رساني بافت خيلي مهم است، ساخت بافت سرطاني هم مهم است. بنابراين تصميم گرفتيم چنين پروژه‌اي را به عنوان شخصي‌سازي درمان سرطان تعريف کنيم. هدف اصلي ما اين است که درمان سرطان را در ايران و خاورميانه شخصي‌سازي کنيم و باب پژوهش را در اين زمينه باز کنيم.
* از آنجايي که سرطان به خودي خود يک بيماري سخت است و درمان آن خيلي دشوار، بفرماييد که دقيقا قرار است چه اتفاقي در فرايند درماني بيافتد؟
داروهايي که در کشورهاي ديگر مانند آمريکا توليد مي‌شود، به ساير کشورها از جمله ايران مي‌رسد. چون ما از لحاظ ژنتيکي با آمريکايي‌ها فرق داريم و داروها متناسب با خودشان به توليد مي رسد، به همين دليل تأثيرگذاري روي اين افراد بيشتر است تا افرادي که ژنتيک متفاوتي دارند. ممکن است داروها بر اساس آمار اثر منفي يا بي‌اثر باشند.
بر اساس اعلام کشور آلمان، داروهاي درمان سرطان که در کشور خودشان به توليد رسيده، تنها روي 25 درصد افراد تأثيرگذار بوده است. به همين دليل همه کشورها به دنبال شخصي‌سازي درمان سرطان هستند زيرا اساسا اين بيماري با نوعي جهش ژنتيک اتفاق مي‌افتد و پيشروي مي کند.
بافت هاي سرطاني دو فرد با يکديگر متفاوتند از اين رو لازم است درمان هم متفاوت باشد. در شخصي سازي سرطان، درمان، بر اساس بافت سرطاني هر شخص مشخص مي شود.
به قدري مکانيزم سرطان پيچيده است که بايد ببينيم فرد نياز به دارو، شيمي‌درماني و... دارد يا خير. گاهي شيمي‌درماني اثر عکس روي بيمار مي‌گذارد و ارگان و بافت‌هاي ديگر را درگير مي‌کند. با شخصي‌سازي‌ درمان سرطان، نياز فرد به دارو، نوع سرطان، نوع درمان و ... مانند تست غربالگري مشخص مي‌شود و داروي متناسب با ويژگي سرطان تجويز خواهد شد.
با شخصي‌سازي‌ سرطان، نياز فرد به دارو، نوع سرطان، نوع درمان و ... مانند تست غربالگري مشخص مي‌شود و داروي متناسب با ويژگي سرطان تجويز خواهد شد
* آيا براي اين اقدامتان سرطان خاصي مد نظرتان است؟
سرطان‌هاي پستان، پوست، پروستات، روده و معده از جمله سرطان‌هايي هستند که در ايران زياد است؛ از اين رو در صدد هستيم درمان اين نوع سرطان‌ها را به شخصي‌سازي برسانيم.
* در پروژه شخصي‌سازي درمان سرطان آيا قرار است دارويي نيز توليد شود؟
براي سرطان روده يا پستان 8-4 دارو وجود دارد، داروها را بررسي مي‌کنيم و راه‌هاي درمان را با داروهاي موجود ارائه مي‌کنيم. بنا داريم کار مشترکي مبني بر توليد داروي ها درمان سرطان بعد از شخصي سازي سرطان با دانشگاه اتريش انجام دهيم.
*چه زماني مي توانيم اين نويد را به کساني که مستعد سرطان هستند يا اکنون به اين بيماري به طرق مختلف مبتلا هستند بدهيم که سرطان با شخصي سازي راحت تر درمان مي شود؟
زمانيکه روي 50-20 بيمار کار کنيم، مي توانيم اين نويد را به مبتلايان به سرطان بدهيم که سرطان قابل درمان است. اين موضوع بستگي به حمايت‌ها دارد.
*بر اساس گفته هاي خودتان، شخصي سازي يک پروژه مربوط به يک کشور است و نمي توان آن را براي کشورهاي ديگر به کار برد، چطور مي‌توانيد نتيجه تحقيقات خود را در خصوص شخصي سازي سرطان انتقال دهيد؟
امکان انتقال دانش فني به استان‌هاي کشور و کشورهايي مانند سوريه، عراق و ترکيه و... وجود دارد.
* آيا کشورهاي ديگر به دنبال شخصي‌سازي سرطان هستند؟
آلماني‌ها اين تحقيقات را از سال 2008 آغاز کرده‌اند.
* آيا براي انجام اين پروژه با دانشگاه يا پژوهشگاه‌هايي هم در ارتباط هستيد؟
با پژوهشگاه رويان در زمينه کارهاي فني در ارتباط هستيم. قبل از شروع اين کار با محققان رويان مشورت‌هايي کرده‌ايم. با دانشگاه علوم پزشکي تهران نيز تفاهمنامه‌اي منعقد کرده‌ايم تا بتوانيم از تجهيزات آنها بهره‌مند شويم.
*حرف يا درخواست آخرتان ؟
من به نوبه خود اعتقاد دارم که اگر بروکراسي اداري در ايران حذف شود راحت تر جوانان مي توانند ايده هاي خود را به منصه ظهور برسانندمن به نوبه خود اعتقاد دارم که اگر بروکراسي اداري در ايران حذف شود راحت تر جوانان مي توانند ايده هاي خود را به منصه ظهور برسانند؛ اگر هم از سوي دولت حمايت نمي شوند نشوند، بگذارند خودشان کار کنند؛ درها را باز بگذارند تا بدون دغدغه فکري کار کنند. بنده هم جز اين افراد هستم درخواست دارم که بگذارند کارخودمان را انجام دهيم؛ اگر نمي توانند کمک کنند و راه را براي رسيدن به هدفمان هموار کنند حداقل سنگ در مسيرمان نياندازند.
فقط حرف زدن مطرح نباشد، در عمل قوي باشند. بايد شرايطي فراهم شود که ما از برگشتن در ايران زده و شوکه نشويم. در اتريش يک نامه رد و بدل نمي شود و همه به صورت آنلاين است. در ايران به جاي اينکه کارها راحت‌تر شود، پيچيده‌تر شده است و نياز به هزينه زيادي دارد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۲۹۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه ۲۵ شهر خراسان شمالی به طرح ملی جی نف متصل می‌شود

