۱۵۰۰ رقبه موقوفه در استان قم ثبت شد
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۴۱۲۴۲
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم تهیه و تصویب طرح جامع ده امامزاده در سال جاری را مورد اشاره قرار داد و گفت: بازسازی ۵ امامزاده دیگر آغاز شده و ۱۵۰۰ رقبه موقوفه در سامانه به ثبت رسیده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجتالاسلاموالمسلمین سید اسماعیل حسینی مقدم ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه پیرامون دهه وقف که در سالن جلسات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان برگزار شد اظهار داشت: دهه بزرگداشت وقف از 25 آبان ماه سال جاری آغاز میشود طبعاً دهه بزرگداشت وقف فرصت طلایی معرفی برکات این سنت حسنه ماندگار است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی وقف را سرمایه عظیم انسانیت دانست که ریشه در نهاد آدمی دارد و گفت: حس نوعدوستی انسان او را به بهترین نوع انسان و خدمترسانی در جامعه هدایت میکند و بهترین نوع خدمترسانی در جامعه سنت حسنه وقف است، سنتی که میتواند همه عرصههای علمی، اجتماعی، فرهنگی و نیازهای انسان و محیطزیست را شامل شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه انسان ظرفیت بالایی دارد که بتواند انفاق خیرین را در مسیر نیازهای جامعه ماندگار کند، افزود: بزرگترین واقف اسلام خود پیامبر اکرم(ص) و پس از آن بزرگوار امامان معصوم(ع) و بعد از آن حضرات علما و بزرگان و خیرین هستند.
حسینی مقدم بیان کرد: در گذشته دور همه مظاهر تمدن بشری در قالب وقف و موقوفات در جامعه نشان داده میشد، هر جا دانشگاه، مدرسه، بیمارستان، پل و راه دسترسی، آبانبار و کاروانسرایی وجود داشته توسط واقفان احداثشده است.
وی ابراز کرد: جامعه امروز نیز باید به بزرگان خود تأسی و از آنها الگو بگیرد و برای رفع مشکلات اجتماعی و نیازهای مراکز درمانی و تجهیزات مرتبط با علوم و فنون جدید و برای مقابله با پیامدهای منفی حوادث غیرمترقبه املاک قابلتوجهی را در مسیر وقف قرار بدهد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به وقوع انقلاب اسلامی ایران در سال 57 گفت: با یک جمله کلیدی امام راحل بسیاری از موقوفاتی که به تاراج رفته بودند به ملکیت وقف برگشت داده شدند و با اهتمام مقام معظم رهبری و تلاش نماینده ایشان در سازمان اوقاف امروز مدیریت شفاف، کارآمد و بهروز در اداره موقوفات حاکم است.
حسینی مقدم با تأکید بر اینکه سنت حسنه وقف در عرصههای فرهنگی و اجتماعی گامهای بزرگی برداشته است، تصریح کرد: در استان قم در عرصه قرآنی قریب به 7 هزار نفر تحت پوشش برنامه طرح تربیت حافظان قرآن قرار دارند همچنین مسابقات شهرستانی واستانی قرآنی کریم با استقبال خوب علاقهمندان و با همکاری اداره کل آموزش و پرورش با موفقیت برگزار و در مرحله کشوری هم قاریان و حافظان استان قم موفق به کسب رتبه سوم در سراسر کشور شدند.
وی با اشاره به توزیع قریب به ده هزار جلد قرآن کریم از محل موقوفات منطبق در بین مراکز فرهنگی و مذهبی ادامه داد: 14 ویژهبرنامه فرهنگی از قبیل طرح آرامش بهاری، ضیافت الهی، اوقات فراغت، بصیرت عاشورایی و طرحهای مختلف دیگر با همت هیئتامنا، روحانیون و مراکز فرهنگی امامزادگان اجرا شده و مورد استقبال مردم قرارگرفته است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به شناسایی و بهکارگیری 600 نفر بهعنوان هیئتامنای بقاع متبرکه و اماکن مذهبی گفت: نیات امینانه واقفان با رشدی 300 درصدی نسبت به سال گذشته در خدمت ارتقاء سطح فرهنگی و دینی مردم بوده است.
حسینی مقدم با اشاره به تهیه و تصویب طرح جامع ده امامزاده در سال جاری عنوان کرد: بازسازی 5 امامزاده دیگر آغاز شده و 1500 رقبه موقوفه در سامانه به ثبت رسیده است، 6 پروژه سرمایهگذاری موقوفات در حال انجام، و 64 پروژه نیز در امامزادگان در حال انجام است.
