Web Analytics Made Easy - Statcounter

یازدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال از شنبه ۲۰ آبان کار خود را در مصلای امام خمینی (ره) آغاز و تا ۲۶ آبان ادامه دارد. سوسن صادقی

ایران آنلاین / در بعدازظهر سومین روز، روزنامه ایران به این نمایشگاه سری زد تا درباره کم و کیف آن گزارشی بنویسد و اینکه ببیند استقبال مردم از نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال چگونه است؟  نقاط قوت و ضعف نمایشگاه در مقایسه با سال‌های گذشته چیست؟ و  مهمتر اینکه آیا فعالان رسانه‌های دیجیتال با برگزاری همزمان این نمایشگاه با نمایشگاه مطبوعات موافق هستند؟

استقبال  اندک مردمی از نمایشگاه
یازدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال در شبستان مصلای تهران در جریان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در عصر سومین روز، نمایشگاه خلوت به نظر می‌رسد  و رفت و آمد کمی  در غرفه‌ها جریان دارد و تنها  تعدادی از مردم و دانش آموزان که  به نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال آمده‌اند، بیشتر در غرفه بازی‌های واقعیت مجازی جمع شده‌اند. از سوی دیگر از آنجایی که این نمایشگاه عنوان «بین المللی» را یدک می‌کشد ابتدای امر به‌دنبال رسانه‌های دیجیتال بین‌المللی رفتیم اما هیچ نام و نشانی از  آنها نیافتیم و حتی برای اطمینان خاطر از مرکز اطلاعات نمایشگاه نیز سؤال کردیم اما با جواب منفی روبه‌رو شدیم. 

حسام فتحعلیان یکی از فعالان در  رسانه دیجیتال ورزشی به «ایران» گفت: در دو روز اول که هیچ خبری از بازدیدکننده نبود. از عصر روز سوم سر و کله  بازدیدکننده‌ها در نمایشگاه پیدا شد ولی امیدواریم که در روزهای آینده و تا آخر هفته حضور بازدیدکنندگان در نمایشگاه پررنگ‌تر شود. امیر طوسی یکی دیگر از غرفه‌داران که در زمینه بازی‌های رایانه‌ای فعال است درباره تعداد کم بازدیدکننده به «ایران» گفت: به نظرم زمانبندی خوبی برای برگزاری نمایشگاه انتخاب نکرده‌اند. مسئولان برگزاری نمایشگاه بهتر بود  وسط هفته نمایشگاه را افتتاح و 4 و 5 روزه آن را جمع می‌کردند. سپهر تقدسیان بازی ساز نیز معتقد است اگر مردم هنوز استقبالی از نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال نکرده‌اند به‌دلیل نبود تبلیغ کافی در صدا وسیما و در سطح شهر است. فاطمه نوری هم که غرفه آنها در زمینه تلویزیون اینترنتی (IPTV) فعال است با تقدسیان هم عقیده است.

نوری گفت: شما در سطح شهر هیچ تبلیغات محیطی نمی‌بینید. صدا و سیما هم که در نمایشگاه حضور ندارد در صورتی که بی‌اهمیت‌ترین برنامه را به صورت زنده پخش می‌کند و روی آن مانور می‌دهد. این نشان می‌دهد مسئولان مرکز رسانه‌ای دیجیتال در زمینه برگزاری این نمایشگاه  به خوبی اطلاع‌رسانی نکرده‌اند. مصطفی صنایعی یکی از فعالان عرصه واقعیت مجازی نیز  گفت: این نمایشگاه محل خوبی برای حضور دانش آموزان و دانشجویان و خانواده‌ها است تا با رسانه‌های دیجیتال آشنا شده و بتوانند از محتواهای تولید شده استفاده کنند ولی حضور عامه مردم در این نمایشگاه بسیار کمرنگ است و افرادی که از غرفه ما بازدید داشتند نشان دادند کسانی هستند که به نوعی با این حوزه‌ها آشنا هستند و این بدین معنا است که عامه مردم بی‌اطلاع از برگزاری این نمایشگاه هستند در حالی که رسانه‌های دیجیتال برای عامه مردم مفید است.