رضا ربانی در جلسه اطلاعات مکانی و پروژه ملی جی نف گفت: بر اساس این پروژه همه اماکن کشور دارای شناسنامه می‌شوند تا در اختیار بهره برداران قرار گیرد.

او گفت : جی نف امکان بررسی و صحت‌سنجی یک نشانی فیزیکی به همراه موقعیت و مختصات جغرافیایی آن را در کشور مقدور می‌سازد و همچنین به واسطه ایجاد و راه‌اندازی پایگاه ملی GNAF امکان تعیین موقعیت دقیق نشانی‌های فیزیکی حاصل خواهد شد.

رضا ربانی گفت: شاهد عقب ماندگی ۴ ساله در این پروژه هستیم که باید تا دو سال آینده جبران شود.

مدیر کل جغرافیایی و اطلاعات مکانی شرکت ملی پست ایران گفت: تا کنون ۳۹ میلیون مکان در این اطلاعات ثبت شده است.

ربانی، مهم‌ترین شاخصه در این پروژه را کمک به شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد و کسب و کار عنوان کرد و گفت : این پروژه باعث ایجاد هویت مکانی در کشور می‌شود. 

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان شمالی هم گفت: در سطح کشور کسب رتبه در شاخص‌ها بستگی به توانمندی‌های هر استان دارد لذا دستگاه‌های اجرایی با تشکیل جلسات چالش‌ها و موانع این پروژه را سریع‌تر حل کنند.

عبدالصمد صفر نژاد با عنوان اینکه در ۱۲ استان کشور در حوزه شهری این پروژه به شکل مطلوب اجرایی شده است، گفت: این قانون لازم الاجراست و همگی برای اجرای آن تسریع داشته باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • حمایت انجمن‌های تخصصی از کنگره کنسرژنومیکس
  • حراج نفت ایران به قیمت مال‌دزدی است؟
  • نیچر: یک کشف مهم درباره سرطان روده بزرگ که به دهان مربوط می شود
  • همه ۲۵ شهر خراسان شمالی به طرح ملی جی نف متصل می‌شود
  • تنهایی می‌تواند زندگی بازماندگان سرطان را کوتاه کند
  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!
  • آیا واکسن سرطان پوست، روی دیگر سرطان‌ها هم جواب می‌دهد؟
  • شگفت‌زدگی خارجی‌ها از دستگاه ایرانی درمان سرطان
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • حضور ۲۵۰ جت نیمه سبک آموزشی در ایران/ هیچ جت شخصی مالکیت فردی ندارد