وی با بیان برنامههای دهه بزرگداشت وقف عنوان کرد: حضور پر رنگ در رسانهها و بهویژه در صداوسیما، برگزاری همایش یاوران وقف، راهاندازی ایستگاههای همه واقف باشیم، نشستهای صنفی، همایش خادمان قرآنی، برگزاری مراسم غبارروبی و عطرافشانی بقاع متبرکه، دیدار با علما و مسئولان استانی، برگزاری مراسم لبیک یا رسولالله در بقاع شاخص و اجرای برنامه مهر تندرستی بخشی از برنامههای بزرگداشت دهه وقف است که با تلاش ستاد برگزاری هفته وقف اجرا میشود.
انتهای پیام/
R7854/P1486/S6,62/CT11منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۴۱۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
راه حل مسائل فرهنگی بازگشت به سیاست و سیاستگذاری
جهان غرب همواره تلاش میکند هر نوع دین و فرهنگی را به تسخیر خود درآورد و آن را مصرف کند. در وضع کنونی اگر بخواهیم دین و فرهنگ اسلامی ایرانی را در موقعیت پاسخ به بحران انسان معاصر قرار دهیم؛ راهحل شناخت و استفاده درست از رویکردهای سیاستگذاری است. - اخبار اجتماعی -
بهگزارش خبرگزاری تسنیم، علی نیکوکار- جهان غرب همواره تلاش میکند هر نوع دین و فرهنگی را به تسخیر خود درآورد و آن را مصرف کند. در وضع کنونی اگر بخواهیم دین و فرهنگ اسلامی ایرانی را در موقعیت پاسخ به بحران انسان معاصر قرار دهیم باید آن را چیزی غیر از رسم و عادت و مراسم و مناسک بدانیم و نگاههای قاعدهمند و فرایند محور به آن داشته باشیم.
بر اساس مبانی اعتقادی و تربیتی، برای اینکه دین و فرهنگ راهنمای رفتار و کردار قرار بگیرد باید با جان آدمیان پیوند خورد. متاسفانه سیاست فرهنگی کشور در جهتی است که گمان میشود با تدریس چند ساعت دین و فرهنگ میتوان رفتار و عمل انسان را تغییر داد، فراموش میکنیم که آموختن و تربیت، حفظ کردن و یاد دادن الفاظ و عبارات نیست. نباید محدود به دانستههای سطحی و عادات در عمل و رفتار شویم. به عبارت دیگر زمانی افراد آداب ظاهری احکام دینی و فرهنگی و عرفی جامعه را رعایت میکنند که آنها را با جهان خود پیوند داده باشند.
اگر بخواهیم دین و فرهنگ اسلامی ایرانی که آثار بزرگی در تاریخ ایجاد کرده را به دور از نگاه سطحی و ظاهری، با جان جامعه ایرانی پیوند دهیم، لازم است بدانیم که روابط و مناسباتی که بر انسان امروز حاکم شده به صورت قهری تلاش میکند هر نوع فرهنگی را در خود منحل یا نفی و انکار کند. متاسفانه مواجهه جهان اسلام و به طور خاص ایران و سیاست های فرهنگی در مقابل این امر، محدود و محصور به ترمیم ظواهر شده، یعنی نه تنها تلاش نکردیم به طریق غیرمستقیم و نرم، متعادل و متناسب با شرایطِ زبان و زمان فعلی پیش برویم بلکه تعارضات درونی در ظاهر و باطن موجب تشدید وضعیت هم شده است. لذا گام نخست توجه به این امر، احساس وضع کنونی، عدم غفلت، پذیرش و مواجهه با آن است.
ناگفته نماند با وجود شرایط فعلی همچنان بخش عظیمی از مردم تعلق به فرهنگ و جهان اسلامی و ایرانی دارند، اما در جامعه ایران با دو قشر دیگر نیز مواجه هستیم که باید آنها از هم تفکیک کرد، دسته اول افرادی هستند که می توان با زبانِ متناسب با روزگار کنونی آنها را به دین و فرهنگ و سنت تاریخی خویش بازگرداند.