نبود مسئولان یک ضعف بزرگ
برگزاری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال از سال 86 آغاز و تاکنون 11 دوره آن از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی از دوره‌های آن از سوی بخش خصوصی برگزار شده است. ولی این دوره با دوره‌های گذشته چه تفاوتی دارد آیا با توجه به اینکه دیگر 10 سال از عمر برگزاری این نمایشگاه گذشته به بلوغ  رسیده است؟ نقاط قوت و ضعف نمایشگاه چیست؟
حسام فتحعلیان یکی از فعالان عرصه رسانه دیجیتال ورزشی با بیان اینکه  دومین بار است که در این نمایشگاه شرکت می‌کنیم به «ایران» گفت: در روز اول برق و اینترنت نمایشگاه وصل نبود وقتی هم روز دوم اینترنت متصل شد سرعت آن بسیار پایین است و از آنجایی که نام این نمایشگاه رسانه‌ای دیجیتال است نباید اینگونه باشد و سرعت پایین اینترنت از نقاط ضعف نمایشگاه بشمار می‌رود. این فعال در عرصه رسانه‌های دیجیتال افزود: در دوره هشتم که رسانه ما در نمایشگاه شرکت کرد از همان روز نخست بازدیدکنندگان زیادی به نمایشگاه مراجعه می‌کردند ولی اکنون با وجود اینکه روز سوم است هنوز نمایشگاه گرم نشده است و این خود ضعف بشمار می‌رود. سپهر تقدسیان بازی‌ساز نیز با اشاره به اینکه در این نمایشگاه هیچ نوع خلاقیتی در ارائه محصولات دیده نمی‌شود، گفت: معتقدم باید مانند همه نمایشگاه‌های دنیا، محصولات ناب و نو ارائه شود ولی حداقل در حوزه کاری ما در این نمایشگاه محصولی جدید ارائه نشد، از این‌رو نبود چنین برنامه‌هایی از جذابیت نمایشگاه کاسته است.

فاطمه نوری یکی از کارکنان رسانه‌های دیجیتال در زمینه تلویزیون اینترنتی گفت: یکی از بزرگترین نقاط ضعف این نمایشگاه بی‌توجهی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات است، چرا که وزیر ارشاد حتی حاضر نشد از غرفه‌ها بازدید کند. وقتی مسئول برگزاری به رسانه‌های دیجیتال اهمیتی نمی‌دهد چه انتظاری از بقیه مسئولان داریم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم که داعیه حمایت از فناوری را دارد نه تنها در افتتاحیه حاضر نشد، بلکه تا به این لحظه‌ای که با شما گفت‌وگو می‌کنم هنوز از این نمایشگاه دیدن نکرده است که مایه دلگرمی فعالان این عرصه شود.

رضا قلی نواز یکی از فعالان عرصه خبر با بیان اینکه کیفیت نمایشگاه نسبت به دوره‌های قبل بهتر شده است، گفت: پیش از این در نمایشگاه بیشتر سی دی فروش‌ها حضور داشتند ولی اکنون با رشد تکنولوژی،  رسانه‌های دیجیتالی تنوع پیدا کرده و در این نمایشگاه نیز حضور فعالی دارند. علی معتمدی نیز که در بخش استارتاپ‌ها فعال است، گفت: برای بار دوم در این نمایشگاه شرکت می‌کنم  و تکنولوژی‌هایی که انتظار داشتیم  سال گذشته در نمایشگاه ببینیم، در این دوره شاهد بودیم. معتمدی به محل برگزاری نمایشگاه اشاره کرد و افزود: به نظر من محل برگزاری سنخیتی با موضوع نمایشگاه ندارد  و از نظر ذهنی بازدیدکننده را پس می‌زند. به نظرم باید چنین نمایشگاه‌هایی در محل متناسب با موضوع برگزار شود.

از سوی دیگر در این نمایشگاه شرکت‌های بزرگ حضور ندارند و این خود ضعف محسوب می‌شود. فرهاد مرادی مدیر روابط عمومی یکی از شبکه‌های اجتماعی داخلی نیز گفت: سال گذشته در این نمایشگاه حضور داشتیم و به نظرم غرفه‌سازی‌ها  و برگزاری  برنامه‌های حاشیه‌ای (جشنواره‌ها و کارگاه‌ها و...) نسبت به سال قبل بهتر شده  و این اتفاق خوبی است. شاید یکی از بزرگترین نقطه ضعف‌های این نمایشگاه بحث زمان برگزاری نمایشگاه باشد، چرا که اول هفته زمان خوبی برای افتتاح نمایشگاه نیست. گفتنی است برگزاری همزمان نمایشگاه مطبوعات و رسانه‌های دیجیتال از جمله طرح‌هایی است که سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمان افتتاحیه این نمایشگاه به آن اشاره کرد. در این گزارش میدانی از فعالان رسانه‌های دیجیتال سؤال شد که آیا با برگزاری همزمان این دو نمایشگاه موافق هستید؟

