Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر حمیدرضا قاسم پور چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:توجیه این فروشگاه ها این است که آنها مجوزهای متمرکز از تهران و شعبه اصلی دارند در حالی که این موارد برای ما پذیرفته نیست، صدور مجوز می بایست در استان و از طرف اتاق اصناف ، یا اتحادیه و همچنین از طرف مراکز بهداشتی صورت گیرد.
وی با اشاره به عزم جدی مقامات قضایی در همکاری با مراکز بهداشت شیراز، از ساماندهی اغذیه فروشی ها در فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای سخن گفت و ادامه داد: 50 مرکز بزرگ فروشگاهی در حوزه جنوب و شرق شیراز قرار دارد که تحت پایش مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز قرار دارد، این فروشگاه ها اکنون مبادرت به عرضه غذای گرم و فست فود و بیرون بر کرده اند و کار آنها کاملا غیر قانونی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با توجه به دستور مقام قضایی گفت:‌تمام فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای هر چه سریع تر نسبت به ساماندهی غرفه های غذای بیرون بر و فست فود مستقر در آنها بررسی می شوند و فعالیت اغلب فروشگاه های زنجیره ای و تعاونی های سطح شهر، بدون مجوز بهداشتی است، این موضوع بارها در جلسات مختلف مطرح شده و لزوم دریافت مجوز بهداشتی مورد تاکید بوده است اما همچنان شاهد رشد و گسترش انواع فروشگاه های بدون مجوز هستیم.
رئیس مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز اضافه کرد:فضای فروشگاهی که غذای گرم عرضه می کند باید حداقل یک هزار متر مربع باشد، این فروشگاه ها همچنین باید از نظر تامین نیروی انسانی ؛ بهداشت فردی و حرفه ای ، تجهیزات و روش پخت غذا و همه شرایطی که برای عرضه غذای گرم لازم است پایش شوند.
وی ادامه داد: از آنجایی که در این مراکز، غرفه های متعددی مجاز به فعالیت هستند، می بایست حداقل شرایط بهداشتی را فراهم آورند که این امر تاکنون محقق نشده است.
قاسم پور با اشاره به وضعیت نامناسب عرضه مواد غذایی بیرون بر در این مراکز که اطمینانی از محل تهیه و توزیع آن وجود ندارد گفت: با گذشت بیش از یک سال رایزنی و آموزش به متصدیان و بازدیدهای متعدد کارشناسان بهداشت محیط، همچنان شاهد این نابسامانی از سوی متصدیان این واحدها هستیم.
این مقام مسئول بیان کرد:مقام های قضایی استان هم روی این موضوع اشراف و حساسیت دارند و در صورت عدم همکاری فروشگاه های بزرگ، اقدامات برای پلمب این فروشگاه ها صورت می گیرد.
وی با تاکید بر اجرای طرح ضربت با دستور مقام قضایی، گفت: در این طرح از تمام فروشگاه های زیرمجموعه بازدید می شود و در صورت مشاهده هرگونه تخلف، اخطار کتبی صادر و در صورت رفع نشدن آن، پرونده متخلف به مراجع قضایی ارسال می شود.
قاسم پور گفت : این منطقی و پذیرفته نیست که یک فروشگاه خارج از چهارچوب هایی که در عرضه مواد غذایی دارد به طبخ و توزیع غذای گرم بپردازد، آنها مجوز فروشگاهی دارند و مجوز عرضه غذای گرم ندارند، عرضه مواد غذایی گرم و غذای گرم و فست فود مجوز استانی نیاز دارد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر هیچ کدام از این مراکز، مجوز تهیه و توزیع مواد غذایی گرم را ندارند و به همشهریان توصیه می شود با توجه به حساسیت بالای مواد غذایی پخته شده و سرعت فسادپذیری و لزوم رعایت زنجیره دمایی مناسب، مواد غذایی گرم را تنها از مراکز معتبر تهیه کنند و از خرید این گونه مواد غذایی از مراکز فاقد محل طبخ غذا، به صورت جدی خودداری کنند.
خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 /1876

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۳۶۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف زیاد غذا‌های ناسالم باعث آسیب دائمی مغز می‌شود!

نتایج تحقیقات تازه نشان داده است که خوردن دراز مدت وعده‌های غذایی پرچرب و شیرین می‌تواند منجر به بروز اختلالات پایدار در حافظه شود.