رایزن فرهنگی ایران در اندونزی: کار فرهنگی خارج از کشور هزینهبر است و موازیکاری بلای جانشدر جهان این افراد فردیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و فردیت چیزی غیر از انتخاب آزاد نیست. آنچه اهمیت دارد نه اعمال قهر در انتخاب، بلکه آگاهی فرد از گزینههای پیش رو و نتایج آن است. به تعبیر دیگر سیاست فرهنگی ما باید در جهتی باشد که فرد با انتخاب آزاد به سمت فرهنگ اسلامی ایرانی خویش حرکت کند. چراکه بخش عظیمی از آنها دچار تقلید بیحساب و پراکنده شدهاند و نمیدانند چه میکنند و نتایج آن چیست.
اما دسته دوم کسانی هستند که پیش از آنکه تجربه توسعه و پیشرفت کشورهای غربی را داشته باشند وارد بحرانهای آن در مقام نظر و عمل شدهاند. به عبارت روشن مصرفگرایی، لذتجویی، افسردگی، بیبنیادی و بیاعتنایی به ارزشهای دینی و اخلاقی و... معیار و ملاک آنها قرار گرفته و تلاش میکنند صورت محلی و منطقهای از جهان مدرن و حتی پست مدرن را به نمایش بگذارند. لذا دشوار می توان در زمان محدود تغییری بنیادین در جان این دسته ایجاد کرد. چراکه این قشر از جامعه اساساً در پی دین و فرهنگ نیستند. به تعبیر دیگر این دسته مقلد مناسبات و روابطی هستند که به مبادی و مبانی، آثار و نتایج آن کاری ندارند. حتی ممکن است پوچ و بیهوده بودنش را هم درک کنند اما اهمیتی به آن نمی دهند.
جهانگیر الماسی: غرب جامعه ایرانی را هدف گرفته استبنابراین جامعه هدف و راهکار نویسنده مربوط به دسته اول است که خواسته یا ناخواسته بخشی از مناسبات و روابط جهان مدرن بر آنها حاکم شده است.
در جهان کنونی حفظ و اعمال هر نوع حاکمیتی با هدف تغییر و تاثیر در مناسبات و روابط از دریچه سیاستگذاری پیش میرود. اگر بخواهیم سیاستگذاری را در یک کلمه معنا کنیم چیزی غیر از پیوستگی نیست. به عبارت دیگر هر مسئله ای بخصوص مسائل فرهنگی را باید در پیوستگی وضعیت آموزش و پرورش، مدیریت و اشتغال، تولید و رسانه و... دید و حل کرد. به همین جهت با طرح و دستورالعمل نمی توان به نتیجه مطلوب رسید.
در شرایطی که سیاستگذاری به روشهای چند دهه گذشته هم در حال تغییر است و رویکردهای جدیدی در حکمرانی مانند هوشمندسازی مطرح شده، دیگر با روش های سیاستگذاری چند دهه اخیر هم نمیتوان پیش رفت، چه رسد به دستورالعملهای یکطرفه و سنتی! بنابراین شناخت و استفاده از رویکردهای سیاستگذاری و حکمرانی در جهان امروز، یک ضرورت است.
سیاستگذاری و حکمرانی روز به روز بیشتر به سمت شبکهای شدن، مشارکتی شدن و دیجیتالی شدن، حرکت میکند. یعنی اولاً باید ابعاد مختلف هر سیاستی را در پیوند با دیگر بخش ها مشاهده کرد. ثانیاً توجه به مشارکت تمامی اقشار و طبقات اجتماعی و اقتصادی و حتی سیاستگذار داشت. ثالثاً شبکههای اجتماعی، وب سایتها، برنامهها و هوشمندسازی را به عنوان یکی از بازیگران موثر بخش عمومی در نظر گرفت.
لذا سیاستگذاری فارغ از جهت و محتوای آن مستلزم استفاده از دادهها و روشهای جدید است و بدون استفاده از آن نمیتوان نه تنها مسائل فرهنگی، بلکه هر مسئلهای را حل کرد.
گفتوگو|رایزن فرهنگی ایران در دمشق: دشمن میخواهد هزینه چالشهای سوریه را به گردن مقاومت بیندازدآنچه که می توان در این مطلب به عنوان راهکار برای رفع بخش عظیمی از مصائب فرهنگی مطرح کرد؛ بازگشت به محوریت خانواده در جهت تامین نیازهای طبیعی، عاطفی، جسمی، تربیتی، آموزشی و تفریحی و...است. به عبارت دیگر تامین این نیازهای فطری خارج از چهارچوب خانواده آغاز انحراف است و این مهم محقق نمیشود مگر با تسهیل تشکیل خانواده برای بخش عظیمی از جوانان، از طریق طرحهای ملی مسکن و ارائه زمین برای زوجین و ....
پایان پیام/