رضا قلی‌نواز یکی از فعالان عرصه خبر در این باره گفت: به نظرم اگر این دو نمایشگاه در کنار هم برگزار شود، بسیار عالی خواهد بود، چرا که اکنون مطبوعات کاغذی نیز به سمت دیجیتالی شدن رفته‌اند و با اینکه روزنامه‌ها منتشر می‌شوند در کنار آن سایت و کانال نیز دارند  بنابراین به نظر من پیشنهاد خوبی است. فرهاد مرادی مدیر روابط عمومی یکی از شبکه‌های اجتماعی داخلی معتقد است از آنجایی که هر دو نمایشگاه مخاطبان خاص خود را دارد از این‌رو اگر به خوبی هدایت و سازماندهی شود، می‌تواند خوب باشد. علی معتمدی فعال در زمینه استارتاپ‌ها با برگزاری همزمان این دو نمایشگاه مخالف است، چرا که وی معتقد است این دو بجز در بخش خبر با هم سنخیتی ندارند و برگزاری همزمان آن باعث نخواهد شد که بازدیدکنندگان هر دو نمایشگاه افزایش یابد و بیشتر به هر دو بخش لطمه می‌زند چرا که هر دو نمایشگاه مخاطبان خاص خود را دارند شاید تنها مزیت برگزاری همزمان دو نمایشگاه، کاهش هزینه  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد./ روزنامه ایران 
 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۳۰۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت بیش از ۲۰۰ دانش‌آموز یزدی در طرح «نوآوین»

حجت‌الاسلام علیرضا نجیمی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برگزاری دوره تربیت دانش‌آموزان کنشکر رسانه‌ای (نوآوین) در یزد اظهار کرد: این دوره در سال گذشته به صورت کشوری در قالب سه اردوی استانی با حضور بیش از ۳۰۰ دانش‌آموز برگزار شد، اما در سال جاری هر استان به صورت مجزا اقدام به برگزاری این اردوها با حضور قریب به ۲۰۰ دانش‌آموز کرده است.

وی افزود: هدف از برگزاری این دوره یادگیری مهارت‌های مرتبط با فضای رسانه‌ای جامعه و کنشگری است و در صورت تحقق اهداف تعیین شده در پایان این اردو، ۶۰۰ نوجوان دغدغه‌مند رسانه‌ای در کشور فعالیت خواهند داشت و با نگاه خود رویدادهای ملی و جهانی را به مخاطب خود انتقال خواهند داد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد با بیان اینکه نسل جدید سازنده فضای رسانه‌ای کشور هستند، گفت: در این دوره ۲۱۵ دانش‌آموز پسر از پایه هشتم تا یازدهم از شهرستان‌های یزد، مهریز، ابرکوه، بافق و زارچ در پنج مبحث سناریونویسی، کارگردانی، تصویربرداری، تدوین و انتشار شرکت کردند و با اجرای بازی‌های گروهی و چند فوق‌برنامه دیگر طی دو روز به کار خود پایان دادند.

کد خبر 6091478

دیگر خبرها

  • رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب
  • رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران است
  • مشارکت بیش از ۲۰۰ دانش‌آموز یزدی در طرح «نوآوین»
  • رشته‌ها و سطوح برگزاری المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی اعلام شد
  • همایش «ادزآپ» در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ برگزار می‌شود
  • اصفهان رتبه دوم برگزاری نمایشگاه در کشور/ بازدید بیش از ۳۰۰ هزار نفر از نمایشگاه در ۱۴۰۲
  • اصفهان رتبه دوم برگزاری نمایشگاه در کشور/بازدید بیش از ۳۰۰۰۰۰ نفر از نمایشگاه در سال ۱۴۰۲
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • استعفای قریب الوقوع رئیس ستاد ارتش صهیونیستی
  • با تمام ظرفیت ها و برنامه ریزی جامع در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ حضور داریم