به گزارش یورونیوز، در سال‌های اخیر تحقیقات زیادی داشتن رژیم غذایی ناسالم و مصرف غذا‌های فرآوری‌شده را با خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در افراد در سنین بالاتر مرتبط دانسته‌اند. یکی از یافته‌های دیگر چنین مطالعاتی این بود که این نوع غذا‌ها اغلب بر حافظه تأثیر می‌گذارند، حتی اگر تنها گهگاهی مصرف شوند.

پژوهشگران در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در آمریکا از خود پرسیدند که با توجه به نتایج تحقیقات پیشین، اگر افراد از سنین جوانی رژیم غذایی ناسالم داشته باشند این شیوه زندگی چه نتایجی را می‌تواند برای آن‌ها در بر داشته باشد؟

برای یافتن پاسخ، یک تیم تحقیقاتی شماری از موش‌ها را از سن ۲۶ تا ۵۶ روزگی تحت رژیم غذایی حاوی غذا‌های پرچرب و شیرین قرار داد.

این بازه سنی برای موش‌ها مشابه دوران نوجوانی در انسان‌ها است؛ زمانی که مغز به طور قابل توجهی در مرحله رشد قرار دارد. گروه دیگری از موش‌های صحرایی در همین سن به جای آن غذای سالم خوردند تا دانشمندان بتوانند تفاوت آن‌ها را بهتر دریابند.

بعد از این بازه زمانی در آزمایش‌های حافظه مشخص شد موش‌هایی که رژیم غذایی ناسالم داشتند، نمی‌توانستند اشیاء جدید را در صحنه‌ای که چند روز قبل کاوش کرده بودند شناسایی کنند. حتی اگر یک شیء آشنا کمی از جای خود تکان خورده بود.

این در حالی بود که گروه دیگر موش‌ها، که از غذای سالم تغذیه کرده بودند، در شناسایی محیط جدید خود مشکلی نداشتند.

اسکات کانوسکی، عصب‌شناس در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، در این باره می‌گوید: «آنچه که ما در تحقیقاتمان می‌بینیم این است که اگر موش‌ها با رژیم غذایی ناسالم بزرگ شوند، حافظه شان اختلالات پایدار پیدا می‌کند.»

مشکلات حافظه برای موش‌های گروه اول حتی زمانی که به مدت ۳۰ روز به غذای سالم روی آوردند (یعنی مدت معادل دوره بزرگسالی در انسان‌ها)، ادامه داشت.

آنا هیز، نویسنده ارشد و محقق تغذیه در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، با اشاره به تخریب نقش یک انتقال‌دهنده عصبی کلیدی در مغز حیوانات به نام «استیل کولین» گفت: «سیگنال موسوم به استیل کولین سازوکاری است که به موش‌ها کمک می‌کند تا رویداد‌ها را رمزگذاری کرده و به خاطر بسپارند. این روند مشابه حافظه اپیزودیک در انسان‌ها است که به ما امکان می‌دهد تا رویداد‌های گذشته خود را به خاطر بسپاریم. به نظر می‌رسد که این سیگنال در حیواناتی که با رژیم غذایی چرب و شیرین رشد کرده‌اند، اتفاق نمی‌افتد.»

محققان می‌گویند تطابق دادن کامل نتایج این آزمایش با انسان‌ها دشوار است و باید هنوز تحقیقات بیشتری در این خصوص انجام شود.

دیگر خبرها

  • اعمال ممنوعیت جابجایی دام و برخورد با متخلفین در کاشمر
  • معدوم شدن بیش از ۲ تن مواد غذایی فاسد در تاکستان
  • کشف و معدوم سازی مواد غذایی فاسد در تاکستان
  • پاکسازی سفیدرود از ادوات صید غیرمجاز و برخورد قاطع با متخلفان آغاز شد
  • نابودی یک تن مواد غذایی غیرقابل مصرف در چناران
  • دستگیری ۸ نفر از متخلفان محیط زیستی در اقلید
  • معدوم‌سازی بیش از ۲۳۰ کیلوگرم انواع مواد غذایی فاسد در لامرد
  • پانی پوری ؛ غذای سنتی خیابانی در هند با رعایت کامل بهداشت! (فیلم)
  • کشف ۹۰۰ کیلوگرم موادغذایی فاسد در آبادان
  • مصرف زیاد غذا‌های ناسالم باعث آسیب دائمی مغز می‌شود!